Melkveesector hoeft minder in te krimpen door goed resultaat fosfaatreductieplan

Door de goede voortgang van het fosfaatreductieplan hoeft de melkveehouderij in de derde periode van dit jaar minder in te krimpen dan eerder was voorzien. Het reductiepercentage voor boeren wordt voor de derde periode vastgesteld op 12 procent in plaats van de eerder voorgenomen 20 procent. Het is de ambitie dit percentage ook te behouden voor de rest van dit jaar.

Deel dit topic

Reacties

+1
Grasbaal
Niet zo slim om dit nu al te communiceren, iedereen geeft nu weer een beetje gas en straks moet er meer gekort worden om het doel te bereiken...

Quote:
Je moet de huid niet verkopen voor de beer geschoten is. (=men moet zich niet beroemen op zijn succes voor men het behaald heeft. / Je moet geen dingen toezeggen (beloven) die nog niet van jou zijn.)
+1
MARTIJN G
Korting blijft een korting. Van gas geven is geen sprake. Alleen voor de groeiers na 2 juli 2015 minder krimpen.
sorry
Henk blij als een ouwe aap en dan zo'n zure reactie....
BSboer
Verstandig besluit, voor velen is 12% best veel, meestal de slechtste periode van het jaar voor slachtvee, laat staan extra groot aanbod.
+4
MARTIJN G
@BSboer Boeren die naar 2 juli 2015 - 4% moeten zijn de sjaak. Niet de groeiers naar 2 juli 2015 die maar 12% hoeven te krimpen.
+3
Grensboertje
@MARTIJN G Juist, hier 1 oktober ook lagere referentie als 2 juli, daarna ineens al het jongvee van de opfokker terug gekregen. Ik moet meteen terug naar 2 juli terwijl alle groeiers weer een hand boven het hoofd worden gehouden...
paul1
Is het jongveegetal nu ook van tafel ?
arjankok
@paul1 ja dat is van tafel voor de meeste bedrijven zie onderstaand bericht dat net is verspreid;

26 mei 2017 Staatssecretaris Martijn van Dam gaat de fosfaatreductieregeling versoepelen op het punt van het jongveegetal. Het jongveegetal wordt buiten werking gesteld voor melkveebedrijven die alleen vrouwelijk jongvee afvoeren voor export, slacht of dood. Afzet van kalveren jonger dan 35 dagen blijft mogelijk, zodat kalveren afgezet kunnen worden naar de vleeskalverhouderij.
Het jongveegetal blijft wel van toepassing voor bedrijven die dieren ouder dan 35 dagen afzetten in Nederland, bijvoorbeeld voor jongveeopfok. Afzet van vrouwelijke kalveren tot een leeftijd van 35 dagen naar bedrijven met een Nederlands UBN blijft voor alle bedrijven mogelijk.

Normale bedrijfsvoering
Omdat niet-melkproducerende bedrijven niet meer onder de fosfaatreductieregeling vallen is het jongveegetal ingevoerd. Voorkomen moest worden dat jongvee op deze bedrijven geplaatst zou gaan worden zonder daadwerkelijke reductie van de veestapel. De huidige aanpassing is nodig omdat de oorspronkelijke variant de normale bedrijfsvoering op veel melkveebedrijven belemmerde. De aanpassing is gebeurd op verzoek van LTO, NZO, NAJK, NMV, Nevedi en Rabobank.

Kortingspercentage derde periode
Het fosfaatreductieplan 2017 levert tot nu toe overtuigende resultaten op. Daarom is het niet nodig om het kortingspercentage in de derde periode (juli/augustus) te verhogen tot 20 procent, het percentage zoals dat in de regeling maximaal was voorzien. Inzet van alle partijen was om het kortingspercentage in periode drie zo laag mogelijk te houden om recht te doen aan de inspanningen die al geleverd zijn. In het overleg  tussen EZ en de zuivelsector is gezamenlijk besloten, rekening houdend met de mee- en tegenvallers zoals die op dit moment zijn te voorzien, het kortingspercentage voor de derde periode vast te stellen op 12 procent.
Tevens is als ambitie uitgesproken  om dit percentage ook te hanteren in de vierde periode en vijfde periode. Maar als (onvoorziene) ontwikkelingen dat noodzakelijk maken zal het kortingspercentage later dit jaar nog worden bijgesteld.

Volhouden op ingeslagen weg
De uitvoering van het fosfaatreductieplan verloopt naar wens. Samen met de verlaging van het fosforgehalte in mengvoeders en de deelname aan de subsidieregeling voor bedrijfsbeëindigers heeft het fosfaatreductieplan geleid tot een flinke vermindering van de fosfaatproductie. Inmiddels is al een groot deel van de beoogde reductie gerealiseerd. Daarmee is het gesprek over behoud van de derogatie, het uiteindelijke doel van het fosfaatreductieplan, binnen handbereik gekomen. Het is daarvoor wel van groot belang dat het resultaat ook in de rest van 2017 wordt gerealiseerd. Afgesproken is om te bekijken of versterking nodig en mogelijk is, zoals bijvoorbeeld via het realiseren van extra reductie in het voerspoor.
de hoef
@paul1 nee

 
Versoepeling invulling jongveegetal
In een brief aan de Tweede Kamer kondigt staatssecretaris Van Dam op 26 mei 2017 aan dat hij de fosfaatreductieregeling gaat versoepelen met betrekking tot het jongveegetal:
• Melkveebedrijven mogen jongvee afvoeren voor dood, slacht en export zonder dat zij een evenredig aantal melkkoeien hoeven af te stoten.
• Nuka's tot de leeftijd van 35 dagen mogen vrij afgevoerd worden naar een melkleverend of niet-melkleverend bedrijf in Nederland.



Kortingspercentage derde periode beperkt
Gezien het voorspoedige verloop van de fosfaatreductie heeft de staatssecretaris besloten het reductiepercentage voor de derde periode (juli-augustus) te beperken tot 12 procent en niet te verhogen tot 20 procent, zoals eerder was voorzien.



Beschikking eerste periode 26 mei in portal ZuivelNL
De beschikking over de eerste periode van het fosfaatreductieplan (maart-april) komt op vrijdag 26 mei, aan het einde van de middag, in de portal van ZuivelNL. De beschikking is een formele brief namens de staatssecretaris. Hierin staat of u over deze periode een geldsom moet betalen of mogelijk in aanmerking komt voor een bonus. De beschikking wordt ook per post verzonden.
• De in de beschikking vermelde geldsom of bonus wordt in juni verrekend met het melkgeld over de maand mei.
• Bedrijven die nog geen uitsluitsel van RVO.nl hebben over een verzoek om aanpassing van het referentiegetal en/of doelstellingsaantal en bedrijven waarvan de gegevens nog niet zijn geverifieerd ontvangen de beschikking later. •
Eerste Kamer stemt in met fosfaatrechten
Op dinsdag 23 mei is de Eerste Kamer akkoord gegaan met de invoering van het wettelijk stelsel van fosfaatrechten. Voorzien is dat het stelsel per 1 januari 2018 in werking treedt.
+3
Melkveehouder6
Slim gespeeld, nu heeft van dam meer kans van slagen om zijn hoger beroep te winnen van een aantal melkveehouders. Van 12% korting vallen weinig bedrijven om dus minder uitzonderingen van het fosfaatreduktieplan. Alleen de biologische hebben nu nog een redelijke kans van slagen...
+2
arjankok
@Melkveehouder6 dat dacht ik ook , ze piepten al voor ze goed en wel geslagen werden
Porky
@arjankok dat komt vaker voor
+1
storm
@Melkveehouder6 goede conclusie, ik hoop ook dat het zo gaat gebeuren! Het is al zuur genoeg dat je als niet of bescheiden groeier wel 4% gekrompen bent en de grote groeier na 2 july hoeft maar 12%
+1
arjankok
@storm nog 7 mnd dan komt ook voor hen de realiteit !
paul1
@arjankok wordt grondgebonden volgend jaar ook gekort t.o.v. de referentiedatum ?
+1
arjankok
@paul1 nee, net als nu niet
brabo
Quote Reactie van @storm:
de grote groeier na 2 july hoeft maar 12%

geen 12 maar 22% volgens mij.
die heeft al 2 x 5% gekregen
weurding
@brabo geen medelijden mee
+1
Melkveehouder6
@brabo nee, je moet niet optellen. eerst 2 x 5 en nu nog 2% dus totaal 12 en geen 22%
+2
fries8
Waardeloos allemaal dit ...ik moet 4% onder 2 juli en de groeiers niet.....ik ga weer koeien kopen
arjankok
@fries8 doe waar je zin in hebt jonguh, ja kan precies uitrekenen wat dat oplevert, een lagere belasting aanslag of een teruggave
+4
Jack Rijlaarsdam
@Henk Schoonvelde
Mooi bericht dat de reductie zo goed slaagt dat de groeiers na 2 juli 2015 fors minder hoeven te krimpen dan eerder was voorgespiegeld. Wel wat jammer dat dit voordeel er voor de overige melkveehouders niet in zit. Ik heb me tot vandaag netjes aan 2 juli - 4% gehouden, om de kans op derogatie levend te houden. Nu het doel blijkbaar is bereikt, gezien de versoepeling bij een deel van de sector, voel ik me persoonlijk niet meer aansprakelijk voor het slagen van het plan. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik vanaf nu m'n eigen plan volg en het fosfaatreductieplan laat voor wat het is.
arjankok
@Jack Rijlaarsdam dat meen je niet !
de hoef
Twentsch Land
@Jack Rijlaarsdam

Het principe is goed te begrijpen....
arjankok
@Twentsch Land ja is helemaal in overeenstemming met het vonnis van de rechter!
Twentsch Land
@arjankok

Ik bedoel het principe van Jack is goed te begrijpen.
arjankok
@Twentsch Land ja het blijft natuurlijk wel dat jack met zijn vele bunders helemaal geen 4% hoeft te korten en die groeier na 2/7 of 1/10 toch 12% dus er zit nog wel een heel verschil
matt
@arjankok bunders zijn pas later gekomen dan
Heb wel eens gelezen dat jack niet grondgebonden was en een kleine fosfaatreferentie heeft verkregen
matt
@Jack Rijlaarsdam ik zie al een boete verhoging aankomen
hans1980
@Jack Rijlaarsdam Helemaal mee eens , alles is voor de snelle groeier..
Hopen dat NL het niet redt door boeren die boete voor lief nemen en het gas diep weg trappen #nomercy
Wilbert
@Jack Rijlaarsdam beetje stoken 😉 Je was toch grondgebonden in 2015? Nu vast wat koeien aanhouden, je hebt immers de fosfaatrechten al gekocht 😄
fries8
@Jack Rijlaarsdam zo denk ik er ook over
+1
josl
Het plan is van begin af aan opgetuigd om 1. voldoende fosfaat te reduceren voor behoud derogatie en 2. te voorkomen dat bedrijven die gegroeid zijn zodanig hard getroffen worden dat ze allemaal naar de rechter moeten om te overleven. Het fosfaatreductieplan heeft nl. geen handelingsperspectief voor gegroeide bedrijven terwijl een fosfaatrechtensysteem dat wel heeft ( nl. rechten kopen). Een rechter weegt dat zwaar en dat is ook gebleken.
Ook al zou je alle gegroeide bedrijven tot 40% korten dan haal je niet genoeg koeien op. Daarom moest die 4% korting er voor niet grondgebonden ook in. Omdat de meeste bedrijven ( ongeveer 10.000) beperkt gegroeid zijn tov 2 juli ( 5 a 10%) Ongeveer 4000 stabiel tot licht gekrompen en de rest harder gegroeid. Iedereen kijkt er naar maar daar zit niet het grote aantal koeien.
Ik ga ervan uit dat in het hoger beroep de rechter naar de regeling kijkt, nu heeft hij deze niet beoordeeld op het effect voor de groeiers, het is een knelgevallenregeling op zich.
De groeiers houden zich wel aan de regeling. De boete is nl niet gebaseerd op de korting maar op de groei na 2 juli. Niet aan de gve regeling voldoen betekent over alle gve's boete betalen. Daarom is de 1e ronde ook zo'n 'succes'. Het risico dat bedrijven boete gaan betalen zit bij de kleine afwijkingen tov 2 juli '15. Zoals Jack ook terecht stelt. De beperkte groeiers zijn nagenoeg of helemaal klaar. Het ondereind van de veestapel is weg. Waarom zou je die laatste koe á 480 boete weg doen als ze ook 700 euro melkgeld opbrengt? Daarom ga ik ervan uit dat de laatste maanden het boete bedrag omhoog moet omdat het kortingspercentage opschroeven niet genoeg effect heeft. Ook als je de melkprijsverwachting mag geloven. De tijd zal het snel genoeg leren.
+6
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @josl:
Daarom ga ik ervan uit dat de laatste maanden het boete bedrag omhoog moet omdat het kortingspercentage opschroeven niet genoeg effect heeft.

Dus als ik je goed begrijp: nu wordt de korting voor groei na 2 juli 2015 verlaagd van 20% (en 40% in termijn 4) naar 12%, maar wanneer de reductie toch nog in het geding komt pleit jij niet voor handhaving van deze afgesproken percentages (20% en 40%) voor groeiers, maar voor verhoging van de heffing voor iedereen? Wat betreft effectiviteit wellicht een goede zet, het rechtvaardigheidsgevoel krijgt wel weer een flinke knauw.
+4
KOC1981
@Jack Rijlaarsdam denk dat je het andersom moet bekijken. laatste periode moet de boete torenhoog zijn, zeker als op dat moment de garantieprijs bijvoorbeeld boven de 40 cent is. anders begint iedereen al vast wat extra koeien aan te houden en tikt men die 480€ wel even af. Dit in het vooruitzicht dat ze in 2018 voor die extra koeien fosfaatrechten kopen. dan hebben we heel het jaar pijn geleden, en gaat het aantal stuks vee in november/december terug omhoog en is het doel niet gehaald. En dit gevaar schuilt het meest bij de niet/nauwelijks gegroeide bedrijven. omdat zij enkel over die 1 of 2 extra koeien de boete moeten betalen. De grote groeiers moeten als zij maar 12% moeten krimpen, maar ze halen deze doelstelling niet, over al hun groei tov 2 juli -4% de boete betalen.
MTSTAMMINGA
Quote Reactie van @KOC1981:
Dit in het vooruitzicht dat ze in 2018 voor die extra koeien fosfaatrechten kopen.

Bij 40 cent melkprijs zijn die er niet genoeg denk ik
En mag straks iedereen wel kopen ,die wil kopen gua regelgeefving ?
+4
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @KOC1981:
gaat het aantal stuks vee in november/december terug omhoog en is het doel niet gehaald.

Met deze kennis is het toch merkwaardig dat de vooraf afgesproken korting voor groeiers na 2 juli '15 nu wordt verlaagd.
+5
matt
@Jack Rijlaarsdam groeiers schijnen juridisch sterk te staan.
Met dit in het vooruitzicht dat het met de invoering van de fosfaatrechten hetzelfde zal gaan.
Word het tijd om het reductieplan op te heffen.
josl
@matt 90% van de boeren die ik spreek geeft aan dat 'wij' geen visie hebben gehad, en dat waar we nu midden in zitten nooit had mogen gebeuren. Dat we dit hadden moeten of kunnen voorzien en dat we tijdig hadden moeten sturen. Als boeren nu zeggen de ellende is te groot, laat het maar varen, het kost teveel etc dan is de consequentie nl. dat het hele riedeltje opnieuw begint met het verschil géén derogatie. De geschiedenis kun je niet herschrijven wel gebruiken om de toekomst te voorspellen.Misschien geen fosfaatrechten maar ook geen sturing van bovenaf? Laat de markt zijn werk maar doen met mestoverschot dat de veestapel saneert? Gaan we als gekken groeien omdat we weten dat een overheid op een nabij moment in zal grijpen of tot onze portemonnee leeg is?
We hebben zelf laten zien dat we niet zonder sturing kunnen in Nederland en ik laat 2 juli 15 niet meer los.
jg
@josl Gevaarlijke opmerking om 2 juli niet meer los te laten.
Frans1
Quote Reactie van @josl:
en ik laat 2 juli 15 niet meer los

Logisch
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @josl:
We hebben zelf laten zien dat we niet zonder sturing kunnen in Nederland en ik laat 2 juli 15 niet meer los.

Voor deze uitspraak zul je niet overal de handen op elkaar krijgen. Het schept wel de duidelijkheid waar iedereen op zit te wachten. En @jg kan nu niet meer beweren dat je visieloos bestuurt, al zal dit niet de visie zijn die hij graag ziet. Hou de rug recht en maak er een mooie dag van.
+3
jg
@Jack Rijlaarsdam Besturen met als principe eigen bedrijf eerst ?? Vandaar het vasthouden aan 2 juli door de gehele bestuurslaag ??
Frans1
Quote Reactie van @jg:
Besturen met als principe eigen bedrijf eerst ?? Vandaar het vasthouden aan 2 juli door de gehele bestuurslaag ??

Wat stel jij dan voor,weer iets veranderen? Die datum blijft echt wel staan
jg
@Frans1 Pak datum vandaag. Gelijk zijn we dan van alle knelgevallen af. Niemand minder referentie 020715 . Op basis daarvan door-reduceren zover als nodig is.
+1
Frans1
@jg Dan krijg je dus weer het punt dat bepaalde bedrijven onevenredig hard getroffen worden
jg
@Frans1 Waarom ? Ze hebben zoveel koeien als ze wilden kunnen houden tot op de dag van vandaag -/- 10 %. Dat is niet onevenredig.
+5
Frans1
Quote Reactie van @josl:
We hebben zelf laten zien dat we niet zonder sturing kunnen in Nederland

Wat een flauwekulzinnetje Jos! We zouden voor de vrije markt moeten produceren,en dat was de plaatsing van mest de beperkende factor geworden.Maar er was vergeten dat er ook nog een afspraak stond over de maximaal te produceren hoeveelheid fosfaat,dus die vrije markt die ook door LTO voorstaan werd was er vanaf het begin al niet.
George
Quote Reactie van @josl:
We hebben zelf laten zien dat we niet zonder sturing kunnen in Nederland

Daar komt die club nu pas achter waarvan een prachtig geregeld Europees instrument dat melkquotum heette zo snel als mogelijk moest worden afgeschaft. Wat een wanbeleid bij die LTO.
robbies
@josl
Quote:
90% van de boeren die ik spreek geeft aan dat 'wij' geen visie hebben gehad, en dat waar we nu midden in zitten nooit had mogen gebeuren. Dat we dit hadden moeten of kunnen voorzien en dat we tijdig hadden moeten sturen. Als boeren nu zeggen de ellende is te groot, laat het maar varen, het kost teveel etc dan is de consequentie nl. dat het hele riedeltje opnieuw begint met het verschil géén derogatie. De geschiedenis kun je niet herschrijven wel gebruiken om de toekomst te voorspellen.

Volgens mij hebben jullie een hele hoop met visies liggen waarin jullie tegemoet komen aan de wensen van alle melkveehouders. Het is allen gissen welke jullie eruit pikken. De rest vd visies verdwijnt in verhuisdoos 13, met degene die zich aan de niet-uitgevoerde visies geconformeerd hebben erbij.
+2
josl
@Jack Rijlaarsdam Heb je een punt Jack.
Het is niet de bedoeling boetes te innen, het is de bedoeling koeien af te voeren. Als men kiest om boete te betalen is de boete te laag, niet de korting. Het percentage ondersteunt het hoger beroep om de kikkers terug te kruiwagen in te drukken want ook dát tast gevoel van rechtvaardigheid aan. Iedereen moet mee doen en we zullen het nooit met elkaar eens worden of de offers in verhouding staan. Ik zie in ieder geval veel hoofdpijn bij de zgn harde groeiers die vaak barsten van het jongvee en in werkelijkheid veel meer af moeten voeren dan die 12% en een bank die in de nek staat te hijgen, en pijn in de onderbuik bij diegene die (denken of vinden dat ze )niet gegroeid zijn. Alhoewel dat er minder dan een kwart zijn die op 1 oktober 2016 minder of evenveel dieren hadden dan op 2 juli. Bij CBS hebben ze aardig in beeld waar de koeien zitten die je met aanpassen van de korting op kunt halen. De -4% tov 2 juli treft grofweg 3/4 van de boeren, dus elk % meer of minder goed voor 12000 koeien, wil je 12000 koeien bij de groeiers ophalen heb je aan -40 niet genoeg en heb je een 'buitenproportioneel' ingrijpen van de overheid, juridisch als overheid geen zaak meer, schade die gecompenseerd moet worden en waar haal je die koeien dan weg? Juist bij de niet ( of beperkt) gegroeiden. Dus dan ben je uiteindelijk alsnog de sjaak en je gevoel van onrechtvaardigheid alleen maar aangewakkerd.
Daarbij wordt die -4% in 2018 natuurlijk ook nog -8% of zoiets dus die onrechtvaardigheid ettert nog lang door.
+1
sorry
@josl je zou de solidariteitsbijdrage kunnen verhogen en daarmee ook de bonus,die is bij deze melkprijs een peulenschil
+4
jg
@josl Wat een beleid. Fantastisch. Eerst niets doen en daarna niet de hoofdoorzaak aanpakken omdat dat procedures en overheidsgeld gaat kosten. Sectorbestuurders hebben verkeerde afspraken met de overheid gemaakt die de sector kapitalen kosten. Het geheel lijkt nu nog te verdedigen door aan de MOGELIJKE nieuwe derogatie veel waarde toe te kennen.......
Gokken met geld van de sector ipv werkelijk besturen.....
josl
@jg je hebt gelijk als het over de geschiedenis gaat. Maar volgens mij is wat we nu doen wel besturen:
1) Aanvoeren 2) Administreren 3) Bedienen 4) Bedrillen 5) Beheren 6) Beschikken 7) Bestieren 😎 Beteugelen 9) Bevestigen 10) Dirigeren 11) Gezag uitoefenen 12) Gouverneren 13) Heerschappij voeren 14) Heersen 15) Leiden 16) Leidinggeven 17) Managen 18) Manoeuvreren 19) Mennen 20) Regelen 21) Regeren 22) Regeren over 23) ...



Besturen - 6 definities - Encyclo

Jij bedoelt met besturen iets heel anders.
jg
@josl Wat je noemt valt onder visie-loos besturen. Uitvoerend besturen. Dat is doen wat een ander je opdraagt te doen. Jij kunt meer........
Wilbert
@jg Jos zit bij de lto en niet bij de nzo of de 2e kamer. Die laatste hebben macht over individuele boeren, lto heeft hooguit invloed.
George
Quote Reactie van @Wilbert:
lto heeft hooguit invloed.

LTO heeft niks.
+1
familie pelle
@josl
Ik denk dat je een rekenfoutje maakt. Ze beuren misschien 700 euro melkgeld maar dat houden ze niet netto over. Of heb jij geen kostprijs?? En dan ga jij ook nog uit van koeien die meer dan 30 liter geven. De boete verhogen is niet effectief. Er lopen nog genoeg koeien die amper 20 liter geven en op de stevig gegroeide bedrijven met mestafzet zijn dat met de huidige boetes hele dure koeien.
+2
josl
@familie pelle zie reactie hans 1980. In 2014-15 betaalden we ook massaal 27ct superheffing per liter.
+2
familie pelle
@josl deze boeren moeten nog altijd per 1 januari 2018 fosfaatrechten hebben voor de koeien die ze teveel hebben. Als ze die al gekocht hebben is er geen probleem. Als ze die niet gekocht hebben nemen ze een riskante gok.
Ik zou graag zien dat er nu vooruit gekeken wordt en meer duidelijkheid komt over de toekomst. En wel op de volgende punten;
Wel of geen derogatie en welke vorm?
Welke korting komt er op de fosfaatrechten?
Wie komt er in aanmerking voor de knelgevallenregeling?
Wel of geen klw per 2018?
Belangrijke vragen waar eigenlijk al antwoord op had moeten zijn wil je nu verantwoorde keuzes kunnen maken.
+1
pietjepuk
@familie pelle Over een jaartje weet je wel meer. Veel eerder zal het niet zijn denk ik.😞
hans1980
@josl €700,-melkgeld /maand ? =700/0,40/30d.=58kg melk/koe
+1
sorry
@hans1980 700 per 2 maanden,de genoemde 480 is ook per 2 maanden
+2
hans1980
Weet 1 ding zeker ga mij niet houden aan de -4% regeling kalven teveel vaarzen en het is gewoon jammer goede koeien weg te doen die €480,-/koe Neem ik wel voor lief...
RFC €0,40 = gas der op
#nomercy
Ohzo
@hans1980 is ook goedkoper... Hoog produktief vee wegdoen en stal leeg laten staan is verschrikkelijk duur.
MARTIJN G
@Ohzo boete is duurder
Ohzo
@MARTIJN G in de komende 10 maanden lactatie periode van een nieuwe vaars al niet meer

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouderij , fosfaatrechten en fosfaatreductieplan geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
68
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
0