Illustratie van:

Ford 6410 - Overdruk ventiel opschroeven, kan dat?

Ik heb een nieuwe hark gekocht, kuhn GA 9531, wil graag gaan harken met mijn ford 6410, maar als de hark op zijn breedst staat krijgen we de rotors niet omhoog......als je hem smaller zet lukt het wel. Heb de pomp getest, bij 172 bar gaat het overdruk ventiel open, dat is ook origineel, denk dat als ik de druk kan verhogen naar 180-190 bar het wel lukt. DUS, kan je het ventiel verstellen? en hoe doe je dat?

MVG Mark

Deel dit topic

Reacties

Broucky3
Beste,

Wij harken ook met een Ford 6410 en onze hark is een Kuhn GA 7301. En bij ons lukt het probleemloos, volgens mij heb je geen 180 bar nodig om die zuiger te doen inschuiven. Misschien is de dichting in de hydrauliche zuiger kapot, heb je het al eens geprobeerd met 180-190 bar?

Mvg
MarkOntario
@Broucky3 Ja, daar zat ik ook aan te denken om het te proberen met een andere/nieuwere trekker.
+1
MarkOntario
@Broucky3 heb het kuhn boek nog eens gelezen en daar staat niks in over minimale hydro druk.
heb toen de NH T7.250 er voor gezet en dat werkte prima, dus het ligt toch echt aan de 6410.
Broucky3
@MarkOntario
Beste,

Boven de hydrauliche snelkoppeling van de ford zie je een regelknop dat je kunt verdraaien, heb je deze al eens naar het maximum verdraaid?

Mvg
jammermaarhelaas
@Broucky3

Die regelknop is van de doorstroomhoeveelheid, niet van de druk.

Er zit ook een draadeind met groef (hier past en platte schroevendraaier op) met een contramoer boven de snelkoppelingen, hij steekt naar achteren uit, bij het ronde dekseltje wat boven de snelkoppelingen zit. Hiermee kun je de afslagdruk van het ventiel regelen (bij welke druk de hendel vanzelf terug in neutraal schiet).
Ik neem echter aan dat @MarkOntario de hendel vasthoud als hij de druk meet? En dat bij 172 bar het overdrukventiel bij de pomp los gaat?
malcon
Als je die 172 bar meet, dan heb je geen liters meer en gebeurt er niks
MarkOntario
@malcon Waarom zou ik dan geen liters meer hebben?
+1
jammermaarhelaas
@MarkOntario

Wanneer je druk niet meer oploopt betekent dat dat alle olie vanaf de pomp door het overdrukventiel retour gaat, en niet meer bij de snelkoppeling aankomt. Je hebt dan dus geen oliestroom meer bij je snelkoppeling.
RPCounty
En hoe heb jij die druk gemeten dan? Op de snelkoppelingen?
MarkOntario
@RPCounty Ja, drukmeter op de snelkoppeling, hendel op persen, drukt dan door overdruk ventiel en meter, 172 bar.
Wimsumar
Beste MarkOntario:

Quote Reactie van @MarkOntario:
nieuwe hark gekocht

Staat er in de gebruikershandleiding van de hark ook hoeveel oliedruk benodigd is?
(Wat je zelf noemt lijkt me onwaarschijnlijk hoog. Kuhn-Fabrieksfout? )
casejxu
Heb je hem wel helemaal uitgeschoven? Eventueel bedieningsfout/onwetendheid? 170 bar zal die echt niet nodig hebben!
MarkOntario
@casejxu ja, dat is nu net het probleem, als hij smaller dan 9.30 staat lukt het net om de rotors op te tillen, ga je naar max. werkbreedte, dan lukt het niet meer en staat de trekker over het overdruk ventiel te persen. Ga het vandaag met een andere trekker proberen.
Fordje4600
Je kan het overdrukventiel verstellen
+1
WO 562 Driver
Heb je nog wel genoeg olie in de achterbrug om de cilinders uit te schuiven voor het heffen van de rotors.
Kan zijn dat er nog genoeg is voor het op zijn breedst te zetten en dat er dan niet genoeg meer is om te heffen.
stephan-inter
@WO 562 Driver
Zo klinkt het in mijn ogen ook.
Weet niet of er op deze types extra olietanken gebouwd zijn?
+1
Wimsumar
Beste Stephan-Inter + WO-562:

Driver
Quote Reactie van @stephan-inter:
extra olietanken

Op 'normaal' peil zit er ruim 60 liter in het transmissie/hydrauliekreservoir van zo'n FORD-6410.
Daarbij, de cilinder voor de harkbreedteverstelling zal dubbelwerkend zijn en nauwelijks extra olie vergen. De cilinder voor het opheffen van de rotors is enkelwerkend en laat bij het dalen flink wat liters richting trekker vloeien. In beginsel zal er altijd voldoende olie zijn om de harkrotors te heffen.
MarkOntario
@Wimsumar ja, klopt, der zit zat olie in. zoals al gezegt hierboven, met de T7.250 ging het perfect, die heb meer druk.
Wimsumar
Beste MarkOntario:

Quote Reactie van @MarkOntario:
meer druk.

Toch kan ik me maar moeilijk voorstellen dat er zo'n hoge druk nodig is. Zitten de cilinders wel goed gemonteerd? Zitten aanbouwdelen misschien omgekeerd?
nhmonteur
@Wimsumar zit er maar 1 ding op. De T7 er weer voor en dan een drukmeter tussen de hydroliekaansluiting zetten. Dan kan je precies zien hoeveel druk de hark nodig heeft om te werken.
Maar die 176 bar lijkt mij ook aan de hoge kant voor een hark.
MarkOntario
@nhmonteur Ja, dat ga ik proberen, thanks.
O N
@Wimsumar Maar hoeveel van die 60 liter mag je onttrekken uit de achterbrug ?
Wimsumar
Beste O N :

Quote Reactie van @O N:
onttrekken

In beginsel niks, maar er zal een veiligheidsmarge van enkele liters tussen minimum en maximumpeil zitten om voldoende smering/koeling in de transmissie te houden. Stilstaand zou misschien wel 20 liter onttrokken mogen worden (bijvoorbeeld om een kiepwagen te legen).
Hendrik1
Mijn 6410 geeft bij de koppelingen 150/160 bar aan, hoe kan ik dit verhogen naar 180? (Zit een nieuwe pomp aan de motor) of is er iets anders mis?
+1
dennisbouter
@Hendrik1 je hebt 2 pompen achter het achterwiel zit de andere,
Hendrik1
@dennisbouter is die ook voor de koppelingen of heeft die andere functies?
+1
ford4610
@Hendrik1 voor de hef en koppelingen
+1
dennisbouter
@Hendrik1 en die was bij mijn 7810 ooit zover versleten dat ik voor de bledden van de dieplader nog gas moest geven om ze omhoog te krijgen
Hendrik1
@dennisbouter aah oke, dus het heeft niks met afstellen te maken maar ik moet de pomp in de achterbrug eens bekijken?
+1
dennisbouter
@Hendrik1 dat is lastig te zeggen ik weet ook niet hoe hoog de druk hoort te zijn, meerdere ventielen geprobeerd? slangen boven en onder gewisseld?
Hendrik1
@dennisbouter ja heb alle koppelingen getest en overal dezelfde druk (rond de 150) meende dat hij wel 180/190 moet geven
+1
dennisbouter
Maar wat is verder het probleem met wat voor werktuig?
Hendrik1
@dennisbouter hij krijgt een 4 tons kieper met zand niet omhoog.
+1
dennisbouter
@Hendrik1 dan heb je wel een probleem, het beste is de druk rechtstreeks aan de pomp meten als dat mogelijk is.
Hendrik1
@dennisbouter dank voor je reactie, ga ik dat proberen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6410 en hebben de trefwoorden ford , kuhn , harken , druk en pomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN