Illustratie van: Rutger de Eicher man

Gezocht: oude treinwielen

Hallo,

ik wil graag een verdichtingsrol/wals maken om de kuilen mee aan te rijden. Daarvoor ben ik opzoek naar oude trein wielen of andere gietijzeren wielen. Ik heb al wat op het internet gezocht maar ben nog niet echt wat tegen gekomen. als iemand ideeën of suggestief heeft dan hoor ik het graag!

Deel dit topic

Reacties

aldert
In Portugal maken ze nog verkruimel/verdichtings rollen met gietijzeren wielen,de grootste is 5 m breed en weegt 2,5 ton.Kijk maar een op : fialho.pt/ en dan : rolo destorrador.
jan w
Naar mijn idee kun je beter zorgen dan je aanrijdtrekker of shovel zwaar genoeg is, dan met oudijzer de kuil aan gaan drukken.
+22
weurding
Quote Reactie van @jan w:
, dan met oudijzer de kuil aan gaan drukken.

daar vallen volgens sommigen trekkers en shovels ook onder 😉
Gerron
Probeer eens bij NedTrain Zwolle of de oudijzer handelaar van hun.
Rondhus
Van de winter daar ook mee bezig geweest. Weinig succes gehad om wat te vinden. Heb nu een contra gewicht van een kraan gekocht die achter de trekker past. Achterhef van meeste trekkers kunnen ook zo 4 ton tillen. In de fronthef een gewicht gekocht van 1000 kilo. Je kan ook met wat bekisting een betonblok maken van een paar ton zwaar
+1
boegie
tractorfan.nl/picture/975019/…

De wals weegt met betonblokken en met water gevuld circa 4 ton, totaalcombinatie ongeveer 12.

tractors-and-machinery.nl/item/327274/…
weideboer
Bult werk en uiteindelijk na aftrek van arbeid (natuurlijk vrijwilligerswerk, fysiek en financieel) hoeveel bespaart ( verdienen klopt hier niet)?
+4
pieta
@weideboer Besparen en verdienen ligt toch wel een beetje in dezelfde lijn. In jouw optiek kon je beter de kuil bij de buurman vast gaan rijden en de buurman het bij jou laten doen. Dan kun je elkaar de factuur sturen en verdien je er allebei wat mee. 😁
+1
weideboer
@pieta besparen is minder kosten hebben maar de kosten zijn er nog steeds. Met verdienen zijn alle kosten terugverdiend en je genereerd opbrengsten. Zeer duidelijk verschil. Menig verward deze manier van denken en werken. Je laat maaien, je maakt kosten. Je maait zelf, je bespaard (hopelijk) kosten. Je maait bij een ander en berekent alle kosten door met een extraatje en dan verdien je pas. De rest is een flauwekulgedachte. Rijk rekenen arm tellen!!!!!
pieta
Quote Reactie van @weideboer:
Je maait zelf, je bespaard (hopelijk) kosten.

Klopt maar je bespaart ook nog de winstmarge van wie anders zou komen maaien. Vandaar dat ik zeg dat besparen en verdienen in dezelfde lijn ligt. Het is niet exact hetzelfde maar het heeft wel wat van elkaar weg. 😁
flupke 1
Hoeben metalen eens bellen hoebenmetalen.nl/
die slopen volgens mijn wel eens treinstellen
misschien hebben ze nog wat liggen
+1
lukasbelarus
Als je wilt verzwaren kun je beter beton pakken, dit kost 100 per m3 en kun je precies in de gewenste vorm gieten... balast ijzer kost zo 400 euro per ton
Henk 1120
@lukasbelarus Met beton ben je wel bijna 3x zoveel volume nodig om hetzelfde gewicht te bereiken...
paulusmahandel
@lukasbelarus zijn oude belarussen nog zo duur?
sorry grapje.
ik denk dat beton de beste oplossing is.
brabo
Gewoon ergens oude cambrigderollen op de kop tikken. Dus staan er vaak maar zat te koop
tukker12
Kijk maart eens naar de echte verdichtingswalsen Dat is een buis met smalle stalen ringen, en daar zit de truc niet het gewicht maar deze smalle ringen geven het verdichtingseffect. treinwielen lijkt leuk maar heeft maar weinig effect.
maartendankers
@tukker12 Die walsen zijn nou net gebaseerd op die oost duitse walsen met treinwielen...
+2
spotmelker
Extra gewicht is altijd gunstig, verder denk ik dat de meeste walsen weer van het toneel verdwijnen. Aanrijtrekker zonder dubbellucht maar met flink profiel op de banden werkt ook goed.
cs-agrar
Vorenpakker@spotmelker
dx11
@cs-agrar zware aanrijtrekker, met dubbellucht en goede verdeler. icm slechts een opraapwagen en een lange overrijkuil, daar zie ik meer in
verwijderd
+3
Hurli356
@JD3010 Goud ook... Maar ja..
Sjon
Trekker met dubbellucht, wil je veel gewicht èn een verdeler hang er dan een rotoreg aan.
bartele
Op marktplaats staan gietijzeren wielen van oude mijnkarren
fendtjecis
Waneer je de rol laat zakken, drukt je trekker toch veel minder aan dus kan je beter een zware gewichtblok hangen met dubbelucht naast je trekker
kaas
@fendtjecis ja dat vind ik ook ik vind dat geneuzel een aandrukrol gewoon trekker verzwaren help gelijke veel dus gewoon blokbeton of ijzer in hef
jvt
Wat een geprul, koop gewoon een fatsoenlijke shovel en dan druk je genoeg met daarbij ook nog eens de ideale machine om te verdelen en op te duwen. Snap dat gehobby met trekkers en drukwielen niet
Andre150
@jvt trekker verbruikt veel minder brandstof en staat meestal toch wel op het bedrijf. Is prima te verzwaren en naast kuilen prima geschikt voor allerlei andere activiteiten. Shovel is duurder in aanschaf en je moet er de rest van het jaar ook werk voor hebben.
jvt
@Andre150 shovel staat hier ook gewoon op het bedrijf, net als op de meeste bedrijven tegenwoordig, of het moet een verreiker zijn. Grotere bedrijven tegenwoordig zelfs vaak twee, grotere jongen om te voeren en een kleintje voor hokken mesten e.d. Pak in dat geval die grootste nog wat groter en je bent klaar voor de strijd.
pieta
Quote Reactie van @jvt:
de ideale machine om te verdelen en op te duwen

Hier hebben ladewagens met verdeel walsen achterin en verspreiden ze het product over de gehele lengte van de kuil. Hier komen ze met een vastrijtrekker niet met een machine om te duwen en te verdelen. Dat is al gebeurd.
rommert14
@pieta zal best maar met een wagen krijg je het gras nooit zo goed tegen de muur in een sleufsilo, dan is een shovel ideaal, en je heb een mooi overzicht omdat je hoog zit.
Hurli356
@rommert14 Tot jij het verschil in dieselverbruik moet betalen, dan wil je heeeel graag een trekker op de bult. Of je moet een iets minder gangbare powershift shovel hebben
rommert14
@Hurli356 tja, als de shovel er staat... Bovendien gebruiken wij hier beide, maar de shovel neemt wel wat meer indd.
jvt
@Hurli356 mooi man, rode diesel, net factuur gehad, 44 ct exl, kan me daar nu niet te druk over maken.
Hurli356
@jvt Maar dat gaat voor ons Nederlanders niet op
Noorderling
@Hurli356
Wat is nu 5x per jaar 5uurtjes inkuilen in verschil aan diesel?
Laat het 25uur a 4liter diesel dus nog geen 100 euro schelen. Dat is even duur als 2 bakken voer op de mestbult gooien.

Als het aanrijden resulteert in minder voerverliezen is geen machine te duur, al wordt de diesel 4euro per liter. Dan zou het helpen aanrijden bij de loonwerker ook dieselverspilling zijn. De zwaarst beschikbare machine moet volgepakt met gewichten de bult op. Loonwerker heeft wel dubbellucht om de kanten aan te rijden, waarna die een keer het gras gezet heeft kun je zelf wel zonder dubbellucht over de randen heen rijden met je zware machine. Wanneer je dit direct vanaf het begin bij houdt zal je niet zomaar wegzakken of voor andere verrassingen komen te staan. Wanneer je na het inkuilen nog even na wilt rijden is het kwaad natuurlijk al geschied als je dan nog weg zakt.
+1
Andre150
@Noorderling als veehouder kan je het verschil in diesel nog wel wegrekenen. Maar een loonwerker kuilt iets meer uren/dagen per jaar. Dus is een shovel alleen voor het inkuilen fors duurder in brandstof kosten.
Ritchie
@Andre150

Die diesel rekent ie toch gewoon door? Dat zijn voor hem gewoon brandstofkosten lijkt me..
Andre150
@Ritchie Dat klopt, maar tegen ongeveer hetzelfde tarief met een trekker die net zo zwaar is, kan je net zo veel capaciteit halen op de kuil met een heel stuk minder brandstof.
pieta
Quote Reactie van @Noorderling:
De zwaarst beschikbare machine moet volgepakt met gewichten de bult op.

Volgens mij gaat het om de machine die het beste aandrukt. Ik rij zelf vaak met mijn 309 met voorlader de kanten vaster. En die geeft veel druk via de banden op de kuil. Dat ligt vooral aan bandenmaat icm voorlader waardoor het gewicht op de voorwielen hangt.
+1
rommert14
@pieta pas maar op zonder dubbellucht
+3
dirkao
Maakt niet zoveel uit, of je nou een trekker of een shofel hebt,het allerbelangrijkste is toch dat onderdeeltje dat tussen stoel en stuur in zit.
rommert14
@dirkao klopt, heb het vorig jaar voor het eerst gedaan maar het valt nog best tegen een mooie vlakke bult te maken.
Zou het ook niet kunnen werken om een soort bandenpakker te maken met gewicht erbovenop en desnoods vol met water dat weegt ook wel aardig wat
+1
robbin lamers
Misschien een ideetje, van die mooie ronde ijzeren putdeksels die in de straat liggen. zijn ook loodzwaar
boegie
@robbin lamers aha jij jat die dingen dus de hele tijd
robbin lamers
@boegie hé stil jij 😉 😂

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's kuilen , wielen en gezocht geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
47
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN