Diesel kenners, let op! Komt dit hier in Nederland ook voor?

Zat woensdagavond in het cafe en kwam aan de praat met twee duitse dieselmonteurs/specialisten. Waren hier in Nederland om een vervelende storing op te heffen van de mercedesmotor in de nieuwe Claashakselaar van onze loonweker. Mannen komen uit Fulda en vertelden een verhaal wat ze bij hun in de buurt met een grote loonwerker (tevens rouwdauwer en comboyfiguur) meemaakten. Was het brandstofverbruik en onregelmatige lopen van twee van z'n trekkers (6 cil. Fendt's van eerste generatie commonrail) zo spuugzat dat ie na alle geruzie had besloten de hele brandstofvoorziening incl. electronica eraf te gooien. Samen met wat kenners en hobbyisten hebben ze er toen een "ouderwetse" gereviseerde lijnpomp op gemonteerd. Resultaat was verbluffend en de tweede Fendt komt binnenkort ook aan de beurt en alles op eigen kosten.
Om het verhaal te ondersteunen hebben ze een hele partij foto's en wat filmpjes laten zien maar de naam van het loonbedrijf hadden ze afgeplakt.
Trekkers worden absoluut niet voor trekkertrek of zoiets ingezet.
Vanwege de jaarlijkse TUV keuring in Duitsland mag dit natuurlijk niet maar de trekkers worden niet meer ingezet op de openbare weg voor transport.
TF fans, gaan ze hier in Nederland ook zo ver en kennen jullie dit verschijnsel???

Deel dit topic

Reacties

+2
valmet6400power
Ik hoor nooit iemand te koop lopen na de aanschaf van zo'n dure trekker dat ie het voor geen meter doet 😅
+1
930triplemaaier
Dan mis je wel veel van je automatiekfunkties.
en als je dat doet weet je zeker dat de trekker niks meer opbrengt bij inruil.
en als ik het verhaal zo lees vraag ik me af dit het ook wel vol gaat houden....
+1
Wouterdeutz
Zo zijn moderne trekkers ook geschikt om te exporteren naar landen waar de electronica niet (goed) word ondersteund
+2
radium45
Er gaat niks boven de beroemde Bosch lijnpomp. Vraag me alleen af hoe het dan gaat met de aansturing van de variobak.
930triplemaaier
@radium45 inderdaad bij de eerste 400 en 700 varios tot 2003 hadden ook nog een mechanische brandstofpomp waar met een potmeter de stand van het gaspedaal gemeten werd.
Als common rail om wilt bouwen naar bosch lijnpomp dan moet je hier ook wat voor verzinnen. Ik zet echt vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dit verhaal.
Huuuuub
Erg sterk verhaal en ik verwacht ook dat het niet mogelijk is ivm de distributie tandwielen, een lijnpomp draait altijd exact de helft van de motortoeren. En een commonrailpomp draait volgens mij meer toeren. Dus dan zou het in principe al onmogelijk zijn om er "zomaar" een lijnpomp op te maken.
930triplemaaier
@Huuuuub dit blok had in beginsel pomp verstuivers dus
Huuuuub
@930triplemaaier
Je bedoelt de pomp units? is het dan een deutz 2012 of 2013?

Dan kan je een commonrail uitvoering nog niet ombouwen naar losse pompen, want de boringen voor de pompen zijn nog totaal niet bewerkt. het zijn nog los gegoten kanalen.
Zelf bewerken kan totaal niet uit, dan moet de motor gewisseld zijn voor een model met losse pompen. dat kan wel, maar het nut daarvan ontgaat me totaal.
IHC forever
Reageerders ik heb het bewijsmateriaal gezien en gehoord, geen twijfel . Tuurlijk is het niet even een lijnpompje plaatsen alleen; aandrijving aangepast en ze hebben lang werk gehad om de goeie verstuivers te vinden en in bouwen en af te stellen. En nog veel dingen meer wat er bij kwam kijken.
Jullie moeten niet denken dat daar een paar prutsers aan het werk geweest zijn. Geen mensen op de loonlijst maar wel dieselfanaten en kenners.
Die loonwerker had er echt een beetje een prestigezaak van gemaakt.
Hij beweert dat de tweede Fendt ook aan de beurt komt.
Starttopic wordt te lang om dit allemaal te vermeldden.
930triplemaaier
@IHC forever kun je niet fotos hier posten?
+1
redeagle14
In Amerika doen ze hetzelfde met pickup's. De commonrail wordt vervangen door een nieuwe lijnpomp van Hypermax.
GROENEDEERE
@redeagle14
Dan worden ze niet gebruikt voor de openbare weg lijkt me.
Zo'n hypermax is zo groot van vermogen dat langdurig draaien al bijna onmogelijk is
redeagle14
@GROENEDEERE jawel gewoon voor dagelijks gebruik.
GROENEDEERE
@redeagle14
Dan zijn ze bij hypermax blijkbaar ook een andere weg ingeslagen?
redeagle14
@GROENEDEERE Hypermax levert ook al jaren turbo/intercooler set-ups voor 6.9 en 7.3 liter Ford motoren in de pick-ups. Gewoon voor straat gebruik. En die 8 cilinder pompen als vervanger voor de common rail leveren ze met een distributie d.m.v.een tandriem compleet.
+1
walker1
Dat er bij vrachtwagens en mogelijk ook trekkers het een en ander er af gesloopt worden als ze voor export weg gaan heb ik wel vaker gehoord.
Ik ben verder geen monteur en of een en ander uit dit verhaal zo kan weet ik niet, maar als ik lees dat die loonwerker rouwdouwers zijn, dan zullen de problemen wel eerder aan hun zelf liggen dan aan de Fendt trekkers. Kopen die gasten hun trekkers dan 2ehands? Bij nieuwe hoef je het niet te doen, ben je meteen je garantie kwijt.
Als ik verder lees dat het een behoorlijk ingewikkelde ombouw is geweest met veel uitzoek werk, dan was die loonwerker denk ik beter af geweest met wat zuiniger zijn op z'n spullen.
+11
fendt308-driver
Nieuwe trekkers zijn net zo betrouwbaar als het knmi
walker1
@IHC forever Hoe zit het precies met die tüv keuring in Duitsland? Je gaf al aan dat die trekkers niet meer voor transport worden ingezet? Maar het is een loonwerker, dus hij zal er toch mee over de openbare weg moeten om bij zijn klanten te komen?
Dat een boer die (bijna) alle grond bij huis heeft liggen en niet de openbare weg op moet, zijn trekker zo laat verbouwen en niet hoeft te laten keuren kan ik me nog wel voorstellen.
GROENEDEERE
Bekend verhaal.
Loonwerker is ook een Nederlander.
Een zijn ook Nederlandse vakmannen bij geweest. gemonteerd is een bosch lijnpomp en een omleiding van elektronica tbv de variatie.
Er wordt natuurlijk niet bij verteld dat dit allemaal niet zonder slag en stoot ging. Zijn weken of maanden bezig geweest
deJong
Wij tanken gewoon bij het tankstation schone autodiesel... sinds we dat doen, zijn de trekkers beter gaan lopen trekker weer veel beter en roken minder.

hulde aan bio brandstof dat voor de agrarische sector wordt bijgemengd in de diesel... dus niet.
+1
walker1
@deJong wordt bij gewone diesel van tankstation toch ook biodiesel door gemengd?
Arie_MF
@deJong gtl diesel schijnt beter te zijn, ook voor oudere trekkers die soms lang stilstaan. Omdat gewone diesel veel sneller verouderd.
930triplemaaier
@Arie_MF verouderd diesel dan? Mij syaat bij dat diesel niet verouderd maar door de bio diesel die tegenwoordig verplicht bijgemengt wordt heb je bij veel condens in de tank wel meer kans op bacterie vorming bij langdurige stilstand
deJong
@930triplemaaier

wij hebben een hele tijd als agrarisch bedrijf zelfs diesel besteld maar op een gegeven moment was de tank wat "sneller" op en hebben we een paar dagen brandstof van de pomp getankt, daar liepen de trekker merkbaar veel beter op.
we dachten eerst dat de motor van de 309 gewoon wat versleten was... maar na een beetje auto diesel floot hij weer als een trein. en waren de betere prestaties zeker merkbaar,

verder onze oude tank opgeruimd en die was gewoon nog helemaal schoon vanbinnen.

dat vindt ik niet echt toeval.
jammermaarhelaas
@deJong

Duidelijk verhaal. En toch vind ik het vreemd, bij mij komt de leverancier met exact dezelfde dieselolie de voorraadtank vullen als die ze ook verkopen in hun tankstation langs de straat (EN590).
deJong
@jammermaarhelaas

wij hadden texaco diesel, opdat onze pomp in het dorp ook texaco had.

de pompt is nu een onbemande TINQ pomp geworden. hebben gewoon 2 tankpassen op rekening rijd je zo langs, tank volgooien en naar huis ongeveer 150m rijden en er zit altijd schone diesel in die tank 😀

maar wij hadden gewoon het gevoel dat texaco met de hoeveelheid bijgemongen biodiesel sjoemelde opdat er soms teveel biodiesel voorhanden was. (dat had ook in een blad gestaan meende ik) aldus wat extra bij mengt om de biodiesel kwijt te raken.
jammermaarhelaas
@deJong

Dan wordt het inderdaad interessant geen eigen voorraadtank meer te kopen.
deJong
@jammermaarhelaas

haha in plaats van een nieuwe tank 3 beste koeien bij gekocht.

en wij verbruiken ook niet zo veel,gemiddeld een 9000 liter op jaarbasis.
hadden wij ook maar een 1000 liter tankje. 1 keer de 514 bijtanken 1/5e uit de tank weg 😅
Arie_MF
@930triplemaaier oa door de toevoeging van die biodiesel is de houdbaarheid terug gelopen, en omdat er niet of nauwelijks zwavel meer in de diesel zit ontwikkelen bacteriën zich sneller. Gtl diesel schijnt niet gevoelig te zijn voor water en bacteriën en de emissie zou ook een stuk beter moeten zijn. Ik zou het wel voor mijn trekkers willen kopen omdat die soms heel lang met een tank doen, helaas geen pomp in de buurt waar ik dat kan tanken.
GROENEDEERE
@Arie_MF
Maar het is ook te bestellen in vaten van 100 liter.
Of is dat niet interessant?
Arie_MF
@GROENEDEERE dat kan, maar dat vind ik nogal een getob. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat ik nog ergens een electrische dieselpomp heb liggen, dat maakt het al een stuk makkelijker😀.
+2
jammermaarhelaas
Dat iemand op woensdag avond in het café zit vind ik wel het vreemdste in dit topic.
boerineke
Paar jaar terug al bij een trekker sloper gezien dat ze commonrail motoren aan het ombouwen waren voor export . Waren john deere motoren.
930triplemaaier
@boerineke bij jd motoren gaat het ombouwen makkelijker omdat op de plek waar de pomp van de commonrail zit ook de mechanische pomp gemonteerd kan worden. Nog even andere verstuivers en leidingen erbij en de motor loopt weer.
Bij deutz motoren is het meer werk als je die om wilt bouwen naar mechanische pompverstuiver omdat je dat per cilinder op moet bouwen
AVA
Bijzonder verhaal, de tcd motoren zijn eigenlijk de enige commonrail motoren die niet stuk gaan, ook de pompen zijn aanzienlijk beter dan bijv jd, weet je zeker dat ze er een lijnpomp op hebben gezet? En de motor niet omgebouwd hebben naar pompverstuiver? Want dat is wel mogelijk ( gaten van de pompen zijn afgedopt) ben je evenzogoed nog een bak geld kwijt want je moet sowieso om andere verstuivers en een andere nokkenas.
jehan
Vraag me af hoe het met de garantie gaat na zon verandering
ronald73
@jehan Misschien dat ik iets verkeerd om zie, maar wat voor nut zou het hebben om tijdens de garantie zo'n ombouw te doen? 😉 Als de commonrail het niet naar behoren doet tijdens die periode regelt de garantie het toch?
MF 2725
Ik ken iemand, die een 16 liter V8 Scania motor ook heeft laten ombouwen van commonrail inspuiting naar de ouderwetse lijnpomp inspuiting. Distributie en alles aangepast. Een hoop werk en gedaan door een gespecialiseerde dieselmonteur.
walker1
@MF 2725 hoe komt die dan door de jaarlijkse apk?
valmet6400power
@walker1
Brandstofpomp goed terugdraaien voor de APK?
930triplemaaier
@valmet6400power die zal nooit door de apk komen omdat de motor niet aan de typegoedkeuring voldoet. Wil je m door de apk kunnen krijgen dan moet ie volledig opnieuw gekeurd worden. Dan wordt er ook weer een vermogenstest en uitstoot test gedaan. De uitstoottest ga je nooit halen in combinatie met fatsoenlijke prestaties. En je kunt de boel wel voor de gek gaan houden maar als je gepakt wordt ben je wel flink de sigaar. Waarom denk je dat ze voor common rail kiezen? Als ze fatsoenlijke prestaties konden redden met een mechanische brandstofpomp dan hadden ze dat wel gedaan hoor
MF 2725
@walker1 hoeft geen APK te hebben: is voor trucktrek.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , transport , trekkertrek , duitsland , fendt , loonbedrijf , brandstofpomp , storing , electronica , keuring , loonwerker , diesel , trekkers , lijnpomp en fulda geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0