Illustratie van:

Claas Ares - Claas tractor; motor wordt telkens te heet voor de voermengwagen.

Sinds kort (een week) wordt de motor van de Claas Ares 577 telkens veel te heet voor de voermengwagen. Trekker kan de wagen best redelijk de baas. Als test geprobeerd; een IHC 1056XL, die minder vermogen heeft, kan de wagen ook aan en blijft prima op temperatuur. Bij de Claas van alles al schoongemaakt en gewisseld maar het helpt niet; er zijn geen lekkages. De ventilator voor proef ook al vastgezet; helpt niet. Voor de rest alles normaal zoals starten, rijden enz. Hele winter verder geen problemen gehad met de Claas. Maar wat is dit nu weer?

Deel dit topic

Reacties

Koiter
Wat vind u te heet?
Thermostaat die stuk is misschien?
valmet6400power
Quote Reactie van @Koiter:
Thermostaat die stuk is misschien

Als een thermostaat stuk is blijft ie altijd open staan waardoor de motor juist minder warm zou moeten worden..
+3
Favorit614
Quote Reactie van @valmet6400power:
Als een thermostaat stuk is blijft ie altijd open staan

nope , bij een klant ging hij niet open.
Raakte ook aan de kook
Koiter
@valmet6400power
Quote:
altijd open

Hoeft niet, is vaak wel zo het geval. Maar je zal maar net zien dat je bij de 1% zit die wel dicht blijf zitten om wat voor reden dan ook 😅
T6020 power
@Koiter hadden wij vorig zomer konden we nog geen 5 minuten boven 1200 toeren rijden zonder aan de kook te komen.
Kwestie van 2 tientjes en dan loopt alles weer perfect.
Fordje4600
6530JD
Waterpomp?
rijkjd
Idd de waterpomp en thermostaat even nakijken,
maar word deze echt te heet? verlies je wel eens koelvloeistof?
want over het algemeen geven deze types al vrij snel aan dat ze aardig op temperatuur zijn,
maar zijn dan eigenlijk op normale bedrijfstemperatuur.
powerhenkie
Als ik zeg te heet dan bedoel ik dat de boel overkookt, ja dan verlies je natuurlijk wel wat koelvloeistof. Thermostaat heb ik eruit gehaald voor proef en zoals ik in het topic al heb vermeld, er zijn geen lekkages. Waterpomp moet goed zijn, is een jaar geleden al vervangen.
Koiter
Quote:
Waterpomp moet goed zijn, is een jaar geleden al vervangen
@powerhenkie Neemt niet weg dat dat wel het probleem kan zijn 😉 Er is ook een mogelijkheid dat het koelsysteem verstopt is
T6020 power
@powerhenkie als het de thermostaat is dan moet je snel een andere erin doen of niet de treker warm maken want dat is heel slecht voor de trekker.
trean
Temperatuurmeter van het koelwater kapot?
rijkjd
@trean
staat dat deze wel echt te warm word
Quote:
.
powerhenkie 33min geleden
Als ik zeg te heet dan bedoel ik dat de boel overkookt, ja dan verlies je natuurlijk wel wat koelvloeistof. Thermostaat heb ik eruit gehaald voor proef en zoals ik in het topic al heb vermeld, er zijn geen lekkages. Waterpomp moet goed zijn, is een jaar geleden al vervangen.
Reageer @powerhenkie

JD3010 27min geleden

verwijderd
valmet6400power
@JD3010
Bij onze Claas Ares 566 RZ slipte dat asje "in" de waaier inderdaad; toen werd de motor al heet van "niks" doen..
spotmelker
@JD3010 Daar zit vaak wel de bron van alle ellende. Die ecofan zal wel al langer geslipt hebben waardoor de motor al even te vaak te warm is geweest en de koppakking er tussenuit ligt. Ik heb ze in zowel bij mijn Ares als de JD vast laten zetten. Vind het ook een totaal zinloze uitvinding die nauwelijks besparing geeft maar wel risico op dure gevolgschade.
Even laten controleren bij de dealer of de kop pakking niet lek is.
Ik heb het vermoeden van wel.
Vooral als hij koelvloeistof er uit borrelt
EA_MF
@Ferdinanddijkstra kun je vaak makkelijk zelf doen, zodra koelvloeistof weglekt naar het carter (vaak, maar niet altijd!, het geval bij lekke koppakkingen) en in de motorolie terecht komt begint de olie die aan de peilstok zit te knetteren zodra je er een aansteker bij houdt.
powerhenkie
Vanmorgen toch maar naar de dealer geweest. Even voor de rem en ja hoor daar kwam de koelvloeistof alweer. Alles weer gecontroleerd en de conclusie is dat de koppakking intern doorblaast in het koelcircuit. Nou daar volgt natuurlijk weer een pittige werkplaatsrekening; balen. Dit is trouwens al onze tweede Claas met JD motor met een lekke koppakking. Beide nog geen 3500h gedraaid.
Vgl. dealer komt dit "bijna" nooit voor, wij hebben pech, ja, ja. Trekkers zijn overigens normaal in onderhoud bij hem. Zijn die JD motoren soms gevoelige juffertjes??
rickboer blija
@powerhenkie Ik weet dat de koppaking van de 1e generatie arion's ook niet de beste waren. Werden op een gegeven moment vervangen door stalen koppaking.
(Bron: trekker magazine)
mdoornekamp
@powerhenkie mij werd verteld dat claas eigen koppakking gebruikt die beter is dan van John deere zelf.
+2
Cormick D-430
@powerhenkie tis en blijft nen claas!
paulusmahandel
@powerhenkie nou als het bij "dealers" nooit voorkomt, waarom lees je het vaker.
Zij hebben het nog nooit meegemaakt misschien.
(Maar je zou kunnen overwegen om een verstelbare fan te laten plaatsen.
deze nemen wel meer brandstof, maar geven meer koeling.)
En je moet zeker je radiator laten spoelen, mijn ervaring is dat ze van deze tractoren onderin dichtslibben.
En hou je aan 1 soort koelvloeistof
jelleB
@powerhenkie Komt wel regelmatig voor volgens een loonwerker in de buurt welke veel met claas werkt
verwijderd
mdoornekamp
@JD3010 volgens mij gebruikt die fan van een fendt 936 30 pk. Wij vernemen het met inkuilen ook wel een beetje als de fan volop draait.
spotmelker
@JD3010 Hoeveel uren per jaar draait een trekker op maximum toeren? Bij mij in ieder geval niet veel.
verwijderd
mdoornekamp
@JD3010 echt?😭. 1 liter diesel is 5 pk. Ik denk dat je daar wel overheen gaat.
+1
Steyr thomas
Zei je dealer niet dat het bijna nooit voorkomt dat de koppakkingen heel blijven? Lijkt me logischer..
Ik werk bij een Claas dealer en het is een bekend probleem dat de koppakking lek gaat.
Soms al bij 1500 uur maar er zijn er ook bij met 9000+ waar de eerste pakking nog in zit.
De 2e montage pakking hebben wij nog nooit kapot gehad.
Er zijn JD dealers die bij Claas pakkingen hebben besteld en gemonteerd hebben.
Helaas dat het jou weer overkomt.
Dan heb je echt pech.
Qua werk is de klus nog best te doen.
Er zit op de Ares niet veel poespas gelukkig.
Het is verstandig om de verstuivers goed te testen voor je ze weer terug monteert
verwijderd
trean
@JD3010 nee , hij is in dienst als bedrijfsleider.
@JD3010 klopt, dat ben ik maar niet alleen.
Samen met m'n broer en een compagnon maar samen met onze monteurs zijn we het bedrijf.
Ieder is gelijk bij ons.
verwijderd
trean
@JD3010 is het geen bv? Had eigenlijk een smiley bij de vorige reactie gemoeten omdat hij sarcastisch bedoeld was.
verwijderd
trean
@JD3010 kan ook
dombras
Maak je geen zorgen komt vaak voor onze claas heeft het ook gehad! Koste toen zoveel dat het wel de laatste keer is dat hij bij ons gemaakt is
marco955
De monteurs hebben een zwijg plicht sprak laatst een monteur was weg gegaan bij de claas dealer . Omdat ze niet mochten zeggen dat het vaker voor kwam .
ronald73
@marco955 Ook jaren geleden gehoord van een Deutz dealer. Een monteur zei verbaasd tegen een klant dat ze een bepaald probleempje nou nog nooit en nooit hadden meegemaakt. Bleek achteraf lang niet de eerste te zijn. Toen die klant daar achter kwam was hij daar best wel boos over, netjes uitgedrukt.
+1
@marco955 ik weet niet bij wij dat is maar van een zwijg plicht heb ik nog nooit gehoord.
Elk merk heeft zo zijn eigen problemen en de kunst is om het goed op te lossen.
gijs-karnebeek
Wij hebben bij onze claas ares 577 atz nooit last van als die volgas voor de rooier staat in het stof
Steyr.frl
Je moet wel de schoep van de waterpomp gaan controleren,dit is vaak de oorzaak van de lekke koppakking bij jd motoren
powerhenkie
Beste reageerders vandaag even wezen kijken bij de reparatie. Op meerdere plaatsen koppakking door geblazen naar koelcircuit. Had dealer nog nooit gezien, ja, ja!!! Komt vgl. TF fans vaker voor bij Claas met JD motoren. Vindt hij natuurlijk onzin! Wij zijn (nog) een goede klant van hem en een beetje jennen moet kunnen.
+1
valmet6400power
@powerhenkie
Mijn buurman met John Deere geeft het zelfs toe 😃
marco955
Het grootste probleem met de jd motoren is dat ze zijn ontworpen voor een frame trekker . De pomp afstelling is totaal anders dan bij een jd koppakking gaat lek motor blokken trekken krom . Voorassen lopen kapot versnellingsbak problemen . En het komt nooit voor wordt er gezegd tegen de klant
mf6495driver
Dan hebben wij toch wel een eerlijke Claas verdeler:) Die vertelde mij ook dat ze heel veel problemen gehad hebben met lekke koppakkingen, maar dat het met de FPT motoren veel beter gaat. Blijkbaar waren de JD motoren sowieso gevoeliger voor een lekke koppakking, maar het lag ook aan Claas zelf die de koeling niet goed voor elkaar had.
radium45
@velsje
Wij kennen ze ook of niet? 2 stuks toch waar de pakking uit lag.
+1
856xlih
Koppakking bij un john deere eruit
Is zowat standaard vanaf de fabriek
Bij ons op het werk hebben we er ook un stuk of 6 lopen
Bij alle 6 al un keer de koppaking eruit
Bij 1tje zelfs bij 800 uur al
Rood bloed
Bij mijn broers en mij stroomt qua tractorvoorkeur echt rood bloed door de aderen en ik denk dat dat misschien ook wel zo blijft. Nou is onze hoofddealer al jaren geleden verandert van merk en je raadt het al, hij is nu Claasdealer en wil ons eigen merk absoluut niet meer leveren.
We willen binnenkort een van de oudjes inruilen op een nieuwe of meer waarschijnlijk een jonge gebruikte tractor. Maar ik wordt absoluut niet vrolijk van bovenstaande verhalen over lekke koppakkingen en dergelijke bij die JD motoren. We moeten er goed over nadenken en eventueel goede garanties bedingen. Maar ik lees ook dat Claas de JD motoren eruit gedaan heeft en nu FPT monteert. Welke modellen en typen en vanaf wanneer?
valmet6400power
Quote Reactie van @Rood bloed:
wil ons eigen merk absoluut niet meer leveren

Dus omdat je dealer een ander merk levert gaan jullie ook over? Dat moet niet zo zijn..
+1
Rood bloed
@valmet6400power Ik zeg niet dat we overgaan. Maar als hij iets goeds heeft voor een dito prijs waarom niet? Er lopen hier in de omgeving aardig wat Claas trekkers en ik hoor weinig slechts.
Claas staat bij ons niet op het lijstje van merken die we absoluut NIET willen hebben. En dat lijstje is wel behoorlijk lang. Om een groene op ons bedrijf te verkopen tussen de rooien zal de dealer ook aardig zijn best moeten doen.
nhmonteur
@Rood bloed En anders een claas kopen en hem in je favoriete rode kleur laten spuiten. Bij mij op het werk ook al enkele keren gedaan. Een new holland in case kleur en een new holland in john deere kleuren.
Rickvh94
@valmet6400power @Rood bloed klant is koning, als dealer er niet aan wil geloven koop je de trekker bij een andere. maar zelf vind ik dealer belangrijker dan merk (en ook ik heb voorkeuren voor merk(en))
valmet6400power
Quote Reactie van @Rickvh94:
ls dealer er niet aan wil geloven koop je de trekker bij een andere.

Wij hebben onze Valtra ook uit een andere provincie vandaan dan waar wij wonen, Nederland is tegenwoordig niet zo groot meer qua logistiek..
Rickvh94
@valmet6400power klopt, vroeger had iedere dealer zijn gebied en vond je daarin alleen dat merk.. tedewoordig is alles door elkaar heen. en is de concurrentie voor de dealers groter
mf6495driver
@Rood bloed

Wij zitten in een soortgelijke situatie. Onze dealer is ook overgegaan naar Claas. In het begin was ik er ook niet voor te vinden, maar uiteindelijk hebben wij ons laten overhalen om ook een Claas te kopen.
boegie
Quote Reactie van @Rood bloed:
Maar ik lees ook dat Claas de JD motoren eruit gedaan heeft en nu FPT monteert. Welke modellen en typen en vanaf wanneer?

Tot nu toe hebben enkel de axions geen jd motor meer. De arions hebben een motor van jd, de atos een deutz denk ik. Met de nieuwste arions (nieuwe motorkap en cabine) heb ik nog geen problemeb gehoord wat betreft koppakingen
@Rood bloed de lekke koppakkingen kwam voor bij de renault Ares en Claas Ares types.
En echt niet bij elke.
Elk merk heeft zo zijn eigen problemen maar het gaat er om hoe het opgelost word.
Ikzelf verwacht wel goede prestaties van de FPT motoren maar de nieuwste Arion modellen met de JD motoren doen het ook erg goed.
mdoornekamp
@Rood bloed welk merk is rood bloederig dan? Case of mf.
Rood bloed
@mdoornekamp Beide zijn op ons bedrijf aanwezig vanaf ongeveer 1968. Beide merken doen het afgezien van een keer een minder type goed. Al is er wel een voorkeur voor Caseih.
+1
rickboer blija
@Rood bloed wij draaien al z'n 12 a 13 jaar met een claas ares (één van de eerste onder claas naam) en hebben op een sensor na nooit last gehad met problemen van de motor. Wel zorgen wij ervoor dat de trekker iets warm is zodat hij niet koud er 100 procent voor moet. Wel hebben wij wat andere kleine problemen gehad, maar die waren redelijk makkelijk en goedkoop op te lossen
valmet6400power
@rickboer blija
Wij met een Claas Ares 566RZ uit 2003 vrij veel problemen gehad.. Grappig haha
rickboer blija
@valmet6400power ik zeg niet dat de trekker probleemloos is, maar de problemen die wij hebben zijn altijd vrij simpel op te lossen.
valmet6400power
@rickboer blija
Die van ons waren dat niet, reden om hem weg te doen na bijna 6000 uur 😃
rickboer blija
@valmet6400power jullie draaiden dan ook wat meer dan ons, die van ons heeft 4800 uur (400 per jaar) en krijgt elke winter een goeie beurt met 1 in de 2 keer een complete olie verversing

Ps waar hebben jullie de trekker gekocht?
valmet6400power
@rickboer blija
Wij maakten alsnog "maar 500-600" per jaar, daar moet een trekker makkelijk tegen kunnen in mijn optiek. Onderhoud kreeg die van ons ook op de bekende intervallen.. Claas kwam uit de Noordkop vandaan!
rickboer blija
@valmet6400power die van ons kwam bij weidenaar vandaan (Zuid-friesland), maar die kon niet de juist onderhoud leveren. Toen hadden we meer problemen met de trekker

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Ares en hebben de trefwoorden winter , trekker , ihc , claas , motor , temperatuur , pomp , starten , vermogen , voermengwagen en ventilator geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
63
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
0