Ik zoek een cursus onderhoud en reparatie voor oldtimer tractor (deutz 6005)
Ik ga binnenkort op reis met mijn deutz 6005 en old timer circuswagen, alleereerst richting lapland. Nu ben ik op zoek naar een cursus onderhoud en reparatie. In Belgie vond ik een 6 uur durende cursus onderhoud en reparatie bij PCLT landbouw opleidingen.
Olie en vetten, Smeerpunten van de tractor, Bandenspanning en toeloop voorbanden, trekkerelectriciteit, algemeen onderhoud (lucht en oliefilter), onderhoud van remmen (schijven en trommels) , afregeling hydraulisch systeem en inderhoud, en onderhoud airco maar die heeft mijn deutz niet...
Wie weet een cursus in Nederland, de cursus in Belgie is wat ver en ik zou er het liefst met mijn eigen trekker heenrijden. Deze staat in nieuwersluis, vlakbij Utrecht. Ik heb technische kennis nodig voor onderweg. Bijgaand een foto van de combinatie waarmee ik op reis wil.
Dank alvast!
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden trekker , oldtimer , landbouw , tractor , deutz , onderhoud , remmen , bandenspanning en kennis geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ongevraagd zou ik je wel het advies willen geven om, indien je hem niet nodig hebt voor een of ander werk tijdens een tocht, voor vertrek de voorlader te demonteren. Dat ding steekt namelijk een eind voor de trekker uit en is zodoende op zijn minst lastig, zo niet gevaarlijk in het verkeer.
Maar nee, daarvoor hoef je geen cursus trekkermechanisatie voor te volgen. "Hoe meer je er vanaf weet, hoe meer apen en beren je op je weg gaat verwachten". Natuurlijk, je voorbereiding moet goed zijn, maar voor technische ondersteuning kun je tijdens de reis veel beter contact onderhouden met deze site. Niet zelden wordt door de jarenlange expertise van T.F.-leden aan de hand van een vraag over een "piepje hier, een kraakje daar" een storing opgelost die niet in leerboeken wordt omschreven. Veel belangrijker bij de voorbereiding is na te gaan aan welke eisen de trekker/aanhangwagen moet voldoen in de te doorkruisen landen. Niet overal buiten jou woonplaats staan ze glimlachend te kijken naar iemand die denkt op zijn/haar 'P.C.-Hooft-ding', tussen de regels door, het pad te mogen volgen.
Oefening/sponsortip: Rijd eerst naar de Hoogovens iJmuiden en vraag of ze daar dat 'zwarte geval' voorop de trekker (voorlader) er in ruil voor sponsoring er met de snijbrander af willen halen. Dat ding zit je van begin tot eind alleen maar in de weg.
B.T.W.: De afstand (trekkerdraaiuren) is technisch gezien niet noemenswaardig voor de trekker hoor.
tractortractor.org/nl/
Geheel gereviseerde motor, of op zijn minst de koppen eraf en kijken hoe de rest er aan toe is.
Brandstofpomp en verstuivers laten repareren.
En de remmen vernieuwen.
Startmotor en dynamo vervangen/reviseren lijkt me ook geen overbodige luxe, het zou jammer zijn als je midden in lapland staat en je startmotor gaat kapot.
Kijk, dit lijkt mij precies iets wat jij zoekt Ik denk dat je bijna niet meer op reis durft als je eenmaal in de gaten krijgt hoeveel er over jouw trekker in zo'n boek kan staan
Maar toch succes ermee!!
Ga eens bij deze mannen langs.
Kunnen je alles vertellen over onderhoud en aandachtspunten van jouw deutz.
Verder kunnen ze de voorlader voor je demonteren en eventueel verkopen. Zonder voorlader stuurt het ligter.
Met een korte cursus zal ik me toch wat zekerder voelen, ik ga gelukkig niet alleen, alleen hebben we de technische kennis nog niet paraat, maar beiden grote belangstelling voor oldtimer auto-en tractor techniek. Heb jaren geleden een autosleutelcursus gedaan, superleuk, maar zo'n oude trekker is toch weer anders en we komen op plekken waar geen garage in de buurt zal zijn.
Dankjulliewel, ik kom hier vast terug! :)) zal foto's plaatsen van het avontuur! Groetjes Jacqueline
Of zit er luchtberemming op de trekker?
De technische toestand van de wagen (zoals remmen, banden, lagers, framewerk, verlichting, reflectoren, verplichte borden enz.) en de reminstallatie van de tractor (bij voorkeur lucht?) zou ik sowieso niet zelf gaan nakijken, maar door een vakman laten doen zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Doornenbal-de Rooij.
Je moet er wel zeker van zijn dat het allemaal technisch en volgens de verkeerwetgeving in orde is en qua gewicht goed zit, anders kun je maar beter de wagen thuis laten en er een qua gewicht veel lichtere en makkelijker achteruit manoeuvreerbare personenauto-caravan achter hangen.
En nog een goeie verzekering vinden, ook belangrijk! Ik zal eens proberen een foto van de combinatie te uploaden, groetjes! Jacqueline