Ik zoek een cursus onderhoud en reparatie voor oldtimer tractor (deutz 6005)

Hallo!
Ik ga binnenkort op reis met mijn deutz 6005 en old timer circuswagen, alleereerst richting lapland. Nu ben ik op zoek naar een cursus onderhoud en reparatie. In Belgie vond ik een 6 uur durende cursus onderhoud en reparatie bij PCLT landbouw opleidingen.
Olie en vetten, Smeerpunten van de tractor, Bandenspanning en toeloop voorbanden, trekkerelectriciteit, algemeen onderhoud (lucht en oliefilter), onderhoud van remmen (schijven en trommels) , afregeling hydraulisch systeem en inderhoud, en onderhoud airco maar die heeft mijn deutz niet...
Wie weet een cursus in Nederland, de cursus in Belgie is wat ver en ik zou er het liefst met mijn eigen trekker heenrijden. Deze staat in nieuwersluis, vlakbij Utrecht. Ik heb technische kennis nodig voor onderweg. Bijgaand een foto van de combinatie waarmee ik op reis wil.
Dank alvast!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
jammermaarhelaas
Misschien kun je op reis iemand meenemen die daar voldoende in thuis is (op zich stelt het allemaal niet zo heel veel voor) ? Alleen is ook maar alleen.

Ongevraagd zou ik je wel het advies willen geven om, indien je hem niet nodig hebt voor een of ander werk tijdens een tocht, voor vertrek de voorlader te demonteren. Dat ding steekt namelijk een eind voor de trekker uit en is zodoende op zijn minst lastig, zo niet gevaarlijk in het verkeer.
+1
Gerron
Je kan beter een trekker met cabine en goede kachel nemen want dit is veel te koud. Ik zou ook kiezen voor een trekker die wat harder kan rijden. Ga naar een mechanisatie bedrijf en laat de trekker goed nakijken. Daar kunnen ze je wel vertellen wat je zelf aan klein onderhoud moet doen. Daar heb je meer aan dan een algemene cursus.
Fast Eddy
Inderdaad voorlader eraf. Heb je wel een kenteken op de trekker? Anders kom je Duitsland niet in. In Nederland kan je ook zo`n cursus doen bij het pltcc of aeres in Ede of Schaarsbergen.
Wimsumar
Beste Jacqueline -van-Kollenburg: Grote griebels wijfie! Via de Noordkaap (5.000 km) naar Mongolië ( + 12.000 km) ! Amsterdamned zeg,....... Nou ja, jouw feessie! 😉
Maar nee, daarvoor hoef je geen cursus trekkermechanisatie voor te volgen. "Hoe meer je er vanaf weet, hoe meer apen en beren je op je weg gaat verwachten". Natuurlijk, je voorbereiding moet goed zijn, maar voor technische ondersteuning kun je tijdens de reis veel beter contact onderhouden met deze site. Niet zelden wordt door de jarenlange expertise van T.F.-leden aan de hand van een vraag over een "piepje hier, een kraakje daar" een storing opgelost die niet in leerboeken wordt omschreven. Veel belangrijker bij de voorbereiding is na te gaan aan welke eisen de trekker/aanhangwagen moet voldoen in de te doorkruisen landen. Niet overal buiten jou woonplaats staan ze glimlachend te kijken naar iemand die denkt op zijn/haar 'P.C.-Hooft-ding', tussen de regels door, het pad te mogen volgen.

Oefening/sponsortip: Rijd eerst naar de Hoogovens iJmuiden en vraag of ze daar dat 'zwarte geval' voorop de trekker (voorlader) er in ruil voor sponsoring er met de snijbrander af willen halen. Dat ding zit je van begin tot eind alleen maar in de weg.

B.T.W.: De afstand (trekkerdraaiuren) is technisch gezien niet noemenswaardig voor de trekker hoor.
+1
@Wimsumar Ha! Dankjewel voor al je goede adviezen. Jaja, het avontuur lokt!! Ik ga de frontlader en de bakken verkopen, dat ding zit inderdaad alleen maar in de weg! In april ga ik elke dag oefenen met manouvreren en achteruit, wel zo handig, kan vooralsnog alleen maar vooruit. Hellingproefomhoog en omlaag moet ook nog geoefend :)) ik kom hier nog vaak terug, wat een superhandig forum! Groetjes jacqueline
+1
Huuuuub
Als je zulke afstanden gaat rijden kun je beter zorgen dat de tractor perfect in orde is.
Geheel gereviseerde motor, of op zijn minst de koppen eraf en kijken hoe de rest er aan toe is.
Brandstofpomp en verstuivers laten repareren.
En de remmen vernieuwen.
Startmotor en dynamo vervangen/reviseren lijkt me ook geen overbodige luxe, het zou jammer zijn als je midden in lapland staat en je startmotor gaat kapot.
+1
Wimsumar
Beste Huuuuub:

Quote Reactie van @Huuuuub:
op zijn minst de koppen eraf

Het eerste reisdoel, Lapland, `a +/_ 5.000 kilometer zal voor de trekker pakweg 300 draaiuren betekenen. Dat mag redelijkerwijs geen naam hebben, ook niet voor zo'n 'oldtimer'Deutz. Een zelfde reis met de auto gaat ook geen revisie aan vooraf.

P.S.: Zodra Jacqueline maar eventjes buiten 'de grote stad' is zal ze al spoedig staande worden gehouden door een provinciale 'politie-agent-partner-van-een-HEMA-worstverkoopster-uit-Ommen' omdat er bijvoorbeeld nogal wat gebreken aan de aanhangwagen zijn: verlichting voorop/opzij, zijreflectoren (zie foto topicopening) . En dan is nog een reeks onderdelen waar twijfel over kan worden uitgesproken waardoor eindbestemming niet gehaald wordt. 😞
Huuuuub
@Wimsumar
Bekijk het eens van de andere kant, een tractor is 50 jaar lang hard mee gewerkt. en een oldtimer auto ga je ook pas zo ver mee rijden als die technisch tiptop in orde is.
Anders blijf je geheid staan.
ronald73
marktplaats.nl/a/boeken/…

Kijk, dit lijkt mij precies iets wat jij zoekt 😄 Ik denk dat je bijna niet meer op reis durft als je eenmaal in de gaten krijgt hoeveel er over jouw trekker in zo'n boek kan staan 😉
Maar toch succes ermee!!
Wimsumar
Beste Ronald73:

Quote Reactie van @ronald73:
marktplaats.nl/a/boeken/…Kijk, dit lijkt mij precies iets wat jij zoekt

Hoho, Deutz 6005-documentatie hebben we hier op het forum (gratis) in huis:

(Klik, dubbelklik op de afbeelding van het document).

tractorfan.nl/machine/deutz/…
trean
doornenbal-derooij.nl/

Ga eens bij deze mannen langs.
Kunnen je alles vertellen over onderhoud en aandachtspunten van jouw deutz.

Verder kunnen ze de voorlader voor je demonteren en eventueel verkopen. Zonder voorlader stuurt het ligter.
+2
Wat een fantastische site is dit! Dankjulliewel voor alle bruikbare informatie! De tractor is in topconditie, helemaal in onderhoud en nagekeken door Doornenbal-de Rooij, die zitten bij mij om het hoekkie. Kentekenplicht ben ik aan het uitzoeken. Handleiding en werkboek van de tractor heb ik ook in huis. Frontlader laat ik er denk ik afhalen, die zit inderdaad vooral in de weg.
Met een korte cursus zal ik me toch wat zekerder voelen, ik ga gelukkig niet alleen, alleen hebben we de technische kennis nog niet paraat, maar beiden grote belangstelling voor oldtimer auto-en tractor techniek. Heb jaren geleden een autosleutelcursus gedaan, superleuk, maar zo'n oude trekker is toch weer anders en we komen op plekken waar geen garage in de buurt zal zijn.
Dankjulliewel, ik kom hier vast terug! :)) zal foto's plaatsen van het avontuur! Groetjes Jacqueline
+1
Fast Eddy
Hoe is de beremming van de circuswagen? En wat is het gewicht van de wagen?
Of zit er luchtberemming op de trekker?
Wimsumar
Beste Fast Eddy:

Quote Reactie van @Fast Eddy:
gewicht van de wagen

Schat maar gewoon een veelvoud van de trekker in. Op de vele (steil) op- en aflopende bergweggetjes die ongetwijfeld op de route liggen, is de goed functionerende wagenberemming haast nog belangrijker dan van de trekker zelf.

@ Jacqueline-van-Kollenburg: Als je dan toch op de knieën de toestand van de remmen bekijkt, controleer dan gelijk de banden op profieldiepte en droogtescheurtjes. (Ze kunnen vast nog jaren mee, maar ja, verkeerswetgeving hè ;)).
Arie_MF
@Wimsumar @jammermaarhelaas dan zou ik de voorlader erop laten als extra remvermogen😆
jammermaarhelaas
Zoals ook @Fast Eddy al zegt.

De technische toestand van de wagen (zoals remmen, banden, lagers, framewerk, verlichting, reflectoren, verplichte borden enz.) en de reminstallatie van de tractor (bij voorkeur lucht?) zou ik sowieso niet zelf gaan nakijken, maar door een vakman laten doen zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Doornenbal-de Rooij.

Je moet er wel zeker van zijn dat het allemaal technisch en volgens de verkeerwetgeving in orde is en qua gewicht goed zit, anders kun je maar beter de wagen thuis laten en er een qua gewicht veel lichtere en makkelijker achteruit manoeuvreerbare personenauto-caravan achter hangen.
+2
Ha! Dank voor jullie wijze adviezen, Henk van Doornenbal de Rooij heeft al op zn knietjes onder de wagen gelegen om te kijken naar de oplooprem. Ik vind het ook heel belangrijk dat zowel de wagen als de tractor in goede veilige staat zijn. Volgens de boer waar ik sta zou ik de remmen van de wagen hydraulisch moeten maken. Dat ga ik nu uitzoeken, want inderdaad, ik moet er niet aan denken dat ik door mn wagen ingehaald word....daar is ie veel te mooi en te kostbaar voor!
En nog een goeie verzekering vinden, ook belangrijk! Ik zal eens proberen een foto van de combinatie te uploaden, groetjes! Jacqueline
Fast Eddy
@jacqueline-van-kollenburg

Ik zou voor luchtberemming gaan. Dat is de standaard buiten Nederland.
mestyle
Je laat de trekker na kijken door iemand. waarom doe je dit niet samen met die persoon ? en dan je het een en ander vertellen lijkt mij.
Aanvankelijk leek volgens Henk van doornenbal-de rooij de oplooprem genoeg, maar met plannen om heuvelachtig landschap in te gaan wordt het wellicht toch een ander verhaal. Dus ik zal samen met Doornenbal nog eens goed overleggen!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , oldtimer , landbouw , tractor , deutz , onderhoud , remmen , bandenspanning en kennis geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0