Waar vooral op letten bij aankoop Caseih 956XL

Wij willen een andere tractor erbij voor vooral de voermengwagen. We hebben nu een week een Caseih 956XL op proef van een particulier(stoppende akkerbouwer) en kunnen hem overnemen. Trekker kan de wagen redelijk de baas en start( ook in de koude week) goed met bijna 8000h op de teller. Beide koppelingen bij 7000h vervangen. Wel wat olieverbruik gemeten(ongev. 1/2ltr in de week met 10 draaiuren), maar het is natuurlijk ook geen nieuwe. Motor en achterbrug ook hoegenaamd droog. klein beetje roestvorming rechterdeur en spatbord.
We mogen de trekker nog wel voor de vermogensrem testen.
Zij er verder nog tips en aandachtspunten en noem eens een prijs beste kenners?

Deel dit topic

Reacties

ford3000case745
Vind 2 liter olie per 10 uur best wel pittig veel
deJong
@ford3000case745

die lust wel een slokje...

schoonpa heeft een 1056 staan die al 17000 uur gelopen heeft en een motor revisietje en de derde koppeling tussendoor.

verder super machines naar mijn idee, rijdt nu ook nog als een gek.
+2
Rood bloed
@ford3000case745 Er staat toch echt een 1/2 ltr. per 10uur ongeveer (1/2ltr. is een halve ltr.).
Of moet ik dit als een geintje opvatten 2ltr per 10h.
ford3000case745
@Rood bloed ik las het als 1 a 2 liter. Foutje van mij..
SJB533
Quote Reactie van @Rood bloed:
Er staat toch echt een 1/2 ltr

Zo'n interpretatiefout kun je natuurlijk makkelijk opvangen door Alt 171 (½, wel even zorgen dat NumLock is ingeschakeld) of woorden te gebruiken 😉
volvo430
@ford3000case745 Thuis hebben wij ook een olieslurpende tractor. Ongeveer 1 liter op 30 uur. Maar maak maar een vergelijking: de olie kost ongeveer €3 per liter en een motorrevisie ongeveer €3.000 (3-cilinder tractor). En meer dan 30.000 zullen we er niet (meer) mee maken...
Quintto
@volvo430 als je zo rekent, kan het reviseren niet uit nee, maar volgens mij verlies je meestal ook vermogen als die olie verbruikt, en als je een (paar) keer vergeet bij te vullen kan je motor natuurlijk in elkaar lopen
tone29
Deur rubbers onderaan ook ff loshalen... tis maar een tip.
deJong
@tone29

och zon floer blijft er best nog wel ff inzitten. als het toch wat voor de mengwagen is en nog eens een ander klusje.
tone29
@deJong de vloer gebeurt ook niets mee.. ik zei ook DEUR rubbers..... min puntje is dat ze beginnen te roesten bij de deuren. dus ff deur rubber eraf halen aan de onderkant dan zie je dat wel. als dat van de buitenkant nog niet zichtbaar is kun je er nog wel wat aan doen
deJong
@tone29

ik had de kozijnen in gedachte...
tone29
@deJong die ook... ff gaatje boren aan de onderkant. dan kan het water/vocht eruit.
+1
hoest
Zijn gewoon goede degelijke trekkers en als je hem zo een week op de proef kunt krijgen dan heeft de vorige eigenaar er ook alle vertrouwen in dat hij goed is. Ik zou verder niet moeilijk doen als de prijs er op lijkt en doorpakken
+2
valmet 605
Is iets met wat kortere slag in de motor (95*130) iets met 100*120 niet fijner met voermengwagen?
Iets meer vermogen minder umpf? En liefst 2 wd?

Maar ik ben natuurlijk redelijk gek.
jammermaarhelaas
@valmet 605

Quote:
Iets meer vermogen minder umpf

Wat is umpf ?
valmet 605
@jammermaarhelaas een 956 is een trekker die umpf heeft veel kracht en blijft vechten tot onderin. echt een lange slag. Voor zwaar aftakas werk is het soms handiger om een trekker te hebben die lekker bovenin blijft hangen met toeren en daar uitblinkt maar die is dan vaak onderin minder sterk. Dat is niet erg omdat die bijna volgas zn werk moet doen.
Jasperfendt
@valmet 605 Bij voermengen hoeft die ook niet volgas te lopen bosboer 😛
valmet 605
@Jasperfendt meng jij altijd half gas? ik heb in de jaren 90 heel veel trekkers keer op keer kapot zien lopen ivm steeds door de knieen gaan. Als de wagen 60 pk vraagt geen probleem maar in mijn wereld als de trekker hem redelijk de baas kan dan gaat mijn gas zover open dat die 540+ of 1000+ toeren loopt.
SJB533
@valmet 605
1800-1900 rpm, zit je nog wel goed. 😉
valmet 605
@SJB533 maar das leuk voorbij halfgas.
SJB533
@valmet 605
Maar niet met de brandstofpomp volledig open 😉
Jasperfendt
@valmet 605 Ik meng altijd op 1700/1800 toeren. Maar ken er ook wel die met 1200 motortoeren mengen hoor
SJB533
@Jasperfendt
Dan heb je niks over, als je een beetje weerstand in de kuip hebt...
Jasperfendt
@SJB533 pkaas ervoor 😉
IHC forever
Let bij langdurig gebruik voor een voermengwagen op ruim voldoende olieniveau in de achterbrug. Als de trekker nog weinig carterventilatie heeft en koelvloeistofniveau blijft goed en schoon en voor de rem voldoende vermogen dan is er niet zoveel mis met deze trekker. Zeker ook met nog een goede koppeling. Na een week heb je dan een goede indruk. Ja de richtprijs, als je hem voor 10000euro kunt kopen ja zeg het maar. Het blijft tweedehands. In ieder geval succes ermee.
+2
jammermaarhelaas
Het is natuurlijk een goed teken dat ie met 8000 uur op de teller in de kou goed aanslaat.

Is denk ik van belang om na een eventuele aankoop hem niet koud gestart meteen een volle voerwagen te laten mengen/lossen. Bij een stageboer (Fendt werktuigdrager) is er zo aleens een koppakking uit gedrukt. Ook meteen vol gas trekken en of zwaar belasten na koude start is niet zo fijn (je ziet dat nog wel eens gebeuren bij veehouders).
Akkerbouwers gaan vaak wat beter om met een tractor, getuige de IHC 956 die jullie nu op proef hebben.
+1
deJong
@jammermaarhelaas

komt ook dat ze bij een akkerbouwer vaak langere uren werken, bij een veehouder is dat meestal snel ff voeraanschuiven, mengwagen laden/lossen. of met de voorlader wat doen.
+1
wotan2
Kijk/probeer of de groepen pook goed in de versnelling wil blijven en er niet uit springt. Dit is een (duur) euvel bij deze tractoren.
+1
MaxxuM4ever
@wotan2 bedoel je een stuk over de weg rijden en dan steeds gas los laten en weer gas erop? Zo wisselt de kracht op de tandwielen en kun je inderdaad testen hoe de tandwielen zijn, of licht aan de pook trekken tijdens het rijden. Als hij er dan gemakkelijk uit gaat even extra op letten.
+1
Rood bloed
Beste reageerders, bedankt voor alle opmerkingen en tips. Nog een paar aanvullingen op bovenstaande.
Tractor schiet niet uit de versnelling of uit de groep, schakelt verder prima. Wat wel opvalt is de lage topsnelheid van nog geen 30kmh met standaardbanden(verder voor voerwagen nat. n.v.t.); bij navraag blijkt het een franse uitvoering te zijn(zitten ook franstalige stickers op). Vanmorgen het aftakasvermogen getest; max94pk (heel mooi).
Zit wel iets meer roest aan onderkant r. deur dan gehoopt. Trekker moet overigens wel 2000rpm. draaien om volle (8500kg) voermengwagen lekker aan de gang te houden.
Gesuggereerde prijs hierboven van 10000 euro, daar ziet het voorlopig nog lang niet naar uit dat ons dat gaat lukken. Er moet nog stevig onderhandeld worden
jo845xl
@Rood bloed Franse liepen in de tijd 25km/h terwijl de duitse inters gewoonlijk 30km/h liepen , zie je ook aan de snelheidsmeter .
Mijn laatste aanwinst is een franse 1055 = 25km/h
Fendt926Driver
@Rood bloed weet niet wat je verder voor merken rijdt. Maar een 6cyl van 94 pk die 8500 kg moet mengen met zeker 2000 toeren lijkt mij niet te veel.
ik zou voor ruim 120 pk gaan om alles netjes aan het lopen te houden.
wat had je er eerst voor lopen?
die 10000 is gebaseerd op een case met meer uren denk ik. De 25 km bak haalt de prijs omlaag ook al heb jij geen 30 bak nodig om te voeren.
deJong
@Fendt926Driver bij buurman laadden we 15 ton met 140 pk 😉
Fendt926Driver
@deJong alles kan ligt ook aan de vertraging op de mengkuip.
ik laadt 4500 kg met 140 pk. Heerlijk op 1400 motortoeren met 750 toeren aftakas
soms ook 62 pk maar die heeft meer moeite met 4500 kg
deJong
@Fendt926Driver

ik heb er geloof ik wel een filmplje van.

new holland 6.140 voor die 32 kuubs wagen te janken... staat nu die mooie mf 6166 voor, dezelfde trekker die mij even lostrok... heeft met boost 185 pk die doet het een stuk beter.
@Fendt926Driver hadden hier eind van de zomer 3 ton voer met 50pk.
Toen is toch vrij snel de grotere trekker weer voor de mengwagen gegaan 😉
huub
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
weet niet wat je verder voor merken rijdt. Maar een 6cyl van 94 pk die 8500 kg moet mengen met zeker 2000 toeren lijkt mij niet te veel.ik zou voor ruim 120 pk gaan om alles netjes aan het lopen te houden.wat had je er eerst voor lopen?die 10000 is gebaseerd op een case met meer uren denk ik. De 25 km bak haalt de prijs omlaag ook al heb jij geen 30 bak nodig om te voeren.
Reageer @Fendt926Driver deJong 0min geleden --> Rapporteer aan admin Stuur persoonlijk bericht Kopieer link

Dat zegt toch niets? iedere mengwagen is anders.
Fendt926Driver
@huub ja maar 2000 toeren moeten maken met een 6 cylinder 95 pk voor 8500 kg dan is er niet veel over om nog een keer een 1000 kg meer te laden.
ligt ook aan wat je mengt als 60% lang taai gras is doe maar iets pk meer
deJong
@Fendt926Driver

sleutel 13 op de pomp.
Fendt926Driver
@deJong dat niet direct maar een trekker voor de mengwagen kopen die vanaf dag 1 al op de tenen loopt is ook niet verstandig.
deJong
@Fendt926Driver
je zou ook rond kunnen kijken voor iets zwaarders met wat meer snelheid. dan is hij wat multifunctioneler.

maar als hij in de prijs ligt en je wilt hem toch gewoon wat voor het voermengen gebruiken.
en ik weet dat ze zonder problemen wat pktjes meer kunnen hebben. is het een goedkope oplossing. dan maar een litertje gasolie extra erin.
deJong
@Fendt926Driver

kom ik terug op mezelf, je kunt ook voor niet al te veel centen een ford nh 8340 o.i.d. kopen krappere draaicircel meer pks dikke motor en 40 km bak leg je een paar duizend meer bij...
Ritchie
@deJong

Mwa, de 8340's zijn absoluut wel goeie trekkers met een prima comfort en hele goeie motor, maar om er eentje voor de voermengwagen te hebben iedere dag... 😉 Stof en vuil e.d. kunnen nog wel eens voor een storing en problemen met de elektriciteit zorgen. En dat wil je niet als je 2,5 vracht per dag moet mengen.
deJong
@Ritchie

oh jah daar heb ik geen idee bij die trekkers over. wel dat het goeie machines zijn die je voor een prikkie kunt kopen.
jammermaarhelaas
Voor de kenners van IHC: is een 956 niet eenvoudig op te voeren tot 1056 (zelfde motor, beide zonder turbo?)
valmet6400power
@jammermaarhelaas
Volgens mij kun je er een pk of 120 uithalen als je de pomp los zet 😄
+2
@valmet6400power Dan moet je al goed kunnen afstellen, want met gewoon de pomp "los" gaat dat niet lukken bij de meeste 956xl/1056xl. 😉
+2
Rood bloed
Beste reageerders, bedankt voor alle reacties. Nog wat aanvullingen mijnerzijds.
Er heeft 7 jaar een ihc 844s voor deze voermengwagen gestaan, weliswaar iets gekieteld maar die kon de wagen ook de baas. Een jaar geleden de 844s weg gedaan omdat er te veel aan moest gebeuren.(16000h+). In de tussentijd onze zwaardere trekkers, de Caseih of de Claas ervoor gehad.
Is te lastig in het drukke seizoen telkens een trekker te moeten missen. Er moet namelijk niet 1 maar 2,5 vracht per dag geladen worden, vandaar nu weer een trekker erbij. 25kmh bak is natuurlijk geen bezwaar; drukt hooguit de vraagprijs iets. Het is trouwens een 2wd; wat onze voorkeur heeft. Vandaag of morgen wordt de knoop doorgehakt. Ik denk dat we het eens worden met de verkoper (die zit overigens niet op deze site te koekeloeren natuurlijk!!!)
+1
tone29
@Rood bloed vind dat nog best aan de prijs voor een 2wd. en een franse uitvoering. als je zegt dat ie meer dan 10 moet opbrengen...
valmet 605
@Rood bloed hoe weet je dat die niet mee leest??? Ik ben al te vaak herkend door niet leden!
IHC forever
Beste Rood bloed
Ik heb een heel sterk vermoeden om welke trekker en welke huidige eigenaar het gaat.
Als het deze man is dan is die trekker absoluut geen miskoop voor jullie. Een akkerbouwer die uitermate zuinig met z'n machines en z'n grond omgaat waar het gros van de veehouders niet aan kan tippen. Voor jullie toepassing kun je hem gerust kopen ook voor iets meer dan 10k

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden spatbord , trekker , tractor , motor , 956xl , testen , achterbrug , voermengwagen , vervangen en aankoop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0