Illustratie van:

Massey Ferguson 1080 - multipower van mijn mf 1080 doet niet

De drukmeter gaat af en toe in het groen maar als ik dan de multipower hoog zet dan valt de druk terug en de 4wd werkt heel schokkerig (dan trekt hij mee en dan weer niet) wat zou dit kunnen zijn, moet dan de pomp vervangen worden of moet hij doormidden om de splines te vervangen

Deel dit topic

Reacties

SjoerdHylke
Is het zo dat deze multipower wordt geregeld door stroom? Dan zou het ook de massa eventueel kunnen zijn...
+1
kramer
@SjoerdHylke Multi power wordt mechanisch bediend en werkt op oliedruk.
SjoerdHylke
@kramer aha, meende dat er ook multipower was die elektrisch bediend werd...
+1
Wimsumar
Beste Wilco-Bats: In onderstaande link de schematische werking van de M.F.-multi power:

annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder3.htm/

Uitgebreide uitleg:

Klik/doorklik links- of rechtsboven op de thumbnailafbeelding:

annatefka.nl/mf_techniek/mf_mp_00.htm/
+1
Pauls
Misschien is de oliestand aan de lage kant, en zuigt de filter een deel lucht aan, of filter zit deels dicht en kan het (aanzuig)debiet niet gehaald worden.
Doormidden zou ik m niet direkt doen, het liftdeksel heffen is een optie om de aanzuigfilter te bekijken. Let wel op dat je voor het liftdeksel te heffen eerst aan de (rechter)zijkant het zijdekseltje afhaalt en aldaar het 'rolletje' uit de gaffel neemt. Ook het stijgbuisje dat in de liftpomp zit kan je best voordien verwijderen. Dit doe je door het schakelblokje rechts vooraan op het liftdeksel te demonteren.
Als dat niet het probleem is dan kan het zijn dat de dichtingen om de druk in de schakelklok te sturen kapot zijn, dan verliest ie ook snel zijn druk, en zal vermoedelijk de 4WD ook druk verliezen via die weg. Ik heb bij mijn 175 ook deze dichtingen moeten vervangen, het zijn kleine koolstofachtige ringetjes (bij mij althans). Ik weet niet zeker of je 1080 al hydraulisch inschakelbare 4WD had, maar dat zal je ons nog wel vertellen. Bouwjaar van je MF1080 vermelden kan soms helpen omdat de techniek wel wat is aangepast in de loop van de tijd, buitenzijde is nagenoeg identiek maar binnenin is er heel wat veranderd.
suc6
Paul
wilco-bats
Hallo, ik heb afgelopen zomer de hydrauliek pomp al vervangen maar de m.p pomp niks aan gedaan omdat hij perfect werkte.
Ik heb eigenlijk geen zin om de hefdeksel er weer af te halen ,is wel een heel werk omdat dan alle electra ook weer los moet.
Nu heb ik in de herfst aan het woelen geweest en ging de druk steeds meer terug tot helemaal niks meer en ook de 4wd begon schokkerig mee te trekken.

Ook heb ik nu de motor helemaal gereviseerd nieuwe bussen en zuigers enz. Komt alleen nog steeds een beetje olie via de uitlaat naar buiten maar hij rookt helemaal niks meer. Wil hem binnenkort eens voor de waterrem zetten zodat hij goed wakker word dan word het lekken misschien wel minder.
De trekker is volgens mij van 1971@Pauls
wilco-bats

(klik om te vergroten)

+1
Pauls
@wilco-bats "Nu heb ik in de herfst aan het woelen geweest en ging de druk steeds meer terug tot helemaal niks meer en ook de 4wd begon schokkerig mee te trekken."
Dit is mogelijk als de olie opwarmt, dan wordt de olie veel dunner, en gaat ie makkelijker door de MP koppeling, zodat de kracht niet meer 100 % doorgaat en slipt deze koppeling een beetje als de trekker 100 % aan de bak moet. Dit is ook te merken aan je 4WD die schokkerig doet. Maar omdat het euvel zich op 2 zaken uitwerkt zou ik denken dat de pomp toch zijn beste tijd heeft gehad. Deze pompjes leveren een vrij groot debiet met kleine druk. Met de koude olie gaat alles perfect maar zodra deze opwarmt kan de pomp niet meer het gewenste debiet leveren, vanwege interne lek in de pomp. Maar je moet zeker zijn dat bij koude olie alles perfect werkt. En dan vrees ik dat ie toch doormidden moet. Is je PTO ook hydraulisch inschakelbaar, normaal al wel in 1971, dan ga je dat ook merken als je m aan de waterrem hangt, dan verliest de koppeling ook zijn kracht. Zeker testen met MP zowel op high als low, dan brengt meer zicht op de zaak wat wanneer dat alles nog voldoende levert. Maar let wel op dat je je trekker niet overbelast, zou echt zonde zijn om zo'n mooie trekker naar de sloop te moeten brengen omdat ie ff aan de waterrem heeft gestaan. suc6 Paul
kramer
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
meende dat er ook multipower was die elektrisch bediend werd...
Klopt, bij de latere 2000 serie had je die mogelijkheid wel.
SjoerdHylke
@kramer aha, weer wat geleerd 😄
wilco-bats
Hallo, heb van de winter mijn mf 1080 voorzien van nieuwe bussen en zuigers en lagerschalen en hij liep helemaal goed tot ik hem zaterdag effe gebruikt heb en is hij vastgelopen op de tweede cilinder, hij heeft de hele lagerschaal opgevreten terwijl de andere drie niks aan te zien is, zou het kunnen dat de krukas krom is en weet iemand nog waar ik die nog kan kopen
boegie
@wilco-bats Als je wilt weten of de krukas krom is zou je die eruit moeten halen en op laten meten
jaspermf245
@wilco-bats Hoi Wilco ik zie hier je bericht over een kapotte krukas. Als je nog motoronderdelen nodig hebt ken ik misschien wel een adres voor je.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 1080 en hebben de trefwoorden massey ferguson , mf , ferguson , massey , 1080 , druk , pomp , 4wd , groen en vervangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0