Illustratie van:

International 433 - Tandwiel kapot versnellingsbak, maar hoe uitmekaar halen?

Hallo,

Zal me even voorstellen, ik ben Domien en heb een international 433 in Roemenie, en die heeft een probleem met een tandwiel waar twee tanden van afgebroken zijn, alleen is het probleem dat we de hele trekker uit elkaar hebben, alleen voor geen mogelijkheid krijgen we de tandwielen uit de bak, we hebben al naar Nederland gebeld, maar we komen er helaas niet meer uit.
Wie weet welke stappen er ondernomen moeten worden om de tandwielen uit de bak te krijgen.
moet er van achter gewerkt worden of van voor?

Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad?
Bij ons is in ieder geval het tandwiel van de derde versnelling kapot, waarschijnlijk is hij ooit in twee versnellingen blijven staan en heeft iemand goed gas gegeven, en zijn twee tanden afgebroken.

Bijvoorbaat dank!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

wotan2
Ik weet niet hoe goed je duits is; maar probeer het hier eens: 334647.forumromanum.com/member/forum/…
SJB533
Ik verwacht, dat je met het werkplaatshandboek voor de bak van een 323/353/423 een heel eind moet komen, omdat basis dezelfde is, ondanks, dat een 433 een 8+4 ipv 8+2 transmissie is. Ik ben bezig met uploaden naar Tractorfan, hopelijk wil dat lukken.
Mijn duits is helaas niet het beste, ik kan best een eind komen, en zal dan zeker op het duitse forum kijken of ik daar nog informatie kan vinden.

Een werkplaatshandboek zou zeker fijn zijn, heb op internet er naar gezocht maar voor de 433 533 633 was er helaas geen werkplaatshandboek, wel een onderdelen boek, daar heb ik al wel wat aan gehad, maar een hoe nu verder helaas staat zoiets niet in het onderdelenboek.
SJB533
@domien-en-inci-timmer
Die kon ik ook niet vinden. Deze is in het Duits, en voor de 323/353/423. Denk, dat je daar het meest aan hebt. Kijken (en lezen) op pagina 65
drive.google.com/file/d/…#
jo845xl
@SJB533 Aan de kant v/h differentieel zie je 2 moeren .
Die moet je vlgs mij eerst van elkaar losdraaien en dan helemaal losdraaien terwijl je de as er langs achter eruit haalt .
Op jou link zie je die 2 moeren nrs 23
Ik heb zelf gekeken op de site van caseih , bak is wel wat anders maar die hebben die 2 moeren ook .
Wel heel belangrijk hoe je die moeren achteraf terug vast draait want het zijn conische lagers dus de spanning moet juist zijn.
Bedankt voor de reacties tot zo ver.
Die in het duits had ik al gevonden, maar hoopte dat je hem misschien in het Nederlands of Engels zou hebben, maar alvast bedankt.

Hier is het onderdelenboek van de 433 tot 633 op de foto is het goed te zien hoe de bak in mekaar zit, die moeren hebben we al los gedraaid een beetje maar gaan later niet meer verder omdat dan alles vast loopt tegen een zegersring nr 17 die houd alles tegen, maar die zit helemaal verwerkt in de as eigenlijk, dus die kan je niet los maken zo 123, want doorvoor moet eerst de eerste as eruit.

Maar de andere kant eruit trekken gaat ook niet want dan loopt tandwiel 11 tegen tandwiel 49 aan(onder)
wij hebben het idee gekeken naar de tandwielen en de zegersringen dat tanwiel 10 eruit getrokken moet worden naar voren toe, want dat is eigenlijk een as, op tandwiel 10 zitten tandwiel 11 en 13 en bij mij is 11 kapot.
ondertussen is het voorste lager 6 eruit en doordat de grote moeren van het achterste lager los zitten hebben we best al een beetje spelling, maar nooit genoeg nog helaas.

zien jullie nog een mogelijkheid die wij over het hoofd zien?
in de link kan je alles vinden de tekening staat bij pagina 72 van het officiele boek in de pdf is het pagina 80 volgens mij.

docs.google.com/fileview/…

(klik om te vergroten)

Hierbij nog een foto van de versnellingsbak ik kreeg hem niet goed geupload bij mijn vorige post

(klik om te vergroten)

Hallo iedereen, ondertussen zijn we weer een paar dagen verder, en heb gister na wat andere prioriteiten het tandwiel eruit gekregen, heel hartelijk bedankt voor de hulp.
Ik zal wel even erbij zetten hoe het gelukt is, mocht iemand anders ooit met dit probleem zitten.
Na wat bellen in Nederland kregen we van een garage wat gedeeltelijke kopieen van het werkplaatshandboek toegestuurd, hier stond in wat ik al dacht en dat was dat je de onderste as moet laten zakken om de bovenste te kunnen demonteren.
Alleen het demonteren van de onderste as is niet zo makkelijk omdat de lagers eruit halen een speciale poelietrekker vereisen vooral voor het lager achter.
Deze heb ik zelf gemaakt, alleen gaat hierdoor wel het lager er aan.
Maar dit werd al gezegd in Nederland door iemand in een garage, maar een 6210 lager is niet heel duur.
Het voorste lager had er met een lagermes uitgehaald kunnen worden, alleen had ik die niet dus heb ik daar ook wat geinproviseerd(donkere foto)
Nogmaals bedankt en hoop dat de puzzel weer goed in mekaar gezet kan worden als ik alle onderdelen heb zoals tandwiel en lagers.

Fijne dag!

(klik om te vergroten)

Hier werkte de poelietrekker als halve kogels die je in in kapot gemaakte lager draait, eigenlijk trek je dus twee kogels er uit.

(klik om te vergroten)

Hier was het een beetje laat en de verlichting wilde niet werken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 433 en hebben de trefwoorden trekker , kapot , versnellingsbak , transmissie , versnelling , gas en roemenie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0