Hydraulisch rem systeem regeling

Ik heb een vraag over de werking van een hydraulisch remsysteem.
bij een lucht geremde originele aanhanger zit meestal een hendel op waarmee je moet aangeven of de wagen leeg/halfvol/vol is, hoe werkt dit bij een hydraulisch systeem?
of blokkeren de wielen van de wagen dan snel bij een lege wagen?

Deel dit topic

Reacties

aaldrik-visscher
Dat klopt inderdaad. Maar is wel afhankelijk van wat voor remventiel er gemonteerd is. De ene trekker zal de ahw sneller remmen als de andere. Dus lucht is de beste en fijnste oplossing.
international xl
Dus voor een hydraulisch systeem bestaat dit niet? dus als ik een trekker heb van 6 ton en een wagen van 1 ton met allebij de zelfde remdruk dan zal de wagen dus meteen blokkeren?
aaldrik-visscher
Nee, de ahw wordt via een apart ventiel aangestuurd. Dus de remdruk is nooit hetzelfde. Het blokkeren van de wielen is mede afhankelijk van de snelheid van jouw rechtervoet.
+1
international xl
Ja maar dat komt in verhouding met de kilos op het zelfde neer, bij een ligte vracht zou dan eigenlijk je remventiel veel minder moeten doen toch?
aaldrik-visscher
Dat gebeurt bij hydraulisch dus niet. Het is enigzins te ondervangen door een regelbaar smoorventiel tussen de leiding te schroeven. Hierdoor kun je het remgedrag van de ahw enigzins beïnvloeden.
Daarnaast zijn de remmen van ahw vaak onderbemeten zodat het blokkeren vaak wel mee valt. Het nadeel hiervan is weer dat bij een volle vracht de trekker als een malle moet remmen, en de wagen dus de trekker gewoon doordrukt.
Fast Eddy
@aaldrik-visscher

Het zijn gewoon vrachtwagenassen. Met de dezelfde gewichtstoelating. In plaats van een rembooster zit er een cilinder aan. Dus het verhaal van onderbemeten klopt niet.
930triplemaaier
@Fast Eddy vrachtwagenassen is wel leuk en aardig maar toch krijgen de remmen meer te verduren omdat de diameter van de banden groter is waardoor er meer remkracht benodigd is voor dezelfde vertraging. De arm die afgeremd moet worden is namelijk langer
JD3010
Quote Reactie van @aaldrik-visscher:
Daarnaast zijn de remmen van ahw vaak onderbemeten

Hoe kom je daar bij? Dan moet je maar een goede wagen kopen.
aaldrik-visscher
@JD3010 @Fast Eddy Oke, ik zal het anders formuleren. Mijn ervaring is dat de remvertraging van de meeste kiepers te wensen over laat. Dit komt door diverse factoren. Een hiervan is dat de remmen van de kiepers berekend zijn op de maximum snelheid waar ze voor gemaakt zijn. Veel fabrikanten gaan uit van 25 km/h. Tegenwoordig is dat vaak wel hoger. Maar om zo'n "vaak overbeladen" wagen tot stilstand te krijgen is de remcapaciteit vaak aan de krappe kant. Daarnaast werken de meeste fabrikanten met landbouwassen, en niet met vrachtwagenassen.
international xl
Okee
Fast Eddy
@international xl

Het is net als een auto of trekker hoe harder je het pedaal intrapt hoe harder je remt.
international xl
@Fast Eddy
zo slim ben ik zelf ook nog wel............ technische details graag
armpie
De remdruk van je hydraulisch remsysteem regel je met het rempedaal van de trekker met een maximum van ongeveer 150 bar. Hoe harder de trekker remt, hoe harder de wagen ook remt. Mocht het zo zijn dat je een te dikke remcilinder onder de wagen hebt zitten is de kans wel aanwezig dat de wielen gaan blokkeren.
international xl
@armpie
Bedankt voor de info, ik ben namelijk van plan zelf een geremde wagen te gaan bouwen.
Maar moet ook nog een rem ventiel op de trekker bouwen.
Vandaar deze vraag...
+1
Mengeledriver
Daarom mag je ook niet harder dan 25 km/uur met hydro rem. Wil je wat voor de toekomst gebruik dan alleen luchtremmen met een ALR ventiel!
JD3010
@Mengeledriver En waar plaats je dat ventiel? Ook dat systeem blijft behelpen.
930triplemaaier
@JD3010 het alr ventiel regelt zich aan de hand van de druk in de veercilinders van het hydraulisch geveerd onderstel of aan de hand van de doorbuiging van de bladveren als je een bladgeveerd onderstel hebt. Bij enkelassige mesttanken zit het alr ventiel gekoppeld aan de nivometer.

Bij hydraulische remmen zag ik bij vgm dumpers/kiepers wel eens een slang die van de remslang naar een ventiel van de trekker liep met een overdrukklep ertussen. Als de kieper dan leeg was zette je het ventiel dan drukloos zodat de overtollige olie dan weg kan met als gevolg dat de kieper minder hard remde. Als de kieper vol was zette je het ventiel neutraal zodat je dan weer de maximale druk ter beschikking hebt
verwijderd
930triplemaaier
@JD3010 probleem is dat de trekker er ook voorbereid moet zijn op abs. bij de grote trekkers zie je het nu komen.
verwijderd
930triplemaaier
@JD3010 bij vrachtwagens is dat ook zo
verwijderd
930triplemaaier
@JD3010 waarom zou je het wiel opnieuw uit willen vinden? zo hou je het nog een beetje uitwisselbaar

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden wielen , rem , werking en lucht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
471
TREFWOORDEN