Illustratie van:

Fendt 308 LS - kosten vervangen koppakking?

Hallo,

Heeft iemand een idee hoeveel het vervangen van een koppakking zal kosten, bij een Fendt 308 uit 1989? Om dit te laten doen bij een lmb.

B.v.d.

Deel dit topic

Reacties

basia
1 of alle 4 ?
fendt 1050
Kun je gmakkelijk zelf doen
Fendt926Driver
Als je zelf meehelpt en los sleuteld win je 2 uur monteur.
kop pakking vervangen is in 5 a 6 uur te doen.
pakkingen kosten meende ik 30 euro per stuk.
dus 6 keer 45 euro plus 4 keer 30 euro
dus rond de 400 a 500 euro afhankelijk van extratjes als nieuwe koel vloeistof of een extra uitlaat pakking
stefan310
@Fendt926Driver dus 6 keer 45 euro?
Waar vindt je die monteurs nog??
Bij ons in de buurt kosten ze allemaal €60,-/uur
Dus 6x€60,-= €360,- aan uren
Fendt926Driver
@stefan310 ok. Lekker duur. Mijn zzp er met werkplaats thuis en volledige service bus op de weg komt bij mij aan huis voor 45 euro per uur. Ik sleutel zelf alles los en hij levert de onderdelen en samen maken we hem weer dicht
aaldrik-visscher
@Fendt926Driver Wat is duur? 6× 45 of 4× 60?
Een hogere uurprijs wil niet zeggen dat het duurder is.
Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje over bijvoorbeeld een jaar.
Een dealer van hetzelfde merk zal tijdens een reparatie misschien dingen zien die een dealer van een ander merk, of zzp-er niet ziet.
Dus lekker duur is wel kort door de bocht.
+3
Fendt926Driver
@aaldrik-visscher sorry. Maar de topic maker vraagt een prijsopgave. Ik zet dan op topic wat het mij gekost heeft. Dan hoef ik toch niet aangevallen te worden dat het anders moet. Ik kan natuurlijk op gaan zoeken hoe de 485 fendt dealers de prijs individueel hebben plus de 1721 andere dealers die het ook kunnen maken maar dan wordt de topic zo lang.
zet gewoon als antwoordt wat het jou gekost heeft ...
aaldrik-visscher
@Fendt926Driver Daar heb je een punt.
Maar ik denk dat de meeste Lmb's meer naar de € 60,- neigen dan naar de € 45,-
Fendt926Driver
@aaldrik-visscher ok dat zou kunnen. Ik krijg binnenkort een rekening van de dealer voor het repareren van mijn trekker. Mijn zoon heeft er een week stage gelopen en ik heb voor reparaties gezorgd....
MaxxuM4ever
@Fendt926Driver een soort negatieve stage vergoeding? 😜. Wel Mooi dat hij daar aan zijn eigen trekkers leert sleutelen, win win. Jij hent toch al wat oudere trekkers, is het onderhoud nog een beetje beheersbaar qua revisies enzo? Of
Scheelt een rustige chauffeur een hele berg?
Fendt926Driver
@MaxxuM4ever mijn zoon doet de opleiding veehouderij. Een week snuffelstage had hij bij mijn fendt dealer. Maar omdat hij alleen sleutel ervaring van thuis had vondt ik het niet netjes om hem daar zo heen te doen om ergens aan te sleutelen.
trekker is weinig mee. Heb alleen zelf een keer met te weinig hydrauliek olie op de trekker een middag met de dumper gereden. Dat heeft mij achteraf de hydro pomp gekost. Dus heeft mijn zoon geholpen er een 2e handse goede pomp in te zetten. En van de frontaftakas was een lager niet helemaal goed. Is ook voor 2000 euro aan onderdelen in gegaan.
was een dure stage week voor mij.
maar nu kan de trekker ook weer 15 probleemloos rijden....
+1
Fendt926Driver
Doe ze wel alle 4 tegelijk. ( hoeft niet zijn alle 4 appart) heb het laatst niet gedaan. Alleen de voorste 2. Nu is de laatste lek dus weer 6 uur sleutelen....
verkeerde zuinigheid....
MaxxuM4ever
@Fendt926Driver hoef je de kop niet te vlakken na het wisselen? Dat hoor ik nogal eens als de koppakking bij een jd lek is.
Fendt926Driver
@MaxxuM4ever hebben we hier nog nooit gedaan bij een mwm motor. elke kop is apart en niet zo als bijeen jd een lange kop
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
n. Alleen de voorste 2. Nu is de laatste lek dus weer 6 uur sleutelen....

MWM heeft aparte koppen bij m'n weten. Dan is het daar al minder gevoelig aan, omdat ze zelden kromtrekken. Maar het beste is idd altijd kop vlakken.

*edit: @Fendt926Driver was me voor 🙂
Thijsk 3430
Bedankt dan weet ik even wat.
Bleistra
Goed kijken naar de dikte van de pakking, zit verschil in. Die van een turbo motor is dikker☺
Fendt926Driver
@Bleistra klopt maar een 308 van 89 is ongeblazen.
Bleistra
@Fendt926Driver dat klopt, maar ze kunnen toevallig in het zelfde vakje liggen 😛 heb t zelf keer mee gemaakt 3 van 1,2 en 1 van 1.4. Voor komen is beter als genezen ☺
Fendt926Driver
@Bleistra klopt helemaal. Check check dubbel check.
zekerheid voor alles. Alhoewel ik een 1.4 bij ongeblazen minder erg vindt dan een 1.2 bij turbo motor.
Thijsk 3430
Ik vermoed toch dat het iets anders is wat lekt... toen het lekken begon was het heldere olie, wat zou kunnen want de motor was toen net ververst. Inmiddels is de olie op de peilstok zwart, maar de "lekkende olie" nog steeds helder...
Bleistra
@Thijsk 3430 staat jou hydro tank niet boven op de motor ? Lekt daar niet iets? En hoe kwam je er bij dat de koppaking lek was ? Misschien foto voor de duidelijkheid.
Thijsk 3430
@Bleistra nee hydrotank zit aan de anderekant naast de motor.. dat vertelde een monteur me dat het lekken waarschijnlijk de koppakking was.
Wimsumar
Beste ThijsK:

Quote Reactie van @Thijsk 3430:
nog steeds helder...

Bekijk de onderkant van de dieseltank maar eens (motorkap omhoog en de tank kantelen). Ik vermoed dat de draagrubbers van de dieseltank in loop der jaren "ingezakt" zijn waardoor de tank op (waarschijnlijk) de slangklemmen van het koelwaterspruitstuk is komen te liggen en lekgestoten is.

Mogelijkheid 2: De vlamstarter lekt inwendig in het inlaatspruitstuk en de diesel lekt (deels) via de pakkingen naar buiten.
Thijsk 3430
Tis vergeleken met de motor olie vrij helder. De zwarte waas is meer vuil volgens mij?

(klik om te vergroten)

Hierbij een foto
basia
@Thijsk 3430

Komt de olie bij de bovenkant van motor vandaan ?
Motor goed schoonmaken ; desnoods met remmenreiniger en droogblazen dan laten lopen ;dan moet de lekkage toch te lokaliseren zijn ?
Oliepeil in brandstofpomp is ook niet te hoog ? ( olie peil contoleren door plugje maat 12 eruit te draaien aan achterkant pomp )
unipower
@basia Of het is gewoon een kleppendekselpakking, koppakking die naar buiten olie lekt heb ik nog nie vaak gehoord.
6530JD
Of de koppakking lekt kun je toch beter eerst testen!!
Thijsk 3430
@6530JD Hoe?
unipower
@Thijsk 3430 Als hij koelwater of olie zuipt kan een gevolg zijn van lekke koppakking en als hij naar buiten toe lekt kun je het horen, dan blaast hij de compressie weg 😉
Thijsk 3430
@unipower dat is niet het geval...
unipower
@Thijsk 3430 Waar baseer je dan op dat de koppakking lek is? Of is er een andere reden dat hij vervangen moet worden?
6530JD
@Thijsk 3430 afpersen van de radiator
hans-ten-napel
Heeft deze Trekker een Oliebad Luchtfilter? Hoeveel Olie zit er in het Oliebad? Wat voor Viscositeit heeft de Olie? Als er te veel en te dunne Olie in het Reservoir zit kan hij olie door het filter trekken naar de Motor toe ,als dan de Inlaatpakking niet zuiver dicht is kan hij hier gaan zweten/lekken. @Thijsk 3430
basia
@hans-ten-napel

Nee ; Fendt heeft droge luchtfilters sowieso de 300 serie
hans-ten-napel
Oudere Type,s hebben een Oliebad Filter maar dan gaat mijn verhaal voor de 300 serie niet op @basia
basia
@hans-ten-napel

Klopt ; de 100 serie heeft tot +/- b.j. 1977 oliebad luchtfilters denk ik zo .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 LS en hebben de trefwoorden fendt , Koppakking en vervangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
686
TREFWOORDEN