Live updates

Deutz D4005

Nederland versteent: landbouwgrond wijkt voor bouw

In twintig jaar tijd is er in Nederland bijna 60.000 hectare aan woonwijken, werkterreinen en infrastructuur bij gekomen. Dat is omgerekend iets minder dan de helft van de provincie Utrecht. Vooral landbouwgrond heeft voor de bouw moeten wijken, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De onderzoekers vergeleken luchtfoto's en kaarten van 1996 met beelden uit 2015. In dat laatste jaar bleek 493.000 hectare bebouwd te zijn, tegen ruim 433.000 in 1996. 15 procent van Nederland is versteend gebied. Westland Van de nieuw bebouwde grond werd ruim driekwart voorheen gebruikt voor landbouw. Ook bossen moesten soms wijken voor bebouwing. Op de nieuw beschikbare gronden kwamen voornamelijk woonwijken (47 procent) en bedrijven (43 procent). In 34 gemeenten is meer dan de helft van het grondgebied bebouwd. In 1996 waren dat er 24. Uitschieters zijn Westland (76 procent), Capelle aan den IJssel (74 procent) en Krimpen aan den IJssel (73 procent). Rotterdam en Amsterdam hebben respectievelijk 65 procent en 57 procent bebouwd. Er waren in 2015 elf gemeenten waar minder dan 5 procent van de grond bebouwd was. Daaronder waren de vijf Waddeneilanden. Toekomst Of de verstening van Nederland ook na 2015 heeft aangehouden, is niet bekend. Maar volgens "een wetmatigheid in de statistiek" zou er ook de afgelopen jaren fors bijgebouwd moeten zijn, zegt CBS-econoom Cor Pierik. "Als de bevolking groeit, wat het geval is, zijn er meer woningen nodig", zegt hij. "En als het economisch goed gaat, is er meer ruimte nodig voor bedrijven."

Deutz D4005

Ammoniakproblematiek en krimp melkveestapel

Afgelopen vrijdag melde ik hier het een en ander over een vermeend ammoniakreductieplan en krimp melkveestapel Ik ben is wat verder in de materie gedoken wat er volgens mij aan de hand is. Waarom, omdat niet iedereen duidelijk is wat er aan de hand is. De grote vraag bij mij is: Waarom is er een legitimiteit om de discussie op te starten over krimp melkveestapel, en waarom middels sectorplan. Inzet van overleg was 10kton ammoniak van de 128 kton inleveren en dat middels staarten. (begrijp ik uit de verschillende telefoontjes) Dus de 128 kton is de totale uitstoot ammoniak en alleen de melkveehouderij moet leveren. 3 opties. 1. Je ziet onze voorman Calon de laatste dagen steun zoeken bij VNO-NCW. Het kan zijn dat de behoefte aan stikstofruimte zo groot is bij het bedrijfsleven dat er wanhopig binnen de landbouw gezocht wordt naar korte termijn oplossingen. De voorman probeert de huid duur te verkopen. 2. Waar komt die 10 Kton vandaan. Met hulp van oa mensen hier blijkt dit een afspraak is van alle sectorpartijen (op de DDB na ). In 2013 is er bij het opstellen van de PAS een convenant getekend. De melkveehouderij levert 10 kton ammoniak middels voeding en management maatregelen in ruil voor ontwikkelingsruimte binnen de toenmalige nieuwe wetgeving PAS. Tot 2030 was daar de tijd voor. Dus iedereen moest een inspanning doen in ruil voor vergunningsruimte binnen de PAS. De ruimte is inmiddels allemaal vergeven, maar de basis is weg(PAS) en is er geleverd door de melkveehouderij? Ureum in de melk is lager, veel minder dieren, meer weidegang enz. Maar de monitoring loopt 2 jaar achter. Dus men praat nu over de gerealiseerde cijfers van 2016. September komt 2017. Dus hier de vraag de vergunde 10 kton aan bedrijven, is die ook gereduceerd? 3. De 10 kton is geheel vergund binnen de PAS. Daarvoor (voor juli 2015)lag de vergunningverlening in veel gebieden stil, dus niet mogelijk. Nu is de PAS afgeschoten, dus is er 10 kton ammoniak vergund, die niet had mogen vergund worden en ook niet kon. Dus wil de overheid die ruimte op korte termijn zien. Het zijn drie opties die ontstaan zijn door het redeneren van een aantal mensen. Waarom een legetieme reden voor krimp, was de vraag. Maar ook waarom een sectorplan. Dat betekent dat we ergens verantwoordelijk voor zijn geweest. Ik hoop dat jullie het een klein beetje snappen. Moet overigens nog maar zien of de overheid dit op eigen titel durft uit te voeren. Er moet wel een basis wezen die juridisch houdbaar is. En rond ammoniak is weinig juridisch houdbaar. Uiteindelijk is er maar 1 oplossing. Feiten verzamelen middels meten depositie. Want het is van de zotte dat een economie tot stilstand komt, maar we hebben er geen feitelijke verklaring voor.

Fendt Meerdere

-d66-wil-veestapel-verder-inkrimpen

https://www.nporadio1.nl/politiek/18271-d66-wil-veestapel-verder-inkrimpen https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2019/8/D66-wil-krimp-veestapel-vanwege-stikstof-464843E/?cmpid=NLC|boerderij_vandaag|2019-08-23|D66_wil_krimp_veestapel_vanwege_stikstof D66 wil krimp veestapel vanwege stikstof De veestapel moet verder inkrimpen om de stikstofuitstoot te beperken. Dat vindt regeringspartij D66. D66-Kamerlid Tjeerd de Groot zei dat vrijdag 23 augustus op radio 1. Hij zei niet hoeveel de veestapel kleiner zou moeten worden. Geen enkele oplossing uitsluiten De helft van de stikstof komt uit veehouderij, aldus De Groot. ‘Daar heb je bovendien allerlei issues met dierwelzijn, grondstoffen, enzovoort.’ Op de vraag of het regeerakkoord opengebroken moet worden, zegt hij: “D66 sluit geen enkele oplossing uit. In het regeerakkoord stond al een krimp van de varkenshouderij. In het klimaatakkoord hebben we daar een schepje bovenop gedaan, rond natuur- en veengebieden. En daar moet nog een schepje bovenop.” Nederland heeft de afgelopen jaren op de pof geleefd van de natuur...…...

Farmall Meerdere

Valtra N143

Fendt 826

Deutz D10006

Unimog onbekend

Krone Meerdere

Prijswinnaars fotoactie - Week 34

De top 5 van de fotoactie is bekend. Onderstaande foto's werden het vaakst bekeken: Nummer 1 - 1.849 views De Fendt 1050 van @Fendt926Driver https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309978-1050-fendt.jpg Nummer 2 - 1.290 views De Fendt 926 van @Fendt926Driver https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1310005-vario-926-fendt.jpg Nummer 3 - 1.245 views De Fendt 400 Serie van @BRAMMETJE https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309723-400-serie-fendt.jpg Nummer 4 - 1.142 views De Fendt 926 van @Fendt926Driver https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1310077-vario-926-fendt.jpg Nummer 5 - 1.112 views De Fendt 820 van @BRAMMETJE https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309722-820-fendt.jpg Onderstaande foto's werden ook vaak bekeken, maar helaas net niet vaak genoeg: Nummer 6 - 1.095 views De Fendt 724 van @josje https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309982-724-fendt.jpg Nummer 7 - 1.054 views De New Holland Logo van @Deutz1455xl https://thumbs.tractorfan.nl/groot/n/new-holland/1309824-logo-new-holland.jpg Nummer 8 - 1.043 views De Fendt 311 LSA van @Fendt926Driver https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309976-311-lsa-fendt.jpg Nummer 9 - 1.005 views De Fendt 311 LSA van @Fendt926Driver https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1309975-311-lsa-fendt.jpg Nummer 10 - 959 views De Volvo L70F van @rommert14 https://thumbs.tractorfan.nl/groot/v/volvo/1309887-l70f-volvo.jpg

Ford 5000

Ford 5000

Ford 8600

Ford 5000