Valtra 8950 van Valtra man

Valtra 8950

Valtra man
Mijn Valtra 8950 aan het zaaien van tarwe op de laatste zomerdag van het jaar. Abnormaal warm was het met z’n 21graden 2 weken geleden. Het veld was hier best uitdagend met 12 hoeken en 1 ronde geer voor 4ha. Maar eenmaal je gewend bent met de gps te werken heb je in no time de langste ab lijn te pakken en kan je meteen β€˜in’ het veld beginnen rijden. Dankzij die aanpak kan ik op het eind 4 keer volledig rond rijden, beginnende van binnen naar buiten toe. Dus nooit lange beurten achteruit rijden en nodeloze sporen op het verse ploegsel.
Dit was ook meteen het laatste wapenfeit van de 8950. Binnen een paar dagen mag een ander van zijn brute kracht, zijn zingende groepenpook en zijn mooie looks genieten.
+2
PieterA
@Valtra man Jammer zeg.
+1
PieterA
@Valtra man Zo zaai ik ook. Maar hoe doe je dat dan op het laatst met de hoeken?
+2
Valtra man
@PieterA ik rij vanaf de voorlaatste ronde al achterwaarts tot tegen de rand. Dan zie je weliswaar nog een klein stukje bandenspoor van je laatste ronde op dat stukje maar daar groeit alles mooi door
+2
PieterA
@Valtra man Dat is de snelle manier. Ik doe het als volgt: Op het laatst 5 rondjes van binnenuit. Tijdens het eerste rondje pak ik elke hoek andersom 1e vaart langs de sloot 25 m en het 2e vaart 10 meter.

Als ik daarna de laatste rondjes zaai maak ik vlak voor het eind de bocht. Op die manier wel stukjes dubbel gezaaid, maar 0 sporen.
+2
Valtra man
@PieterA dat moet je me op een bierkaartje eens uitleggen πŸ™‚
+2
Quote:
dat moet je me op een bierkaartje eens uitleggen πŸ™‚

@Valtra man

Zoals ik het lees, vanaf de sloot alvast 25 meter zaaien, de 2e baan 10meter
In tegengestelde richting als je de 5 slagen afzaait.
Dan rij je dus al zaaiend 25 meter voor de sloot je reeds gezaaide in. Rij je er een paar meter door, maar heb je wel elke meter gezaaid.
+1
stannetje96
@PieterA waarom niet gewoon op het laatst 3 gangen op de kopakker zaaien of desnoods 4 en dan 1 of 2 gangen even vanaf de sloot 20 m ophalen waar je vooruit op aan kwam rijden en dan schuin er uit?
+1
PieterA
@stannetje96 Kan ook, maar dan rij je wel erg veel over je al gezaaid werk. Ik Dow dit vooral bij NKG. Dan is je land nog vast voordat je al die draaien gaat doen. Ik hoef dan nooit achteruit-vooruit over bewerkt land.
+1
stannetje96
@PieterA dat valt toch wel mee? Je komt op de sloot af en 20 meter voor het eind til de boel op en gooi je het stuur om, dan is het 1x achteruit en daarna vooruit met de rem een beetje in de boel om en achteruit terug de hoek in
PieterA
@stannetje96 Met spitzaaien doe ik het ook zo. (Behalve dat bijremmen; want ik ben zuinig op de steekassen)
Valtra man
@stannetje96 omdat dat langer duurt: je hebt dan 3 kanten die je achterwaarts of voorwaarts moet afhalen. Je heel veel over vers geploegd land rijdt. En ik het haat om achteruit te rijden zonder echt goed zicht.
mf6495driver
@Valtra man
Ik deed mijn kanten ook altijd van binnen naar buiten. Dit jaar heb ik ze van buiten naar binnen gezaaid, omdat de percelen en dus ook de AB lijnen er nog niet in zaten. Eens je daar ook een routine in hebt gevonden gaat dat ook best goed. Waarom gaat de dikke Valtra weg? En wat komt er voor terug?
+3
Valtra man
@mf6495driver ik had de kans om heel pak jaar en uren te verjongen zonder veel inbreng. De foto van wat id plaats kwam volgt nog, ik houd jullie nog even in spanning. πŸ˜‰
Jeroen 86
@Valtra man ik zag je valtra een paar dagen geleden te koop staan. Ik ben nu wel benieuwd voor wel trekker je dit kanon hebt omgeruild. Ik ga een gokje wagen en hou het bij valtra. Ik gok op een valtra T191 of T202 direct
Valtra man
@Jeroen 86 het merk heb je alvast juist πŸ‘
Jeroen 86
@Valtra man S 233. Mijn vader heeft vroeger. 20 jaar geleden nog op het punt gestaan om een 8550 hitech te kopen. Wij hebben die toen nog een week gehuurd. Da was toen nogal een machien. Wij hadden toen een gandgeschakelde trekker die 35km/h reed. De valtra liep 59km/m wat een verschil toen.
+2
Valtra man
@Jeroen 86 de S is een massey ferguson in mijn ogen. Hoewel ik daar persoonlijk niks tegen heb, is het gewoon niets voor mij.
Jeroen 86
@Valtra man ik zou de S meer een agco product noemen. Een echte MF is het ook niet. De basis voor beide trekkers is gelijk. De opbouw verschil. Zo is de valtra leverbaar met twintrac. De MF niet. Het echte valtra dna heeft hij wel niet. Voor de andere types heeft valtra zijn eigen cvt omdat die van fendt in de koude omstandigheden niet goed functioneerde. In de S ligt de fendt achterbrug
SJB533
Quote Reactie van @Jeroen 86:
de S is een massey ferguson in mijn ogen

Ontwikkeld door Valtra, gebouwd in Beauvais.
Valtra man
@SJB533 dat zegt het foldertje πŸ™‚ tis eerder: geconfigureerd door Valtra, samengesteld in beauvais. Behalve de niet zorgeloze 8.4 sisu liter is er niet veel Valtra aan. Zelfs het dashboard is zo uit een MF(?) geplukt. Het enige herkenbare is de Valtra arm. Ik ken de S serie vooral van de stilstaande types bij de dealer. Er staat altijd wel eentje open daar πŸ˜”
RVM
@Valtra man de dealer hier is er ook nooit een fan geweest, stond er ook niet echt achter. Liever een zware T dan een S.
Jeroen 86
@Valtra man de oudere types S waren die niet beter? Hadden die ook al die motorproblemen. Zoals de S233, S353.
Bij de loonwerker waar ik soms met de dumper rijd hebben ze 2 mf 8730 trekkers. En tot nu toe gaat het nog
goed
Valtra man
@Jeroen 86 ik mag het allemaal niet weten eerlijk gezegd, ik heb zelf 0hr rijervaring op die dingen. Alleen zie ik ze te vaak bij de dealer staan. Maar er zullen best wel tevreden klanten van zijn, tis alleen geen trekker die bij me past.
Valtra man
@SJB533 een beetje zoals de 8600 en 8300 van weleer eigenlijk. Dat waren ook producten uit beauvais.

Reacties

+1
RVM
Ingeruild of zo verkocht?
+2
Valtra man
@RVM verkocht
+1
zettelmeyer
Pff waarom gaat die weg?
+1
valmet6400power
@zettelmeyer
Z'n hart verpacht aan een nieuwere denk ik? Geen idee 😂
+2
J asper
@zettelmeyer Opgeruimd staat netjes toch 😜😎
+2
zettelmeyer
@J asper ja wanneer begin jij eens?
+2
Valtra man
@zettelmeyer stond niet echt op de planning om deze al weg te doen, maar er komt wel heel wat jongers voor id plaats. Ik heb een paar redenen, niet echt heel urgente maar de kans deed zich nu plots voor.
+2
a3vandiejen
Wat een beer van een trekker.πŸ‘Œ
+1
Fendttrisixfan
Kan het zijn dat die naar west-vlaanderen opgaat?
+1
Valtra man
@Fendttrisixfan neen, we zien hem misschien nog wel eens terug. Maar denk niet de nieuwe eigenaar op dit forum zit.
+3
PieterA
@Valtra man Ik had geen vierkante bierviltjes, alleen ronde. Een rond perceel begin ik binnenin en rij dan spiraalsgewijs naar buiten. Een vierkant perceel gaat als volgt:

(klik om te vergroten)

Dit is de 2e tekening. Daarna de buitenste 5 rondjes zaaien. Het voorlaatste rondje buig je iets eerder af. Het laatste rondje buig je veel eerder af.

(klik om te vergroten)

Dit is de eerste tekening. Eerst het middenstuk zaaien dan de hoeken achteruit 2x ophalen.
Valtra man
@PieterA ok, zonder had ik het nooit gesnapt πŸ˜‚ mooi systeem, maar heb je geen angst om zo 90 graden (ook al is de bocht wel ruim genomen) af te draaien met machine in de grond?
+1
Fendttrisixfan
@Valtra man denk dat hij maar een 45Β° draait en dan eens recht achteruit terug rijd

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Valtra. Ook staan er nu al 249 foto's van de Valtra 8950. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
5
PUNTEN
34
WEERGAVES
18
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE