Massey Ferguson 2705 van Massey 2705

Massey Ferguson 2705

Massey 2705
Foto van een Massey Ferguson 2705

Na jaren een te lichte onder trekhaak te hebben gehad , die telkens los kwam. Nu een heavy duty op de kop getikt by de sloop.

Reacties

+3
Massey 2705
Deze bek zit met een pen op gesloten in het oude trekgat.
Met zware bouten en locktide komt het niet zomaar meer los

(klik om te vergroten)

Het trek oog van de mest tank

(klik om te vergroten)

Aan de trekker.
+1
Chrisje
@Massey 2705 ziet er wel imposant uit die achterkant van de 2705. Als je dan onze 165 ziet.😅
+1
BuvaM
@Massey 2705 Lassen gaat niet en dit is te zwak, Nico legt het prima uit
Verstevigen kan waarschijnlijk alleen door bovenzijde vlak te slijpen, dikke strippen met gaten boven en onder dwars, aan buitenzijde M20 of M24 bouten erdoor. Stripdikte vermoedelijk 20mm maar dat heb ik zo niet bij de hand.
Geheel wordt breder dat lijkt mij geen probleem.
+5
WaterDeutzer
Ik krijg een beetje de kriebels als ik dit zie hoor Jaco! Alles hangt nu aan 2 (kleine) boutjes. de achterste tellen niet mee voor trekspanning. Dit model is uitsluitend gemaakt voor trékbek bij groot vermogen op grondbewerking. Maar zeker niet voor óplegdruk. Of is het maar een heel klein tankje wat je hebt?
+1
catfan55
@WaterDeutzer ben ik met je eens Nico, heb hier ook sterk m’n twijfels bij met hoge oplegdruk 🤔 heb zoiets ook nog nooit eerder gezien eigenlijk
+3
Massey 2705
@catfan55 van de week heb de tank er een paar uur achter gehangen , en het is blijven zitten....!
Maar die 4 bouten moeten het wel houden ja.
Het is ook zeker geen loonwerk uit voering hoor..
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
en het is blijven zitten

Het is zeker niet mijn bedoeling om je werk af te kraken hoor! Gewoon een waarschuwing van iemand met een berg ervaring. En verstand van staalkrachten.

Je bent ook zeker niet de enige die sinds de jaren '60 een (zwaaiende) treklat verkeerd gebruikt. Het woord zegt het al: het is een treklat. Als je dan de aanhanger bovenop de lat legt, wat ook niet hoort, zal dat nog goed gaan.

Maar in jouw geval hangt alles echt op maar 2 kleine boutjes, de achterste tellen niet mee.
Met een zware belasting door kuilen en gaten gaat dit echt fout, geloof me!
Excuus voor mijn beroepsmisvorming...🤣 Ik kon het niet laten.
+2
Massey 2705
@WaterDeutzer nee hoor geeft niks . Een positief advies mag ik graag horen ( lezen )
Die oudere trekkers hebben hier allemaal van die zwaai trek haken. En onder die trekker zitten ook geen gaten om zware bouten in te draaien voor iets total anders , zo als bij de nieuwere trekkers.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Die oudere trekkers hebben hier allemaal van die zwaai trek haken

Bij ons thuis vroeger ook onder de MF165's. En dat ging ook geregeld fout. Zelfs bij oplegging. Dan brak de treklat door metaalmoeheid gewoon een keer doormidden. Bij geluk op het land wanneer de knikdissel van de Miedema ladewagen zich dan onder de zoden ploegde.
+2
Hannesman
@WaterDeutzer je had voor de slede bij MF 3 verschillende latten. Waaronder ook een zware lat. Mr die heb ik nooit gezien in NL
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Hannesman:
je had voor de slede bij MF 3 verschillende latte

Kan kloppen: rechte latten of met 'S'bocht, smal-dik of breed-dun.
Wij boorden een extra gat voor de montagepen om de lat dichter op de drager te plaatsen.
Met een volle Miedema LT27 was het anders een banaan.😅
+1
Hannesman
@WaterDeutzer klopt, niet helemaal lekker
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
onder die trekker zitten ook geen gaten om zware bouten in te draaien voor iets total anders

Dat is de handicap bij MF. Wij hebben vroeger heel kort een MF560 gehad toen die net uitkwam. Daar brak de gehele console waar de treklat inschuift onderuit. Schroefdraad en al uit de bak vandaan en niet genoeg extra gaten om dat te repareren en verbeteren. De 560 snel om naar de eerste Deutz D6806 in 1975.
+2
BuvaM
@WaterDeutzer Dat is uitzonderlijk voor de 500-serie, bij grotere was die op meerdere plaatsen aan de achterbrug bevestigd. De lat op kortst met gelaste hoek naar boven is sterk. Omgekeerd wat nodig was voor Krone wagens al riskanter.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @BuvaM:
Dat is uitzonderlijk voor de 500-serie

Klopt, de 2000serie heeft genoeg dikke schroefgaten beschikbaar. 500 nagenoeg geen extra.
+2
BuvaM
@WaterDeutzer Bedenk mij nu dat er meerdere uitvoeringen zijn. Deze gelijk aan 100-serie.
En de in Nederland bekendere met in hoogte verstelbare boven trekhaak, waarvan bevestigingsframe één geheel is met onder, afbeelding mis ik. Waarbij topstangpen moeilijk bereikbaar is. Die ken ik als sterk. Hoe dan ook zullen huidige bezitters er niet zenuwachtig van worden.

(klik om te vergroten)

+5
catfan55
@Massey 2705 wij hebben deze latten van JD. Al het gewicht ligt op de lat ipv op bouten, en dan zit er een brace onderdoor die het gewicht help dragen. Weet niet precies wat de max. oplegdruk is maar is een mooi beetje. Nog nooit issues mee gehad in ieder geval

(klik om te vergroten)

+2
Massey 2705
@catfan55 normaal zit de tank alleen aan de Fendt , en die heeft de zelfde trek haak als jouw foto. Met de Ferguson is het meer in nood gevallen even een mestput over pompen. Met 140 pk , en 2wd is het op zich al een hele vracht achter deze trekker.
En nu ik er wat beter naar kijk , samen met Nico z,n verhaal over een ,,zwaai haak,, moet ik meschien nog is naar de sloper , om een nog ander model trek haak te vinden....

(klik om te vergroten)

+1
Van-Epscheuten
@Massey 2705 is rondom lassen op standje “knipperende tl lampen”, niet een optie? Is iig goedkoop 🙂
+1
Van-Epscheuten
@Massey 2705 is rondom lassen op standje “knipperende tl lampen”, niet een optie? Is iig goedkoop 🙂
+2
DANOONTJE POWERR
@Van-Epscheuten @Massey 2705 inderdaad, op de zijkant en dichtslingeren die hap.
Hoeft toch niet meer van de lat af
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Van-Epscheuten:
is rondom lassen op standje “knipperende tl lampen”, niet een optie?

Een treklat is verenstaal (smeedwerk) met hoog koolstof gehalte. Krijg je niet aan elkaar geplakt.
+2
schluterman
@WaterDeutzer ik heb er ook een heel deel krom en afgebroken zien gaan bij case en internationale in de tijd toen ik bij boeke heesters gewerkt heb in haren. Bij mijn schlüter super 850v ook al krom gehad nou een hele mooie automatische trekhaak op de kop kunnen tikken voor weinig en fatsoenlijk eraan gemaakt

(klik om te vergroten)

+1
Massey 2705
@schluterman ja die bovenste witte trekhaak zit mooi .
Maar je onder trekhaak, lijkt ook op een treklat ? ( kan het niet goed zien op de foto )
En dat is dus het probleem dat ik ook heb.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
lijkt ook op een treklat

Maar zo te zien zit de achterste bout van bovenlip door en door de drager. Wat hem sterker maakt. En sowieso is de oplegdruk óp de lat bij deze.
+1
wilbertkw
@WaterDeutzer inderdaad heeft deze de oplegdruk op de lat maar volgens mij zit de bout van de bovenste strip voor de houder. Maar daar zou je een langere strip op kunnen maken om deze ook door het frame te maken. Maar ik weet ook niet waarvoor die lat gebruikt wordt. Maar altijd wel mooi om te lezen waar verbeteringspunten zitten door mensen met beroepsvorming 😄
+2
schluterman
@WaterDeutzer klopt inderdaad vroeger zaten er twee pennen langs de zwaailat voor in de slede zij de links verstellen daar heb ik twee m30 bouten ingezet met dubbele moeren
+2
schluterman
@Massey 2705 klopt helemaal die heb ik ook al krom gehad. Erzaten twee pennen langs om te zwaaien zeg maar maar daar heb ik m30 bouten ingezet met dubbele moeren en hij zit met 6 bouten onder tegen de achterbrug. En gat bij geboord voor zo kort mogelijk op de trekker te monteren en nog krom. Ik heb nou het geluk dat mijn contianer carrier in de boven trekhaak kan dus de zwaailat wordt nooit gebruikt.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
mooie automatische trekhaak

Een echte Rockinger. Kom je wel net-wel-net-niet weg met de draaihoek als de dissel de banden raakt? Anders is een flexibele kop beter. Draagt de bek in een centergat of alleen op de 4 bouten?
+2
schluterman
@WaterDeutzer alleen op 4 bouten fijne draad en 12.9 . En ik zit er aan te denken om vast te lassen
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
En ik zit er aan te denken om vast te lassen

Nee, niet doen! Een goed passend vierkant profiel tegen onderkant aan je drager vastlassen. Dan komt de gehele oplegdruk op die strip en jouw bouten alleen trekbelast. Zoals nu zijn de bouten op afschuiving belast en dat kunnen ze absoluut niet hebben bij klappen.
+2
schluterman
@WaterDeutzer daar heb je gelijk in dan doe ik dat ja
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
daar heb je gelijk in dan doe ik dat ja

Deze Rockingers zijn gemaakt voor schamel dissels, dan heb je geen oplegdruk en zijn de 4 bouten voldoende.
+2
BuvaM
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
passend vierkant profiel tegen onderkant aan je drager vastlassen

Beste versterking.
4xM16x1,5 12.9 heeft met 300Nm aanhaalmoment per bout nog ongeveer 6ton aan trekbelasting beschikbaar, dat zou genoeg kunnen zijn.
+1
BuvaM
@catfan55 Deze is sterk genoeg.
Een vuistregel is 3 tot 4 keer statische oplegdruk. Als die 10 tot 15 ton erop kan drukken gaat het rijdend door de kuilen ook goed.
+2
Massey 2705
@WaterDeutzer de tank is een Record uit Belgium. 20 ton.
+1
BuvaM
@Massey 2705 zal wel geen 'Duitse' oplegdruk hebben.
Massey 2705
@BuvaM ik heb geen idee , wat je daar mee bedoel....?
+1
BuvaM
@Massey 2705 Vermoedelijk is toelaatbare oplegdruk daar lager. Nederlandse machines, vooral die waar hier andere tandems onder gemonteerd worden hebben vaak een veel hogere oplegdruk.
Met een lange ladewagen, die voor ook nog eens flink vol is en achter niet, kan de oplegdruk dan nog weer hoger worden, trekker met dubbellucht om zo het land wel uit te komen, maar wat die trekhaak en bevestiging dan te verduren krijgt is echt veel. (achteruit tegen steile bult)
Oplegdruk van deze tank kan in verhouding daarmee wel meevallen en als die is uitgevoerd zoals in Duitsland vaker voorkomt hoeft de oplegdruk niet hoog te zijn.
Massey 2705
@BuvaM bedankt voor de uitleg, het word me nu wel wat duidelijker met het verschil in ,,opleg,, druk en ,,trek,, kracht...!
Ik heb er eerlijk gezegd nooit veel over nagedacht , maar zie nu wel in dat er iets meer bij komt kijken ....
+2
Towaberg
Een knappe kont👌👌👌
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
Een knappe kont

Oppassen met wat je zegt tegenwoordig: Me Too....🙃
+2
MF 2725
@Massey 2705 op de tank en korte achterspatborden na, zelfde achterkant als mijn 2680. Alleen heb ik een kipper knobbel waar ik bijvoorbeeld een mesttank of kiepkar mee vast koppel.
+2
Massey 2705
@MF 2725 zou je daar is wat foto,s van kunnen maken hoe dat zit ? Ik ben na bovenstaand advies van @WaterDeutzer en @BuvaM wel wat anders gaan kijken naar het hele gebeuren.
Deze trekker komt wel zo goed als nooit op de openbare weg , maar op de werf of in het land geeft een afgebroken trek haak ook een rommeltje , en het gebeurd altijd ongelegen....!
Met wat voorbeelden via een foto, kan ik de lokale smid meschien wel wat laten maken.
+2
MF 2725
@Massey 2705 Ik maak vanavond wel even een paar foto's. Ik heb de MF niet thuis staan, maar gestald staan bij een kennis.
+1
Arie_MF
@Massey 2705 tractorfan.nl/picture/1352312/… Volgens mij hebben de Europese allemaal een kipperknobbel zoals bij mij en Maarten. Nadeel is wel dat je niet zo scherp kunt draaien, daarom gebruikte ik toch de lat meestal. Ik zie ook dat er bij jou 2 bouten missen van het ondertrekhaakframe waar deze vastzit rondom de aftakas.
Massey 2705
@Arie_MF bedankt voor de foto. Maar de jouwe lijkt toch anders dan die van @MaartenMandemaker , dat is volgens mij een vast model knobbel ? de jouwe kan er nog steeds uit geschoven worden als het moet ?
Waar ik mee zit is , de lompe trek oog van mijn tank en kieper .
Voor als ik te hoog met de trek haak van de trekker komt. De aftakas van de tank er niet meer op past ben ik bang voor.
Maar ik wacht Dirk @MF 2725 zijn fotos wel af , om het beter te beoordelen. Bedankt in ieder geval voor de fotos...
Arie_MF
@Massey 2705 Achter de treklat zie je bij mij(trekker heb ik inmiddels niet meer) ook de kipperknobbel zitten, maar wat je zegt zou zomaar kunnen, dat de aftakas dan te hoog uitkomt.
+1
@MF 2725 Onze 2620 heeft ook een kieperknobbel. Heb jij ook nog een zwaailat of verstelbare trekhaak?
+1
MF 2725
@MaartenMandemaker Ik heb geen zwaailat en verstelbare wagentrekhaak, maar ben van plan dat zelf nog een keer te maken.
+2
@MF 2725 Zo zit het bij die van ons

(klik om te vergroten)

+1
MF 2725
@MaartenMandemaker bij mij precies hetzelfde!
+1
@MF 2725 Er kan wel een zwaailat onder volgens mij. Een verstelbare trekhaak word niet wat met deze opbouw denk ik
+1
Massey 2705
@MaartenMandemaker dit is wat hier op de oudere modellen alleen maar tegen komt aan onder trekhaken..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
Massey 2705
@MaartenMandemaker die MF 8160 zou ik er graag nog eens bij hebben.... 😉
+2
@Massey 2705 Zo'n 8160 is wel een beul! Die trekhaak die daarachter zit, daar kun je wel een kieperknobbel op lassen
+1
Arie_MF
@Massey 2705 Dan kan @John k die mooie 2705 in de container hierheen verschepen. 😀
+3
Massey 2705
@Arie_MF om hem uit te proberen , mag jij hem naar @John k brengen....! Ongeveer een 3500 km denk ik.....!😊
Maar dan heb je wel wat gezien !
+5
John k
@Massey 2705 yup, mooi toeren.....maar deze jongen heeft de komende 2 maanden niet zoveel tijd over....onze medewerker gaat aan het eind vannde week stoppen om volledig bij hem thuis te werken .

Aangezien we nog geen vervanging hebben dan komt de hobby op een laag pitje te staan de komende tijd
( 1 van onze kids gaat voor schooltijd aln2 wagens voer mengen en m'n eigen dagindeling zal een uurtje langer worden...half juni krijgen we bericht of een jongen uit Nederland zn werkvergunning heeft of niet dus even buffelen tot dan)
+3
Massey 2705
@John k bedankt voor de uitleg van je busy shedule. Maar deze trekker is niet te koop , en komt niet jouw kant op......
Het was maar wat humor denk ik van @Arie_MF
+4
John k
@Massey 2705 😄😄😄, van mij ook want ik had ook iet anders verwacht. Ben nog nooit out west geweest dus is wel een mooie gelegenheid zoiets 😄
+2
Massey 2705
@John k ik ben 0 x in Ontario geweest , maar er wel 20 keer overheen gevlogen....!! Haha 😅
+2
Arie_MF
@Massey 2705 was inderdaad humor, ik ben vorig jaar van 2 naar 1 gegaan(1150 en 2725 naar 6290), en de bedoeling is dat dat zo blijft.
+1
Massey 2705
@Arie_MF ik heb het zelfde hoor ...! Ene hobby trekker , is goed. Anders gaat er wel erg veel geld in de hobby zitten. 😊
+2
Massey 2705
Ik heb trouwens wat foto,s gehad van @MF 2725 .
Ik heb wel een idee hoe het te veranderen, en beter te maken. Maar bedankt iedereen voor het advies....👍

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Massey Ferguson. Ook staan er nu al 17 foto's van de Massey Ferguson 2705. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
5
PUNTEN
33
WEERGAVES
10
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE