Massey Ferguson 1805 van Fendt926Driver

Massey Ferguson 1805

Fendt926Driver
Foto van een Massey Ferguson 1805 wat een geluk dat er op tractorfan zoveel kennis voorhanden is op de zondag.
Konden wij mooi doorwerken.
Het afhalen met de minishovel als het los is en het verplaatsen van de keg met de hydraulische cylinder van een uitdeuk en spreider set.

Reacties

+2
langeslagdiesel
Zo komt Jan splinter door de winter! Mooi project.👌
+2
Fendt926Driver
@langeslagdiesel ben wel weer een probleem tegen gekomen waar ik hulp bij nodigben...
De remolie schrijft de fabrikant SAE J 1703 (ook wel SAE 70R3 olie genoemd) voor.
Op google zegt men SAE J 1703 olie is Dot4.
Maar sommigen zeggen ook.
De 1703 is dot3.
En de 1704 is de dot 4 olie.

Wie oo wie weet hoe het zit...

Mijn vertegenwoordiger van de olie leverancier die ook gek is van alles wat appart is had ik al een app gestuurd maar die komt morgen weer op kantoor.
Misschien weet iemand op tf het ook
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Wie oo wie weet hoe het zit...

Verhogen naar Dot getal ok, verlagen niet.
+1
InsaneNL
@Fendt926Driver Dot 3, 4 en 5.1 zijn allemaal compatible met elkaar, alleen Dot 5 is dat niet.

SAE j1703 is een set van eisen aan de vloeistof maar zegt niet direct iets over de aanduiding van de vloeistof, in dit geval kunnen meerdere DOT standaarden er aan voldoen. Eurol heeft DOT 3 en DOT 5.1 die bijde SAE j1703 vermelden. Castrol heeft DOT 4 die J1703 & J1704 vermelden.

bardahl.nl/assets/uploads/…
blog.amsoil.com/dot-3-and-dot-4-brake-fluid-whats-…
WaterDeutzer
Quote Reactie van @InsaneNL:
Dot 3, 4 en 5.1 zijn allemaal compatible

Omhoog wel, terug niet.
+1
InsaneNL
@WaterDeutzer zijn de bronnen die ik gelinkt heb niet met je eens
WaterDeutzer
Quote Reactie van @InsaneNL:
de bronnen die ik gelinkt heb

Ha fijn! Gelukkig ff sparren. Ondanks dat ik merkentrouw ben en sinds mijn lagereschooltijd Ate remvloeistoffen gebruik heb ik toch ff jou link bekeken.

"Compatibel": Ja. Maar dat betekend niets anders dan dat het mengsel geen stront word als je het samen mengt. Kookpunt is een ander verhaal. En dat kun je in dat zelfde verslag ook lezen. Een combi van Dot4 met Dot3 zorgen er voor dat het kookpunt zelfs lager komt te liggen dan schone Dot3.

Resume: voor nood kan alles, voor kwaliteit de fabrikant respecteren.
+1
InsaneNL
@WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Resume: voor nood kan alles, voor kwaliteit de fabrikant respecteren.

dit is volgens mij altijd het belangrijkste, maar in dit geval wordt er dus geen DOT waarde voorgeschreven maar SAE J1703 als je een Vloestof kiest die dit vermeld zit je dus altijd goed. En als het het helemaak zeker wilt weten moet je het hele systeem doorspoelen met de nieuwe vloestof. Al kan dat waarschijnlijk sowieso geen kwaad
WaterDeutzer
Quote Reactie van @InsaneNL:
dit is volgens mij altijd het belangrijkste

Mooi. Het is al goed als je op dit niveau met elkaar kunt sparren. Ik weet nog van vroeger dat boeren soms hydrauliekolie in het potje goten. Werk hebben is 1 maar werk houden is ook een kunst, zeiden we dan.😉
+1
Sanderford
@WaterDeutzer behalve als je een 44 serie inter hebt, als je er dan dot olie in gooit heb je extra werk 😅. Daar heb ik hytran in de remmen zitten
+1
@Sanderford is niet alleen bij de 44 serie zo. XL-serie met rembooster is ook allemaal hytran. En zelfs bij onze CS moet er mineraalolie op.
+1
joop-same
@WaterDeutzer Op sommige trekkers kan dat geen kwaad er zijn er meer waar ATF olie in de remmen moet, dan gaat Hydr. olie wel goed, maar met Dot gaat het helemaal fout.
+2
Fendt926Driver
@InsaneNL mij is altijd verteld dat een dot 4 systeem waar je dot 3 in doet dat de rubber afdichtingen oplossen konden.
Andersom zou dat misschien ook zo zijn. Daarom mijn vraag dat ik er niet het verkeerde in doe
+1
valtraaa
@Fendt926Driver dat is juist andersom meende ik dot 4 is agressiever dan 3
ronald73
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Mijn vertegenwoordiger van de olie leverancier die ook gek is van alles wat appart is had ik al een app gestuurd maar die komt morgen weer op kantoor.

En? Was hij in staat om jouw vraag te kunnen beantwoorden?
+3
Fendt926Driver
@ronald73 onafhankelijk van elkaar hebben er 2 vertegenwoordigers van olie leveranciers gemeld dat er Dot 4 in moest
radium45
@Fendt926Driver En als 1 van die beide van die olieboer uit Twello is? Dan moest het ook nog van het merk Eurol zijn zeker?
Fendt926Driver
@radium45 ha ha. Beide hebben ze dot 4 geadviseerd.
En we hebben een flesje dot 4 bij granit besteld.
radium45
@Fendt926Driver Ik heb sterk het vermoeden dat ze van het merk Eurol de meeste marge opstrijken. Dat merk schrijven ze altijd standaard voor. Maar ik bepaal zelf welk merk olie of vet ik wil hebben.
+1
Fendt926Driver
@radium45 hier hetzelfde. Oliehandel heeft alles verkocht aan een concurrent.
Maar is nog niet zeker of ikook wel mee ga.
Dat bepaal ik altijd nog zelf.
Wil er wel eerst een goed gevoel bij hebben.
En de baas bij eurol verdiend zelf eerst het meest.
Aan de kapitale villa en de vele sport wagens te zien
mdoornekamp
@radium45
Quote:
welk merk

Ik heb meestal Shell. Dat past het best bij mijn merk ziekte. En dan kijk ik waar het goedkoopst is. Kwam vd week uit bij olievoordeelshop. Adviezen vind ik wel op internet. Of tractorfan 😄😄
radium45
@mdoornekamp In de dieselauto,s hier kieper ik Castrol Magnatec in. In de Celli overtopfrees ook Shell. Die waren de enige die het aandurfden om binnen de garantietermijn hun olie te adviseren. Die olie van hun gebruikten zo ook in de gearboxen van die grote windmolens. Voor de rest olie via oliewinkel.nl (77 lubricants bv)
mdoornekamp
@radium45
Quote:
gear boxen van windmolens

SHELL omala 320? Dat soort olie heb ik ook in de grote zijkast van de strautmann opraapwagens
+1
radium45
@mdoornekamp kijk morgen even.
mdoornekamp
@radium45 ok. Betere kwaliteit als het standaard 80w90 spul
radium45
@mdoornekamp Shell Omala S4 GVX 320
mdoornekamp
@radium45 Dat is wel kwaliteit. Half syntheet. Ik heb de S2
radium45
@mdoornekamp Ik ben helemaal geen Shell fan maar ze hebben mij verzekerd dat dit het neusje van de zalm was op het gebied van getriebe oil. Celli schreef iets van 140W90 voor geloof ik en er was geen olieboer die het durfde om zijn olie binnen de garantieperiode te leveren. En ik moet eerlijk zeggen, de machine is veel stiller met deze olie erop en de aandrijfbakken worden veel minder heet op lange werkdagen.
mdoornekamp
@radium45 ok. Dus goeie ervaring. Strautmann schrijft deze dikte nu ook voor. Maar dan van ander merk.

Ik had er toevallig een keer met een windmolen boer over gehad. Draait gewoon dik 7000 uur per jaar . En dan verversen. Dat redt je niet met 80w90 van de Lidl
radium45
@mdoornekamp Juist, er zit dus wel degelijk verschil in oliekwaliteit. En dan praat je over een paar euro prijsverschil per liter. Als daardoor jouw aandijfbak van â‚Ŧ 5000,00 net gewoon heel blijft??
newholland6640
@radium45

Ik heb altijd vrij standaard olie in de eindvertraging zitten. Maar die kleurt nog behoorlijk inderdaad.
Rokus
@newholland6640 eind vertraging van je trekker?
newholland6640
@Rokus Jup, vooras
Rokus
@newholland6640 volgens mij is dat niet vreemd hoor, zeker als er nog remmen inzitten ook word de olie grijs achtig!
+1
mdoornekamp
@radium45
Quote:
aandrijf bak heel blijft

Ja die windmolen boer had het ook over hogere belasting weerstand
+4
WaterDeutzer
Nog ff een opmerking over je foto, Huub: Het is dat je perscilindertje klein is en je niet veel verkeerd kunt doen, maar op deze wijze axiale kracht uitoefenen op je steekaslagers is niet echt lekker.
Beter was om een dikke poelietrekker te gebruiken of een brug maken met een hydraulische potkrik over de naaf tegen de asstomp.
+1
Fendt926Driver
@WaterDeutzer goed opgemerkt.
Maar omdat ze nog recent los geweest zijn dachten we dat dit wel kon.
Anders zou er zeker een potkrik voor de as zijn geplaatst met een constructie die gelijk op trekt
+5
WaterDeutzer
@Fendt926Driver Zolang je maar begrijpt wat je doet, met gevoel, kan alles. Je moest de mensen de kost geven die vroeger bijvoorbeeld molcon blokjes in velgen laste met de aardklem aan de trekhaak.😕
mdoornekamp
Lekker klussen op deze saaie dagen. Kan mooi.

Heb je de steekassen af moeten slijpen voor het container transport?
Fendt926Driver
@mdoornekamp de trekker was op de originele steekas lengte 5cm te breed.
Dus beide kanten 2.5 cm af geslepen.
En de banden stonden 30cm te breed.
Kan ik prima mee leven
mdoornekamp
@Fendt926Driver ok.de andere 1800 op het filmje met de demontage lijkt veel langere assen te hebben.
Fendt926Driver
@mdoornekamp ik denk dat je ze met korte en lange steekassen kon bestellen.
De korte assen waren met een seeger ring geborgd zoals het origineel is
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja precies. Onze jd 7800 ook verschillende maten assen. Maar hier in Europa meestal kort. Daar heb ik ook nog paar cm afgeslepen. Omdat we dubbellucht met centrale spindel erop hebben.
@Fendt926Driver Dat de afdichtingen oplossen of opzwellen gebeurt als je dot en minerale remolie door elkaar haalt.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Massey Ferguson. Ook staan er nu al 89 foto's van de Massey Ferguson 1805. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nÊt dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
4
PUNTEN
23
WEERGAVES
22
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE