Tym T433 van Sideswipe

Tym T433

Sideswipe
Foto van mijn aangeschafte Tym T433 HST met voorlader (model 2015)

Reacties

+1
a3vandiejen
Mooie trekker.
+1
Sideswipe
@a3vandiejen Dank je wel.

Heb er ook een balenprikker voor besteld dus zal wat meer foto's posten als ie aan het werk is.
+1
a3vandiejen
@Sideswipe Leuk om aan het werk te zien. Ken het merk niet , maar ziet er goed uit.
+2
SJB533
@a3vandiejen
Komt uit Zuid-Korea
+1
a3vandiejen
@SJB533 O.K, ben benieuwd of we ze meer gaan zien.
+3
Sideswipe
@a3vandiejen TYM maakt ook trekkers voor andere merken. Er zit een Perkins 2.2L motor in

Dit zelfde model is ook verkocht als: (Zie foto's)
- Lamborghini Green Pro
- JCB 353
- en nu nog als Zetor Utilix

Uiteraard in andere kleur en dan andere stikkers erop.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
a3vandiejen
Kijk, weer wat geleerd...leuke informatie..bedankt.
+2
Sideswipe
@a3vandiejen Voor mij was het ook uitzoeken. Ik was op zoek naar iets van bekend merk maar dat is lastig te vinden in dit formaat met voorlader (of het is te licht.....of je hebt dan gelijk een echte landbouwtrekker).

Ik wilde al weg blijven bij de vage chinese merken (ook ivm onderdelen die je in de toekomst misschien nodig hebt).

TYM is in NL niet zo bekend en ook niet actief verkocht door een importeur.
(wel dus onder andere labels).
Gemaakt in Zuid Korea en ze gebruiken motoren van andere merken zoals Yanmar, Mitsubishi en Perkins.

Duitsland heeft wel een uitgebreider dealernetwerk en Amerika zijn ze ook veel bekender en daar concurreren ze juist erg met trekkers in de 20-60 pk range.
(ik ben in 2 facebook groepen van TYM eigenaren gaan zitten en daar vragen gaan stellen, dus daar mijn kennis even gehaald)
+1
a3vandiejen
@Sideswipe Je hebt je er goed in verdiept, en keuze uit verschillende motoren. Wellicht heeft een Tractorfan'er iets aan deze informatie.
+1
ten bosse
Hoeveel pks heeft hij en wat kan hij heffen met de fronthef?
+1
Sideswipe
@ten bosse Motor is een Perkins 404D-22 (2,2 liter met 42,7 PK)

De voorlader mag 1000kg tillen (zal wel op de kogels zijn)
+1
ten bosse
@Sideswipe is dat vergelijkbaar met mijne nh t3040 met stoll lader, deze heft ook 1000kg, omdat wij 55pk hebben kon er ook een nog zwaardere lader aan, maar voor behoud van de nh maar voor deze gekozen
Sideswipe
Quote Reactie van @ten bosse:
nh t3040

Ook een mooie trekker!!! Die 55pk komt mede ook de turbo die erop (motor is een Yanmar 2.0 Liter motor)
Het is inderdaad niet alleen het vermogen maar ook de bouw/formaat van de trekker die ook meespeelt. De T3040 heeft een eigen gewicht van 1480kg dus wel goed dat je met die voorlader ook niet op de max gaat zitten.
+1
16045HSX
@Sideswipe En hoe bevalt de Tym tot dusver? Al veel werk meegedaan?
+2
Sideswipe
@16045HSX

Om de 10 dagen/2 weken een hooibaal plaatsen in de ruif.

Wat ik nu wel kon doen omdat ik nu een voorlader heb:

- Stukje zandgrond waar de paarden vaak lopen mooi vlak trekken met de bak (dus bak op de grond en naar achtere rijden.

- Mesthoop opduwen/opscheppen. Eerst liep ik meer te klooien met houten platen en de kruiwagen om de mest boven op de bult te krijgen. Nu krijg ik er dus meer mest op.

-En uiteraard mijn bak slepen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

16045HSX
@Sideswipe Kijk, dat zijn mooie plaatjes en fijn dat de trekker tot dusver goed bevalt. Kun je ook wat meer vertellen over hoe de trekker schakelt, of die fijn stuurt en rijd, of de bediening allemaal goed werkt. De elektronica goed is en er niet spontaan deurklinken afknappen etc.. Kortom, bevalt de kwaliteit.
+1
Sideswipe
@16045HSX

De trekker bevalt mij prima, ik heb wel wat kritische punten en ook positieve punten.
Uiteraard ben ik geen ervaringsexpert en dit is mijn 2de trekker dus ik mijn enigste vergelijkingsmateriaal is een Kubota GT-21 uit 2000.

pluspunten:

Constructie:
De trekker is wel qua constructie stevig gebouwd.
Ik vermoed ook dat dit model (T433 - 43pk) het de kleinste motor is in een groot "frame/model" Ik zie dat er ook modellen zoals T573 ( 57pk) bestaan en die zien er exact hetzelfde uit.
Als je een stap kleiner gaat (dus van 41 naar de 33pk versie) dan heb je ook echt een kleiner model.

Dus frame en frame van voorlader ziet er redelijk lomp en robuust uit. Als ik de specificaties van de voorlader bekijk dan mag ie 1000kg tillen (uitbreekkracht van de pennen is 2700kg)

Sturen
Sturen is hydraulisch, dus geen stang maar 2 slangen naar de vooras en dit rijd wel veel lekkerder en preciezer als de kubota, er zit 0,0 speling tussen stuurwiel en voorwiel.
Dus ook makkelijker in een rechte lijn te houden.

Schakelen
Deze is hydrostaat (dus twee pedalen) en ik was er eerst skeptisch over maar ik heb niet zoveel ruimte en moet ook veel steken.
Ik zet nu ook wel eens een ronde baal in de stal neer en dat is centimeter werk, EN met hoogteverschil maar qua sturen laat de trekker zich dan ook fijn bedienen.

(ik kan mij voorstellen dat als je veel land hebt en hele hectares moet ploegen en maaien dat een handbak dan fijner is)

Het schakelen in de drie groepen vergt wel wat fingerspitzegefuhl. Soms moet ik dan even een cm voor of achter rijden voordat ie zich makkelijk laat schakelen in een andere groep.

Minpunten
Eigenlijk zitten de minpunten rondom het platform dus de ruimte rondom de stoel/spatborden
Ik denk dat dit platform universeel is, en voor meerdere modellen gebruikt word zoals verschillende soorten bakken (Handbak of Hydrostaat en dan verschillende model versies) en wel of geen kabine.

Bediening
De hendels scharnieren op asjes die op de bodem van het platform gemonteerd zijn en zijn dan met stangetjes verbonden met de hevels op de bak.
- Dit geeft speling in de hendels, je hebt veel vrije slag (vind ik dan)
met de Kubota zaten de hendels direct op de bak en staken door de bodem heen.
- Over de hendels zit een afdekkapje maar daardoor is het wel een verzamelpunt van vuil en vocht. De hendels gingen ook stroef dus de boel uit elkaar gehaald, ontroest en weer met veel vet in elkaar gezet
Goed te doen hoor maar dit is wel een zwakker punt wat je in het onderhoud mee moet nemen.

Roest
Ik vind het metalen platform wel een stuk roest gevoeliger dan de rest van de tractor. vooral dus bij de hendels en onder de stoel (water blijft er ook makkelijk staan) en het punt waar de rolbeugel vast zit. Daar zit een extra versteviging op gelast maar daardoor is er een V vorm ontstaan waar water kan blijven staan. (en dus ook inmiddels roest en afgebladerde verf)

Dus het horizontale deel waar de stoel op staat en het gebied rondom de bevestiging van de rolbeugel ben ik aan het ontroesten en bijwerken met roestwerende grondverf en lak
De rest van de trekker zit nog knap in de lak.

Ik denk ook dat ze gewoon één platform hebben bedacht en dus ook zo produceren en dat ze bij de rolbeugel versie de cabine weglaten.

Op de minpunten na is het een trekker met veel waar voor je geld (zover ik dat als simpele leek kan beoordelen)
+3
roscho
Quote Reactie van @Sideswipe:
simpele leek

Je noemt jezelf een simpele leek, maar gezien het verslag valt dat nogal mee. Mooi uitgebreid verslag en je verzwijgt ook de kritische punten niet. Super.
+2
Sideswipe
@roscho Bedankt voor het compliment!

Het "leek" puntje doelde ik op mijn beperkte totale ervaring van totaal 50 a 60 uur op twee trekkers (een doorsnee loonwerker red dat in één week 😄 )

En ik heb niet echt een goed referentiekader en vergelijk ik nu toch wel ergens een budgetmerk met een A merk (denk ik).
Sideswipe
@16045HSX

Nog wat foto's op de telefoon gevonden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Tym. Ook staan er nu al 6 foto's van de Tym T433. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
4
PUNTEN
10
WEERGAVES
795
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE