Ford 8340 van Fordje4600

Ford 8340

Fordje4600
Foto van een Ford 8340, vandaag de load sensing aansluitingen gemonteerd en een nieuwe ondertrekhaak ingemeten

Reacties

+3
Dat ziet er heel goed en proper uit. Klaar voor gebruik 👍
new holland koen
Hoe werkt dat "load sensing" dan precies?
En hoe bedien je dat want in de cabine zitten maar 4 hydroliek hendels en hier nu 5 verschillende ventielen?
+1
Fordje4600
@new holland koen nee, je moet de slangen erin steken. De 3de leiding van onderen is de (snuffel/load sensing) leiding. Als je op de bedieningskast van (in ons geval) de wikkelaar een functie intoetst vraagt hij via de snuffelleiding om olie. Dan word de pomp versteld en word er het gevraagde druk en liters gegeven via de bovenste leiding, de 2de leiding van boven is de retour van de load sensing.

Voordeel van load sensing is dat er geen olie door de overdruk gaat (wat je wel met de stamdaard ventielen hebt) hierdoor word de olie minder warm van de achterbrug en gaat de olie langer mee
Fordje4600
@new holland koen de onderste leiding heeft niks met de load sensing te maken en is gewoon een extra drukloze retour
new holland koen
@Fordje4600 Ahh op die manier, maar je hoeft daar dus niks voor op druk te zetten ofzo in de trekker zelf?
Klinkt wel als een makkelijk systeem.
En je kan dus bijvoorbeeld ook een machine waar je normaal bijvoorbeeld 3 ventielen voor nodig hebt nu alleen met dat ene load sensing ventiel doen?
+1
NH-Ford
@new holland koen Daarvoor moet je werktuig een eigen hydrauliek stuurventielblok hebben.
Normaal zou je bijv. bij een opraapwagen 1 ventiel op druk zetten, dat jij olie verpompt naar opraapwagen en weer terug, functies bedien je met bedieningskast van opraapwagen.
Je olie stroomt dan ten alle tijde, bij LS puur alleen wanneer je een functie op bedieningskast bediend, en dan geeft ie ook alleen maar de olie die gevraagd wordt en niet alles.
+1
new holland koen
@NH-Ford Ah zo, dus puur om geen overbodige olie rond te pompen...
+1
NH-Ford
@new holland koen Klopt, en mocht je een functie te lang vasthouden gaat niet alle olie door de overdrukventiel, maar LS regelt oliestroom terug dat er bijna niets verpompt wordt maar druk wel vasthoud.
new holland koen
@NH-Ford Aha op die manier.
Maar werkt dit dan maar voor 1 functie of kan je dan op die kast in de cabine regelen wat je er mee aanstuurt?
NH-Ford
@new holland koen Die kast is van je opraapwagen. Je houdt gewoon de normale ventielen van de trekker, met een aparte LS aansluiting ernaast voor machines die daarmee kunnen werken.
new holland koen
@NH-Ford Ja dat begrijp ik, maar kan je dan bijvoorbeeld alleen maar de bodemketting aansturen of ook de pick-up ermee omhoog zetten, of moet dat gewoon met een ander ventiel?
+1
NH-Ford
@new holland koen Als trekker voldoende olie geeft kun je gerust twee functies tegelijk bedienen.
new holland koen
@NH-Ford Ja snap ik maar je kan er maar 1 via load sensing doen dan?
+1
rueben-mccormick
@new holland koen nee, hier mee kun je alle functies van b.v. een opraapwagen of mesttank mee bedienen
+1
NH-Ford
@new holland koen Nee je snapt het nog niet helemaal 😅
new holland koen
@NH-Ford Nee idd dat kan je wel zeggen😂
Ik zit in 4Vwo op school maar dat kan ik nu niet echt merken🙈
+1
De boer maar
@new holland koen je moet gewoon zo zien als dat je van de trekker alleen de pomp gebruikt en niet het ventielen blok je kan dan het werktuig dat er achter hangt met zijn eigen hydraulische ventielen blok bedienen via een elektrische bedieningskast in de trekker en het aantal functies op het werktuig om te bedienen kunnen er 5 zijn of 10 of meer en zoveel functies heeft een trekker zelf niet dat is het voordeel van load sensing
new holland koen
@De boer maar Ja precies dat was dus al wat ik dacht van te voren maar ik raakte een beetje in de war net haha.
+1
Fordje4600
@new holland koen klopt aan onze opraapwagen koppel je de 3 LS slangen eraan de rem en de verlichting. Daarmee bedien je de hele wagen
marceldeutz
@Fordje4600 Heb je half duims koppelingen gebruikt? Normaal zijn dat 3/4 aansluitingen.
Fendt-106
@marceldeutz

Op de foto is de ls 3/4
De onderste retour is een 1/2"
Fordje4600
@marceldeutz load sensing is 3/4 de snuffel is 1 slag kleinet als 1/2, weet zo de maat ff niet
+1
Fendt-106
Fordje4600
@Fendt-106 3/8 inderdaad
marceldeutz
@Fordje4600 Was beetje moeilijk te zien of ze echt groter waren. Werkt erg mooi met ls, heb het nu ook op de tank en raapwagen. Hoe zou het gaan als ik het aansluit op mijn houtklover op rondpompventiel zonder ls aansluiting?
NH-Ford
@marceldeutz Dat gaat niet werken zonder aanpassingen. Je hebt nu een open center blok, bedien je niets gaat de olie vrij weer retour naar trekker.
Met LS moet je blok closed center worden en moet je een snuffelleiding monteren. Verwacht niet dat een houtklover daarop is voorbereid.
marceldeutz
@NH-Ford Hij gaat dus vol uit rondpompen zonder druk. En als je dan kloverfunctie bedien dan komt er geen druk in het systeem? Kan het altijd proberen dacht ik zo.
NH-Ford
@marceldeutz Je creëert geen drukval voor aansturing.
Probeer gerust, gaat niet werken.
marceldeutz
@NH-Ford Zal het bosch ventiel wat op de klover zit eens beter bestuderen. Deze komt van grote heftruck af en er zitten nog wel loze boutjes in en afsluitdoppen. De opraapwagen was heel erg gemakkelijk om te zetten naar ls.
NH-Ford
@marceldeutz Dan is het een ander verhaal, ik ging uit van een standaard houtkloverventiel.
Als je maar een plug hebt waar ls bijstaat, en ergens een schroefje om hem om te zetten naar closed center.
marceldeutz
@NH-Ford Houtklover hebben we zelf gemaakt. Zwaar model met liftkraan voor zware stukken. Allemaal dikke slangen en 3/4 nippels voor grote flow. Wou op nieuwe trekker eigenlijk geen 3/4 aansluitingen op ventiel monteren. De nieuwe pompt 120 liter. Dat krijg je niet door 1/2 duim aansluitingen. Dus het moet misschien toch wel!
NH-Ford
Het is te zien waar je de P en T voor loadsensing vandaan gehaald hebt, waar tak/haal je de snuffelleiding (LS) weg?
+1
Fordje4600
@NH-Ford de snuffel leiding komt rechts van de pomp weg, zit een stalen leiding. Die draai je eraf en hier monteer je de snuffel en de net gedemonteerde stalen leiding aan. Ik kan morgen wel ff een foto maken van waar hij weg komt
NH-Ford
@Fordje4600 mag altijd.
P en T komen rechtstreeks van toevoer op ventielenblok?
Zit tussen pomp en ventielenblok wel aardige diameter leidingen/slangen?
Mooiste is toch vlot 3/4 van je pomp naar aansluitingen anders benut je beschikbare olie nog niet.
Fordje4600
@NH-Ford ja komt via de t-stuk bij ventielblok, zit nog verschil bij P en T in grootte maar is groot genoeg
Fordje4600
@NH-Ford hierbij de foto's van de snuffelleiding

(klik om te vergroten)

Foto van de onderkant waar de snuffelleiding is gemonteerd

(klik om te vergroten)

Foto vanaf rechts voor het achterwiel
Fendt-106
@NH-Ford
Mooiste is zo dicht mogelijk bij de pomp, (i.v.m. reactiesnelheid) wisselklep in bestaande ls-leiding maken (of op een afgestopte aansluiting die over is) en aansluiting naar achteren hier op aansluiten.
NH-Ford
@Fendt-106 Zeker waar
Pieter Buren
Wat heb je dan aan de load sensing pomp op een 40 serie sle zonder de ventielen die er hier extra op zijn gebouwd? Want de gewone ventielen hebben geen snuffelleiding aansluiting.
Fendt-106
@Pieter Buren
Ls leiding zit aan de achterzijde bij die types als ik me niet vergis
Jelleros
Mooi trekker maar hoeveel kost ie
Fordje4600
@Jelleros per dag? Maand? Jaar? Wat bedoel je

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Ford. Ook staan er nu al 847 foto's van de Ford 8340. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
6
PUNTEN
16
WEERGAVES
22
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE