Hatz TL 13 van hooidonk

Hatz TL 13

hooidonk
Vandaag een dagje vrij genomen om weer eens een flinke ruk aan deze trekker te kunnen maken. De achteras zit weer grotendeels in mekaar. Rechts wacht nog op het ontroesten van de veer van het differentieelslotpedaal, daar kom je later niet meer bij. Als die roestvrij is, kan die ook in elkaar.

Reacties

+3
wim-same
Jij pakt het wel heel goed aan hoor. Zo word het weer een nieuwe.
+1
hooidonk
@wim-same
Ik hoop het! De spuiter wil er binnenkort aan beginnen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
+2
Kramer U800
Zo zijn er maar weinig mensen, die zรณ nauwkeurig te werk gaan! Alleen maar bewondering voor, ik probeer het ook te doen ๐Ÿ˜‰
+1
wim-same
@Kramer U800 Is uiteindelijk wel de juiste manier. maar hoe jonger de trekker hoe meer er op zit, en hoe ingewikkelder het word.
+1
Kramer U800
@wim-same Zo is dat!
+2
bas101
@Kramer U800 wat je niet meepakt kom je later weer tegen
+1
wim-same
@bas101 Dat is zo, maar soms zijn onderdelen verkrijgen wel eens een punt.
hooidonk
@Kramer U800 Ja, maar ik twijfel nog steeds of ik het wel goed genoeg doe. Of ik niet beter allemaal nieuwe bouten er in had kunnen zetten, in plaats van de schoongeborstelde originele bouten, de lagers in de versnellingsbak allemaal nog wel goed zijn, alles wel goed genoeg ontroest is, etc.
Kramer U800
@hooidonk Als de bouten nog goed zijn zou ik ze ook schoon maken tenzij je nieuwe bouten voorhanden hebt. En als je lagers nog goed klinken en er uit zien zou ik ze mooi laten zitten, zo vaak gaat er toch niet mee gereden worden? En of alles goed ontroest is daar ben ik wel zeker van, je zou het haast zo laten! ๐Ÿ˜ƒ
+1
wim-same
@Kramer U800 lagers moeten geruisloos draaien zonder dat je belemmeringen voelt. Als lager roestig geweest zijn is het meestal einde oefening. en gangbare lager zijn ook vaak de kosten niet.
Kramer U800
@wim-same Het geld is het meestal niet inderdaad voor een lagertje, alleen de plek waar het lager zit is soms te overwegen of het het wel waard is om te vervangen, vaak moeten er hele assen uit om erbij te komen.
+1
wim-same
@Kramer U800 en ook vaak hele assen waar de lagers nog van goed zijn. ha ha
+1
hooidonk
@wim-same @Kramer U800

Sommige bouten hadden best diepe roest. Als ze dan schoongeborsteld in het bakje liggen, zit de roest er soms zo weer op.
Er zijn natuurlijk bouten zat op de wereld, maar ik vind het ook wel leuk om de oude weer te gebruiken. Ik zou ze nog opnieuw kunnen laten verzinken.
Ook die veer van het differentieelslot heeft veel diepe roest, misschien dat ik die een behandeling geef met Rustyco.

Het beoordelen van de lagers in de bak is nog best lastig. Soms is het lastig te onderscheiden of het geluid van de tandwielen komt die zonder olie draaien of van het lager. En ik had een steunlager van de steekas waar een zwaar punt in zat. Maar na het uitspoelen en schoonblazen met lucht, liep die weer prima. En om nou de hele bak uit elkaar te slopen om preventief alle lagers te vervangen, vond ik wat te ver gaan. Dus heb ik alleen de lagers vervangen die ik tegen kwam welke slecht waren en de wiellagers, die lange tijd echt een puntbelasting hebben gehad.
Kramer U800
@hooidonk Bouten zou ik met kopervet insmeren want dan komen ze altijd los, en veren die een belangrijke functie hebben, in dit geval niet echt, en diepe put erosie hebben zou ik vervangen. Ik zou gewoon zo door blijven gaan! ๐Ÿ‘๐Ÿ‘
hooidonk
@Kramer U800
Helaas is deze veer niet te krijgen, het is een torsieveer niet zo in de handel is. 😞
Kramer U800
@hooidonk Ohw dat is jammer ja...

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Hatz. Ook staan er nu al 161 foto's van de Hatz TL 13. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nรฉt dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
2
PUNTEN
18
WEERGAVES
21
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE