Hatz TL 13 van hooidonk

Hatz TL 13

hooidonk
Van de week de nieuwe remmen en koppelingsplaat voor de Hatz op kunnen halen. Eigenlijk jammer om het weer weg te stoppen, maar ik hoop ze voorlopig niet weer te zien.

Reacties

wim-same
@hooidonk Ik zie ze liever niet. Die veren zijn zo stug, vooral van grote remtrommels. Ik heb ze al genoeg gezien en afgesteld en weer niet goed, en weer in laten lopen en weer op de testbank, enz. Gelukkig tegenwoordig meer schijfremmen.
+2
hooidonk
@wim-same
Het zijn inderdaad wel rotdingen om in elkaar te zetten, je komt eigenlijk net twee handen tekort.
En als je weer overnieuw kan beginnen omdat je ze niet goed afgesteld krijgt, begin je op een gegeven moment wel te fluiten.
Maar als het allemaal weer nieuw is, ziet het er wel mooi uit.
+1
Kramer U800
Ge-nie-ten hoe dit eruit ziet! 👍👍
wim-same
Ja klopt, en het is een link werkje voor je vingers. Deze kan je er misschien nog op draaien ? Veren al op de remschoenen, remschoenen op zijn kant draaien, over de exentrieken en de remschoenen van elkaar af draaien.
+1
hooidonk
@wim-same Dat was misschien wel een betere manier geweest.
Maar na een aantal keren opnieuw het setje in elkaar te hebben gezet, heb ik eerst de dubbele veer er op gezet, samen met het excentriek op z'n plek geschoven, aan de andere kant in de as geklikt en toen aan de rechterkant de enkele veer er op gezet. En een heel klein beetje kopervet op de contactvlakken.
+2
valmet6400power
In welk museum ga je de trekker neerzetten als die klaar is? 😁😁
+1
hooidonk
@valmet6400power
Haha, hij heeft nu lang genoeg kunnen luieren, tijd dat die weer aan het werk gaat!
Kramer U800
@hooidonk De motor deed het toch al (goed)?
+1
hooidonk
@Kramer U800
Ja, die liep zelfs na jaren stilstand al weer na een paar slagen. Dus we laten hem dicht zitten. Hopelijk zijn de lagers hierin nog goed. Ik heb wel eens begrepen dat bij deze motor de krukas in wentellagers ligt, in plaats van lagerschalen.
Kramer U800
@hooidonk De oude bedrijfsbaas van mijn pa zij altijd: Als iets goed is moet je er niet aankomen! Ik zou het gewoon zo laten tenzij je er zeer zeker van wilt zijn en je bijvoorbeeld lange ritten gaat rijden (in het buitenland) of er mee gaat werken want dan wil je natuurlijk niet stil komen te staan. Maar als hij alles goed doet naar behoren dan is het goed toch?
hooidonk
@Kramer U800
Ja, in principe wel.
Maar ik heb altijd nog voor de geest dat een mede-hobbyist met z'n tweecilinder Hatz onderweg naar huis was vanaf een tourtocht, toen er een grote klap onder de motorkap uit kwam en er opeens een verbaasde drijfstang naar buiten keek.
Dat had nog een hele nasleep aan schoonmaakkosten en gezeur om het ding weer thuis te krijgen. Die had ook nooit wat aan het blok gedaan, omdat die nog prima liep. Achteraf was die al veel verder heen dan gedacht.
Maar anderszijds moet je daar ook niet altijd van uit gaan.
+2
wim-same
@hooidonk Dan zou ik bij voorbaat de oliepomp ook maar vervangen na ....... uren. Nu weet ik dat er Hatz motoren zijn met spat smering, maar een nog goede motor kan ineens naar de kl....en zijn als de olie pomp het begeeft, en je niet optijd erg in het lampje of de meter heeft.
hooidonk
@wim-same
Ja, dat is misschien niet zo'n verkeerd idee.
Ik begreep dat de kleinere broertjes van dit blok inderdaad spatsmering hebben en deze druksmering. Volgens mij is één van de meters een oliedrukmeter, dus dat schept nog wat hoop.
wim-same
@hooidonk Wij hebben het ook een keer gehad, maar als de zon op de meters schijnt zie je het altijd te laat. Een Atlas kraan gaf ook nog een geluids signaal als de oliedruk weg viel. dat is beter.
wim-same
@hooidonk Maar ja, meestal heb je geluk, en soms pech. dan kan je alles wel vernieuwen. Ook nieuwe machines staan soms stil om de lulligste dingetjes.
Kramer U800
@hooidonk Als je met dat verhaal (wat ik begrijp) in je maag zit dan zou ik de carterpan er onderuit halen en 1 van de krukaslagerschalen bekijken en, zoals @wim-same al zij, de oliepomp nakijken. Heb ik ook gedaan met de lagerschalen bij mijn Deutz, en maar goed ook, want ze waren allemaal op, terwijl de motor perfect liep en startte! Alleen hij lekte olie en dat was de rede dat hij uit elkaar moest.
+1
wim-same
@Kramer U800 Mooi verhaal @Kramer U800 Dat probleem heb ik een keer gehad met een Atlas1304. Oliedruk lampje ging gewoon uit. geluids alarm ging gewoon uit. en toch de motor veer de tweede keer in elkaar gelopen. Ik naar de DEUTZ vestiging in Rotterdam aan de Sluisjesdijk. en wat zijden ze daar. "hang er maar een nieuwe motor in, wij weten het ook niet." Ik naar landbouwmechanisatie bedrijf van den Broek in Moordrecht, en wat zij Dirk Jan, doe er maar een nieuwe oliepomp in. oude geeft net genoeg om de sensoren uit te schakelen maar te weinig voor een goede smering bij zwaar werk. Nieuwe oliepomp erin gezet en weer nieuwe zuigers en bussen. nooit geen last meer gehad.

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Hatz. Ook staan er nu al 161 foto's van de Hatz TL 13. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
4
PUNTEN
11
WEERGAVES
20
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE