Canada 2019 Feitsma Services

Claas Xerion 5000

Claas Xerion 5000

Foto van een Claas Xerion 5000, boven op een 8.600ton ''drive over'' maïs bult bij Feitsma Dairies. Werk uitgevoerd door Feitsma services, Loonbedrijf te Saskatchewan, ongeveer 4 volle dagen gedaan over deze bult maken, maïs werd gehakseld door een Claas Jaguar 960 met de nodige afrijd combinaties bestaande uit meerdere Semi trucks en JD's met dumper. Meerdere foto's volgen..

Bekijk de 4 reacties »

Claas Xerion 5000

Claas Xerion 5000

Foto van een Claas Xerion 5000 samen met de al machtige JD9520R, niet veel trekkers die daar aan kunnen tippen. Comfort, kracht en betrouwbaarheid heeft JohnDeere een grote voorsprong. Daar moeten ze bij Claas nog een keer goed mee bezig, de techniek en ideeën van Claas daarentegen zijn veel belovend. De Vario kan geen powershift tegen op met drukken en precisie, de 4 wiel besturing is op steile hellingen veel stabieler dan de ''knik''trekker, en het zicht op en rondom de machine is geweldig, ook de verlichting. Ook zijn er nadelen.. Het stuur blokkeert geregeld, stuur doet helemaal niks meer. De stuur cilinders zijn net aan 5cm doorsnee die de wielen individueel aan stuurt. Hydrauliek besturing is een beetje stoterig, niet zo vloeiend als het zou moeten wezen. Dit zijn de grotere dingen, er zijn nog genoeg meer ''kleine'' dingen. Dit is boven op een 8.600ton ''drive over'' maïs bult, samen met een JD9520R. 1 trekker doet voornamelijk het duw en poetswerk, de ander het aanrijden.

Reageer »

John Deere 8310R

John Deere 8310R

Foto van een John Deere 8310R met Houle 7900 (GEA) mesttank, om alvast in de stemming te komen voor het mestseizoen 2020! Met 3 keer een 36kuub's tank kun je heel wat stront weg rijden, land op afstand deed elke combi 2 vrachten in het uur. 2*36=72*3= 216kuub/h met 3 combi's Er werd dag en nacht mest gereden, het vroor in de nacht tot -22ºc. Elke ochtend alles ontdooien en s'avonds de boel leeg laten lopen was te veel werk en kans op schade/stil staan. met 2 crews van elk 4 mensen werd de boel draaiende gehouden. Pomp trekker was een aparte persoon voor om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Pomp trekker is een JohnDeere 4650 Meer foto's volgen..

Bekijk de 18 reacties »

John Deere 4650

John Deere 4650

Foto van een John Deere 4650, beste trekker in wijde omtrek. Deze trekker doet al het pomp werk met betrekking tot stront, zo af en toe wat haspels verrijden en de mooiste trekker zijn uiteraard. De strontkarren zitten in 2:30 a 3 minuten vol, afhankelijk van de dikte en hoe diep het weg moet komen. Hier zit de hele dag 1 persoon op die ook de op afstand bestuurbare NUHN pomp bedient. Alles is ingericht op zo efficiënt mogelijk kuub's te maken. Deze lagoon hebben we anderhalf week over gedaan leeg te krijgen, eerst 16urige dagen tot het te hard vroor s'nachts en daarna door gegaan naar 24uur per dag draaien. Lagoon was ''ongeveer'' 8.000.000 Canadese Gallon, ofwel 36.000kuub stront. Staat een melkveebedrijf bij met 1000melkkoeien, elke dag dat we er stonden kwam er ook nog weer 150kuub extra bij in.

Bekijk de 6 reacties »

John Deere 8295R

John Deere 8295R

Foto van een John Deere 8295R, in de verte de John Deere 8310R van deze foto: https://www.tractorfan.nl/picture/1335613/ Voor het afstellen van de GPS, en de spreidbreedte van de ketsplaat was de sneeuw boven op de opslag (Gekiemde graan korrels die tijdens het oogsten verloren zijn gegaan) een mooie uitkomst. Alle tanken en ketsplaten zijn hetzelfde, en dan nog zat er een verschil van 4foot a 1.20 meter in, 36foot en 40foot waren de spreid patronen. Aan de hand van de spreid breedte en tankinhoud werd er per trekker en tank combinatie een aparte lijn en rijsnelheid ingesteld. Elke chauffeur zat dus ook op zijn eigen stuk op hetzelfde perceel, met oog op de GPS lijnen.

Bekijk de 3 reacties »

John Deere 9520R

John Deere 9520R

Foto van een John Deere 9520R, aan het poseren voor een net afgewerkte maïs bult, deze bult werd aangevoerd door twee Claas hakselaars, een 930 en een 960. Boven op de bult stond een JohnDeere 9520R en een JohnDeere 8320R met schuifblad. Deze bult is in ongeveer 1volle dag gemaakt. Dan merk je toch het verschil tussen een kniktrekker of een gewone trekker, voornamelijk het PK verschil. Echter de 8R met Vario kon verbazingwekkend goed de boel bij houden voor zo'n kleine trekker. Vlot en behendig is het grootste voordeel. Meerdere foto's volgen.

Reageer »

John Deere 9520R

John Deere 9520R

Foto van een John Deere 9520R bezig met Groningen promoten in Canada boven op een gerst (GPS) bult. De grootste en volgens type plaatje de sterkste trekker van het loonbedrijf met 520pk. (Er is een sterkere, hiervan volgen foto's). Als je in deze trekker zit merk je pas hoe groot en lomp het echt is. Eerste half uur was volledig toegewijd aan kijken hoever om jou heen de trekker eigenlijk is. Met 33ton gewicht is dit ook de zwaarste trekker, voor het aanrijden merk je goed verschil tussen de kleinere 9360R met 28ton gewicht in het aandrukken van de bult. (Zou je niet verwachten als de 28ton al twee maal het gewicht is wat we hier in Nederland op de bult hebben) De dauwkracht is geweldig, één vracht gerst of maïs zat gemiddeld rond de 20ton, deze gaat groten deels voor de schuif zo omhoog. 15 a 1600 motor toeren en gaan. Een vracht is in 3 maal drukken volledig vlak geduwd/gepoetst, daarna volgt het echte aanrijden. Vaak duurt elke druk omhoog 1minuut, tussen elke vracht zat 6 a 7 minuten (5minuten is record). Geen tijd om ergens verkeerd heen te schuiven wat je later weer vlak moet zien te krijgen. Meerdere foto's volgen

Bekijk de 13 reacties »

John Deere 9510R

John Deere 9510R

Foto van een John Deere 9510R, de sterkste trekker met 600Pk op het bedrijf. Niet 100% fabriek-af, is een andere chip in gezet (Of laptop aangepast). Het loonbedrijf is de kracht van de trekker nodig om de grondbewerking en zaaimachines te kunnen trekken in het voorjaar. De rest van het jaar is de trekker alleen voor op de bult nodig, hier ben je geen Pk's nodig.. deze trekker kan op elk moment zijn 8 wielen laten slippen op de bult als deze aan het op drukken is. Wat bij de andere trekkers er voor zorgt dat ze juist stil zijn te krijgen, gaat deze door naar China. Er zit dus daadwerkelijk verschil in opvoeren of niet. Qua opdrukken en aanrijd vermogen deed deze toch net onder aan de JohnDeere 9520R, waarschijnlijk door de gewichtsverhouding. De nieuwe JD trekkers hebben een diesel tank van 1500liter recht boven de achteras in plaats van net achter de voor as. Dit zorgde voor meer druk vermogen en ook meer controle boven op de bult, vooral als er bij de kanten langs gereden werd. Voorwielen zakken minder snel weg en als de voorwielen grip verliezen kunnen de achter wielen je nog redden bij de JD9520R Deze foto is op een ''kleine'' drive over bult van 4000ton gerst. Hier stonden de JD9520R en JD510R samen de boel vlak te houden.

Bekijk de 10 reacties »