Luchtremmen in 2017 verplicht bij 40 km/u

Wat is er mis met hydraulisch remsystemen?:

Quote:
Henk Boelrijk, LTO Nederland: 'In het wetgevend traject is dit niet zo met ons besproken. Ook niet met de andere partijen. Ik zie het als informatie en voorsorteren óp.'

De eisen aan (vooral) getrokken materieel gaan per 2017 fors omhoog, bij invoering van het trekkerkenteken. Dat blijkt uit een brief van verkeersminister Schultz van Haegen.

Met de invoering van het kenteken voor trekkers en getrokken materieel gaan de eisen voor met name de laatste categorie fors omhoog. De heersende gedachte dat de verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u slechts een formele legalisering is van de huidige gedoogsituatie, klopt dus niet.

Meer: boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…

Deel dit topic

Reacties

+25
Freriks
Gaan we toch 39,9 km/u rijden
+1
Wilco15
@Freriks
lijkt mij een strak plan 👍
+4
StevenBomers
Goede zaak luchtremmen!
Maar op de huidige spullen verplichten mwoa.. Bij aanschaf nieuw spul lijkt mee een goed punt
john deere 7810
@StevenBomers

lijkt me ook iet redelijker 😉 Anders komen er wel heel veel extra kosten bij.... Wel goed dat het er komt
JD6930
@StevenBomers

Volgensmij zou het ook enkel op de nieuwe wagens moeten, zover ik een keer gelezen heb, en niet op de bestaande. Zelfde gevalletje als met BE combi's, de ene mag zo mee gereden worden, de ander die een paar dagen later gebouwd is moet je een speciaal rijbewijs voor hebben.
+5
Ard Eshuis
Doe mij maar hydraulische remmen,lucht is niks in boeren werk, hebben opraapwagen weer geruild tegen hydr beremming. Lucht remt zelfs in onbeladen instelling nog veel te extreem in het land, tov van hydraulisch, dit bouwt mooi geleidelijk druk op en bij lucht is het alles of niks... heeft verscheidene platen zode gekost afgelopen jaren, van alleen al bij plotseling afremmen bij proppen in het zwad
+1
StevenBomers
@Ard Eshuis dan stond het ook niet goed ingesteld..
Luchtremmen doseren veel mooier als hydro
Fordje4600
@Ard Eshuis luchtrem met hydro werkt niet
oldhuus
Heb met de tank nu ook zoiets dat 1 wiel veel harder remt, hydraulisch, maar zal ook wel met afstelling te maken hebben.
stefan310
@Ard Eshuis Wij hadden eerder altijd hydro remmen en nu lucht. Maar als je het mij vraagt doseert lucht juist mooier als hydro. (ook op opraapwagen trouwens).
Ik wil in elk geval nooit meer wat anders dan lucht
chucky5o
@Ard Eshuis juist met luchtremmen kun je veel mooier doseren.
marcel r
Lucht en hydraulisch maakt wat betreft dosering en remkracht geen verschil. Het enige verschil is, dat wanneer er een luchtleiding knapt, de rem geactiveerd wordt. Als er een hydrauliekleiding knapt, is het gedaan met remmen, tenzij er een dubbel leiding-systeem gemonteerd is.
930triplemaaier
@Ard Eshuis dan is je remkrachtregelventiel (alr ventiel) niet goed afgesteld
tim-jansen
@Ard Eshuis je vertelt het precies verkeerd om
Tom VB
@Ard Eshuis
Hmmmm Ard, even je huiswerk doen, lucht is samendrukbaar, olie niet. Daarom zijn luchtremmen juist vele malen beter te doseren.
komelker 2
In het verleden had 25 km/u beter moeten worden gehandhaafd.
Nu krijgen we te maken met een tsunamie aan nieuwe eisen.
T rijbewijs, APK, kentekenplicht, luchtremmen en volgende eis zal ongetwijfeld emissie normen zijn.
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@komelker 2: T rijbewijs, APK, kentekenplicht, luchtremmen en volgende eis zal ongetwijfeld emissie normen zijn.

Als ik dit allemaal weer zo lees is ook in dit opzicht mijn bedrijf super voorbereid op de toekomst. Zorg dat je een goede loonwerker hebt en een eenvoudige bedrijfsvoering en veel van die machines kunnen de deur uit. Bespaart nog hoop tijd en geld ook.
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: bedrijf super voorbereid
Je gaat gewoon de extra kosten die de loonwerker doorberekent betalen. Die moet met alle machines over de weg dus moeten aan alle eisen voldoen.
+2
weurding
Quote:
@spotmelker: Je gaat gewoon de extra kosten die de loonwerker doorberekent betalen.

mwwaaah, er zijn toch banken die zeggen laat de rekening maar liggen 😞 😉
john deere 7810
@weurding

inderdaad. De loonwerker is inmiddels ook bank geworden 😉 En menig LMB er bij 😉
+1
vaak
Nou Jantje,
die opmerking heb ik pas ook gemaakt maar dat werd me niet in dank afgenomen.
Nick83
Quote:
@spotmelker: Je gaat gewoon de extra kosten die de loonwerker doorberekent betalen.

De loonwerker hier heeft volgens mij al geen 1 trekker meer waar geen lucht op zit. Denk dat de meeste aanhangers nog wel gewoon hydr. geremd zijn. Maar een loonwerker kan die kosten verspreiden over al zn klanten. En daarmee betaal je dus maar een klein gedeelte.
jan is hobbyboer
Quote:
@vaak: die opmerking heb ik pas ook gemaakt maar dat werd me niet in dank afgenomen.

Dat ben ik wel gewend 😄
Ruben-Wind
Geld besparen met loonwerker?? Vergeet dat hier maar.
oldhuus
@Ruben-Wind
Bij jullie zit niet op iedere hoek een loonwerker? Hier komen bij sommige boeren wel 5 verschillende loonwerkers op het land, ze zoeken gewoon uit welke met wat het goedkoopste is..
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: Hier komen bij sommige boeren wel 5 verschillende loonwerkers op het land, ze zoeken gewoon uit welke met wat het goedkoopste is..

Voor kleine onhandige boeren is mechanisatie een dure hobby, zeker voor hobbyboeren met een bijbaan.
+1
Ruben-Wind
@oldhuus
Ja maar zelf blijft tot nu toe nog het goedkoopste. Zoveel mogelijk onderhoud en reparatie zelf doen scheelt ook al heel wat.
jan is hobbyboer
Quote:
@Ruben-Wind: Zoveel mogelijk onderhoud en reparatie zelf doen scheelt ook al heel wat.

Zeker als je uren, onderhoud, afschrijving, verzekering, brandstofkosten etc. van machines, gereedschap en werktuigenberging allemaal niet rekent, dan wordt je slapend rijk, anders valt het volgens mij nogal tegen.
spotmelker
Quote:
Wat kan dat een boer schelen, het gaat er om wat je betaalt, de rest is veelal een fiscaal getinte cijferbrij.
weurding
@spotmelker is ook net waar je aardigheid aan hebt 😄
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@spotmelker: het gaat er om wat je betaalt

de meeste van de genoemde zaken moet je gewoon betalen volgens mij, alleen niet elk jaar. Bij aanschaf van nieuwe trekker of machine naar bank hollen voor extra kredietlijn is natuurlijk wel makkelijk, maar strookt niet met het verhaal dat er aan eigen mechanisatie nu zoveel verdiend wordt. Loonwerk is all-inclusive, al die postjes worden door de loonwerker betaald, jij krijgt alleen een rekening voor de paar uurtjes per jaar dat die superdeluxe machine bij jouw rondrijdt.
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: Bij aanschaf van nieuwe trekker of machine naar bank hollen voor extra kredietlijn

zou het?
+2
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: aanschaf van nieuwe trekker of machine naar bank hollen voor extra kredietlijn is
Gewoon dom. Koop zoiets als het lekker gaat en dan met Vamil o.i.d.

@ weurding ik heb geen aardigheid aan rekeningen betalen en stilstaand materiaal dus eigenlijk maak ik het mezelf best wel lastig 😄 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: zou het?

Ik hoor wel eens wat, weet het ook niet. Laatste gerucht wat ik hoorde was dat een vrij jonge trekker ingeruild werd en een nieuwe terug geleased werd, 2 vliegen in 1 klap, extra cash door inruilen van trekker zodat weer wat rekeningen betaald kunnen worden, en lekker duur doen naar je vriendjes omdat je ondanks de crisis toch maar mooi even een nieuwe trekker op het erf hebt staan, geniaal bedacht.
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: extra cash door inruilen van trekker zodat weer wat rekeningen betaald
En de boekwinst naar de fiscus? 😄
oldhuus
@Ruben-Wind
Is maar net hoeveel volk en tijd je hebt. Ik ga zelf wel ploegen, maaien en schudden maar harken een beetje en lw de rest. LW kan ook zelf onderhoud doen, en die heeft ook stagelopers wajongers en redelijk goedkoop personeel. En ze komen met de nieuwste opraapwagens, lang gras in de kuil geeft alleen maar ergernis en zo'n grote wagen is 30ha ook in een halve dag weg. Net als zodebemesters, met een 7kuubs tankje ben je ook weken aan het jagen, de loonwerker komt met 12 kuub en mestauto of sleepslang, zulke capaciteit kun je zelf nooit rendabel maken.
+1
Ruben-Wind
@oldhuus materiaal is vergelijk baar met de loonwerker, en veel land op afstand dan is het wel aan de prijs om voor 130 euro 1 wagen gras per uur te laten halen. En met eigen machines heb je iets om af te schrijven in goede jaren terwijl dat in slechte jaren de rekening van de loonwerker ook betaald moet worden.
jan is hobbyboer
Quote:
@spotmelker: En de boekwinst naar de fiscus?

Als ik Flynth mag geloven wel, die denken dat er nog grof verdiend wordt in de landbouw, als je boeren moet geloven valt het met dat belasting betalen dit jaar wel mee.
weurding
@jan is hobbyboer
boerderij liet ook al een positief geluid horen met zgn inkomstenstuwing over 2015 door meer levering van melk
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: boerderij liet ook al een positief geluid horen met zgn inkomstenstuwing over 2015 door meer levering van melk

Wat een gezeur hier dan, het gaat gewoon super met de sector. Als ik dat geweten had was ik met computeren gestopt en fulltime melker geworden, maar veel economisch talent heb ik helaas niet.
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: Laatste gerucht wat ik hoorde

Daar lijkt iedereen druk mee de laatste tijd,hoe slecht het wel niet bij een ander gaat 😞
+2
john deere 7810
@komelker 2

eens. welkom in Nederland 😉
Nick83
Quote:
@komelker 2: T rijbewijs, APK, kentekenplicht, luchtremmen en volgende eis zal ongetwijfeld emissie normen zijn.

Eerst nog ff wegenbelasting gok ik ...
fiattopper
@komelker 2 als we pech hebben ook nog apk op oldtimer
milkman2
Heb zelf een International 956xla gehad met luchtremmen, een
en al ellende en niet betrouwbaar, ben blij dat we weer hydraulische remmen hebben.
ZetorTwente
Onze voerwagen is nu een aantal maanden oud, we hebben hem gekocht zonder geremde as, leeg weegt ie 6 ton maar als we naar de huurstal rijden zit er altijd wel voer in, en weegt dus al wel gauw meer dan 8 ton, moeten we dan een andere as kopen? Of kunnen we omdat we hem voordat dit bekend was gekocht hebben gewoon doorrijden zonder geremde as?
B - W
@ZetorTwente volgens mij is nu ook verplicht om op aanhangers boven de 3 ton werkende remmen te hebben...
ZetorTwente
@B - W Lijkt me niet, vrij weinig loonwerkers hebben hier geen remmen op hun silagewagens.
B - W
@ZetorTwente lees nog eens goed wat ik schrijf... Alles zwaarder als drie ton moet geremd zijn!
ZetorTwente
@B - W Weegt een silagewagen niet meer dan 3 ton dan? 3 ton is ja niks.
+1
john deere 7810
@ZetorTwente

ik ken geen silagewagens zonder geremde assen meer 😉 dan liggen de remmen van de trekker er zo af 😉
+1
B - W
@ZetorTwente silagewagens wegen zeker wel meer als 3 ton, maar als je met een silagewagen zonder remmen rijdt ben je levensmoe...
walker1
@ZetorTwente Als je toch weet dat je dagelijks over de weg moet naar een huurstal, had je dan niet beter een wagen met geremde as kunnen kopen?
ZetorTwente
@walker1 Nou met oude wagen ging het zonder prima, de trekker remt namelijk erg goed, maar die nieuwe wagen drukt toch ietsje meer door dan verwacht.
walker1
@ZetorTwente Wij kochten paar jaar geleden nieuwe veewagen voor achter de trekker, was paar honderd euro verschil tussen ongeremd en geremd, voor dat geld mooi de veiligste optie kiezen.
ZetorTwente
@walker1 Goedkoopste optie, altijd. En met voer rijd je natuurlijk wel anders dan met levend vee.
walker1
@ZetorTwente Dat is waar, maakt natuurlijk ook uit hoe ver de huurstal is en wat voor wegen en verkeersdrukte je tegenkomt
+2
Fendt__power
@ZetorTwente Goedkoopste optie, altijd. En met voer rijd je natuurlijk wel anders dan met levend vee.
daarom liggen er ook zo vaak balen karren enzo om door idioten 😄
cs-agrar
Quote Reactie van @ZetorTwente:
moeten we dan een andere as kopen

Dat had je gewoon direct moeten doen, je wist immers dat je naar die huurstal moest. Een mengwagen met iegen gewicht van 6t en dan met 8t over de straat, is ie nog lang niet aan zn max laadvermogen. Hoeft geen nieuwe as onder, gebruikt zijn ze er ook, zou daar toch maar naar kijken als je de weg op moet. 8t extra ongeremd achter je trekker en in een bocht remmen kan mooie youtube-filmpjes opleveren (mits het goed afloopt). Toen je kocht en de machine ophaalde bij de dealer was je al strafbaar, omdat er nu misschien nieuwe regel aankomt, maakt dat niet anders
6530JD
@cs-agrar achter weten we het allemaal beter😉
ZetorTwente
@cs-agrar Joa joa, mister alles volgens de wet, en remmen doe je nooit in de bocht.... Dat doe je of voor de bocht of je doet het helemaal niet.... En wij rijden vrijwel nooit voluit 43kmh.
Andre150
Bij een hydraulische reminrichting is straks een losbreek inrichting verplicht. Persoonlijk liever lucht remmen, remt gedoseerder en sterker.
julian2003
Mogen mechanise remmen dan wel bv op een plattewagen
m uut m
Bijna alle personenauto's zijn uitgerust met hydraulische remmen en de aanhangers met simpele mechanische remmen. Ga dat eerst maar eens aanpakken. Daar gebeuren meer ongelukken mee dan een aanhanger achter een tractor met hydraulische volgberemming.
walker1
@m uut m Waar baseer jij dat op?
m uut m
@walker1
In onze omgeving zijn een aantal dodelijke ongelukken gebeurt met losgeraakte autoaanhangers.
walker1
@m uut m maar lag dat aan de remmen, of aan de staat van de aanhangers, verkeer/te zwaar beladen?
En omdat er bij jou in de buurt toevallig paar ongelukken zijn gebeurd is auto met aanhanger meteen minder veilig dan trekker met aanhanger?
m uut m
@walker1
Ja daar ga ik wel vanuit.
Een personen auto is er niet voor gebouwd om aanhangers te trekken.
De meeste reminrichting van de aanhangers mits aanwezig zijn niet toereikend.
Vaak verkeerd beladen.
Kortom levensgevaarlijk
+1
walker1
@m uut m Wat een klets, op kentekenbewijs staat wat een auto mag trekken, bij een goede aanhanger is de reminrichting ook voldoende en in orde. Verkeerd beladen ligt aan de chauffeur en niet aan de auto of aanhanger.
Bovendien komt het bij landbouwverkeer net zo goed voor dat reminrichting niet op orde is, er te zwaar/verkeerd beladen wordt. Is evengoed levensgevaarlijk.
pieter p
In Frankrijk zijn alle wagens geremd, als je een sticker van 25km/h erop plakt dan moeten er hydrolische remmen op zitten , daarboven luchremmen.
Het is hier met de heuvels niet vertrouwd om geen remmen op wagens te hebben
+2
dombras
Word een dure grap beregeningspompen en haspels laten vermaken. Staan voornamelijk op het land maar zullen toch over de weg verplaatst moeten worden
dombras
En nog even niet te vergeten laten keuren en kentekens op maken
john deere 7810
@dombras

en wat dacht je van het onderhoud er na 😉 hier kunnen ze er roodverroest staat ivm roest in het grondwater. alles gaat vastzitten. Maar daar zullen best uitzonderingen voor komen.
jd user
Het goedkoopste is een vrachtwagenrijbewijs halen.en dan een vrachtwagen aanschaffen ,dan hoef je niet meer een t-rijbewijs en alle toeters en bellen op en aan de trekker.Je bent dan sneller met transport .Welliswaar een geschikte trekker met oplegger zou theoretisch de oplossing kunnen zijn.

Maar ik vind luchtremmen ook wel wat hebben....Van psssssss ....tsjuuuu.Dan leeft het .En is het net een vrachtwagen. Vind het stoer!!!! beter dan een kerstboomversiering aan de trekker.
+1
Sanderrr
@jd user "en dan een vrachtwagen aanschaffen"
Dikke scania tussen de triplemaaiers, poah 😁
+1
jd user
@Sanderrr Welja.....ik laat de triplemaaiers meteen ombouwen op mn scania 143 H.Ik denk dat ie wel voldoende pk's heeft om de boel draaiende te houden.Alleen het gewicht zal dan niet toelaatbaar zijn.
+1
JD6930
@Sanderrr

Scania? NL wou toch juist van de plofkippen af? 😁

Kunt dan beter echte Nederlandse kwaliteit van DAF of GIN(D)AF kopen. 😛
(Ja ik weet dat de gemiddelde Schaamia ook in NL gebouwd wordt.)

Nederlandse werkpaarden ipv Zweedse sierpaarden. 😛 (Al zijn de hedendaagse DAF/GINAF's van voren ook sierpaardjes. 😛 )
+2
walker1
@JD6930 Volgens mij is het bedtijd, je bent nu echt onzin aan het uitkramen.
Reinbier2000
Ik snap dat tractors groter worden en dus gevaarlijker maar dit is wel erg extreem, straks alles laten ombouwen, geloof maar, er gaan NOG meer boeren weg, nederland is een veel te streng land, jammer dit... als het word vergoed is het alsnog een duur grapje voor de overheid, waarom kunnen we niet gewoon op alle nieuwe trekkers luchtremmen zetten... dan moet ik dalijk met mn hobbytrekker een hele ombouw doen naar luchtremmen... nederland echt een kutland met al die regels, in een zin wel goed maar te moeilijk voor de boeren.
+1
jd user
@Reinbier2000 Je bedoelt het woord, of de zin : koude sanering! Ja de varkensboeren hebben ze al gehad .Nu de veehouderij.En daar horen denkspelletjes bij ,die je wakker kunnen houden.Maar tegenwoordig willen de opvolgers geen boer meer worden.Ze hebben /nemen niet de moeite meer.Onze voorouders hebben gewerkt/geploeterd .bloed zweet maar ook heel veel tranen.Hun hadden geen keus ,hadden de wijsheid niet omdat de kerk je weer tot de orde riep omdat de arbeid hoognodig was om de akkers te kunnen bewerken.Anders geen eten.

Tegenwoordig heb je bijna alles wat je hart je begeerd .In deze maatschappij word door de meeste hebzucht alles kapot gemaakt en onherstelbaar verwoest.

Nederland is de madurodam van europa/wereld.En daar kan helaas niet alles gerealiseerd worden in het groot.enkelen uitgezonderd.Door maatregelen te nemen/treffen krijg je afvallers/stoppers.

Kortom:de groten worden sterker.de kleinen vallen af.
En de innovatieve ondernemer blijft bestaan.
dombras
@jd user bij ons bestaat er nog wel zoiets als opvolgers en dan kan je er ook 2x zo hard tegen aan
+1
Fendt926Driver
@dombras succes. Vindt het knap dat je een opvolger bent/hebt.
vraag mij wel vaak af moet ik dit mijn zoon aandoen?
Al die regels en wetten die constant verandere en strakker worden
Wij moeten 10 jaar vooruit kijken en de overheid wijzigd per jaar.

Bedoel te zeggen dat gun ik mijn vijand. Niet mijn vriend en zeker niet mijn zoon.
ben zelf 25 jaar geleden begonnen toen was je nog enigszins boer op je bedrijf. Nu wordt je gecontroleerd door een instantie die op zijn beurt weer gecontroleerd wordt en daar zitten weer steekproeven op. Bedoel moet niet gekker worden. En wij betalen ze er allemaal bij.
en heb je echt de illusie dat je ooit weer die 40 cent gaat beuren?
Iedereen verdient een goede boterham aan ons behalve wij zelf.
+1
erik9831
@Fendt926Driver is het boer zijn tegenwoordig niet zoals het omgaan met technologie ?

Als kind kan je het niet, als puber kunnen je ouders niet meer volgen en als je volwassen bent loop je al mijlen ver voor ? Als je ziet, dat 5-jarige nu al beter kunnen omgaan met de computer/tablet ... dan kan het zijn dat zij ook makkelijker hun weg kunnen vinden in die grote rompslomp van papieren en regeltjes.

Met je laatste zin ben ik meer dan 200% akkoord. De tussenbedrijven gaan helaas met de winst lopen. Dat is wat de klant helaas soms wat te weinig wil inzien.
Martijn S
Als hobbyist zal ik het een en ander op een rijtje moeten zetten... Veewagen heb ik voor algemeen vervoer gekocht of als " nood stalling". Onderstel is niet geremd.... Ben blij met mijn Ford 4830... Geen lucht.... Wil ik alles flexibel inzetbaar houden wordt het ook een beste investering.... Bedrijven moeten nog wel eens wat vervangen en kunnen op die manier up to date materiaal aanschaffen. Als particulier een verplichting hoe wel ik er amper of geen gebruik van maak...
JD6930
Dit is toch gewoon pure naaierij door die door bekant heel NL al uitgekeken VVD'er en z'n vriendjes...

Alle bestaande tractoren en wagens ook van luchtremmen voorzien...

Waarom mag je dan gewoon met auto en aanhanger bewijs met een oude/overjarige BE combi rijden terwijl je voor een nieuwe een speciaal rijbewijs nodig hebt? Terwijl je voor iedere trekker jong of oud ook een speciaal rijbewijs nodig hebt.

Dan dat voor die oude ook maar verplichten.
+3
-NEW-HOLLAND-
Een kilometercorrectie van 5 kmh en we kunnen al 44,9 zonder lucht, waar maken jullie je toch druk om....
ZetorTwente
@-NEW-HOLLAND- Precies dat ja...
+2
walker1
Er is nog helemaal niks van doorgevoerd, enige wat er zeker komt is het kenteken.
Zo geweldig om hier altijd te zien wat voor drukte en paniek zo'n bericht weer opwekt.
JD6930
@walker1

Is dat ook al doorgevoerd dan? Tijdje geleden was het in ieder geval ook nog een wetsvoorstel. Net als de apk.
930triplemaaier
@JD6930 apk mag van mij direct. geen apk? max 25km/h zodat de hobbyboeren ook nog een x over de weg kunnen zonder direct aan de dure apk vast te zitten
john deere 7810
@930triplemaaier

direct mee eens. Toch vind ik dat verlichting en remmen het zowiezo moet doen. hobbyboer of niet. Kom het nog zo vaak tegen met het werk.... sommige vragen om ongelukken
930triplemaaier
@john deere 7810 ook al ben je niet apk plichtig dan nog ben je verantwoordelijk voor de staat van je voertuig. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat je daar slecht werkende remmen/verlichting een ongeluk veroorzaak?

met het rijbewijs precies het zelfde tot 25km/h autorijbewijs voor de hobby boeren tot 50km/h trekkerrijbewijs en wil je sneller gewoon vrachtwagenrijbewijs.

de trekker/ladewagen combinatie waar ik mee rij rijdt max 63km/h. En ja ik heb vrachtwagenrijbewijs. Met lessen voor mn vrachtwagenrijbewijs (6 jaar terug) heb ik nog heel veel geleerd wat ook toepasbaar is op het landbouwverkeer. En dan bedoel ik voornamelijk hoe je om moet gaan met je plek in het verkeer
john deere 7810
@930triplemaaier

Ja dat klopt, maar er rijdt nog genoeg rotzooi rond wat levensgevaarlijk is.. 😉 Ik vind het goed dat er toch wat aan gedaan gaat worden. Zelfs voor een brommertje moest je een rijbewijs halen.. terwijl mijn oma met haar autorijbewijs ook bij jou op de trekker mag stappen en even een rondje toeren met 63 km/h en een slordige 20/30 ton onder de kont 😛
930triplemaaier
@john deere 7810 ook al een paar x meegemaakt dat autos die al een poosje achter me rijden met 63km/h zich vergissen met in halen. ben al een keer de berm ingegaan vol om de inhalende auto ruimte te geven zodat ie een frontale aanrijding kon voorkomen. Die auto reed al 2km achter me dan heb je toch wel een keer op de km teller gekeken en gezien dat ik 60 ree? Ik vraag me wel eens af waar sommige medeweggebruikers het verstand hebben zitten
JD6930
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Die auto reed al 2km achter me dan heb je toch wel een keer op de km teller gekeken en gezien dat ik 60 ree? Ik vraag me wel eens af waar sommige medeweggebruikers het verstand hebben zitten

Verstand... Goeie vraag!

Hun ogen? Richting smartphone...
+1
john deere 7810
@930triplemaaier

idd ja,niks niet meedenken of bezig zijn met het verkeer. gister nog met de hobbycombi op pad geweest, een jd 1120 met een 4 elements kuhn schuddertje. Wat een elende met al die fietsers. schudder steekt aardig buiten het trekkertje maar niemand wat er op let. Had er bijna nog een paar arrogante wielrenners in hangen..
+1
930triplemaaier
@john deere 7810 wielrenners vragen er soms om om van de sokken gereden te worden...
JD6930
@930triplemaaier

Goeie.

De breedteverlichting voor de wielen is ook een wetsvoorstel zover ik weet en hoop dat dat ook blijft.

Gaat TE ver. Als mensen hun smartphone gewoon rechts laten liggen en op de weg letten zien ze aan de grote en de plaats van de lampen toch wel dat er een trekker aan komt... Breedte? Alst goed is branden de lampjes aan de cabinestijl bij de knipperlichten ook en dat is bijna de breedte... Dus dat moet toch duidelijk zat zijn dat er iets breeds aan komt en je aan de kant moet of gewoon op moet letten.

Veiligheid voorop, maar breedte verlichting zit er al zat( daklampen, lampen aan cabinestijlen/ op spatborden) op.
930triplemaaier
@JD6930 er zijn al regels dat de breedteverlichting binnen zoveel cm vanaf het breedste punt moet zitten dus dat is niks nieuws. En met dubbellucht moet dus de breedteverlichting mee naar buiten en dat is iets wat vaak niet gebeurt en dat is juist het probleem vooral in het donker want dan zie je breedteverlichting en dan valt dat dubbelluchtwiel niet zo snel op en pas op het laatste moment schrik je je het apelazerus en op smalle wegen kan dat wel eens tot leuke taferelen leiden.
JD6930
@930triplemaaier

Das ook wel zo, voor dubbellucht is het indd wel beter als er breedzatte breedteverlichting aan zit. Maar eigenlijk is die regel die ze in willen voeren dus gewoon overbodig. Dat je nog eens extra breedte verlichting voor de wielen, die bij vrijwel alle trekkers niet vóór de motorkap uit komen moet zitten terwijl er op de spatborden of cabinestijlen al breedteverlichting zit...

Ik neem aan dat mensen niet pas aan de kanten gaan als het frontgewicht onderhand bij hun bumper is...
+6
walker1
@JD6930 Ik lees net dat de luchtrem installaties weliswaar verplicht worden gesteld, maar dat de overheid een bijdrage levert middels het leveren van gratis lucht.
meelezer10
@walker1 iets gratis in Nederland. dat kan nooit lang duren reken maar dat er een belasting over wordt geheven.
buorman
@walker1

Zit daar dan wel een schoneluchtverklaring bij 😃
Als iets gratis is word ik altijd een beetje ergdenkend, vooral als het van de overheid komt.
walker1
@buorman Ja het is alleen gratis als je trekkers al voorzien zijn ad blue, roetfilters, etc.
+2
Hurli356
@JD6930 duidelijk te merken dat je geen rijbewijs hebt. De lichtjes aan de cabinestijl zijn vaak zwak. Hierdoor zie je alleen de echte koplampen goed en lijkt een voertuig veel verder weg zonder dat je door hebt dat het een trekker is. Zeker als je niet van het platteland komt ken je dat niet. En die smartphone moet je hier totaal buiten laten. Dat is echt weer gelul. Want ja er zijn er altijd bij die dat doen maar zie net zo vaak trekker bestuurders met de telefoon aan het oor.
JD6930
@Hurli356

Wat heeft dat met wel of geen rijbewijs hebben te maken. Zit vaak zat op de weg, ja ook in een auto, ook al zit ik zelf niet achter het stuur. Tis gewoon een kwestie van opletten. Een vrachtwagen zie je ook. Er is maar 1 soort voertuig met koplampen zo dicht bij elkaar op die hoogtes. Als je ergens vreemd bent moet je helemaal opletten, maar even aan de kant gaan of van het gas af en even wachten tot je vrij baan hebt is voor velen teveel gevraagd, en ja dat maak ik bijna dagelijks mee. Als er deskcams voor fietsen waren had ik er een.

Trekkerbestuurders zitten ook wel eens te bellen ja, en nee, ik keur bellen onder het rijden niet goed.
+1
walker1
Nou Hans, het is denk ik eerder dat jij je problemen heel erg aantrekt en overdrijft. Ik zit zelf dagelijks op de weg en dat varieert van voetganger tot vrachtwagen en dus ook landbouwtrekkers. Ja ik maak ook wel eens mee dat iemand geen ruimte geeft of dat er een wielrenner voorbij vliegt. Maar het is echt niet zo dat iedereen die geen trekker bestuurd zich als een idioot in het verkeer gedraagt. Verkeer is gewoon opletten en met elkaar rekening houden, 95% van de verkeersdeelnemers doet dat ook. Als het zo is dat jij altijd alleen die laatste 5% tegenkomt, dan ligt dat meestal ook wel aan jezelf.
JD6930
@walker1

Zeg ook niet dat iedereen als een idioot rijdt.

Iedereen moet idd opletten in het verkeer en rekening met elkaar houden, dat is nu eenmaal zo. De meeste doen dat inderdaad ook.
walker1
@JD6930 Maak er dan niet elke keer zo'n drukte over.
+1
Hurli356
@JD6930 omdat lampjes dicht bij elkaar ook een gewoon voertuig op grote afstand kan zijn. Het is niet zo duidelijk als jij stelt. Een vrachtwagen is gewoon veel beter zichtbaar.
En dat aan de kant gaan heeft hier weer niets mee te maken. Waarom sleep jij altijd van alles erbij en weet je altijd de meest vreemde zijpaden te nemen om over uit te wijden.
John Deere 8345r
@Hurli356 plus dat de breedte verlichting vaak op de zelfde hoogte zitten als de kop lampen...

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's kenteken , lto en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
111
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
45
TREFWOORDEN