Illustratie van: 1046

Trekker krijgt kenteken én verplichte APK


Originele beschrijving

Vanaf 2017 moeten alle trekkers voorzien worden van een kentekenplaat. Daarnaast wordt per 20 mei 2018 een apk verplicht voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 kilometer 
per uur.

Deel dit topic

Reacties

SjoerdHylke
Ik kan hier niet echt op uit maken, of aanhangers een eigen kenteken moeten krijgen, of dat deze net zoals autos in het wit er achter op hangt. En hoe zit het dan met bijvoorbeeld schudders die in de hef hangen?
bartjuh
@SjoerdHylke
Heb eens ergens gelezen dat er een plaat van een trekker op moet zitten van dezelfde eigenaar. Hoeft niet van de trekkende trekker te zijn
willemnh
Denk net zo als een auto kar
Quote:
boeremco
@SjoerdHylke alles wat volledig gedragen is is kenteken vrij (wel zichtbaar)maar zo als een half gedragen ploeg moet wel een kenteken hebben. en karren krijgen een eigen kenteken dus een geel kenteken.
SjoerdHylke
@boeremco Moeten de karren dan ook gekeurd worden?
TurnMeLoose
@SjoerdHylke Lees eerst is alles stel dan je overbodige vragen nog eens. Alles wat je vraagt word antwoordt opgegeven.
boeremco
@SjoerdHylke de karren keuren is nog niet van belang nu. maar het zit er wel aan te komen dat gaat volgen mij vanaf een bepaalde maxcapaciteit van ???? en een bepaald bouwjaar worden denk ik
willemnh
Oke bedankt
willemnh
Denk het niet
jasper01
Eindelijk iets waarbij nl achteraan loopt wat regelgeving aangaat
+1
willemnh
Dat is ook het enige nederland loopt met de rest voorop
jasper01
@willemnh tja woon ook niet in nl maar duitsland regels zijn hier behoorlijk streng ook wat rijbewijs aangaat
SjoerdHylke
@jasper01 Dat nieuwe T-rijbewijs hier is een handjevol regels. Kost nog meer dan een autorijbewijs.
jasper01
@SjoerdHylke tja kreeg hem erbij toen ik mn rijbewijs verlengde paar jaar terug automatisch maar tot 27
SjoerdHylke
@jasper01 Ik heb men certificaat nog voor 140 euro kunnen krijgen, maar mijn broertje moet nu het rijbewijs halen. Zal wel gauw 1600 euro worden denk ik.
jasper01
Tja meesten hier in dl gaan gelijk voor hun groot rijbewijs mogen ze ook met groot spul rijden is net zo duur
jasper01
Tja meesten hier in dl gaan gelijk voor hun groot rijbewijs mogen ze ook met groot spul rijden is net zo duur
SjoerdHylke
@jasper01 Als je nog 18 moet worden, kun je het niet zo bij laten schrijven. Je moet eerst het T-rijbewijs halen.
thomas-renault
@SjoerdHylke had aan 3 trekkerrijlessen genoeg ze hadden wel door dat ik vaker met een trekker reed, daarom bleven de kosten bij mij ook onder se 700 euro
walker1
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
@jasper01 Dat nieuwe T-rijbewijs hier is een handjevol regels. Kost nog meer dan een autorijbewijs.

Moet je het soms van je zakgeld betalen???
SjoerdHylke
@walker1 Nee dat niet 😂 Maar toch, zonde van het geld. Iemand die al veel jaren met een trekker werkt, en dan toch nog 1600 euro moeten betalen omdat te laten zien.
+2
walker1
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
@walker1 Nee dat niet Maar toch, zonde van het geld. Iemand die al veel jaren met een trekker werkt, en dan toch nog 1600 euro moeten betalen omdat te laten zien.

Max Verstappen kon als kind al prima autorijden, maar moest ook gewoon gaan lessen en een examen doen voor zijn B rijbewijs.

Bovendien, er mee werken is nog altijd iets anders als er goed en veilig mee aan het verkeer deel nemen.
SjoerdHylke
@walker1 Dat klopt wel, maar alsnog het is wel zonde van het geld. Vooral nu de melkprijs zo laag is.
jasper01
SjoerdHylke
@SjoerdHylke En als je in het verkeer wilt deel nemen, moet je de combinatie ook onder controle hebben. En dat heb je al door je jaren ervaring.
walker1
@SjoerdHylke dus we moeten iedereen die van zijn vader heeft leren auto rijden maar gewoon een rijbewijs geven?
rondjes in de wei rijden is iets anders als aan het verkeer deel nemen.
SjoerdHylke
@walker1 Tuurlijk, rijbewijs weggeven kan ook niet zo, maar er gebeuren meer ongelukken met mensen die weinig tot nooit trekker hebben gereden, dan mensen met veel ervaring.
walker1
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
@walker1 Tuurlijk, rijbewijs weggeven kan ook niet zo, maar er gebeuren meer ongelukken met mensen die weinig tot nooit trekker hebben gereden, dan mensen met veel ervaring.

Mooi toch, als jij dan zo ervaren bent, dan zou ik enkel en alleen het examen aanvragen en afrijden en klaar is kees. Ben je voor een paar honderd euro klaar.
SjoerdHylke
@walker1 Dat is niet mogelijk, je moet rijlessen nemen 😅
walker1
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
@walker1 Dat is niet mogelijk, je moet rijlessen nemen

Ik durf te wedden dat jij daar heus wel het een en ander van opsteekt.
SjoerdHylke
@walker1 Ik steek er niks meer van op 😁 Kheb men trekkercertificaat al, maar het gaat mij om de boerenzonen die nu een T-rijbewijs moeten halen.
erik9831
@walker1 rijden kon max ook niet als hij klein was. Heb het nog al eens verteld in het weekend hier. Heb hem nog weten rijden als hij een jaar of 6-7 was in Genk met kartjes. Tijdens de race gaat hij van de baan en komt plots zijn papa aangelopen om hem er terug op te duwen. Ook wel tegen de regels, maar ach het was een verstappen. Nu zijn de regels in F1 ook reeds aangepast. Je kan geen licentie meer krijgen voor 18 jaar en ook niet als je geen b-rijbewijs hebt. Max is eigenlijk een Belg, is hier geboren in hasselt. Hopelijk geen losse handjes als de papa.
jasper01
@SjoerdHylke regels zijn er helaas af en toe ook wel goed vroeger mocht iedereen ermee rijden zie ze nog wel rijbewijs voor bep datum nog nooit gereden en dan gebeurd wat
mike_v
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
Kost nog meer dan een autorijbewijs

Is dat niet meer dan logisch?
marc102
@mike_v in principe heb je gelijk dat het logisch is dat een tractor rijbewijs duurder zou moeten zijn dan een auto rijbewijs. Echter vindt ik dat een autorijbewijs simpelweg te duur is.
mike_v
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar volgens mij heb ik 45 euro betaal voor mijn autorijbewijs @marc102. 10 voor theorie en 35 voor praktisch. Trekker rijbewijs was als ik goed ben 700 euro in totaal.
TurnMeLoose
@mike_v Geen idee wat het autorijbewijs nu kost ergens tussen de 1000-1500 Euro denk ik.

Terwijl ik voor mijn tractorcertificaat iets van 50 Gulden heb betaald.
mike_v
@TurnMeLoose certificaat is ook geen rijbewijs. Als ik sommige verhalen hoor over het "behalen" van dat certificaat ...
Brammie2
@mike_v Sterker nog, je mocht zonder certificaat rijden als 16 jarige, alleen geen arbeid verrichten
TurnMeLoose
@mike_v Geef ik je helemaal gelijk. Stelt ook niks voor en het behalen ook niet toen der tijd.
jasper01
Km meen ik
inter-Eric
En hoe gaat dat dan voor een heftruck die 2m breed is en 17 kmh per uur loopt?
ZetorTwente
@inter-Eric Rijd zonder trein niet harder 20 dus geen probleem met kenteken.
ZetorTwente
@walker1 @SjoerdHylke Of je nu 16 of 1600 euro betaald het gaat om hoe diegene denkt in het verkeerd dat kan door een rijbewijs wel beïnvloed worden maar een onbenul achter het stuur blijft een onbenul achter het stuur. Mooi geldpotje voor de roverheid dat rijbewijs zelfde als dit kenteken, apk oké maar wel trekker die regelmatig op de straat zit krijgt er nu geen controlebeurtje elk jaar? Nu kan de roverheid daar ook nog wat geld van halen
SjoerdHylke
@ZetorTwente Ik zeg ook niet dat het verkeerd is, maar het is allemaal direct zo duur. De standaard kosten gaan alleen maar omhoog. Maar aan de lage melkprijs doen ze niks.
walker1
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
Maar aan de lage melkprijs doen ze niks.

Mooi he, die marktwerking in een echte economie.
ZetorTwente
@SjoerdHylke Ze hadden dat quotum moeten houden, die melkveeboeren werden kats gek door grotere stallen te bouwen, naar mijn mening dom; geen quotum betekend niet meer vraag naar melk. Maar naast de melkmarkt die ze voor zichzelf kapot hebben gemaakt hebben ze tevens de mestmarkt en de kalvermarkt kapot gemaakt. Lage melkprijs laat maar mooi tijdje blijven, zo vallen er van zelf boeren af waardoor het aanbod minder wordt en uiteindelijk de prijs weer hoger.
SjoerdHylke
@ZetorTwente Dat klopt, maar als de fosfaat wet in gaat, zijn er een aantal mensen zwaar de lul. Kheb gehoord dat fosfaat rechten wel naar de 10000 euro per koe gaan. Je zal dan maar net een extra stal van 150 koeien hebben gebouwd.
walker1
@ZetorTwente Van de echte onbenullen kunnen ze rijbewijzen ook afpakken. Als jij met de trekker allemaal gevaarlijke capriolen uit haalt dan kan de politie je rijbewijs in nemen en mag je niet meer rijden. Dan ben je het minimaal een paar weken kwijt en een dikke boete, of voorkomen.
ZetorTwente
@walker1 Voorlopig kan de politie mijn rijbewijs niet afnemen, de trekker echter wel als ik echt als een malle ga rijden...
walker1
@ZetorTwente aangezien jij nog maar 15 bent zal de trekker wel in de berm blijven staan en mag jij naar huis lopen 😄
+2
walker1
Nog eenmaal voor al die jankers die menen dat 1600 euro veel geld is: enig idee wat een vrachtwagenrijbewijs kost? Daar ben je met alleen C halen nog niet eens klaar, vaak komt er nog E achter C bij, chauffeursdiploma.
Denken jullie dat er ook maar ooit 1 zoontje van een vrachtwagenchauffeur/transportondernemer is geweest die zonder lessen/examen de weg op mocht omdat hij thuis al had leren rijden???
SjoerdHylke
@walker1 Over vrachtwagens heb ik geen verstand van hoe dat zit. Het gaat nu om het T-rijbewijs. Maar we dwalen al wel een beetje van het topic onderwerp af 😅
walker1
@SjoerdHylke is dat zo?
SjoerdHylke
@walker1 Jup ging over trekker apk
walker1
@SjoerdHylke Niks mis mee.
ZetorTwente
@walker1 Hier in de omstreken betaal je rond de 700 euro, geen 1600 euro.
thomas-renault
Klopt ik was ook met 700 klaar @ZetorTwente
+2
hobbyboer
@walker1 Kijk dat zijn nog eens goede argumenten! Omdat een vrachtwagenrijbewijs veel te duur is, kan dat voor een T-rijbewijs ook wel???
Hoe was het spreekwoord ook alweer, iets met in de sloot springen? 😉
thomas-renault
Ik snap je verhouding tussen het vrachtwagen rijbewijs en het trekker rijbewijs maar als je als thuis een trekker voor de hobby hebt en daar mee over de weg wil en je niet er je beroep van wilt maken om meg een trekker te rijden vind ik het heel geld! En ik neem aan als je je vrachtwagen rijbewijs haalt dat je dag niet haalt om af en toe met en vracht wagen rond te rijden. En ook omdat vrachtwagen evenveel of soms meer wegen dan een trekker en 2 x zo hard rijden! @walker1
walker1
@thomas-renault Net zoals er mensen zijn die een trekker voor de hobby hebben, zijn er ook mensen die een vrachtwagen voor de hobby hebben.
TeunFendt
Over die lage melkprijzen het kan niet zo de hele tijd slecht blijven een keer knalt de prijs naar messchien wel 40cent en als dat zo even is zitten we weer aan een normaal buget en dan is alles weer goed
Brammie2
Op de site van de RDW staat bij de aanvraag van een GV plaat:
Documenten die u nodig heeft:

Komt het voertuig op uw eigen naam: Een kopie van uw legitimatiebewijs. Komt het voertuig op naam van uw bedrijf: een kopie legitimatie van de tekenbevoegde zoals vermeld in het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
Als het voertuig afkomstig is uit de Europese Unie: Een koop-, huur- of leaseovereenkomst of factuur.
Als het een voertuig is van buiten de Europese Unie: Een invoerdocument afgegeven door de douane. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de importeur.


Ik heb mijn trekker van mn opa gekregen dus hoe kom ik aan een factuur van de trekker...
erik9831
@Brammie2 een bereidwillig iemand vinden in europa die een verkoopsovereenkomst wil opmaken ?
TurnMeLoose
@Brammie2 gewoon vermelden apart in een brief erbij. Heb ik met de aanvraag van mijn GV kenteken ook gedaan. Lanz gekocht via Marktplaats en dit ook gewoon vermeld aan de RDW.
Brammie2
@TurnMeLoose Maar je zou toch denken, aangezien veel oldtimers een niet bekend verleden hebben, dit een optie zou zijn in het formulier...
TurnMeLoose
@Brammie2 Juist omdat er veelal een niet bekend verleden is word daar ''nog'' niet moeilijk overgedaan als je het gewoon aangeeft.
+1
JovisL6550
Ik ben het helemaal niet eens met kentekens voor Tractoren
en het keuren vind ik gewoon geld klopperij ook denk ik dat het weinig meerwaarde heeft aan de veiligheid omdat trekkers meestal toch al onderhouden worden voor het werk.

Ik snap gewoon niet dat de meeste er zo blij mee zijn!
ondanks die paar rotte appels die hun zaakjes niet op orde hebben
heeft dit voor iedereen met een trekker weer nadelen
kentekens en kentekenbewijzen, het keuren bij de dealer terwijl je het onderhoud misschien allemaal zelf doet om juist kosten te besparen en dan zijn er straks natuurlijk ook weer extra eisen
en trekkers die niet meer kunnen voldoen maar die nog prima functioneren
want is die hele wetgeving omtrent trekkers al bekend over hoe en wat?
SJB533
Quote Reactie van @JovisL6550:
en het keuren vind ik gewoon geld klopperij ook denk ik dat het weinig meerwaarde heeft aan de veiligheid omdat trekkers meestal toch al onderhouden worden voor het werk.

Je wil ze de kost niet geven, die er een bende van maken 😉
JovisL6550
@SJB533 ja ik heb nu geen passende situatie bij de hand maar die er een bende van maken wat hebben jij en ik daar aan? moeten wij daar voor op draaien dan?
willemnh
100 procent mee eens
+1
fendtvario415
Hoe kan een plaatje van blik helpen aan een betere verkeersveiligheid???
JovisL6550
@fendtvario415 geen idee maar het is het onderwerp van dit topic
erik9831
@fendtvario415 stel: jij word aangereden door een trekker als je aan het rijden bent met je fietsje. 500 getuigen rondom jou, wat is hun reactie denk je ? Zij zeggen 455 keer het was een grote rode trekker. De overige 45 anderen hebben niets gezien. Nu is er de mogelijkheid, dat 1 van die 455 getuige een nummerplaat heeft gezien. Dan zul je wel blij zijn ...
fendtvario415
@erik9831 dat is waar. maar ik zelf ga er niet anders van rijden met kenteken en bij een ongeluk zullen de meesten niet doorrijden, en om dat voor die enkeling te doen die dat wel doet is ook al zowat
+1
Nick421
En wie gaat controleren of een tractor 40 km/h rijd of harder, en dus een een Apk nodig heeft?

Wij hebben thuis 3 trekkers die alle 3 rond de 40 gaan. Ene 41 andere 40 en 39 km/h.

Zodra je gecontroleerd door de politie wordt en je rijdt 42 zonder apk, zit je fout?
erik9831
@Nick421 kenteken is op IEDERE trekker verplicht, apk op diegene die sneller gaat dan 40. Dit staat beschreven op het gelijkvormigheidsattes deze snelheid
+1
Nick421
@erik9831 foutje, aangepast. Bedoelde apk
daan knol
@Nick421 Dat vroeg ik mij dus ook al af
Nick421
@daan knol ja en als er net zoals het meten van snelheden een "foutmarge" wordt toegepast van een paar kilometer. Dan zou je dus kunnen concluderen dat een trekker dan ook gewoon 42 zonder apk zou kunnen rijden?

Rij nu al 8 jaar trekker over de weg, en ben nog nooit gecontroleerd door politie etc. Dus is toch simpel om zo de apk te ontlopen? Bij een eventuele keuring zorgen dat de trekker 40 loopt en vervolgens de toeren bout er weer uit.
En zodra je een politie auto ziet, houd je gewoon wat gas terug?
varken
Quote Reactie van @Nick421:
En zodra je een politie auto ziet, houd je gewoon wat gas terug?

ja, zo zou je het kunnen doen, maar als je een ongeluk krijgt ( ook al is dat niet door jou) hoe dan?
Nick421
@varken denk je nou echt dat er iemand op jou trekker stapt om te meten ofdat jij trekker 40 of 42 km/h gaat?
930triplemaaier
@Nick421 je hebt 10 procent marge
erik9831
@Nick421 op de oude knarren zal het inderdaad moeilijker zijn, voor te bepalen wat de snelheid is. Maar bij nieuwe trekkers zal het op de papieren komen te staan. Waarschijnlijk ook de bandenmaten die mogelijk zijn. Dan kan er daarmee ook al niet meer geknoeid worden om hem zo wat sneller te laten lopen.
Twentsch Land
Zou nog wel eens kunnen als een trekker een 40 km versnelling heeft die onder de keuringsplicht komt te vallen dus ook als die 39 loopt door bv afgesleten banden.
+2
varken
Wat weten we nu van een rode trekker af met een grijze giertank?
wat weten we nu van tr-025-ao af?

Juist even veel!

maar wat als wij in de computer van de politie een rode trekker met grijze giertank invullen? niets! misschien een paar fotos van eerdere ongevallen.

maar wat als wij in de computer van de politie tr-025-ao invullen? juist!

  • APK gekeurd ja of nee
  • betrokken bij eerder ongeval
  • bekende van de politie
  • verzekerd
  • eigenaar

het lijkt maar blik, maar ik ben voor een algemene jaarlijkse check.

  • de rem
  • de verlichting
  • (be)sturing,

niet te uitgebreid!
mike_v
Quote Reactie van @varken:
niet te uitgebreid

Waarom niet te uitgebreid? Als je toch naar de keuring moet, doe het dan in één keer goed zou ik denken. Ik ben gisteren naar de keuring geweest met een trekker. Het wachten aan het loket om te betalen duurde langer dan de keuring zelf. Dus om de tijd moet je het niet gaan laten.
varken
Quote Reactie van @mike_v:
Waarom niet te uitgebreid?

ben ik met je eens! maar vaak is het bij boeren dat de voertrekker bijvoorbeeld weinig op de weg komt. en zoals ik heb gehoord ( weet niet of het doorgaat) dat hij lek vrij en geen stuurspelling mag hebben. dan denk ik van ja? is dat een oude trekker nog waard?
SJB533
Quote Reactie van @varken:
dat hij lek vrij

Dan moet ook een heel groot deel van de overige weggebruikers zijn voertuig laten staan.

Stuurspeling is wat voor te zeggen.
mike_v
Lekvrij lijkt me vanzelf sprekend @varken. Natuurlijk kan je trekkers al eens lekken, maar dat maak je toch sowieso? Of ga jij wekelijks de olie bijvullen tot een andere chauffeur het een keer vergeet en je iets stuk rijdt? Stuurspeling; Weet niet hoe jij dat vind, maar ik vind het allesbehalve plezant om rond te rijden met zo'n trekker. Zou het dus ook gewoon voor mezelf al in orden maken/houden.
Die voertrekkers zullen volgens mij ook altijd een "probleem" blijven. Maar in mijn ogen vrij simpel; Of je schrijft hem niet in, en het blijft een "voertrekker". Of je maakt hem in orde, schrijft hem in en gaat hem iets vaker gebruiken op het veld. In het tweede geval zal de trekker er zelf ook baat bij hebben.
varken
Quote Reactie van @mike_v:
zelf sprekend @varken. Natuurlijk kan je trekkers al eens lekken, maar dat maak je toch sowieso? Of ga jij wekelijks de olie bijvullen tot een andere chauffeur het een keer vergeet en je iets stuk rijdt? Stuurspeling; Weet niet hoe jij dat vind, maar ik vind het allesbehalve plezant om

ik hoorde compleet lekvrij inclusief zweten enz.
+1
mike_v
Quote Reactie van @varken:
compleet lekvrij

Dat wordt moeilijk ... Zoals @SJB533 aanhaalt, auto's "zweten" ook wel eens. Volgens mij doet gewoon iedere motor dat.
+1
erik9831
@mike_v daar is een oplossing voor, reinigen voor je naar de apk gaat 😄 Deden wij in de garage ook altijd, de motor reinigen als het nazicht keuring was.
mike_v
Net zoals je 100 m voor de keuring even terug schakelt en vol gas geeft om de uitlaat zuiver te blazen @erik9831 😜
+1
erik9831
@mike_v neen, dat deden we niet ... niets zo leuk als een zwarte roetstreep op het wegdek te trekken 😂
Brammie2
@varken Of je zorgt op een of andere manier dat je voertrekker net onder de 40 loopt, dan hoef je geen apk
thomas-renault
Wijze woorden @varken!
JCfendt307lsa
Ik heb zo'n vermoeden dat er volgend jaar heel veel trekkers precies 40 kmh rijden...
varken
@JCfendt307lsa
dat heb je nu met brommers en scooters toch ook? ik verwacht dat ook inderdaad
jd user
Alvorens we de weg in de toekomst op moeten gaan met trekker,dan zijn er heel veel aandachtspunten die je checken moet.Zoals zichtbare kentekenplaat
verlichting in orde.
richtaanwijzers oké?..
Rijbewijs mee?....
Gordel om indien hij aanwezig is.
Schone ramen.
Afgeschermde scherpe delen controleren.
Lading vastsjorren?...
bandenspanning op orde?....
profiel van de banden nog oké?..
Spiegels afstellen
Ben ik ook te breed......dan markeringsborden monteren.
Doet mn zwaailicht het ?...

en ga zó maar door!
Wie gaat er in de toekomst nog de weg op?...Want voordat je het weet ben je het SNACKJE van oom agent!!!!
mike_v
Op de puntjes van bandenspanning na, zijn dat toch allemaal standaard dingen die je sowieso controleert voordat je op je erf vertrekt? Je lichten, spiegels, schone ramen, lading vastzetten, ... doe je toch alleen al voor je eigen veiligheid?
cs-agrar
Quote:
@: Alvorens we de weg in de toekomst op moeten gaan met trekker,dan zijn er heel veel aandachtspunten die je checken moet.Zoals zichtbare kentekenplaat
verlichting in orde.
richtaanwijzers oké?..
Rijbewijs mee?....
Gordel om indien hij aanwezig is.
Schone ramen.
Afgeschermde scherpe delen controleren.
Lading vastsjorren?...
bandenspanning op orde?....
profiel van de banden nog oké?..
Spiegels afstellen
Ben ik ook te breed......dan markeringsborden monteren.
Doet mn zwaailicht het ?...

en ga zó maar door!
Wie gaat er in de toekomst nog de weg op?...Want voordat je het weet ben je het SNACKJE van oom agent!!!!

Grapjas, dat hoor je nu ook al te doen. Doe je dit niet, ga dan maar niet verder dan rijden met de merken siku/britains/bruder/rollytoys..
+1
weurding
Quote:
@cs-agrar: merken siku/britains/bruder/rollytoys..

die mogen de weg helemaal niet op 😉
cs-agrar
Quote:
@weurding: die mogen de weg helemaal niet op

Waarom niet? Gaan ze te hard?
+1
weurding
@cs-agrar de gevarendriehoek past er niet op 😄
inter 745xl
Ze hadden beter trekker apk kunnen doen die zachter dan 40 gaan, zojn meestal al wat oudere trekkers.ik dat daar misschien nog wel meer aan mankeert dan die nieuwere
930triplemaaier
Betekend het nu dat mits de typegoedkeuring het toe laat dat we dan ook zonder problemen van oom agent 60km/h mogen rijden?
Brammie2
@930triplemaaier Ja dat vind ik nog een vaag gebied, veel sites zeggen dat de max 40 word, maar bij 40 hoef je pas apk, dus dan lijkt me niet dat de max 40 word...
930triplemaaier
@Brammie2 meende dat de 50/60km/h en de apk ook is na aanleiding van een europese verordening
Fordje4600
Quote Reactie van @Brammie2:
pas
ik snap het ook niet meer
Brammie2
@Fordje4600 Volgensmij is de max 40, en iedere trekker die volgens de papieren harder kan krijgt een apk keuring (lijkt mij nogal krom maar oke), volgens de site van de rijksoverheid word de max 40.
Bron: rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/…
deJong
@930triplemaaier op onze 514 staat gewoon dat het een 40 bak is op de versnellings stickers... dat wordt ff de 50 sticker van het raam krabben dus.
1046
@deJong als die technisch gezien 40 of harder rijd , gewoon apk, die gegevens zijn bekend , dus sticker afkrabben heeft geen zin
Brammie2
Grote kans dat je trouwens niet eens aangehouden word door de meeste agenten, omdat ze gewoon domweg geen verstand van de machine hebben en wat er wel en niet aan klopt (oke de opvallende dingen natuurlijk wel zoals uitstekende delen) maar bijvoorbeeld rode diesel controle (voor in de grensregio) zal echt niet snel gebeuren naar mijn mening
TurnMeLoose
Quote Reactie van @Brammie2:
bijvoorbeeld rode diesel controle (voor in de grensregio) zal echt niet snel gebeuren naar mijn mening
Jou mening of ervaring? Zit namelijk een groot verschil in....
Brammie2
@TurnMeLoose dit is wat ik verwacht, ik heb hier in de buurt nog nooit rode diesel controle gezien (terwijl de pomp hier 2km vanaf ligt in België) en op het werk (loonbedrijf) is pas 1x iemand aangehouden en dat was een alcoholcontrole die de politie bij ieder voertuig deed
JD6930
@Brammie2

Daar zit wel wat in, van die rode dieselcontrole. Wij zitten ook op slechts enkele kilometers van de Belgische grens, ondanks dat men zich hier overt algemeen wel aan de regels houdt dat je wel rode diesel in de tank van je trekker/machine mag hebben maar niet in de opslagtank opt erf heb ik nog 0,0 verhalen over controles gehoord.

Maar goed, schijnt dat ze int oosten van NL overt algemeen wel strenger controleren... Waar je daar op een niet afgedekte maisbek/wagen bekeurd wordt, rijdt hier iedere agent een stoet met hakselaar zonder afgedekte maisbek, wagens met een dikke bult boven de schotten uit voorbij zonder ook maar 1 keer om te kijken en zich af te vragen ''mag dat wel?''.

Zelfs de grootste loonwerkers hier die tot een eindje België in werken rijden zonder afscherming op maisbek, wagens en ander uitstekend of los spul rond en geen een die bekeurd wordt... Scheelt dat er hier in tegenstelling tot het oosten vant land nog geen ongeluk gebeurd is in de verre geschiedenis waar niet afgedekte wagens of niet afgedekte maisbekken etc. een rol in gespeeld hebben. 😉
Brammie2
@JD6930 Ja dat is precies wat ik bedoel, wij hebben het op t werk wel vaker gehad over het afdekken van de silage wagens, maar wegens gebrek aan controle wordt dat steeds uitgesteld tot ergens in de winter, maarja dan komt het dr ook niet van. En ik hoor ook wel eens dat mensen hier in hun pickup soms rode diesel gooien omdat ze toch niet controleren, en zeker geen pickup.
1046
@JD6930 oom agenten weten niet wat ze met de landbouw aanmoeten,heb verleden jaar avondje veiligheid en landbouw gehad, gehouden door oom agent, die vertelde van het landelijk probleem, en wist ook te vertellen dat de andere familie agenten kwamen stage lopen in de Krimpenerwaard over hoe om te gaan met veiligheid in de landbouw , dus wat nie is kan komen
Brammie2
@1046 kan zeker nog komen, en ik denk dat het maar beter ook is dat het komt want dat zorgt alleen maar voor extra veiligheid
GROENEDEERE
@JD6930

Kerel wat loop je weer te brallen?
Hoeveel uur zit jij nou op de trekker en dan überhaupt op de weg.?
Hou ken je dan ook weten waar men vaker controleerd dan elders?
Van mij mogen ze vaker controleren.
Als ik sommige foto's hier op tf zie. Van overvolle vrachten niet vastgezette kranen enz enz enz ja ook bij jouw foto's staan er zulke fratsen op dan denk ik ze hebben het allemaal aan hunzelf te danken.
JD6930
@GROENEDEERE

Wat heeft dat nou weer te maken met of ik zelf trekker rij of niet?

Mijn vader rijdt vaak zat over de weg met een trekker, volgens mensen op tf uit het oosten moet een ploeg zelfs nog vol buizen omheen gehangen worden omdat een ongeduldige automobilist anders misschien een krasje op z'n dure bolide krijgt, hier rijdt er geen een met meer afscherming als door de fabriek op zo'n machines geleverd wordt.

Ik spreek met enige regelmaat de vrouw van onze loonwerker, en ook zijn personeel, denk je echt dat dat niet rond gaat als ze een bekeuring zouden krijgen ofdat zij dat niet zouden zeggen tegen ons? En denk je echt dat ze als ze bekeurd zouden worden nu nog zo rond reden?

Dat er in het oosten meer gecontroleerd wordt kan ik zo niet zien inderdaad. Maar als je die wild west verhalen hier op tf leest van oost nl bewoners over agenten die over het kleinste puntje zeiken/bekeuren is het vrij aannemelijk dat daar meer bekeurd wordt als hier, als je hier nooit iets hoort over bekeuringen. En ja, de politie rijdt weinig rond, maar het komt echt wel eens voor dat ze voorbij komen als een loonwerker met onafgedekte maisbek over de weg rijdt of een wagen met een mooie kop er op.

Ik wil niet zeggen dat afdekken slecht is, maar of het nu zo nodig is... Wel apart dat daar waar je de meeste verhalen over hoort dat er veel bekeurd wordt ook met enige regelmaat ongelukken gebeuren in de najaarsoogst maar op de plekken zoals hier waar nauwelijks gecontroleerd wordt ook tot nog toe geen enkel ongeluk gebeurd is...

En een vallend sprietje gras of korreltje mais... Als je auto/motor/fiets etc. daar van slipt is het hoogtijd voor nieuwe banden. Een eikel die plots met rotgang op je voorruit knalt vindt ik persoonlijk gevaarlijker als een sprietje gras.

Je weet als je zo''n= wagen ziet dat je net als bij vrachtwagens afstand moet houden, zo kun je optijd remmen als de voorganger in eens moet remmen of als er een beetje mais of gras bijv. afvalt. Een eikel valt onverwacht recht op je auto/voor je motor etc.

Aardappelen, wortelen, bieten is dan nog altijd logischer dat je die afdekt als mais/gras.
TurnMeLoose
@Brammie2 Pomp ligt 500 meter van de grens als je in Rooy woont tenminste. Je mag rode diesel in de tractor tank hebben mits je een tankbon kan overleggen.

Over auto controle mij hebben ze wel eens aan de kant gezet bij de grens en controle gehad op de diesel.(in mijn toenmalige Landcruiser)
Brammie2
@TurnMeLoose ook uit Rooy?
TurnMeLoose
@Brammie2 Nee! Kom er wel regelmatig door op weg na het werk.
Brammie2
@TurnMeLoose oh oke, maar dat was idd wel de pomp die ik bedoelde
TurnMeLoose
@Brammie2 kwam er vanmorgen langs en heb is op de km teller gekeken net 500 meter... 😉
Brammie2
@TurnMeLoose Hahaha ik wist dat t niet veel was, vanaf mijn huis ongeveer 2km
Fordje4600
Er staat wel zo mooi met oud spul... net of dat slecht is. Maar door de melkprijs duurt het vaak langer voor boeren om de loonwerker te betalen als gevolg daarvan is dat boeren en loonwerkers steeds me't ouder spul komen te zitten waar steeds meer onderhoud aan moet komen enzovoort. Ook worden de machines duurder en duurder
jan-reitsma
@Fordje4600 Ja maar er bestaat ook nog zoiets als leasen wat vaak een oplossing biedt. Dat het loonbedrijf met ouder spul komt moeten ze zelf beslissen. Het is natuurlijk wel weer zo dat de concurrentie moordend is. Alhoewel ik hier in de omgeving alleen maar trekkers boven 2010 zie rijden met nieuwe, enorme machines. Ik denk dat het met die loonwerkers wel goed zit
jan-reitsma
Aan de ene kant jammer, maar andere kant wel te begrijpen. Als ik zie wat hier voor spul soms om rijdt is het vragen om ongelukken.. Ik zie een kenteken niet echt als een meerwaarde ergens voor? Flitspalen lijkt me ook niet echt logisch haha.. Maar een apk zal zeker niet verkeerd zijn, maar het zijn wel weer extra kosten..
Brammie2
@jan-reitsma ik vind dat meer controles langs de weg dan meer zin hebben dan een APK keuring, want de meeste overtreders hebben hun trekker op orde maar rijden zonder lengtemarkering/breedte markering en dat soort dingen
jan-reitsma
@Brammie2 Daar heb je zeker gelijk in, maar dan hebben ze de rest als nog niet in orde. Meer controle is goed, maarja dat heeft de overheid liever niet omdat ze het dan weer geld kost en maar een beetje oplevert.. Maar toch weer jammer dat er weer iets gezocht wordt om de boeren 'uit te melken'
Brammie2
@jan-reitsma en dat is hetzelfde met het kenteken, iets van €30 voor zo'n plaatje waar volgensmij niet veel nuttige info bij staat. Kenteken is voor mij hier toch al verplicht voor als ik de grens over ga, dus daarmee gaat hier in de buurt niet veel veranderen (tenzij ze van de GV plaat afstappen maar dat hoop ik niet)
JD6930
''De kosten zijn €55 per voertuig en €100 voor een nieuw voertuig.''

Das nog eens wat anders as die € 500 die eerder werdt gezegd per trekker/voertuig...

Maar bekant alle wat oudere boerentrekkers hoeven geen apk dan?

Er staat vanaf 40 km per uur... De meeste gaan officieel tot 40( meestal op de teller net wat harder), de wat grotere tot 50.

Wat heeft die apk dan voor zin?

Voor een ''burger'' is een gewone boerentrekker( 4 cillinder) net zo ''mega'' als een Fendt 930...

D'r zullen wel veel platen op de grillen geschroeft worden vrees ik. zo'n vierkant plaatjeshouder aan de voorkant aan de uitlaat of achter opt spatbord kost ook wel wat schat ik.

Kun je eigenlijk een rechthoekige achter en een vierkante voor krijgen?
Zie er alleen met of twee vierkante of twee rechthoekige...
Brammie2
@JD6930 dan vraag ik me af, waarom kost een nieuw voertuig meer, daar zal waarschijnlijk minder mee mis zijn. Lijkt me logischer als er één tarief voor alles is?
Brammie2
Wordt het ook verplicht om het kenteken op zowel de voor als achterkant te hebben hangen? Want ik heb op dit moment het kenteken alleen maar voorop
TurnMeLoose
@Brammie2 Was sowieso al verplicht....
Adri-JD850
We hebben het onszelf afgeroepen dat er een kenteken komt, het is en blijft een landbouw voertuig en geen vervoer middel om naar school te gaan, ook hobby matig is er meegekeken door de overheid en ja, ook hun weten deze site te vinden hoe en wat er aan kan schelen. Zeker het opschroeven en sneller maken van trekkers heeft zeker de aandacht getrokken.Het is toch begrijpelijk dat met dezelfde tonnage bij het 1 een chauffeur op moet zitten van 18 jaar met alle certificaten/regels en rijbewijzen, en op een ander voertuig een menneke van 16 die rond mag scheuren zonder rijtijden wet/rijbewijzen en certificaten. Zal er me niets van verbazen dat er straks voor de loonwerkers ook een tachograaf in het zelfrijdend materieel moet komen.
1046
@Adri-JD850 men mag ook blij zijn dat als er kenteken op komt er geen groot rijbewijs word ingesteld. Ivm de tonnage. Dus men moet nie zeuren
Jantjecase
@Adri-JD850 u zegt wel zo mooi over naar school gaan met een tractor maar je koopt een tractor en je mag er alleen me wat de overheid wil gek toch?? want er zijn ook mensen die met een 45 km autootje rond jagen en dat mag dus dan weer wel? en ook mensen die met grijs kenteken op vakantie gaan, Dus waarom al die regels? want in Nederland wordt toch niks fatsoenlijk gehandhaafd! en naar school/ naar de bijv. de supermarkt kunnen toch ook hobby ritjes zijn?
willemnh
@Jantjecase hellemaal mee eens je mag niks meer
956xlpower
Wegenbelasting is volgende logische stap!! Ik hoop van niet, maar de gaskraan dicht draaien moet er ergens het begrotingstekort mee aangevuld worden.
melanie schultz beredenering omdat voor korte afstanden trekker als vervoermiddel wordt gebruikt.... of omdat verkeersveiligheid verhoogt. Kenteken draagt daar niet aan bij. Zelfde als een APK. Met me auto smiddag goedgekeurd, dag erop valt uitlaat eronder uit bv. APK is maar moment opname.
Veiligheid heb jezelf in de hand!!!
R Spijker
Het bericht Kentekenplaat en verplichte apk voor trekkers staat ook op www,rtvdrenthe.nl.

Zie: rtvdrenthe.nl/nieuws/109214/…
jorn-mols
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dat dan met de unimogs gaat worden de apk? en blijft dat gewoon onder trekker vallen?
SjoerdHylke
@jorn-mols Ik denk dat dat gewoon onder trekker blijft vallen. En als die boven de 40 gaat lopen, is daar dan denk ik ook apk voor nodig.
Fordboertje
Volgens mij valt dat onder trekker
weurding
De laatste keer dat men mij om het rijbewijs vroeg bij een controle kan ik me niet meer heugen maar zonder rijden is toch link, pleeg je een economisch delict maak dan je borst maar nat, dan gaat het niet meer over een paar honderd euro 😞
+1
cs-agrar
Quote:
@weurding: e laatste keer dat men mij om het rijbewijs vroeg bij een controle kan ik me niet meer heugen

Drank op?
+1
weurding
Zelfs dat weet ik niet meer 😉
+1
D439D
We kunnen de 16 km/u platen weer afstoffen
erik9831
@D439D 1 goeie raad ... Hou ze bij als ze mooi zijn, binnen dit en zoveel jaar zijn ze geld waard. Dan wil iedereen weer zo een plaatje voor op hun oldtimer te plaatsen en vind je ze weer nergens 😃
SjoerdHylke
@erik9831 Mijn dexta loopt bijvoorbeeld 32, maar omdat het een oldtimer is moet er dan een 16 km/u plaat op? of hoe zit dat?
Brammie2
@SjoerdHylke (ik kan het fout hebben maar) volgensmij hebben die platen niet echt een officiele functie meer, en zitten er vaak nog op omdat die er origineel ook opzaten
erik9831
@SjoerdHylke zoals@Brammie2 zegt, hebben deze platen niet echt meer een functie als je tot 40 mag rijden.

Maar inderdaad, ze kunnen gegeerd worden in de toekomst om hem zo origineel mogelijk te laten uitzien. Daarom dat ik zei, zijn ze mooi, bijhouden voor de toekomst. Meestal is het toch zo, als iets verdwijnt stijgt de waarde. Een zanger die overlijd, die zijn albums stijgen de dag zelf nog met 25% in waarde. Uiteraard kan je zoiets nooit correct voorspellen, maar ik zou ze bijhouden.
Brammie2
@erik9831 Ja maar toch, een album is iets unieks, van die platen zullen er genoeg gemaakt worden in china als er ook genoeg vraag naar is. Buiten dat zijn de 16km/u platen al lang niet meer van toepassing, maar volgensmij hoef je de 25km/u plaat er ook niet op
+1
spotmelker
Quote:
@SjoerdHylke: Mijn dexta loopt bijvoorbeeld 32
Dan moeten er 2 16km bordjes op. 😉
SjoerdHylke
@spotmelker Dat zou je wel denken ja 😛
willemnh
Moeten we er snel een paar in slaan
6530JD
Het zal ook wel niet lang meer duren en dan moet alles wat harder kan dan 25km/u lucht geremd zijn.
Brammie2
@6530JD Ik denk dat dat wel mee zal vallen, ik verwacht niet dan mensen hun trekkers moeten ombouwen om op de weg te mogen
Arnoldvd
Hoop van niet
jan is hobbyboer
Quote:
@TurnMeLoose: Vanaf 2017 moeten alle trekkers voorzien worden van een kentekenplaat. Daarnaast wordt per 20 mei 2018 een apk verplicht voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 kilometer 
per uur.

Dat wordt nog lachen 😄
+1
JD6930
Hier meer duidelijkheid!:

tractorfan.nl/topic/92831/

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's kenteken , apk en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
164
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
51
TREFWOORDEN