Illustratie van: JohnDeerenr1

Goede voorbeeld

Om de overproductie in te perken zullen we het goede voorbeeld geven:
2.5 % minder melkvee. Wie volgt....

Deel dit topic

Reacties

+1
weurding
6% al gehaald, 1 naar de rendac en 2 voor de weiderij verkocht 😉
meelezer
Doe het dan meteen echt goed: 100 % minder.

Er zullen zeker een aantal je voorbeeld gaan volgen om de produktie te minderen. gedwongen of vrijwillig blijft voorlopig de vraag.
gezienus
Quote:
@meelezer: 100 % minder.

kun je er ook nog een vergoeding voor krijgen
Deutzrijder
De markt gaat zijn werk doen.
Coen
Wij koersen in 2016 op 20% lagere melkleverantie 😄
van wie krijgen wij nu een bonus ?
+1
koetje 33
Door juist meer te melken met zijn alle hier in ons landje, gaat de rest van de wereld minder melken, is een voordeel in de toekomst voor ons.
+1
weurding
Hahahaha, en dat geloof jezelf?
+1
matt
Quote:
@Coen: wij koersen in 2016 op 20% lagere melkleverantie
van wie krijgen wij nu een bonus ?

die laatste 20 % zijn verlieslatend op het moment met 25 cent melk Coen
daar moeten jullie alle mest van afzetten,en volgens mij ook voer aankopen
Coen
Afgelopen periode wat oude kuilbulten met gras en mais opgevoerd vanwege herinrichting ruwvoeropslag, plaatsing 2 nieuwe sleufsilo's.

we hebben geen ruwvoeraankoop, enige mestafzet omdat de bemestingsnormen nu eenmaal niet hoger zijn --> wachten op uitkomst KLW, dan hoeven wij die waardevolle mineralen niet meer af te zetten 😄
matt
Quote:
@Coen: we hebben geen ruwvoeraankoop

hoeveel grond heb je dan,dacht dat je hier vorig jaar verteld heb dat je
1,5 miljoen gemolken hebt.

ook heb je eens laten vallen dat jullie 45 ha grond in eigen dom hebben en wat losse pacht.
Coen
@matt , iedereen zijn eigen strategie, wij hebben oude ruwvoervoorraden opgemaakt 😄

wij hebben al jarenlang 53 ha cultuurgrond, geen losse huur maar elk jaar van vaste relaties wat grasgewas/snijmais tegen levering drijfmest boer-boer.
+1
DeBoerin
Quote:
@Coen: maar elk jaar van vaste relaties wat grasgewas/snijmais tegen levering drijfmest boer-boer.

Je koopt geen ruwvoer aan vertel je, dan ben ik benieuwd hoe die ruil van mest tegen grasgewas/snijmais er uit ziet.
Vindt @George vast geen goed plan ruilen van mestaanvoer tegen mais met gesloten beurs.
+1
oldhuus
Zal wel veen of hele zware klei zijn, hier vind je niemand meer die mest wil ruilen voor ruwvoer, er zijn lucratievere opties.
+7
matt
Quote:
@Coen: wij hebben al jarenlang 53 ha cultuurgrond, geen losse huur maar elk jaar van vaste relaties wat grasgewas/snijmais tegen levering drijfmest boer-boer.

je bent dus helemaal niet zelfvoorzienend voor ruwvoer,dat koop je aan.
en de mest voer je af (maar dat ligt weer aan de normen).

en ondertussen wijs je de industriemelkers terecht.
+3
KuikenenKoe
Quote:
@Coen: elk jaar van vaste relaties wat grasgewas/snijmais tegen levering drijfmest boer-boer.
en beetje mest afvoeren ook nog zo nu en dan
ook nog bijna 30000 ltr de bunder begrijp ik
kreeg als industriemelkend boertje wel eens last van minderwaardigheidscomplex na lezen jou stukjes
maar tot nu toe komen er steeds meer overeenkomsten bovendrijven

ga me voortaan ook maar profileren als extensief boertje die alles goed in balans heeft
en ondertussen de industriemelkers beetje te kijk zetten met hun zelfdestructieve manier van boeren
+4
jent
@Coen
Jij maakt mn dag weer goed coen. Voel me met ruim 1.5 mln op 'maar liefst'55 ha ineens een helemaal grondgebonden bedrijf!dat je de intensieve melkveehouderij een doodlopende weg vindt,bekijk ik nu ook met een heel ander perspectief 😄
Frans1
Quote:
@Coen: elk jaar van vaste relaties wat grasgewas/snijmais tegen levering drijfmest boer-boer.

Jonge jonge,wat val jij hier door de mand oude industriemelker
+1
Coen
@DeBoerin , elk jaar een snede gras van een paar hectare van een schapenboer, toevallig dit jaar wil hij ook een paar hectare mais zetten.
vorig jaar oude kuilvoorraden allemaal omgezet in liters melk, daardoor vorig jaar een dikke plus op de melklevering.
ons plan is en blijft ongeveer 1,2 mln kg melk op basis van zelfvoorziening ruwvoer 😄
DeBoerin
Quote:
@Coen: een dikke plus op de melklevering.
ons plan is en blijft ongeveer 1,2 mln kg melk

Ik vind het prima.
Maar ff 300.000 kg melk extra leveren uit weg werken oude voorraden doe je niet zomaar. Heb je toch 30-35 koeien extra voor nodig. Stonden deze ook allemaal nog "op voorraad" ? Als het met minder aanwas gedaan is dan heb je voorheen niet optimaal gevoerd mijn inziens.
Om nu weer terug te zakken naar 1,2 milj. zul je nu flink moeten selecteren in je koeien. Hoe denk je dat gaan te doen.
Is geen kritiek maar ben wel benieuwd hoe je dit gaat doen zonder dat er geld (opfokkosten, jongvee afstoten waar ook weinig vraag naar is) verloren gaat.
matt
Quote:
@Coen: daardoor vorig jaar een dikke plus op de melklevering.

jullie wilden gewoon zoveel mogelijk fosfaat binnen schrokken,dat je nu mooi kunt gaan verleasen.
ook omdat je anders met de amvb in de knoop komt,als je deze koeien zelf gaat melken
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Coen: een dikke plus op de melklevering.

Goed ondernemerschap. Vraag me wel af hoe je dit hebt geregeld qua mestgebeuren. Vlot op de sigarendoos:

fosfaatproductie
165 koeien = 7.000 kg fosfaat
80 jongvee = 1.200 kg fosfaat
gebruiksruimte
53 ha gras = 4.770 kg fosfaat
25% boer-boer = 2.050 kg fosfaat

De mestvoorraad is dus 1.380 kg fosfaat opgelopen of het verhaal is net ff anders dan geschetst.
meelezer10
@Jack Rijlaarsdam
nee jo dat zie jij helemaal verkeerd hij heeft allemaal fosfaatfixerende grond waar 120 kilo fosfaat op mag.

Dan kunnen we nog de stikstof berekening onder zijn neus draaien. Kijken hoe hij zich daar uit l.lt.
MTSTAMMINGA
@Jack Rijlaarsdam
ik snap er ook niets meer van bij Coen
weurding
@MTSTAMMINGA als ie het zelf maar snapt, is ook niet ons probleem 😄
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@MTSTAMMINGA: ik snap er ook niets meer van bij Coen

Waarschijnlijk heeft hij hier een logische verklaring voor, waarom zou hij niet de waarheid vertellen?
DeBoerin
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Goed ondernemerschap.

Coen heeft een vooruitziende blik: weinig vraag naar ruwvoer, dus onder kostprijs weg en mest wordt het nieuwe goud (voorraad is nieuwe vorm van beleggen 😉 )
MTSTAMMINGA
@Jack Rijlaarsdam
Zo goed als hij kan reken Zo goed kunnen sommige prikkers de andere kant uit reken Om hun gelijk te krijgen

Maar alles niet typen hier snap ik weer wel 😄
Want googel onthoudt/vindt alles 😞
de hoef
@weurding
eerdaags komt ie nog uit de kast ook
dacht dat het een slimmerik was ,maar heeft zich vreselijk in de kaart laten kijken
pieta
@Jack Rijlaarsdam
Hij heeft toch in 2013 gebouwd met waarschijnlijk mestopslag en dan maak je eerst je mestopslag vol eer je gaat afvoeren. Bij jouw berekening zou ie trouwens geen gebruik kunnen maken van boer-boer dacht ik omdat ie minimaal 75% vd fosfaatproductie op eigen grond kwijt moet kunnen.
Coen
@pieta , gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden 😄

een gesloten bedrijf is ons credo, de gebouwde jongvee- annex droogveestal moest natuurlijk ook vol 😄
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@pieta: minimaal 75% vd fosfaatproductie op eigen grond kwijt moet kunnen.

Correct, die was ik nog vergeten mee te nemen. Maakt de rekensom nog meer onaannemelijk.
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: ons plan is en blijft ongeveer 1,2 mln kg melk

Met 150 Holsteins? Hoe krijg je dat voor elkaar, zo'n lage productie?
weurding
@jan is hobbyboer8000 liter is ong het gemiddelde in nl
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: 8000 liter is ong het gemiddelde in nl

Met zo'n moderne setup als Coen heeft vind ik het belachelijk weinig. Daar is toch zonder veel moeite 10.000 uit te melken. Zelfs ik met m'n ouwe zooi en beroerde management en negatieve indexkoeien haalt dat soort producties nog. Ze vreten hier alleen maar gras, klein beetje mais en wat brok, er is nog nooit een rantsoen uitgerekend hier. Snap er werkelijk nix van.
janv
Quote:
@matt: hoeveel grond heb je dan,dacht dat je hier vorig jaar verteld heb dat je
1,5 miljoen gemolken hebt.

ook heb je eens laten vallen dat

Als Coen vorig jaar 1.5 miljoen had gemolken op 53 ha,dan is hij de pot die de ketel verwijt...
Maar kan natuurlijk ook een duim zijn..
+2
de hoef
Quote:
@Coen: wij koersen in 2016 op 20% lagere melkleverantie

en jij gelooft je zelf nog
jij gaat dit jaar 1.2 afleveren
+1
George
Coen je begint toch steeds beetje bij beetje een beetje meer door de mand te vallen. Je valt zelf eigenlijk ook in de door jouw zo vaak genoemde categorie industriemelkers. Je bedrijf is iets minder evenwichtig als je ons eerder deed geloven.
Frans1
@George
Toch meer naar de adviseurs geluisterd dan hij hier verteld 😄
Jan hobby heeft hem al eens een lulijzer genoemd,gelijk had hij
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Jan hobby heeft hem al eens een lulijzer genoemd,gelijk had hij

Ik vind dat Jan Hobby wel vaker gelijk heeft, maar ik ben ongeveer de enigste hier 😄. Coen doet heel vaag, en mensen die vaag doen hebben vaak wat te verbergen. Anders kun je wel gewoon open en bloot lullen over je bedrijfje, zo geheim is dat toch allemaal ook weer niet. Iedereen heeft z'n goede punten en z'n gebreken. Dat maakt de discussie nu juist wel leuk hiero.

Coen vertelt nu na paar jaar pas hoe de vork in de steel zit. Hij wil graag bij de ot-en-sien club horen maar is een gezellige industriemelker, en daar heeft ie geluk mee, industriemelken heeft de toekomst. Dadelijk vertelt ie ook nog dat z'n koeien net precies 120 dagen 6 uur per dag buiten lopen en dat ie dat al weiden noemt.
+1
George
Quote:
@jan is hobbyboer: vind dat Jan Hobby wel vaker gelijk heeft, maar ik ben ongeveer de enigste hier . Coen doet heel vaag, en mensen die vaag doen hebben vaak wat te verbergen. Anders kun je wel gewoon open en bloot lullen over je bedrijfje, zo geheim is

Ik vind ook dat die Jan Hobby vaak gelijk heeft! 😄
En ja dat gezwets komt meestal toch uit dus kun je maar beter de waarheid vertellen. Voor mij is dat niet moeilijk en ben hier al jaren onder mijn eigen naam bekent en dan laat je het wel om dingen te gaan roepen of fantasie verhalen op te hangen wat je niet kunt waarmaken. Ze komen je zelfs opzoeken als ze je kennen! En dan constateren ze dat het boerke oet Buul niet eens licht heeft in zijn oude werktuigen schuur. 😄 Gelukkig heb ik ook nooit gezegt dat ik een fantastisch verlichte werkplaats heb. 😄
de hoef
Quote:
@jan is hobbyboer: gezellige

dat moet ook nog blijken jan
George
@de hoef
Wat of hij gezellig is?
+1
weurding
Quote:
@George: boerke oet Buul niet eens licht heeft in zijn oude werktuigen schuur.

as ge het moar gezien hep, het licht 😄
de hoef
@George
ja
of heb jij hem op de koffie gehad
+2
de hoef
@weurding
nou weurding ,ik kan je vertellen het was daar zo donker dat we het licht nog nie zagen
+1
weurding
@de hoef
wat zullen die hennep planten er dan beroerd bij gestaan hebben ..... 😉
de hoef
@weurding
die konden we ook al nie vinden
er lag wel een brief binnen .ruimte gevraagd om plantjes te kweken
+3
George
Quote:
@de hoef: of heb jij hem op de koffie gehad

Nee ik heb slechts enkele Vips ontvangen hier. Coen zat er niet bij.
George
@de hoef
Niet gaan fantaseren he Hoef , we hebben al genoeg fantasten hier.
We dronken hier dan ook geen Fanta maar Hertog Jan.
de hoef
Quote:
@George: Niet gaan fantaseren he Hoef ,

stond zelfs in de krant vorige week george
+1
George
Quote:
@de hoef: stond zelfs in de krant vorige week george

Klopt maar ik heb die brief niet ontvangen ondanks ik een zeer geschikte loods heb. 😄
weurding
Quote:
@George: geen Fanta maar Hertog Jan.

hertog jan schuimt iets langer, what's the difference? 😉
weurding
Quote:
@George: zeer geschikte loods heb.

in het donker kun je toch niet lezen 😄
MTSTAMMINGA
Quote:
@Coen: wij koersen in 2016 op 20% lagere melkleverantie
van wie krijgen wij nu een bonus ?

Van die gene die je fosfaat rechten koopt 😞
sil
Hier in aantallen koeien een paar % minder maar in liters 10 % meer...
( kan er verder ook niks anders van maken )
friesboertje
2,5% minder melkvee.. Maar ook 2,5% minder melk?
brabo
Vorig jaar precies evenveel gemolken maar toch zakte mijn melkprijs daarom dit jaar zo'n 25% meer.
matt
Wat doe je er aan...
brabo
Waaraan?
matt
@brabo
ik bedoelde wat doe je er als indivudu aan dat je 25% minder melkgeld beurt als vorig jaar niks...
+1
Frans1
Paar weken geleden plm 8% koeien afgevoerd,maar dat was omdat de nieuwe vaarzen er niet meer bij in pasten 😄
Wij blijven gewoon optimaal door produceren,aanbod zakt vanzelf.
de hoef
Wij gaan nog is op mekaar lijken
+1
Frans1
Mocht je willen hoef 😄
weideboer
Iedereen moet doen wat in haar of zijn visie het beste past. Soms denk ik wel eens, hoe slechter het gaat hoe meer er stoppen, hoe meer kansen(later) er zijn voor de blijvers, in welke vorm dan ook.

Misschien gaan we wel naar een melkveehouderij die onderscheid in fulltime boeren en boeren met een bijbaan... In het buitenland zeer gewoon, daar heeft deze slachting al eerder plaatsgevonden of misschien beter gezegd sommigen "eerder het licht gezien".

Voor mij: ik ga gewoon door op de weg die ik al jaren doe. ik melk 7 dagen in de week, en werk 6 dagen in de week(zondagsrust).
+1
pieta
Als ik er buitenshuis bij moet gaan werken begin ik met het melkvee op te ruimen. Als je buitenshuis moet gaan werken kun je net zo goed gewoon buitenshuis de kost verdienen. Maar goed ieder zijn/haar keus wat ie graag doet of hoe je je bedrijf inricht.
+4
KuikenenKoe
Quote:
@pieta: Als ik er buitenshuis bij moet gaan werken begin ik met het melkvee op te ruimen.

daar integen ben ik wel van mening dat het voor menig opvolger(ster)
een goede zaak zou zijn of zijn geweest om een poos buiten eigen bedrijf te werken
buiten het geld om denk ik dat je er wel beter van wordt
pieta
@KuikenenKoe
Volledig mee eens. Heb ik zelf ook zes jaar gedaan. Daarom wil ik ook niet meer buitenshuis gaan werken. Heb ik lang genoeg gedaan. En als ik het wel zou doen zou ik het niet naast een boerderij gaan doen waar ik ook nog verantwoordelijk voor was.
+1
KuikenenKoe
@pieta wat je soms ook wel ziet is dat iemand gauw thuis komt om op dure arbeid te besparen en ja snap ik ook wel
bedoel meer de ervaring , heb zelf o.a 6 jaar als taxi-chauffeur gewerkt in jonge jaren
had niet graag willen missen zie je ook es hoe leven buiten eigen erf is
weurding
Quote:
@KuikenenKoe: 6 jaar als taxi-chauffeur gewerkt

dan ben jij een van de weinigen die de weg niet kwijtraken..... 😄
diezel
@KuikenenKoe
Is toch het mooiste wat er is. Wat afwisseling in je werkzame leven! 😄
pieta
@KuikenenKoe
Dat thuiskomen vanwege te dure arbeid was bij ons zeker niet het geval. Ik heb 6 jaar bij een accountantskantoor gewerkt. Erg leerzaam.
+1
KuikenenKoe
Quote:
@pieta: accountantskantoor

a vandaar je kennis van cijfertjes was me al es op gevallen
met die dure arbeid bedoelde ik eigenlijk dat als ouders ouder worden het moeilijk is om toko draaiende te houden op betaalde arbeid en dat je zelf wat anders gaat doen
of je moet zo als jih een tonnetje kunnen pakken
dan is het weer een ander verhaal
weurding
@KuikenenKoe was vandaag bij mijn kameraad in ochtrup, apart, daar kunnen ze de toko doorschuiven naar de opvolger gewoon met een bedinging van niet verkopen binnen 20 jaar (net meerwaardeclausule) en verder hoeven er geen bedragen op papier te komen, hier moet men zeker 2/3 ?? van de vrije waarde betalen daar schijnbaar niets
KuikenenKoe
@weurdingmag dat fiscaal ook nog dan ?
weurding
@KuikenenKoezo hij me vertelde wel, voor het echte verhaal kan gezienus je misschien meer vertellen, die is daar gesetteld
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Als ik er buitenshuis bij moet gaan werken begin ik met het melkvee op te ruimen.

Je hebt nu al teveel werk zei je laatst, 100 koeien alleen is toch eingelijk ook al veel teveel met 4 jonge kinderen, dus dan is het logisch dat je koeien opruimt als je er iets anders bij gaat doen, vol is vol.
Ik heb op het moment ook tikje teveel werk buitenshuis, ben nu ook al beetje in koeien en vooral in pinken aan het selecteren. Krijg komende zomer effectief ongeveer 18 cent per liter excl BTW (kale prijs, zomerheffing, kwantumheffing en lage gehaltes ivm weiden), da's niet echt een bedrag om nu juist goed je best te doen. Ipv. 20+ koeien blijft het gewoon bij 17 of 18 koeien melken en stuk of 10 stuks jongvee. Overig jongvee kan mooi in Engeland gras gaan vreten, als ik ze nog verkocht krijg.
gezienus
Quote:
@weideboer: buitenland zeer gewoon

moet je wel weten waarom dat gewoon is !!
Frans1
In ieder geval niet uit weelde
Hier GEWOON meer leveren om hetzelfde te beuren/ontvangen, andere optie is er in onze ogen niet.Maar als jullie nu allemaal 30% minderderderder leveren is iedereen blij !!! Of niet karst ???
MTSTAMMINGA
Na deze melkprijs zorgen komen er echte wel andere zorgen in het leven
Tukker 😄 Dat is het enige waar we zeker van zijn

De grotes ergenis is hier het weer momenteel in het hoofd
Gisteren aan kunstmest strooien geweest op geel land met 100pk op dubbellucht En nog bijna vast zitten ook 😞

Koeien weiden wil ook niet in die natteprakke Zat al 5 liter minder in de tank als vorigejaar om deze tijd 😞

Het gewoon een voorjaar om de makelaar te bellen 😄 😄
gaitoetklooster
Welke bel je karst ?
+1
weurding
Quote:
@MTSTAMMINGA: Zat al 5 liter minder in de tank als vorigejaa

5 liter minder verlies 😉
MTSTAMMINGA
Quote:
@gaitoetklooster: Welke bel je karst ?

Zonder die ergenis van het boeren ,wordt het leven veel te saai voor me 😄

Bellen om jongvee lokatie is het beste als je mijn stallijst ziet 😞 😞
gezienus
Quote:
@MTSTAMMINGA: Bellen om jongvee lokatie

wordt je internationaal die hebben wel wat duitseboerderijen.nl/?page_id=2
+1
opfokker
@MTSTAMMINGA
Ik heb nog wel plek voor een koppeltje
MTSTAMMINGA
@gezienus
Mijn buurman met collega's heeft dat vroeger aleens geprobeerd
Jongvee opfokken in Duitseland
KuikenenKoe
Quote:
@MTSTAMMINGA: Mijn buurman met collega's heeft dat vroeger aleens geprobeerd
Jongvee opfokken in Duitseland

kwamen die een beet je mooi terug ?
ben er zelf ook mee aan het uitzoeken hoe en wat
+3
MTSTAMMINGA
@KuikenenKoe
Ze hadden ze als kalf heen gebracht en als kalf met een groter kop weer opgehaald
Frans1
Quote:
@MTSTAMMINGA: Zat al 5 liter minder in de tank als vorigejaar om deze tijd

Die € 1,25 in drie dagen minder zal jou de das wel niet omdoen 😄
+2
MTSTAMMINGA
@Frans1
Ja hinderte niet Want meer leveren als Coen Als grond gebonden collega
Lukte me op de sloffen 😞 😄
KuikenenKoe
@MTSTAMMINGA ja zelfs op sloffen met 2 vingers in de neus dacht ik
iets van
appeltje eitje
Nick83
Quote:
@KuikenenKoe: kwamen die een beet je mooi terug ?

Je heb de kans da ze Duits loeien ...
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: Zat al 5 liter

op 200 koeien valt dat wel mee, 0.025 liter per koe per 3 dagen??
Hier tot nog toe nog steeds meer gemolken als verleden jaar maar we moeten mest afzetten en voer aankopen en dan kom ik toch minimaal op variabele kosten van 26 cent conclusie nu toch maar eens een keer de bezem door de veestapel en maximaal vers gras in de koeien stoppen met zomerstalvoeren en 5 kg d.s. mais en een beetje brok, productie zal dus gaan dalen hier komende tijd.
storm
Fijn Ewald, in elk geval goedkoop aan fosfaatrechten gekomen????!
zandhapper
Hoorde net bij groothandel dat de eersten gaan stoppen, was grote bij met 180 koeien ! Zuidoost friesland.
Coen
Weer mooie koop voor TW 😄
hookwood
Dat houdt ook een keer op lijkt me.....

Er zullen immers ook weer kopers moeten zijn. Volgens mij heeft ie momenteel toch wel wat voorraad.
MTSTAMMINGA
@hookwood
Hij verkocht ze snel weer Die 2 boerderij bij mij in de buurt
Die van J Bremer en R de Wolf
hookwood
@MTSTAMMINGAOh die van R de Wolff is al weer verkocht? Als geheel?
MTSTAMMINGA
@hookwood
Nee na de omgeving Gebouw met een hoekje land is er nog Wat ik er van weet
oldhuus
@hookwood
Ja, het is nu al eerst weer door verkopen dan pas betalen.
Coen
@oldhuus , hoor hier bij een beetje grote transactie : eerst een kavelruil opzetten om overbruggingsfinancieringen te vermijden.
MTSTAMMINGA
@Coen
Waren laast 36 pratijen bij betrokken
oldhuus
@MTSTAMMINGA
600 hectare toch?
MTSTAMMINGA
@oldhuus
Kan maar zo Net als Van Drie het zit overal bij tussen bijna
Voor de rest mijn ervaring met die man is Afspraak is afspraak en hij is snel
KuikenenKoe
@MTSTAMMINGA zit vooral in fr gr dr toch of ook verder ?
oldhuus
@KuikenenKoe
Ook wel in Brabant hoor, buitenland weet ik niet.
Dit jaar al wel 20 bedrijven hoorde ik.
MTSTAMMINGA
@oldhuus
Heb zijn naam ook weleens gehoord met handel in Denemarken
oldhuus
@MTSTAMMINGA
Als ik zoveel geld had trapte ik die Q7 ook eem richting DK, ging ik echt niet in die opgeblazen NL grondmarkt investeren.
Maar hier waren een paar bedrijven verkocht, maar het even nog niet door want de nieuwe koper kreeg de financiëring niet rond, dus ze mogen nog even doormelken.
hookwood
Quote:
@oldhuus: Ja, het is nu al eerst weer door verkopen dan pas betalen.

Zo kan ik het ook wel 😉
Nick83
Hier eerstgister 3 koeien droog gezet. Telt da ook? :s

Er lopen hier nu 23 vaarzen, door veearts drachtig gescant. Die kalven dus komende 8 maanden allemaal af. Op een koppeltje van nog geen 95 melkkoeien is da heel wat. Voor grondgebondenheid geeft het niks, heb vorige week nog uit zitten rekenen da we dr 125 mogen houden. Maar 88 boxen in de schuur, maar overbezetting schijnt tegenwoordig ook heel normaal te zijn, 200 % is de norm tegenwoordig toch? 😃
weurding
Quote:
@Nick83: 200 % is de norm tegenwoordig toch?

minimaal, in de zomer als de deuren los staan 😄
brabo
Quote:
@Nick83: maar overbezetting schijnt tegenwoordig ook heel normaal te zijn

zolang je maar niet aan FC levert.
maar ik dacht dat wij dezelfde afnemer hebben?
Nick83
Ja ... da dacht ik ... die afnemer die zn nieuwe poedertoren nog steeds nie goed heb draaien ... 😞
+1
brabo
@Nick83
zal toch tijd worden. Volgende maand wordt die officieel geopend
de hoef
@brabo
volgens mijn buurman hebben ze hem de directie al een keer leeg laten steken ,aldus de onderhoudsmonteur
Nick83
@de hoef
ik volg je nie helemaal ... ?
de hoef
@Nick83
de buurman is daar onderhouds monteur ,en die waren het zat om drie keer per weekend stroop uit de silo te steken
Nick83
Quote:
@de hoef: weekend stroop uit de silo te steken

Uit die nieuwe poedertoren van Nemelco?
+1
KuikenenKoe
Vorig jaar de tank vol
nu maar half dus ben lekker bezig
Nick83
Je krijgt een plusje van mij 😉
KuikenenKoe
Quote:
@Nick83: Je krijgt een plusje van mij

dank u
+2
DeBoerin
Quote:
@KuikenenKoe: vorig jaar de tank vol
nu maar half dus ben lekker bezig

Dan heb je de nieuwe tank te groot gekocht 😉
Nick83
Euhm... nieuwe tank gekocht? Moet ik da plusje weer intrekken? ... 😉
+4
KuikenenKoe
Quote:
@Nick83: Moet ik da plusje weer intrekken? ..

eens gegeven blijft gegeven
MTSTAMMINGA
Drie groene stippen vandaag Dus gas er op
KuikenenKoe
Quote:
@MTSTAMMINGA: Drie groene stippen vandaag

snap ik niet
+1
gezienus
Quote:
@KuikenenKoe: snap ik niet

een Friese betekenis van ----land wat niet onder water Staat
MTSTAMMINGA
De zuivelwaardes zijn gestegen bij twitter.com/zuivelnl/
gaitoetklooster
@MTSTAMMINGAKlopt karst, een lichtpunt .
MTSTAMMINGA
@gaitoetklooster

Als hij WERKELIJK doorstijgt na 40 cent krijgen we welvaart problemen
Om het maar zwart wit te zeggen
+2
George
Quote:
@MTSTAMMINGA: na 40 cent krijgen we welvaart problemenOm het maar zwart wit te zeggen

Ik als Brabander denk dan weer dat als de melkprijs een poos blijft hangen op 25 cent de welvaart problemen groter zullen zijn.
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: Als hij WERKELIJK doorstijgt na 40 cent krijgen we welvaart problemen

Ik heb geen probleem met 'welvaarts problemen', wat dat ook mag zijn. Ongelooflijk calvinistische gedachte dat het een probleem is wanneer het goed met je gaat. Ik gun iedereen een melkprijs van 50cent, zie het alleen voorlopig niet gebeuren, maar wie weet heb ik het weer eens helemaal mis. Ik hoop het 😄
MTSTAMMINGA
@jan is hobbyboer
Gun ik jou goedkope fosfaat rechten ,ist weer niet goed 😞
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: Gun ik jou goedkope fosfaat rechten ,ist weer niet goed

Ik ben redelijk klaar met hele melkveehouderij. Koeien melken is hardstikke leuk, de rest er omheen, incl. fosfaatrechten, vele regeltjes, en verziekte markten, industriemelkers ie de macht grijpen, het kan me redelijk gestolen worden. Vermaak me prima met m'n koeien, maar de rest zie ik steeds meer als een kansloos achterhoede gevecht, zelfgekozen de varkens achterna. Domme sector.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@DeBoerin: Wie volgt....

Ik doe ook mee, vandaag 1 naar de slacht, 6% minder koeien, geen 6% minder melk 😄
DeBoerin
Quote:
@jan is hobbyboer: @DeBoerin: Wie volgt....
Ik doe ook mee

Wij doen er nog een schepje boven op.... vandaag nog een weg was al 3 speen.
+4
spotmelker
Quote:
@DeBoerin: was al 3 speen.

Een prikker minder? 😉
meelezer10
Ik doe weer lekker tegendraads. binnen nu en een week of twee melk ik 9,5% meer koeien. Als het allemaal een beetje mee zit.
weurding
Groot gelijk, kop d'r tegen, lekker krang 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: groot gelijk, kop d'r tegen, lekker krang

Ik doe er ook 1 weg, maar komende 2 weken kalven er 4, gas erop, op naar de 18 koeien 😄.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkvee en vee geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
142
DEELNEMERS
34
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN