Topfokker van der Ploeg aangehouden na inbeslagname koeien

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteiten (NVWA) heeft samen met de politie tientallen koeien in beslag genomen bij topfokker Van der Ploeg in Ureterp (FR). Zowel de eigenaar als zijn vader zijn aangehouden voor bedreiging en het niet voldoen aan de vordering.

Deel dit topic

Reacties

MARTIJN G
Van Topfokker naar Tobfokker.
spotmelker
Die zie ik zo 1, 2, 3 nog niet tobben. Ervaring genoeg 😃
KlaasB
Ze denken dat ze alles kunnen maken en leven boven de wet.
Tobben doet hij zeker niet, heeft vast nog wel ergens een bevriende advocate zitten
gaitoetklooster
Beetje dom , zou maxima wel zeggen.
cjw73
Die is voor geen gat te vangen.
weurding
Ook een manier om het nieuws te halen
+1
Nick83
Ipv de trekkers overdwars op pad te zetten, had die beter de deur open kunnen trekken en de koeien naar buiten laten gaan. Hadden die NVWA-ers ze buiten int land kunnen vangen. Hetgeen natuurlijk niks van terecht zou komen...
BernieX2
Volgens omrop Fryslan zijn het 200 verwaarloosde koeien.

Volgens crv was de produktie in 2014 bij vanderploeg uit wergea: 540 koeien 4.11 9287 4.00 3.52 ejr 2238 en een mpr van 87. In 2015 stonden ze er niet bij. Uitstekende produktie

Maar de kans dat de koeien verwaarloosd zijn acht ik klein. Afrekening NVWA vanwege overbezetting?
KlaasB
Van der ploeg heeft ook productiegroepen die niet bij de melkcontrole zijn!
DeBoerin
Quote:
@BernieX2: mpr van 87

Altijd gedacht dat deze rond de 100 moest schommelen om geldige monstername te hebben
Nick83
Quote:
@DeBoerin: mpr van 87

Wat houd dit überhaupt in?
weurding
@Nick83 heeft met de aanvangstijden van het melken te maken, zit je 10 boven of onder de 100 heb je geloof ik kans op extra controle crv
weurding
@Nick83 heeft met de aanvangstijden van het melken te maken, zit je 10 boven of onder de 100 heb je geloof ik kans op extra controle crv
m uut m
@Nick83
uitleg staat op de pagina kwaliteit
paul1
De rest van de melkcontrole uitslag snappen we wel ?
Grasbaal
Fotoverslag van de inval bij de Sprintmaster boeren: waldnet.nl/wn/fotonieuws/…
+2
cs-agrar
Ze verspillen in ieder geval weinig tijd en geld aan onderhoud van de toko
casev
Er is niks mis mee, om in een oud stal te melken. Maar icm zo'n overbezetting.... Pfff je moet er maar zin in hebben, wat een getob....
gaitoetklooster
Wat een politie macht, waren ze bang ?
oldhuus
@gaitoetklooster
Die van der Ploeg staan boven de wet die zijn niet zo gauw bang, maar op de eerste foto's maar 2 agenten en 2 AB Fryslan busjes, ik denk dat dat niet genoeg was 😄
nos.nl/artikel/…
tuuuuuurlijk
Het getal heeft alleen te maken met het verschil tussen morgen en avond melk. Kan me voorstellen dat er, door het werken met personeel 's middags op een vroeger tijdstip gemolken wordt dan 's morgens. De familie vd Ploeg zijn echte liefhebbers, dus acht de kans klein dat de koeien daar verwaarloosd worden!!!
+1
m uut m
Het getal geeft het verschil van de dagproductie van de mpr tov wat er aan de fabriek is geleverd. 87 valt buiten de begrensing de lijsten van de koeien kunnen dan ook niet gefiateerd zijn. Ik begrijp niet dat crv dit in de jaarstatieken heeft opgenomen.
oldhuus
Uit de hand gelopen hobby...
gaitoetklooster
O O wat een HEISA .
buorman
Wel ietsje anders toch, toen te weinig geld willen betalen en nu te veel koeien willen houden.
was destijds een beslaglegging door tegenpartij ivm zakelijk geschil
hookwood
Ze waren er al wat langer druk mee: nrc.nl/handelsblad/2016/…
martijnham
Dan hadden ze de beesten beter naar buiten kunnen doen.plek zat dan
buorman
Hookwood; betrof dit dezelfde familie?
Erik Hulstijn
Zo krijg je wel veel fosfaatrechten.
Druk
Maar de verblijfkosten van de dieren elders zijn zeer hoog, je bent zomaar een paar euro per dier per dag kwijt.
+1
kaas
Moest je voor de aardigheid een keer kijken gaan of het andere bedrijf die tegen de weg van donkerbroek drachten aan staat .
Coen
De appel valt niet ver van de boom, de zonen zijn niets anders dan de vader 😄

maar dat was al zo in Wergea, en ook op Selmien en Butewei van hetzelfde laken en pak.
+1
oldhuus
Ja zulk soort bedrijven hebben natuurlijk een onweerstaanbare aantrekkingskracht op NVWA-ers, Qlip, oudijzerboeren etc.
google.nl/maps/…
+1
weurding
Van boven gezien valt het nog mee, wel eens opgevallen hoe schoon de meest erven dan zijn? 😄
oldhuus
@weurding
Nou hier niet zo, foto van 10 jaar terug wat een bende 😄
Coen
Dat is de oorspronkelijke locatie, er zijn nog 2 locaties in Ureterp
gaitoetklooster
He ehh Tamminga ga daar eens een paar dagen opruimen.
arjan_kok
De grote baas met zijn wilde haren leefde wel als koning in griekenland , kan me zijn uitspraken tijdens mkz nog herinneren , zo van wie doet me wat blijf van mijn koeien af of ik begin een oorlog !
komelker 2
Deze veehouder word hartelijk bedankt, door zulke excessen komen er weer nieuwe regels bij.
-2
m uut m
En terecht elke koe moet minimaal 1 ligplaats hebben.
brabo
Maximaal 10% overbezetting is toegestaan.
Ik heb begrepen dat RFC inmiddels bij een boer gestopt is met melk ophalen vanwege deze regel. Als ze dit strikt gaan toepassen dan zullen er nog wel meer volgen.
Cornelis
@braboAan wie levert Van der Ploeg?
de hoef
Cornelis
@de hoefHeeft de CONO in die hoek ook leden?
de hoef
@Cornelis
geen idee heb het gisteren horen vertellen
Tis een biezonder kind en dat is ie.
+1
jorisdriepinter
Goede zaak dat de NVWA zijn tanden een keer laat zien.
VdPloeg c.s. Zijn toch de mannen die het er op aan laten komen en daar meestal mee weg komen.
Nu dus niet meer en dat signaal is sterker dan al het andere!
+1
tuuuuuurlijk
M uut m. Het getal geeft niet aan wat het verschil tussen mpr en tankmelk is. Zoals je al zegt lijsten zijn gefiateerd!! Reken het voor je zelf maar uit. Is echt het verschil tussen ochtend en avond melk!!! Anders bel je zelf ook maar eens even met CRV!!!!
m uut m
Kijk maar op de pagina kwaliteit.
weurding
Klopt deels wel wat tuuuuuurlijk zegt, steeksproefgewijs wordt gekeken of je ong. hetzelfde levert als bij de mpr, hier kunnen natuurlijk verschillen in zitten met kalveren melk voeren of niet te leveren melk, echter is het niet zo dat elke keer als je gemonsterd hebt ook wordt gekeken naar daadwerkelijke afgeleverde liters
frank post
Jullie hebben beide gelijk; MPR 24 uur is tuurlijk zn uitleg en MPR zuivel is muutm zn uitleg, in de post staat MPR = 87, er staat niet bij of dit MPR 24 uur is of dat MPR zuivel is...
m uut m
Tuurlijk heeft gelijk in de jaarstatistieken staat mpr 24 uur
+2
jan is hobbyboer
Door dit soort eikels en hun dierenmishandeling krijgen wij steeds meer regels. Nou bedankt maar weer.
oldhuus
Hij heeft een stal voor 200 en straks fosfaatrechten voor 400, geweldig toch dit beleid.
Coen
Intensieve melkveehouder, dus met wat voordeel uit KLW straks > 450 stuks melkvee houden.
jg
@Coen
Gevolgen van schandalig beleid waar belangenorganisaties voor tekenen......
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: intensieve melkveehouder, dus met wat voordeel uit KLW straks > 450 stuks melkvee houden.

Dit is toch wat ZLTO wil, kansen pakken, echt ondernemen en anticiperen op de mogelijkheden die de wet bied. Weekje in hok zitten en 200 koeien afvoeren heeft toch mooi miljoen opgeleverd. (Z)LTO bananenrepubliek ten top. Denk dat deze jongens binnenkort erelid worden van deze club. Was iedereen maar als Van der ploeg 😄. Misschien komt er wel een standbeeld voor die ouwe van der Ploeg, een echte ondernemer die niet in hokjes denkt.
Coen
@jan is hobbyboer , zo is het maar net, intensief en grootschalig is de enigste doelgroep van LTO.
diezel
Quote:
@Coen: intensief en grootschalig is de enigste doelgroep van LTO.

Maar is dat niet precies dezelfde doelgroep waar jullie RFC zijn 1000 gesponsorde bio-vergisters voor 2020 wil gaan plaatsen? 😞
jan is hobbyboer
Quote:
@diezel: Maar is dat niet precies dezelfde doelgroep waar jullie RFC zijn 1000 gesponsorde bio-vergisters voor 2020 wil gaan plaatsen?

RFC = (Z)LTO qua bestuur. Zelfde mensen, zelfde ideeën, daarom zo snel mogelijk kwantum toeslag flink omhoog en alle onzin zoals weidetoeslag afschaffen. Visie is industriële bulkmelk, dus dan moet je daar ook naar handelen. Dat je in 2016 nog over bio-vergisters durft te praten zegt wel heel veel over de tunnelvisie van deze club mensen. Vergisters zijn toch geld- en grondstoffen slurpende monsters.
+2
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: een echte ondernemer die niet in hokjes denkt.

maar er wel een week in moet zitten? 😉
+1
Melkmeisje
@weurding ééntje maar?
weurding
@Melkmeisje van mij mag ie langer 😄
+2
Erik Hulstijn
Dan denkt hij dus toch in een hokje.
Melkmeisje
@Erik Hulstijn
Dat blijft vast niet alleen bij denken 😃
+1
melksmurf
Heb jullie praatjes gelezen.hebben jullie niets beters te doen?
Altijd dat gebeuzel over andermans zaken.
En alles altijd beter weten.Raad je aan eens bij jezelf op het erf te kijken.
Erco
Je eerste reactie hier. Zegt genoeg, van der ploeg zelf?
oldhuus
Nee zijn melksmurf, maar dit vinden ze toch prachtig, al die publiciteit, binnenkort staan ze allemaal aan de deur om vaarzen te kopen 😄
+6
meelezer10
Dat hebben ze snel geregeld. 😄

ad.nl/ad/nl/…
+1
cjw73
Voel je je aangesproken melksmurf. Nou mijn mening blijft gelijk deze hoeveelheden overbezetting moeten ze keihard aanpakken.
buorman
Welke overbezetting? Hoe bereken jij dat, aantal dieren op aantal boxen?
En wat dan als iemand jv op volledig rooster houd zonder boxen?
100 % overbezetting dus alles afvoeren door nvwa?
Als dieren op de roosters moeten liggen moet je er genoeg in hebben, anders word het een vieze bende
brabo
Quote:
@buorman: Als dieren op de roosters moeten liggen

dat is een achterhaald systeem. Gewoon zorgen voor fatsoenlijke ligplaatsen of anders geen dieren willen houden.
Nick83
@brabo
Kalveren op de roosters is in de kalverhouderij heel normaal dacht ik.
cjw73
@buorman
Iedereen weet hoeveel boxen er in zijn stal zitten,nou zoveel koeien horen er in en niet de helft meer. En jv op roosters is net wat Brabo zegt een allang achterhaald systeem.
pieta
@buorman
Ik dacht eigenlijk zelfs dat dat al verboden is. Voor jongvee voor melkvee.
de hoef
@pieta
niet verboden maar je krijgt minder punten bij qlip controle
brabo
Quote:
@Nick83: Kalveren op de roosters is in de kalverhouderij heel normaal dacht ik

tis maar net wat je normaal vind.
Het is wel gebruikelijk, maar dat is iets anders dan normaal.
+1
Todi
@brabo
Totaal zie je toch steeds meer dat de gemaakte regels en wetten elkaar tegen spreken. Zie jouw voorbeeld met boxen en vrij loopstallen of biobedding, De een heeft een beetje teveel mest op de matten liggen [verzorging niet goed] en da andere heeft 20 cm stront in de box liggen.
dgrift
Goed gezegd ,oordeel niet ,want de maatwaarmee u iemand de maat neemt wordt u de maat genomen is het gezegde
buorman
Brabo en cjw, meststieren ook maar in de boxen?
Wel goed zaagsel strooien dan anders word het zo'n bende en dat vind nvwa niet leuk.
Volgens mij is het houden van bv jongvee op roosters nog nergens verboden, dat melkfabrieken voor melkkoeien andere regels hanteren is geen wet, maar een voorwaarde door hun zelf bedacht
+1
brabo
Quote:
@buorman: Volgens mij is het houden van bv jongvee op roosters nog nergens verboden

Het hoeft niet perse verboden te zijn, om er toch geen gebruik van te willen maken.
Ik vind dat jongvee gewoon ook een eigen box verdiend. Als je ze tijdens de opfok al op de roosters laat liggen dan hebben ze al stramme poten eer ze groot zijn. En waarschijnlijk nadien ook veel damslapers tussen de koeien.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@brabo: Het hoeft niet perse verboden te zijn, om er toch geen gebruik van te willen maken.

Vroeger had mijn vader jongvee ook op kale roosters. Na mestrijden om haverklap hele zaakje aan de kuch omdat het dan onder de roosters door tochtte. 's winters als het echt vroor was het ook geen pretje. Dus eigenlijk een hopeloos systeem. Dacht trouwens ook dat het verboden was.
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: Dus eigenlijk een hopeloos systeem.
Ik zie het wel eens op plaatsen waar het heel goed gaat, berubberde roosters en zorgen dat ze dik schijten. Verder ben ik blij dat hier allemaal boxen hebben met een dikke Kraiburg mat. Vanuit het strohok heb je dan nauwelijks damslapers of gewrichtsproblemen. Jongvee is je toekomst, moet je ze goed onderkomen geven.
buorman
Brabo; maar wat jij of ik vinden is geen grond voor de nvwa om dieren in beslag te mogen nemen
+3
cjw73
Buorman ik heb het niet gehad over jv op roosters. Ik vind dat alle melkkoeien een ligplaats moeten hebben in de stal.
Of sta jij nachts ook naast je bed omdat de Buorman naast jou vrouw ligt?
+1
spotmelker
Quote:
@cjw73: omdat de Buorman naast jou vrouw ligt?
Als er maar een degelijke boxafscheiding tussen zit 😄
weurding
Quote:
@cjw73: Buorman naast jou vrouw ligt

dan is het al te laat....... 😄
buorman
Cjw73; dat jij je koeien net zo hoog of hoger hebt dan je vrouw moet je zelf weten
+12
MTSTAMMINGA
Denk dat deze reaktie
Die stond op koeien nieuws en info aardige bij de waarheid zit


Ik ken de boer uit naburig dorp, en de soep is hier zo heet en pittig geserveerd zoals niemand zijn soep eet.
Laat ik eens objectief reageren op deze in beslagname. Ik ken deze boer dus, ik heb voor de lezer een eerlijke openbaring over de situatie. Mijn verhaal is echter wel wat gekoppelde en aangepaste stukken
1; Wat is ''overbezetting'' ??? Als je een loopstal hebt met 100 slaapboxen en aansluitend een buitenplaats (droog weiland of overdekte situatie) met 200 dieren, en een voerhek binnen en buiten voor samen 300 dieren. Dan is er toch niets aan de hand. In principe lopen er vandaag wel meer koeien buiten, of moeten ze deze zomer ook een watermatrasbedje binnen hebben????
Zijn dieren zien er toch echt wel goed uit. De koeien zien er schoon uit, en lijken droog te kunnen slapen. En een droge rustplaats is ook wel belangrijk voor een optimale melkproductie. Koeien zijn ook NIET ALS MENSEN, dat ze tegelijk gaan slapen. Op een duikboot zijn bijv. 60 mensen met 20 matrassen. Daar klaagt niemand over en er is niets mis mee

2;... Het is een feit als je wilt dat de dieren goed melk produceren, dan zullen ze ook allemaal vrije, goede voedselopname moeten hebben. Als de koeien voor het eten elkaar bij het hek moeten verdringen, ‘’en dus niet genoeg eten krijgen’’, geven ze NOOIT optimaal melk. En melk produceren daar is deze boer een hele grote in. Dus ik zou vermoeden dat deze bedrijfsopzet met ruim voerhek waarheid is. Kijk in America doen ze het toch ook zo met een paar honderd meter voerhek. De koeien MOETEN voor goede verzorging wel allemaal tegelijk aan tafel kunnen om te eten.

3; Er is in de wet niets geregeld voor wat betreft overbezetting. De boer heeft dan ook een rechtszaak gewonnen van de Nederlands Voedsel en Warenautoriteit . Er is niet in de wet bepaald dat elk dier een ligplaats nodig heeft. Hier staat de uitspraak: uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument/...
Conclusie is; Dat betekent dat niet in strijd met de voorschriften wordt gehandeld wanneer er buiten de ligboxen voldoende droge, schone en beschutte ligplaatsen beschikbaar zijn. Runderen hebben geen slaapschema dat vergelijkbaar is met dat van mensen. Zij slapen steeds korte periodes en ondervinden geen hinder als ze niet allemaal tegelijk slapen.
IK denk hier dus aan wraakneming van de NVWA. Ik verwacht dat ook de NVWA hier op zijn bek gaat.
NVWA had dus wel controle, maar verloor een rechtspraak. Alleen nu lappen ze hun eigen verloren rechtspraak aan hun laars!!!!! Wie is er baas ?? NVWA of de rechter?? Het zal mij niet verbazen dat de koeien opvang rekening naar NVWA gaat, eigen schuld dikke bult dus. Van der Ploeg zijn advocaat heeft dit weekend geen vrijaf, en is al aan het werk gezet. Uiteraard in dit stadium nog geen commentaar.
Kijk wat ik wel kan zien is dat zijn boerderij een rommelig uiterlijk heeft. Als voorbeeld; heeft hij niet bepaald een bloementuin wat je bij sommige ''Herenboeren'' wel ziet, en ook geen bloemen in de vensterbank. Bij veel bedrijven geeft dit niet een altijd een ''visiteplaatje'' bij controle betreft ''Correct ondernemen''. Als je dan een ''stok'' gaat zoeken, weet je er vast veel te vinden op het erf. Maar waarom zou je een ''blinkende tractor'' moeten hebben als een oude (onder de modder weliswaar) ook goed rijd. Sorry het merk weet ik niet eens Haha.
4 Ik weet alleen (absoluut) zeker dat serieus goed boeren en melk produceren hem HEEL GOED gaat. .
En als TOPFOKKER weet hij echt wel wat een koe aan goede zorg toekomt.
Daarbij komt nog dat deze koeien ondanks hoge bezettingsgraad niet verwaarloosd zijn. Dan gaven ze niet 9287 kg melk met 4% vet, 3.52 eiwit. Dit zijn zeer goede productiecijfers van 2014. 540 koeien met leeftijd van 4 jaar 11 maanden.
Hij boert alleen een beetje ''Amerikaans Cowboys achtig''. Maar die boeren zijn er wel meer, nu het melkquotum er af is.
Misschien moet de NVWA nog een beetje aan zijn harde mentaliteit van ''niet zeuren, maar hard werken '' wennen.
Met zijn bezetting gokte hij ook op meer rechten op te bouwen na de afschaffing van de melkquotering. En met overbezetting selecteert hij op krachtige koeien die zelf hun voer en ligplek afdwingen bij de andere koeien. Welke dan weer uit de selectie vallen, voor de handel, want slechte koeien heeft hij niet..
Als je maar genoeg voert dan kunnen de koeien zomers buiten lopen. Deze mensen, (Ze zijn met 4 en (vader met grote 3 zonen), dus logische dat je dan je bedrijf 4x groter is.) doen de koeien nog in de wei, zoals de burger het graag wil. (misschien is dat voor hem goedkoper).
Oh ja, op zijn koeien en de verzorging is niks aan te merken. Elke boer heeft wel een koe met problemen, als je deze koe maar met genezing helpt. Maar geld voor een verfkwast is er niet, de bedrijfsgebouwen zijn ronduit rommelig, maar nogmaals dit doet niets af aan de verzorging.
Steeds vaker denken mensen dat ze dieren kunnen vermenselijken, maar een rund slaapt niet als een mens en een kalf zoogt niet als een mens. Jonge hazen en reeën krijgen maar een keer daags borstvoeding
Hier vind u een interview met een HARD werkende bedrijfsondernemer, waar we in Nederland meer van kunnen gebruiken.
boerderij.nl/.../008_boerderij-download/...
Dank u voor het nemen van de moeite om het stuk te lezen.
buorman
Amen
+1
KuikenenKoe
is een mooi stukje karst
+4
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: is een mooi stukje karst

Zoals ik al zei, hij is een topondernemer in de ogen van de moderne veehouder, Cono is ook trots op deze mensen. Een standbeeld moet ie al hebben.

Prachtig is vooral het argument van de duikboot, geen hond, behalve een paar gekken houdt het langer dan een dag uit op zo'n duikboot en dat wordt dan vergeleken met het leven van een koe, hoe bedenk je het, werkelijk prachtig stukje creativiteit.

Ik zou heel graag het verhaal met foto's ondersteund zien, kan me niet voorstellen dat in dit natte voorjaar zo'n setup een gigantische bende is geweest, maar ik wordt graag van het tegendeel overtuigd. Tot nu toe vind ik het vooral boeren die met een grote bek veel proberen te bereiken, als zgn topfokker liepen zo ook nogal eens kwaad weg omdat de jury het niet helemaal met hun eens was. Die van der Ploeg was wel een vriendje van onze ex-prikker noordhollander, dat zegt volgens mij ook al veel 😄.
MTSTAMMINGA
@jan is hobbyboer
En hij is net als jou ook een eigenzinnige olifant fokker 😄
+1
KuikenenKoe
@MTSTAMMINGA denk dat van der ploeg zijn minste koe bij menig prikker de beste zou zijn
oldhuus
@jan is hobbyboer
Die man en zijn zoons hebben gewoon de boot gemist, de duikboot naar America.
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: En hij is net als jou ook een eigenzinnige olifant fokker

Denk (en hoop) dat dat de enige overeenkomst is.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: denk dat van der ploeg zijn minste koe bij menig prikker de beste zou zijn

Dan hebben de meeste prikkers wel bar slecht vee.
+1
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: Denk (en hoop) dat dat de enige overeenkomst is.

jij gaat wel naar de kapper?
DeBoerin
Quote:
@KuikenenKoe: denk dat van der ploeg zijn minste koe bij menig prikker de beste zou zijn

Ik mag toch hopen van niet tenzij hij een vrij uniforme veestapel heeft.
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: jij gaat wel naar de kapper?

3x per jaar, ben vorige week zaterdag geweest, en meteen wordt het weer winter, wat een planning, pffff
cs-agrar
Quote:
@jan is hobbyboer: als zgn topfokker liepen zo ook nogal eens kwaad weg omdat de jury het niet helemaal met hun eens was

Zijn om zelfde reden ook al eens weer de kampioenskeuring terug in gebluft
dgrift
Goede analyse, nvwa denkt zich Door deze actie te profileren ,ze gedragen zich vaak harteloos ,ze genieten van de macht die ze is toe vertrouwt ,men zou hen vaker moeten vragen of zelf of ,hun moeder zo behandeld zou willen worden .
sjoerd de melker
We moeten niet in hokjes denken. Mogelijk heeft de buurman nog een plaatsje over
+1
oldhuus
Ik las dat ze in beslag genomen waren totdat ze genoeg ruimte gecreëerd hadden, is natuurlijk jammer dat dat net voor het weideseizoen moet gebeuren, immers als het eindelijk een keer een beetje droog word hadden ze buiten ook plek zat gehad.
Maar hier hebben we net zo'n oude stal, gelukkig niet zo vol, maar even een weekje een klusseman en wat stratemakers erbij doet wonderen en bos kun je wel verkopen of weggeven.
+1
cs-agrar
Quote:
@sjoerd de melker: we moeten niet in hokjes denken.

vrijloopstal?
+2
Zoeiton2
Wat een onzinverhalen allemaal weer. Tiede is ook een stier die ze ooit geleverd hebben. zat geen goed cijfer bij. Iedere koe dient gewoon een ligplek te hebben. Koeien liggen niet alleen om te slapen maar ook, 40% van de tijd, om te herkauwen. Melkvee wat in de stront ligt kan nooit kwalitatief hoogwaardige melk leveren. De fabriek/ de klanten willen immers melk en geen stront! Dus onmiddellijk melkophaling staken. Dan hoeft nwa ook geen dieren in beslag te nemen. De fosfaatrechten waar geen ligboxen onder zitten mogen niet toegekend worden. Dat is logisch. Dit is puur dierenleed en een milieudelict. het is natuurlijk van de zotte dat melkkoeien jaarrond zo buiten kunnen lopen terwijl ieder en een ander een stal moet bouwen. En dan maar leuteren over de melkcontrole. Wat dfenk je zelf? Het enige correcte cijfer is het huisnummer de rest zijn allemaal sprookjes.
brabo
Quote:
@Zoeiton2: De fosfaatrechten waar geen ligboxen onder zitten mogen niet toegekend worden. Dat is logisch.

Oei, daar zal Jack niet blij mee zijn. 😞
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@brabo: zal Jack niet blij mee zijn.

Dat valt wel mee, vind het eerder wat sneu voor degenen met een vrijloopstal.
brabo
@Jack Rijlaarsdam
ha ha, gelukkig heb ik naast mijn vrijloopgedeelte nog steeds meer boxen dan koeien.
maar effen serieus, jij hebt hier wel eens vermeld dat je een overbezetting had van 60%. Ben je ook niet bang voor melkweigering van FC ?
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@brabo: overbezetting had van 60%.

Heb ik nog nooit gehad en zeker niet gezegd. Overigens is angst een heel slechte raadgever.
brabo
@Jack Rijlaarsdam
hoeveel overbezetting dan wel?
Jack Rijlaarsdam
@brabo
Geen. Koeien lopen buiten.
Farmer_
@Jack Rijlaarsdam
Weidegang misbruik.
brabo
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Geen. Koeien lopen buiten.

het feit dat je er om heen lult, neem ik aan dat je boven de wettelijke eis van RFC en Qlip zit van 10%
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@brabo: neem ik aan

Je mag aannemen wat je wilt. Kom maar een keer plaatsen en beesten tellen, dan weet je het.
christo
@brabo
Wettelijk?
weurding
@Jack Rijlaarsdam @brabogaat leuk hier, elkaar al commentaar leveren op de bedrijfsvoering? 😉 wordt echt tijd dat de prijzen weer aantrekken....
brabo
@Jack Rijlaarsdam
je hebt hier zelf een keer vermeld dat je een royale overbezetting had. Ik meende te herinneren van 60%. Het zal wel minder zijn hoop ik voor je, maar het feit dat je geen antwoord geeft, zegt me genoeg.
Ergens in jullie regio is een bedrijf waar momenteel de melk niet opgehaald wordt vanwege overbezetting. Hier ben ik het niet mee eens, maar als de regels zo zijn dan heb je er gewoon aan te voldoen.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@weurding: gaat leuk hier,

Wordt tijd dat @brabo een visakte aanschaft, kan 'ie gaan vissen wanneer hij wil.

Verder snap ik z'n sjagrijn wel wat. Het is best vervelend wanneer je maandelijks geconfronteerd wordt met een strategische miskleun. Zo kan het opzeggen van het Campina-lidmaatschap om leverancier te worden bij Vreugdenhil met de kennis van nu best genoemd worden.
brabo
Quote:
@weurding: gaat leuk hier, elkaar al commentaar leveren op de bedrijfsvoering

Jack wil dit anders maar wat graag doen richting de Brabanders of de intensieven. Dan kun je de bal een keer terug verwachten.
brabo
@Jack Rijlaarsdam
Daar heb je misschien wel gelijk aan , maar als jij alle beslissingen van de laatste 10 jaar opnieuw kon doen, dan zag je bedrijf er nu ook anders uit
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@brabo: het feit dat je geen antwoord geeft, zegt me genoeg.

Ik ben jou geen verantwoording verschuldigd, dus waarom zou ik me hier gaan verdedigen tegen dingen die ik niet gezegd heb. De controles bij RFC zijn strikt volgens protocol en op het punt van de veebezetting is er nooit commentaar geweest. Dat zou genoeg moeten zeggen, lijkt me.
brabo
@Jack Rijlaarsdam
tis jammer dat ik hier met de waardeloze zoekfunktie niet goed uit de voeten kan, anders zou ik het graag even terugspoelen voor je.
christo
@brabo
Daar heb je een goed punt; waardeloze zoekfunctie.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@brabo: waardeloze zoekfunktie

Ik zoek meestal gewoon via Google en geef dan als extra zoekterm "prikkebord" mee. Probeer het eens. Prettige avond.
DeBoerin
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Verder snap ik z'n sjagrijn wel wat. Het is best vervelend wanneer je maandelijks geconfronteerd wordt met een strategische miskleun.

@Jack Rijlaarsdam
Daar heb je misschien wel gelijk aan , maar als jij alle beslissingen van de laatste 10 jaar opnieuw kon doen, dan zag je bedrijf er nu ook anders uit.
Is het nodig om dergelijke steken uit te delen Jack ?
+1
brabo
@Jack Rijlaarsdam
ja goede tip, anders had ik het nooit gevonden.
Het percentage had ik echter te hoog ingeschat, sorry daarvoor.

Jack Rijlaarsdam - 6 jaar geleden

"vanaf april rustig aan te doen en later wat meer te melken."


Hoe ga je rustig aan doen? Krachtvoer minderen, minder koeien melken? Later meer is in jouw situatie met robot als beperkende factor toch wat lastig?


Oh ja, wij vlammen gewoon het hele jaar. 's zomers lekker weiden en relatief goedkoop melken, 's winters zitten we met de huidige 30% overbezetting al aan onze maximale capaciteit.
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Wordt tijd dat @brabo een visakte aanschaft, kan 'ie gaan vissen wanneer hij wil.

De kloten melkprijs blijkt ook al uit het humeur van een aantal prikkers. Heren, het is nog lang geen kerst 2017, ga ondernemen ipv mopperen. Oplossingen voor deze shit-zooi bedenken dus.
+3
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: Heren, het is nog lang geen kerst 2017,

om ook maar optimistisch te blijven: zelfs die datum komt elke dag dichterbij...
brabo
Quote:
@DeBoerin: Is het nodig om dergelijke steken uit te delen Jack

kan ik wel hebben hoor, mijn huid is al aardig dik aan het worden door de jaren heen.
pieta
@brabo
En taai. 😄
aukevd
Dit schreef Jack R een paar jaar geleden:

Verder kan niemand in de toekomst kijken, meerjarenprognoses zitten er per definitie naast. Ook is er nog iets als een toekomststrategie, we melken nu 70 koeien op 54 ligboxen. Op deze manier wil ik m'n pensioen niet halen. [@Jack Rijlaarsdam
+1
weurding
@aukevd dan doe je er 16 weg, probleem opgelost en cashen voor de overgebleven P rechten 😄
+1
aukevd
@weurding

was een quote van Jack R. Zelf geen last van overbezetting
meelezer10
Zou jack nu weer enkele weken van het prikbord verdwenen zijn.

Als je hier iets neer typt weet je dat dit later onder je neus gewreven wordt. dan gewoon incacheren en door.
robotboertje
@meelezer10
Waarschijnlijk is Jack nu gewoon druk aan het kijken welke 16 koeien hij weg moet gaan doen...
de hoef
@meelezer10
jack denkt na en slaat terug
gisteren ging het over 80% en nu over 30% is nog al een verschil lijkt me
buorman
@aukevd
Jack schreef toen alleen wat hij toen niet ambieerde, zegt mi niks over nu
+3
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@robotboertje: Waarschijnlijk is Jack nu gewoon druk

Vandaag vrijmarkt, net m'n KLW in elkaar gedraaid, Mijn Percelen bijgewerkt met wat extra huurland en verhuur AMvB-land. Mocht je me morgen missen: we gaan naar de dierentuin, dus bij deze m'n absentiebriefje. De jongens hebben twee weken vakantie. Verder weet ik niet wat er meer te vertellen valt, ik heb nooit beweerd 60% overbezetting te hebben, brabo heeft dit erkend en z'n excuses aangeboden. Ik heb meer ligplaatsen dan de 54 in m'n loopstal, dus ook voor wijsneuzen is ons bedrijf conform de regelgeving. Ik had gewoon weinig zin me te verdedigen tegen een persoonlijke aanval, vooral omdat dit niet de eerste keer was. Dan pas ik me aan het niveau aan en ga ik er ook met gestrekt been in. Het zit mij wel goed zo, ik ga m'n kalveren nog ff voeren, voer voor de koeien draaien, door de boxen en dan de binnenkant van m'n ogen bekijken.
Nick83
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: we gaan naar de dierentuin

Ik zou paraplu meenemen...
Coen
Tiede c.s. maken optimaal gebruik van de mogelijkheden hier, nooit een integrale controle op voor elk dier een ligbox, aantal dieren in relatie tot milieuvergunning etc. dus recentelijk heeft hij maximaal aantal fosfaatrechten gescoord
in DE bijvoorbeeld is de uitbetaling van de betaalrechten aan deze zaken wel gekoppeld.
cs-agrar
Volgens mij kunnen we hier pas beter oordelen als we daadwerkelijk beeldmateriaal van de betreffende situatie zien. Er wordt ook verteld dat dit een wraakgeintje is van nvwa, ivm eerder verloren rechtzaak.
+1
hans1980
NVWA gaat meer buiten het boekje als van der Ploeg !
tuuuuuurlijk
Dit is puur wraak. De rechtzaak hebben ze gewonnen, dus overbezetting hoeft niet meer over gesproken te worden. Dan lees je in sommige kranten 80% overbezetting....iedereen met beetje boeren verstand weet toch dat op die manier niet te boeren is! Zal allicht overbezetting zijn, maar 80% .....
+1
weurding
Quote:
@tuuuuuurlijk: maar 80% .....

gezien de 17 miljoen waar we op afstevenen op dit kaartje wat nl heet niet zo vreemd die 80%
tuuuuuurlijk
En Zoeiton2 als jij vindt dat de fosfaatrechten, waar geen boxen onder zitten niet toegekend mogen worden, moet dat ook maar voor de grond gelden denk???? En dat hebben ze bij vd Ploeg goed voor elkaar hoor, niet intensief!!!
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@tuuuuuurlijk: als jij vindt dat de fosfaatrechten

Met kerst zijn fosfaatrechten bijna gratis. Dan is de fut er wel uit bij de meeste melkveehouders. 25 cent is alleen voor Karst en boeren met een neventak nog te doen.
Erco
Blablablabla met kerst. Kom op man hoelang is t nu al wat minder? Die paar maandjes?
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Erco: Blablablabla met kerst. Kom op man hoelang is t nu al wat minder? Die paar maandjes?

Daar gaat je pensioen.
+2
weurding
@Erco tuurlijk,de meesten gaan (vrolijk) door, waar moet de veevoerindustrie anders met hun producten naar toe? 😉
+1
jg
@weurding
Krimp van de diersectoren in Nederland wordt zoveel mogelijk voorkomen om de periferie in stand te houden.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@jg: Krimp van de diersectoren in Nederland wordt zoveel mogelijk voorkomen

Waar leidt jij dit uit af?
jg
@Jack Rijlaarsdam
De opmerking van o.a. Schokker in Boerderij en andere betrokkenen bij voornamelijk de varkenssector. Minder varkensvoer gaat veel arbeidsplaatsen kosten en maakt het voer voor rundvee duurder. De periferie wil niet krimpen.Schokker vindt het wel weer een goed idee de overproductie van de melkveehouderij in stand te houden met "varkensfosfaat" .
diezel
@jg
Hier over de grens rijzen de vergunning-aanvragen voor nieuwe vleeskuikensstallen schijnbaar de pan uit. Op advies van bank en veevoer-industrie. Omschakeling vanuit varkens- en veehouderijsector.
vilt.be/yvan-dejaegher-bemefa---mengvoederindustri…
weurding
Quote:
@diezel: Op advies van bank en veevoer-industrie.

adviezen uit eigenbelang, mensen denk eens voor jezelf!
diezel
Quote:
@weurding: adviezen uit eigenbelang, mensen denk eens voor jezelf!

Zelfs hun overheid "denkt" mee. Omschakelaars krijgen schijnbaar vrijstelling aankoop extra "nutriënten". ( volgens mijn bron)
KOC1981
@diezel

Als in België 125% van de groei wordt verwerkt dan ben je vrijgesteld van aankoop van nutriënten. Dit geld niet alleen voor omschakelaars. geld voor alle sectoren. Punt is dat ongeveer iedere mestverwerking goud geld verdient en de ene nog crimineler is dan de andere.
diezel
Quote:
@KOC1981: Punt is dat ongeveer iedere mestverwerking goud geld verdient en de ene nog crimineler is dan de andere.

Ik heb een paar voorbeelden van dat soort "Energy Farms" in belgenland op mijn netvlies. Als het maar "GROENE" stroom oplevert lijkt alles geoorloofd.
Moest er afgelopen week meteen aan denken toen Joosten met zijn 1000 bio-vergisters voor 2020 aan kwam zetten! 😄

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's koeien en voedsel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
159
DEELNEMERS
52
WEERGAVES
88
TREFWOORDEN