Open brief aan Wiebren
Hierbij mijn antwoord op jouw vraag om onderbouwing van mijn bewering dat ik niet geloof dat het huidige voorstel niet anders kan vanwege het Europese Verdrag voor de Rechten van Mens (EVRM), onder het topic: "gem. melkproductie, het wordt nog veel gekker!".
(ik doe dit even onder een nieuw topic omdat ik daarbij meer ruimte/overzicht heb bij het schrijven, en omdat ik dit toch wel een erg belangrijk punt vind).
Allereerst ben ik erg blij met de constatering dat LTO een gemiddelde (2014 of 1/1-2/7 2015) in principe ook beter/rechtvaardiger vindt, dan een enkele peildatum. Je schrijft dat EZ meent dat het 2 juli moet worden, omdat bezwaarmakers het stelsel anders onderuit zouden kunnen halen bij de rechter (o.b.v. dat EVRM). Ik meen vanwege zulke ervaringen bij de invoering van de dierrechten bij de varkenshouderij. Volgens het EVRM mag geen legaal verworven eigendom worden ontnomen, dus kortgezegd, je mag geen dieren afpakken.
Welnu, volgens mij wordt er dan voorbij gegaan aan het feit dat we bij de melkveehouderij niet over dierrechten, maar over (fosfaatproductie)rechten praten. Een wezenlijk verschil!
Immers bij dierrechten praat je puur over aantallen dieren, dus eigendom, en kun je het EVRM erbij halen. Maar zoals je zelf al eerder aangaf productierechten vallen niet onder die eigendomsdefinitie, en dan is dat EVRM dus ook niet van toepassing! Natuurlijk, de peildatum wordt wel gebruikt om te kijken hoeveel dieren er aanwezig waren, maar daar moet nog een productie aan vast worden gekoppeld. EZ heeft het nu over de gemiddelde melkproductie (en dus fosfaatproductie) in 2015, maar dat is uiterst merkwaardig: dan wordt de fosfaatproductie op de peildatum medebepaald door dieren die op die dag helemaal niet aanwezig waren (vertrokken voor 2/7 of aangevoerd na).
Nu je fosfaatproductierechten wilt invoeren, heb je volgens mij niet een peildag, maar een referentieperiode nodig. Vergelijkbaar met de invoering van het melkquotum: stel je voor dat we daar de toewijzing ook hadden gebaseerd op slechts een peildag. Wat EZ nu wil is jaarproductiecijfers hangen aan een peildag, wat inhoudt dat ook dieren die pas op een bedrijf zijn aangevoerd een volledige jaarproductie krijgen toegerekend, terwijl ze die hoeveelheid fosfaat nimmer op het betreffende bedrijf hebben geproduceerd. Dat lijkt me niet alleen onrechtvaardig, maar ook onjuist.
Daarnaast kun je ook nog de vraag opwerpen of het gerechtvaardigd is om veehouders vast te pinnen op een dag, wetende dat er altijd een zeker verloop is in een veestapel, door aan- en afvoer.
Ik zou dan ook graag willen (en ik denk dat ik niet de enige ben) dat de rechtmatigheid van deze voorgestelde regeling wordt getoetst bij de rechter. Aangezien jij schrijft dat LTO ook niet blij is met de keuze voor een peildag in plaats van een referentieperiode, en daarmee ook niet heeft ingestemd, zou LTO daarin het voortouw kunnen nemen. Je schrijft weliswaar dat jullie al juridisch advies hebben in gewonnen, maar mijn ervaring met juristen is dat dezen in eerste instantie meestal voor de gemakkelijkste weg kiezen: als er geen jurisprudentie ligt voor een zaak, durven ze het niet gauw aan, en moet je even meer duwen en trekken om ze in beweging te krijgen.
EZ heeft natuurlijk het liefst dat iedereen deze regeling voor zoete koek slikt, zonder al te veel procedures. Maar wie wil nu dat melkveehouders straks mogelijk ten onrechte voor jaren worden vastgepind op een dag, omdat niemand de moeite nam om de regeling echt te toetsen?
Met vriendelijke groet,
Holstein
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melkveehouderij , lto , stal , fosfaat , melkproductie , dieren , melkveehouders , dierrechten en fosfaatproductie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Fosfaatrechten moeten gebaseerd zijn op werkelijke fosfaatproductie. Dus gemiddelde aantal koeien en melkproductie over een heel jaar. Peildatum is er om stoppers eruit te vissen, geen vee op 2/7 op een ubn, dan geen rechten. Tijdvak 2/7/2014 tot 2/7/2015 is prima uit te rekenen en dan wordt elke koe tot de peildatum aan toe op werkelijke waarde qua fosfaatproductie gezet. geen voordeel volproppers en starters, dus reële generieke korting.
"Anticiperen word zoveel mogelijk voorkomen" Laat maar zien!
Niet terecht.
Gewoon de keuze tussen 2 juli, óf wanneer dat beter uitkomt het gemiddelde tussen 1 januari en juli
NL 1984 ->14,3 miljoen inwoners 2,5 miljoen koeien 4,5 miljoen autos
NL 2000 ->15,9 miljoen inwoners 1,5 miljoen koeien 6,3 miljoen autos
NL 2015 ->16,9 miljoen inwoners 1,6 miljoen koeien 7,9 miljoen autos
zijn die koeien nu echt het probleem van Nederland ?
Inwoners en koeien mooi in verhouding gegroeid
Zelfs 1 miljoen koeien minder als in 1984
Ik pleit voor Heilige Koeien Rechten !
We laten ons een hoop gezwam aanpraten voor 100.000 koeien
Wij laten ons opjutten terwijl we over half jaar ons alleen nog druk maken om overleven en melkprijs
Ronduit belachelijk dat politiek 100.000 koeien belangrijker vind dan onderwerpen als: ouderenzorg, immigratie/vluchtelingen, gezondheidszorg, economie en vergrijzing
zeker omdat we het hier hebben over extra maatregelen tov andere landen van Europa. en begin nu niet over derogatie, want de aanwendingsnorm bepaalt milieubelasting en niet de productienorm !
rechtsongelijkheid op europees nivieau is volgens mij altijd aan te vechten en te winnen
Als je een open brief schrijft en je wilt graag serieus genomen worden dan doe je dat eigenlijk met je werkelijke naam. Verder heb ik geen commentaar op de inhoud. Ik kan me wel vinden in je redenatie.
Verder wil ik jullie adviseren om de Veeteelt van vandaag te lezen. Staat een uitgebreid interview met Wiebren over fosfaatrechten in.
en welke peildatum of periode er ook gekozen wordt, er zijn er die er goed mee weg komen en er zijn er die net verkeerd zitten.
gelukkig krijgen we ruim een week droog weer. Kunnen we eindelijk weer boer spelen
@Holstein Fijn dat je de moeite hebt genomen om uit te schrijven wat je bedoelt. Het is een duidelijke reactie geworden. De reden waarom ik vroeg of je dat wilde doen is ook om te kijken of we misschien wat over het hoofd hebben gezien. De basisredenering als ik je goed begrijp is dat een productierecht geen link met EVRM heeft. Volgens mij trek je die conclusie te snel. Een koe afpakken (ontnemen) mag niet, reguleren van de productie van die koe mag wel. Zolang die regulering er maar niet voor zorgt dat je gedwongen wordt die koe weg te doen. Dan is net weer ontneming als daarvoor niet voldoende tijd is of zonder schade te vergoeden.
De crux zit volgens ons (onze juristen dus) niet in de datum/periode, als je die goed motiveert kun je ze beide gebruiken. Maar waar het knijpt is of je de wet met succes onderuit zou kunnen halen als de peildatum niet op 2 juli staat.
Bedrijven die een andere datum of periode willen zouden bezwaar kunnen maken. We kijken nu of dit kans van slagen heeft en als het daar op lijkt kunnen we leden daarin bijstaan. Een zaak voeren namens boeren is in dit soort gevallen misschien lastiger als je geen belanghebbende bent.
Meer algemeen:
Alle woede en frustratie is heel begrijpelijk en ook onze bestuurders hebben dat gehad. Aan het begin van de discussie gaat dat zo, alleen daarna moeten er voorstellen komen, moet er onderhandeld worden en dan is dat eerste gevoel al een tijd geleden en komt het soms nogal technisch over als er uitleg gegeven wordt.
Ik lees hier ook veel van die reacties over wat er oneerlijk gevonden wordt. Dat is ook logisch.
Er wordt wel vaak bijgehaald dat het juridisch niet zou kunnen, onhoudbaar is, sneuvelt bij de rechter enz. Als het helpt om de woorden kracht bij te zetten snap ik het nog. Maar vaak is het misplaatst. Bij een rechter kom je niet ver met zulke teksten. Daarom vroeg ik om nadere uitleg en nogmaals dank dat je een stap verder hebt opgeschreven @Holstein. Nu valt het kwartje beter over wat je bedoelt.
De meeste kans zie ik in aanvechten van de peildatum omdat een ander moment beter uitkomt of minder slecht.
Melkproductie per koe staat in een uitvoeringsregeling. Welke manier je overschot berekent (dus welke grond) is ook zo'n punt van uitvoering.
Een peildatum is geen detail maar een van de hoofdpunten. Daar wordt een Wet op beoordeeld
Mijn punt, dat de vaststelling/berekening van de fosfaatrechten niet klopt ga je steeds maar aan voorbij Wiebren..
Peildatum aantal koeien en aantal koeien in berekening gemiddelde productie zijn niet gelijk, je hebt het dus over 2 verschillende zaken. Daarnaast wordt gewoon met de gemiddelde melkproductie bepaling over de peildatum heengevlogen. En volproppers krijgen een fictieve fosfaatproductie toebedeeld die ze nooit gerealiseerd hebben op het moment van de peildatum!
Kunnen we voortaan de mestboekhouding ook op deze creatieve manier gaan invullen? bespaart de nodige kosten...
Dat Lto/Wiebren zich niet hard gaan maken voor een deugdelijke berekening van een werkelijk gerealiseerde fosfaatproductie in het jaar voor 2 juli aan is wel al lang duidelijk. Wat komt dit jaar op LTO's resultatenlijstje met stip boven aan? 8% generieke korting of gratis fosfaat voor volproppers?
en heb daar al hele vreemde stappen gezien van LTO
Neem een voorbeeld aan de NVV die hebben net weer een paar miljoen euro binnen
gehaald via rechtzaak omdat overheid fout zat
en niet zoals nu mee laten voeren als makke kalveren naar de slachtbank
Als jullie hier evengoed mee doorgaan dan worden jullie geblokkeerd voor verdere deelname hier.
En probeer eens zonder jullie zwart gekleurde bril de andere reacties en antwoorden te lezen.Hou het netjes en respectvol.
Aan het werk heren, jullie hebben de veel energie in flauwe kul denken.