Meerderheid Tweede Kamer wil kalf bij de koe

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de regering binnen een half jaar met een plan van aanpak voor de melkveehouderij komt om kalfjes voor een bepaalde tijd bij de koe te laten.

Deel dit topic

Reacties

oldhuus
Mooi zo laat ik ze voortaan wel liggen, heb toch jongvee zat..
-1
BoerBart
Bij ons zullen ze dan maximaal 2 uur bovengronds blijven. De Groen-Label mestschuif zal zorgen dat het druk wordt in de mestput.

het moet toch niet gekker worden..
de hoef
Een beetje boer heeft een afkalfstal met stro
oldhuus
@de hoef
Ja van 4 bij 6, maar op de roosters mag ook. Alleen mestrobot zal even wennen zijn voor ze.
BoerBart
@de hoef
Hoe groot moet die strostal dan zijn? Stel kalven 10 koeien in de week en minimaal 2weken kalveren bij de moeder.
10 m2/koe dus 300 M2 (omdat ook 10 koeien al voor het kalven in het stro moeten). hier komt dan nog 20x de ruimte voor een kalf bij.
40 bij 10 meter strostal verplicht dus..

Nu kun je wel grappig doen, maar als je bekijkt wat voor een verplichtingen de zeugenboeren allemaal al gekregen hebben, dan is dit erg zorgwekkend.

PVV wordt alleen maar groter dus OPPASSEN!
weurding
@BoerBart10 kalveren per week, och, dat zijn er maar 500 per jaar, kom je daar van rond? 😄
de hoef
Quote:
@BoerBart: Nu kun je wel grappig doen,

spijt me zal nie meer gebeuren
+1
brabo
Quote:
@BoerBart: 40 bij 10 meter strostal verplicht dus..

ik heb hier zo'n hok van 40 x 12, en als je dat eenmaal hebt dan wil je dit nooit meer kwijt. Een van de beste investeringen uit mijn carrière.
+2
de hoef
Quote:
@BoerBart: n de zeugenboeren allemaal al gekregen hebben,

de zeugen hebben nu nog geen plaats vergeleken met een koe
de regel koe bij kalf gaat niet gebeuren ,net als de afkalf krik ,
ook een berg tam tam en we hebben hem nog steeds
KuikenenKoe
Quote:
@de hoef: spijt me zal nie meer gebeuren

berouw komt na de zonde
+2
Frans1
Quote:
@BoerBart: Bij ons zullen ze dan maximaal 2 uur bovengronds blijven. De Groen-Label mestschuif zal zorgen dat het druk wordt in de mestput.

Wat vind je nou zelf van zo'n reactie als je hem terug leest?
Beetje dom zou onze Maxima zeggen 😞
pa
Niet al te kort door de bocht gaan hoor!!!!!!!!
Quote:
@oldhuus: Mooi zo laat ik ze voortaan wel liggen, heb toch jongvee zat..
magerehein
Geweldig,allemaal ongelijke kwartieren,allemaal ontstoken.Men zit weer teveel op de stoel van moedertje natuur.De veehouder mag de rotzooi opruimen
weurding
Bij de koe lopen hè, de oude uiernetten kom weer in 😃
Deutzrijder
Het wordt steeds gekker.
producent
Quote:
@Deutzrijder: Het wordt steeds gekker

Ze willen het dier welzijn beleid van de Oostvaarder plassen in heel Nederland invoeren.
Todi
Producent Ik kom toch liever geen dokter tegen die daar gelopen heeft met een hondje die mij moet behandelen met bv een open wond.
+1
jan 1
,,,,,Wiebren - 5 dagen geleden
Ik snap de kouwe drukte niet zo, schrijft Van Dam op dat ie geen reden ziet om zich hier mee te bemoeien, is het weer niet goed.
Die constante pavlov-reactie op uitspraken van Thieme speelt haar ook alleen maar in de kaart,,,,,

Denk dat lto zich nu achter de oren moet krabben!!!
Wiebren
Gaat dat helpen, achter de oren krabben? PvdA stemt net als vorig jaar bij weidegang-motie van Groen Links mee. Ook op eenzelfde moment.
+1
BoerBart
D66 en PVV, verwachte groeipartijen niet uitvlakken. Die hebben een vreselijk slecht landbouwbeleid.
Wiebren
@BoerBart
die stemmen al ruim 2 jaar links als het iver dierenwelzijn gaat BB
paul1
Af en toe een klein beetje tegengeluid van lto zou wel iets helpen,
Nu denkt men in den haag, wie zwijgt stemt toe .
BoerBart
@paul1
NMV hoor je nu toch ook niks van?
Ik denk dat de NZO eens met de vuist op tafel moet slaan. Met open vizier naar die politiekeknuffeldierpartijtjes.

Er zijn simpelweg grenzen en als er onrust komt onder het gepeupel dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Wiebren
@paul1
Hoe kom je er bij dat we zwijgen?
jan 1
Quote:
@Wiebren: gaat dat helpen, achter de oren krabben? PvdA stemt net als vorig jaar bij weidegang-motie van Groen Links mee. Ook

Is natuurlijk een dooddoener,we zitten niet te wachten om kalveren bij koeien te laten lopen,slecht voor kalf en koe.
KuikenenKoe
kom op nou jongens, we moeten het wel een beetje eerlijk houden

we spreken iedereen aan op dat "gelijke speelveld"
en ondertussen rommelen we hier zelf maar wat aan
het gebrek aan regels/wetten qau milieu/dierwelzijn/voedselveiligheid,enz. geeft ons op wereldmarkt al zo'n voorsprong dat het voor die anderen niet meer te doen is
onze kostprijs wordt gewoon te laag
op alle gebieden lopen wij achter de muziek aan
dus moeten we de nederlandse politiek dankbaar zijn dat ze dat wat gelijk willen trekken
hans1980
@KuikenenKoe
ff wachten op p rechten dan cashen !
gewoon teveel regels / wetten en een dun laagje v/d bevolking die bepaalde eisen stelt die eigenlijk bij voorbaat al zinloos zijn .

Dierenlobbypartijen bereiken met dit soort acties het tegenovergestelde nl. versnelde uitwas van kleine gezinsbedrijven vaak ook nog met weidegang!
Wanneer M Thieme al commentaar heb op de Biologische Melkveehouderij weet je gewoon dat in dat mens veel steken los zitten , haar geloof wil ook dat mensen zo min mogelijk vlees/melk/eieren eet ..
+2
Frans1
Quote:
@Wiebren: gaat dat helpen, achter de oren krabben?

Lekker bijdehand,maar Jan heeft gewoon gelijk,paar dagen geleden deed je alle commotie af als Pavlov-reactie,maar nu wordt dus duidelijk dat je (weer) achter de feiten aanloopt
hellup
Oke, leggen we de pasgeboren babys ook bij moeder in bed, ook als ze niet fit is!!!
Todi
Nee joh in de pure natuur. En dan vooral voor wd ers.
+10
friesboertje
Ik plaats ze na 22 a 24 maand weer terug bij de moeder.
+1
KuikenenKoe
Stiertjes ook??
melktkoeien
En de hoorns zullen er ook gelijk wel op moeten blijven denk 😶
Jaap40
Komt Thieme ter plekke handhaven?
+2
Boerman
We kunnen natuurlijk ook proberen om een koe te fokken met een buidel.
Dan kan ze het kalf gewoon een paar week meeslepen in het zakje.
+1
verbi
Niet teveel aandacht aan schenken, wie kan dit nu controleren het heeft alleen maar nadelen zoals bij de vorige reacties al genoemd. Het verstand komt met de jaren maar bij Thieme duurt het wel erg lang.
BoerBart
Naief Verbi.
Dit gaat niet alleen over Thieme.
Een grote kamermeerderheid!!
paul1
Dan wel europees regelen, en niet in nederland alleen.
Hoe langer het kalf bij de koe loopt, hoe moeilijker het later wordt
+4
duitser
Niet ieder land heeft een mafkezenregering.....
DJ-D
Ja annexeren jullie Nederland maar, in Duitsland zijn ze heel wat verstandiger.
jan is hobbyboer
Quote:
@DJ-D: Ja annexeren jullie Nederland maar, in Duitsland zijn ze heel wat verstandiger.

DTOT waar ben je??????
hookwood
Nou als ik duitse collega's hoor over die Grünen en heer Hofreiter dan weet ik niet of jullie daar zoveel beter af zijn...
+1
pieta
@hookwood
Slechter kan bijna niet. 😄
gezienus
@hookwood
Die heeft wel planenaangenomen of wil wat maar word toch nooit,aangenomen
jan is hobbyboer
Quote:
@gezienus: Die heeft wel planenaangenomen of wil wat maar word toch nooit,aangenomen

De Grunen hebben er toch wel voor gezorgd dat duitsland nu vol zonnepanelen ligt en windmolentjes staat. Kerncentrales zijn gesloten. Dat was hun eerste prioriteit, je kunt wel raden wat daarna komt. Voorlopig zitten ze niet in de regering, maar je weet nooit wat er bij volgende verkiezing gebeurd. Merkel kon ook nog wel eens gaan sneuvelen over de Syrie crisis.
+1
hookwood
@jan is hobbyboerBijna de helft van de deelstaten heeft al een landbouwminister van de groenen....

de.wikipedia.org/wiki/…
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: nu vol zonnepanelen ligt en windmolentjes staat.

En daar is het echt van opgeknapt 😞 Als je nu door de Eifel rijdt is het net alsof je door zuidelijk Flevoland komt,met als verschil de heuvels en in Flevoland staan de molens meer in lijnopstelling.
Wat een verrommeling daar,en het was zo mooi
komelker 2
verwijderd
+1
hans van toos
In Nederland alle kalveren bij de koe en de rest van de kalveren van bij van Drie.
+2
MTSTAMMINGA
Kinderen tot 21 jaar bij moeder ,zoniet beide geen uitkering 😃
+1
weurding
Gaan we redden hier 😞
+1
cs-agrar
Quote:
@weurding: gaan we redden hier

Dan ook aan de tiet he
+1
weurding
@cs-agrar zo gauw de tanden komen moet je daar mee stoppen, iets met tepelkloven...
+1
cs-agrar
Quote:
@weurding: iets met tepelkloven..

Eigen ervaring?
weurding
Frans1
Quote:
@weurding: gaan we redden hier

Teken dat ze het best hebben bij jullie,goed toch 😄
cs-agrar
Quote:
@MTSTAMMINGA: Kinderen tot 21 jaar bij moeder ,zoniet beide geen uitkering

hoelang heb jij bij mem gewoond( of andersom)? Krijg je helemaal dikke bonus!
+2
MTSTAMMINGA
Was al jong bij mem weg @cs-agrar Zat ik in het buitenland
cs-agrar
Quote:
@MTSTAMMINGA: Zat ik in het buitenland

Dat zit je voor mij nog steeds 😄
Meende dat je ergens ooit geschreven had dat meoder toen nog bij je woonde
+8
Chocomel
Wat ervaringen, zodat politiek NL zich nog eens kan bedenken:
Het laten schieten van de melk van zogende koeien in de melkstal is soms problematisch. Bijna alle veehouders met ervaring melden dat het zogen van kalveren veel melkproductie kost. Iedereen meldt dat het speenmoment veel gebrul en stress oplevert. Uiers worden meer onkant, doordat vaak 1 speen favoriet is. De melkcontrole gegevens kloppen niet meer. In een stalsysteem met roosters werkt het niet goed, kans op gebroken poten. De controle of kalveren wel genoeg drinken is moeilijk. Bij ongeveer 20% zijn er problemen, vooral kalveren van vaarzen, die kijken er niet of onvoldoende naar om. Een ziek kalf met diarree behandelen is ook lastig, die moet je vangen. Ook para tbc is een risico. Heb je para dan kan je dit systeem niet uitvoeren. Worden ze ouder dan 2 weken dan kan je moeilijk meer vangen, zo snel worden ze. In een melkstal komen de kalfjes ook, met kans op verdrukking. Heb je een mestschuif, dan kan je beter eerst 2 dagen in een strohok houden, omdat ze vlot genoeg moeten zijn om de mestschuif te ontwijken. Ook een nadeel van dit systeem is dat sommige kalveren mensenschuw worden. Die moet je vastzetten in de box. Besteed je daar geen aandacht aan om ze handmak te krijgen dan is de kans erg groot dat ze als vaars later niet hanteerbaar zijn en je ze moet afvoeren. Als kalf hebben ze een prachtig leven, als vaars zijn ze wild, bang en onhandelbaar. Nog een probleem is dat sommige andere koeien zo graag kalfjes verwennen, dat er te veel melk wordt gedronken. Dan krijg je diarree. Koeien met kalf gaan zich vaak te veel focussen op het kalf, zodat ze zelf te weinig voer opnemen. Ze lopen er de hele dag achteraan. Ook met weidegang is het afzien. Tel maar op 1,5 uur werk om de koeien met kalveren uit de wei te krijgen; kalfjes in de sloot, onder de draad, koeien die niet mee willen etc. Dat geeft alleen maar stress. Kalveren die zogen gaan meestal geen brok of hooi eten. Daardoor kan een tekort aan eiwit ontstaan. Kalveren kunnen zich letterlijk dood drinken. Door te hard lopen kunnen ze bij een valpartij hun nek breken en ook doodliggen zal vaker voorkomen.
+6
m uut m
Ten eerste ik ben absoluut tegenstander van een verplichting om kalveren bij de koe te laten.
Maar louis bolk instituut heeft hier al onderzoek naar gedaan en daar zijn ook veel positieve ervaringen.
Met onzin stellingen zoals een kalf kan zich dooddrinken en door te hard lopen kunnen ze bij een valpartij hun nek breken en doodliggen.
Daar ga je het niet mee redden.
KuikenenKoe
Geen speld tussen te krijgen alleen jammer dat bij de anti boeren roverheid ,argumenten niet tellen
verdenk hun wel van dubbele agenda,nederland boervrij
anders is het beleid de laatste jaren niet te verklaren
Nick83
Quote:
@Chocomel: In een stalsysteem met roosters werkt het niet goed, kans op gebroken poten.

Pas geboren kalveren horen niet op roosters, en bij een melkrobot kan het niet eens. Ze lopen dan zo de box in, onderdoor de robot ruimte in. Daar is helemaal niks tegen te doen.

In een apart hok op stro dus en 2 maal daags de koe dr uit vissen en (laten) melken. Na melken weer terug. Eén ding staat wel vast: je hoef je zo niet te vervelen ...
Jaap40
Wordt tijd dat de zuivel verwerkers ook maar eens met de vuist op tafel gaan slaan. Nog even zo door gaan en binnen paar jaar hebben we een enorme overcapaciteit aan zuivel fabrieken.
+1
henkes
Zuivelverwerkers? die zijn druk om ons stil te houden door allerlei regeltjes opleggen zoals KLW PBB bedrijfsbehandelplan en gezondheidsplan.
waar zijn de vrije boeren gebleven? we moeten de straat op net als die fransen kun je meteen ook wat rommel kwijt stort maar op straat.
+3
Mc_douwel
Laten ze zich eens bezig houden met de ouderenzorg ofzoiets ipv elke keer boertje pesten en maar weer nieuwe regels erbij verzinnen en elke keer maar zeggen dat administratieve lasten minder worden
+5
Wilbert
Volksgezondheid en diergezondheid zijn ontzettend belangrijk, zo niet het belangrijkste in Nederland. Zolang kalveren bij de koe risico's met zich meebrengt, wordt het niet uitgevoerd. Artsen en dierenartsen (die in allerlei adviescommissies zitten) zullen dit afwijzen of met werkbare alternatieven komen.
Dus, geen paniek, Thieme moet ook stemmen trekken. Laten wij als melkveehouders het verhaal vertellen vanuit volksgezondheid en diergezondheid, niet defensief, maar neutraal en realistisch.
+1
cjw73
Het heeft misschien wel 1 groot voordeel de fosfaatrechten kunnen wel in de ijskast want dan zijn er zo een mooie berg koeien minder denk ik.
+1
hans van toos
In de Oostvaarderplassen blijft het kalf ook bij de moeder die dan dood ligt van de honger. Deze beleving komt bij de overheid vandaan,hier moeten we op aan!
avondrood
Wat een discussie vanachter een bureau. Heren en dames tweede kamer ga eens in gesprek met veehouders. Wat jullie voorhebben is te langzamerhand een beetje dierkwelling.
Als dit doorkomt kunnen we direct opnieuw de zoogkoeienpremie aanvragen.
Worden we door de tweede kamer en de kalveren leeggezogen.
koeboer
Heb meer moeite met de kringloop wijzer dan de kalfjes halve dag bij de koe laten
pieta
Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. De KLW vul je in en gebruik je voor je management. Kalveren bij de koe laten is vooral veel ellende.
weurding
Mwwaah, halve dag zei hij
+2
magerehein
De motie van Thieme werd gesteund door de PvdD, SP, GroenLinks, PvdA, D66, 50PLUS, PVV, Groep Kuzu/Öztürk en het lid Klein.

Overigens levert deze stemming wel een goed stemadvies op voor de volgende tweede kamer verkiezingen.Dan moet ik er nog wel bij zeggen dat de nog al populaire PVV nederland economisch terug gaat schoppen naar het stenen tijdperk.Een fatsoenlijk economnisch verkiezings progamma moet nog geschreven worden,veel is daar niet van te verwachten,voor alles wat buiten de islam om gaat stemt men gewoon met extreem links mee.Dit is niet de eerste keer en ook niet de laatste
+3
de hoef
Quote:
@magerehein: lid Klein.

klein lid . daar heeft thieme ook niet veel aan
jan is hobbyboer
Quote:
@de hoef: klein lid . daar heeft thieme ook niet veel aan

Leest jouw vrouw hier ook wel eens mee 😄
+1
de hoef
@jan is hobbyboer
computer staat hier in de keuken
en jij weet waar de vrouw hoort
+3
Frans1
@de hoef
Ze leest duidelijk niet mee 😄
spotmelker
@de hoef Als het problemen geeft kort je de ketting toch een beetje in?
weurding
@spotmelkerstaat ze op de grup?
+1
spotmelker
@weurding Geen idee, maar daar heeft het inkorten ook niet zoveel zin wel?
KuikenenKoe
Quote:
@de hoef: klein lid . daar heeft thieme ook niet veel aan

het zou niet weer gebeuren zei je net
Frans1
@KuikenenKoe
Dit was bloedserieus,niks grappigs aan
+1
marcel r
Is er dan niemand meer die dit netjes uit kan leggen in de tweede kamer?

Als dit gebeurt was, dat kunnen de "weldenkende mensen" in de tweede kamer toch niet tot een meerderheid komen????
Coen
Het is puur onderbuikgevoel, bij de linkerkant van de politiek die een veehouderijloos NL wenst 😞
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: veehouderijloos NL wenst

De 2e kamer wil gewoon geen melkveehouderij die de varkens achterna gaat. Ze krijgen sterk de indruk, en niet geheel onterecht, dat dat op het moment met een sneltreinvaart aan het gebeuren is. Dus nu gaat de botte bijl erin. Dat krijg je door jarenlang met de rug naar de samenleving je eigen wil, ondanks opgelegde regeltjes, doordrukt en elke intentie van wetgeving saboteert. Op gegeven moment wordt de wetgever het dan ook zat en krijg je dit soort toestanden. De varkenshouderij hebben ze uiteindelijk in het faillissement gekregen, ze doen nu een serieuze poging ook de koeienboeren op de knieën te krijgen.

Ik probeer me voor te stellen hoe dat gaat met zo'n kalf bij de koe op zo'n robotbedrijf 😄
j h p
@jan is hobbyboerIk probeer me dan voor te stellen hoe het aan de ketting/ op de grup gaat.
jan is hobbyboer
Quote:
@j h p: hoe het aan de ketting/ op de grup gaat

Dat gaat helemaal niet, dus moet maar een (zeer werkverschaffende) oplossing bedenken. Waarschijnlijk vanaf mei t/m september kalven en dan een kleine weide afzetten voor koe en kalf, 2x daags koeien uit weide halen om 'even' te melken. Veel meer kan ik ook niet bedenken.

Maar ik heb maar 15 koeien per jaar, da's nog net te doen, als je er 140 hebt (2 botjes) dan zie ik daar echt geen oplossing voor. Ik denk trouwens dat ik van mijn oplossing ook heel snel de lol af heb, heb juist zelfredzame koeien proberen te fokken om er niet zoveel gedoe mee te hebben. Nu krijg je er gratis heel veel gedoe bij.
+2
de hoef
@j h p
vroeger toen alles nog goed was bonden ze de kalfjes achter de grup vast
jan is hobbyboer
Quote:
@de hoef: vroeger toen alles nog goed was bonden ze de kalfjes achter de grup vast

Ik dacht dat ik nog ouder was dan joe, dit heb ik nog nooit gehoord. Bij ons hebben kalveren altijd mooi strohok gehad zolang ik me herinner.
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: je er gratis heel veel gedoe bij.

van je politieke vrienden moet je het maar hebben
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: van je politieke vrienden moet je het maar hebben

Nou die jongens van RFC mag je ook niet uitvlakken. Kan nog net op een A4-tje wat je allemaal paraat moet hebben bij zo'n QLIP controle.
j h p
@jan is hobbyboer April/mei laten kalven alles naar buiten, melken in de weide wagen en voor de herfst toeslag de kalveren eraf.
KuikenenKoe
@jan is hobbyboer sorry moet je kunnen hebben
heb na het lezen van jou bijdrage's ook wel eens een uurtje met kop tegen muur aan staan bonken
en snap best wel dat je de smoor in hebt
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: sorry moet je kunnen hebben

Je hoeft geen sorry te zeggen, heb geen teer zieltje, ga er hier ook wel eens hard in om discussie beetje op te stoken, dan moet je zelf ook niet zeuren. En dat heb ik volgens mij nog nooit gedaan. Moet wel beetje reuring zijn op dit forum.

Op zich ben ik niet tegen een meer 'boeren' melkveehouderij die de linkse partijen voorstaat. Dat industriemelk-gedoe zie ik als een heilloze weg. Alleen dat geneuzel met die kalveren is wel knap onhandig, en dan na 2 weken 5 tientjes voor een stierkalf krijgen, haha, hoe gek kun je zijn.
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: ouder was dan joe

who the fuck is joe?
Coen
@jan is hobbyboer , dan hebben ze als politiek nu de ultieme kans om die intensieve melkveehouderij op de juiste weg te krijgen, weg van die doodlopende weg 😄
Jan Veenhouwer
Quote:
@jan is hobbyboer: Ik probeer me voor te stellen hoe dat gaat met zo'n kalf bij de koe op zo'n robotbedrijf

Ga maar eens bij Mark Havermans in Moerdijk kijken. Automatisch melken, automatisch voeren en kalveren bij de moeder in een vrijloopstal.
meelezer10
@Jan Veenhouwer
Krijgen wij allemaal meer dan een half miljoen subsidie om zon stal te bouwen.
Jan Veenhouwer
@meelezer10 De vrijloopstal met robots had hij al voor de half milj subsidie. Van de subsidie heeft hij de aanpassing voor het 'kalf bij de koe' te doen betaald en de lely vector.
m uut m
@Jan Veenhouwer
Jij laat je ook gemakkelijk iets wijs maken.
Jan Veenhouwer
@m uut m Dat is waar. Maar toen ik er was in 2010 had hij de stal wel en de subs nog niet.
arjan_kok
@jan is hobbyboerin oude stallen zaten ijzeren ringen aan de muur achter de grup , stond zo'n kalf vast aan touw van krap een meter
oldhuus
Als weer eens een dikke montie bolle heb eens proberen in de ligboxenstal.
-5
henkes
Allemaal direct LTO lidmaatschap opzeggen die doet er toch niks aan
+5
Wilbert
Goed plan!
volgend jaar kalveren verplicht 3 maanden bij de koe!

Ooit afgevraagd welke extra regels en eisen er zouden zijn zonder lobby van LTO? Of ga je zelf 2e kamerleden bellen en uitnodigen op je bedrijf? Ben benieuwd hoe jij dit ziet?
-3
Frans1
Quote:
@Wilbert: Ooit afgevraagd welke extra regels en eisen er zouden zijn zonder lobby van LTO?

Misschien wel minder
+1
oldhuus
Kindercreches etc. ook verbieden, familiekudde, ook in de 2e Kamer!
Druk
Wordt er in Den Haag nog wel geluisterd naar dat gelobby van LTO, ik heb sterk de indruk dat er daar tegendraads wordt geacteerd op de lobby van LTO.
Op regionaal niveau is er nog wel degelijk invloed, in Brussel kan ik het niet bekijken.
KuikenenKoe
Quote:
@oldhuus: Kindercreches in de 2e Kamer!

is al zo
gprumo
Ja laten we dat doen, zijn we na 2017 onze derogatie ook kwijt, top plan.
CO dit onderwerp verwijderen, en rap wat !!!
+3
buorman
?
+5
paul1
Wat doen we met de motie ?
Grasbaal
.
arjan_kok
Plan van aanpak dus , wie geeft voorzetje hier , dienen wij toch serieus plan in ! stel voor dat 1 uurtje genoeg is ! met lijst uitzonderingen op advies van dierenarts bla bla bla , laten we @wiebren in den heag presenteren
dirks
Hoe doen biologische veehouders dit nu al? Volgens mij niet anders dan de andere. Moeten de gangbare bedrijven nog "diervriendelijker" gaan werken dan biologische
jan is hobbyboer
Quote:
@dirks: Moeten de gangbare bedrijven nog "diervriendelijker" gaan werken dan biologische

Ja, worden we allemaal biologisch, hebben we Van Dam mooi te pakken 😄
ricardo
Laten we eerst mar eens kijken hoe lang ze er bij moeten blijven.
+1
Frans1
Toen wij getrouwd zijn kregen we van onze vriendengroep een stierkalf,ze hadden een iglo bij ons ovet de schutting getild(we woonden in het dorp) dus het kalf bij ons in de tuin na het feest.
was dus ook een die bij de koe had gelopen.van narigheid na een paar dagen naar de boerderij gebracht.wat kon dat beessie brullen,de buurt was hem ook strontzat 😄
+1
weurding
Je had hem ook moeten voeren, hing er geen kaartje om zijn nek? 😃
sorry, min hoort plus te zijn
pieta
Moest je vrouw nog wat leren wat dat kalf al geleerd had volgens je vrienden?
weurding
Quote:
@pieta: Moest je vrouw nog wat leren

dan was het vast een "moetje" , anders had ze tijd zat gehad 😉

leuke vrienden overigens ,als ze in dat geval al wisten hoe de vlag er bij hing 😄
+1
Frans1
We houwe het wel effe netjes hier he 😃
+1
pieta
@Frans1
Ik heb het zo subtiel omschreven als ik kon. 😄
Frans1
+1
Wiebren
Terechte frustratie, daarover geen misverstand.
Ook een pavlov-reactie, immers in 2014 was hetzelfde onderwerp en dezelfde verontwaardiging er ook al.
Er is intussen ook best veel tijd en energie in gestoken om het niet alleen bij die reacties te laten, oa via werkbezoeken, informatie en gesprekken. Eigenlijk hetzelfde werk (op een andere plek) als waar leden de afdelingsbesturen in eigen buurt zo om roemen. Alleen dat zie je omdat het in je eigen omgeving is en wat we in Den Haag of Brussel doen is minder zichtbaar.
Als ik dan sommige reacties lees van mensen die de enigen die dit geluid in Den Haag actief inbrengen nog bijna de schuld willen geven ook, dan word ik daar wel wat somber van. Door zo te reageren maak je zo'n beetje alle clichés over boeren in Den Haag waar.

Het is politiek, andere redenen spelen een rol voor partijen om voor te stemmen. Vorig jaar gebeurde dat met verplichte weidegang. Het is inspelen op gevoelens in de sector, en uitlokken van reacties op precies de punten die bij publiek gevoelig liggen.
Daar helpt geen enkel argument wat je alleen als boer begrijpt. Immers, die burger wist al niet hoe het op je bedrijf gaat en je bevestigd dat alleen maar als je zegt: "dat kost melk", "meer werk", "ziekterisico" enz. Het zal best waar zijn, het helpt niet. Wrijven in een vlek.

Laten zien, constructief blijven?
Of woest protest van boze en gekrenkte melkveehouders?
Ik neig naar de eerste maar de tweede voelt lekkerder misschien.
+7
Jack Rijlaarsdam
@Wiebren
Het wordt te veel. Gezeik over fosfaat, vooral veel onzekerheid. Melkprijs valt meesten niet mee. Oerwoud van regels neemt hand over hand toe. Zelfs eigen afnemer doet hieraan mee met invoering verplichte KLW en meer dan strikte medicijnregelgeving. Het evenwicht tussen plezier in het vak en verplichtingen raakt in onbalans. Nu worden we ook nog eens gecriminaliseerd door ons neer te zetten als grootgebruiker van antibiotica, milieu vervuilen met mest, kalveren behandelen als afval en verzorging onthouden door deze niet bij de moeder te laten. Ik begrijp dat de tegenstanders van veehouderij in NL juist nu alles uit de kast halen. Maar toch: het wordt te veel.
matt
Het is op het moment gewoon hartstikke in om tegen de boer aan te schoppen...
mlkvhoudr
Wanneer geven wij de strijd op helemaal noooooittttttttt. Gewoon aan de verplichtingen voldoen en doooorrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

Overigens kon een blind paard zien aankomen dat onze stas deze motie niet ging uitvoeren.

En terecht, je zet de gezondheid van je kalf op het spel voor onderbuikgevoelens van stadjes
gezienus
@matt hoe is het Met het rituell slachten.. of begint ze hem dan te knijpen
weurding
Quote:
@matt: tegen de boer aan te schoppen...

heb stalen neuzen, schop echt wel terug
+1
Frans1
Het punt is dat wij weten dat de stress door het scheiden het minst is als het vrij vlug gebeurt.na een paar dagen samen is het een drama als ze gescheiden worden,dagen lang brullen omdat ze elkaar zoeken.
En nu moet er een wet komen die voorschrijft hoe lang een kalf bij de koe moet blijven omdat de onderbuik van het merendeel van de tweede kamerleden hun dat ingeeft,omdat wij lompe boeren alleen aan geld denken en niet aan de dieren,dus dit niet aan ons over gelaten kan worden.En dat idee steekt wel ja
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: dus dit niet aan ons over gelaten kan worden

Dat hebben we aan ons zelf te danken. Elke regel wordt door sommige boeren creatief uitgelegd, dus dan is de wetgever het op een gegeven moment ook zat en wordt de zaak dichtgetimmerd. Net mensen, als iemand je een paar keer bedonderd heeft, gun je zo iemand ook niet meer het voordeel van de twijfel.
+1
gezienus
Wiebren .sorry als ik het laatste stukje reactie lees ben jij ook al gehypnotiseerd
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@gezienus: Wiebren .sorry als ik het laatste stukje reactie lees ben jij ook al gehypnotiseerd

Wiebren heeft voor de zekerheid z'n profiel op Monsterboard ook maar vast ge-update.
+1
John fr
Mooie reacties, allemaal melkveehouder gericht en niemand denkt er aan die arme kalvermester die die diertjes, die zo fijn bij de moeder gebleven zijn , stuk voor stuk moet pakken en "leren" drinken met een drijfspeen.........daar zijn de stallen en het systeem niet op gebouwd (in Nederland)
meelezer10
O ik hoor het al weer wel. van drie gaat er zijn eigen mee bemoeien. Komt er ook nog een regel dat wel dat kalf een week uit de emmer moeten laten drinken. Dus recht van de koe de wagen op gaat hem niet worden. Dat was nauw het enige positieve wat ik er aan zag.
John fr
Als het dan maar wel met een drijfspeen is want door dat lebberen bij ma is de pensafsluiting aardig verwend door de zuigreflex en hoofd houding en zal bij normaal drinken uit een emmer zonder speen de kans groot zijn dat het direkt de pens ingaat !
Groetjes uit Frankrijk ,
John
+1
Nick83
Ja ik zag ook de kalverhandelaar al achter kalveren aan rennen in een groot strohok waar ook nog verschillende koeien rondlopen ????
Kees12170
Dan wil ik ook dat alle vrouwen verplicht borstvoeding moeten geven en dat de baby de 1e maand tussen vader en moeder in hetzelfde bed komt te liggen.
weurding
Quote:
@Kees12170: baby de 1e maand tussen vader en moeder in

1e maand zal nog wel lukken.....
Frans1
Quote:
@weurding: 1e maand zal nog wel lukken.....

Kun je grappen over maken,maar ook bij mensen kan het gebeuren dat je in je slaap op de baby rolt als die bij de ouders in bed ligt
cs-agrar
@Frans1
daar is het fout gegaan bij fam thieme.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: daar is het fout gegaan bij fam thieme.

Ik wilde vanmiddag hier al vrij grove grappen maken over LTO bestuurders maar heb me maar ingehouden omdat de nogal behoudende agrarische wereld dan massaal foei gaat zeggen 😄.
Cornelis
@jan is hobbyboerGemiste kans jan!
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: Gemiste kans jan!

Na de ophef over mijn reaktie op een zelfmoord heb ik mezelf maar wat censuur opgelegd. Daar kunnen ze in landbouwland nog niet zo goed tegen 😄. Stoere mannen met tere zieltjes.
+2
Cornelis
@jan is hobbyboerNou die vond ik ook wel grof om eerlijk te zijn.
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: Nou die vond ik ook wel grof om eerlijk te zijn.

Ik zal het jullie niet meer aandoen wat er werkelijk in dat verdorven brein van mij omgaat 😄
+2
Cornelis
@jan is hobbyboerGeeft wel reuring zoals ze dat hier zeggen 😄
MTSTAMMINGA
@jan is hobbyboer
Een mens wordt gevormd en mis vormt soms door de zelfde samenleving
Dat ik zou zeggen zoek hulp 😞 😄
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: Dat ik zou zeggen zoek hulp

Dit is mijn therapie, open inrichting met gelijkgestemden, soort van AA-clubje voor agrariërs 😄.
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: met gelijkgestemden

Wie?
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: Na de ophef over mijn reaktie op een zelfmoord heb ik mezelf maar wat censuur opgelegd. Daar kunnen ze in landbouwland nog niet zo goed tegen . Stoere mannen met tere zieltjes.

Heeft niks met tere zieltjes te maken hoor,maar soms is het gewoon beter om even niks te zeggen en het bij denken te houden.Je HOEFT niet alles te zeggen,geldt voor Geert Wilders(die vindt ook dat alles gezegd moet kunnen worden,iets met vrije meningsuiting,maar daar hoort ook een stukje fatsoen bij),maar ook voor jou 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Je HOEFT niet alles te zeggen

Ach, dat is een spanningsveld waar ieder z'n keuzes maakt, ik ben tegen dat bekrompen gedoe om iets niet te zeggen omdat anders misschien wel zere teentjes geraakt worden. Je moet het ook allemaal niet te serieus nemen.
+1
Todi
@jan is hobbyboer
Toch niet door de dreigende oorlog. smily.
+1
pieta
@jan is hobbyboer
Wie wil zeggen wat ie denkt zou ook verplicht moeten zijn om na te denken over wat ie zegt. 😄
+1
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: Je moet het ook allemaal niet te serieus nemen.

Dat doe ik ook niet,maar als net je echtgenoot(e) zichzelf heeft opgehangen doe je dat wel! Daar gaat het om.Ik heb olifantevel en stalen neuzen,dus kom maar op met je geneuzel
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Dat doe ik ook niet,maar als net je echtgenoot(e) zichzelf heeft opgehangen doe je dat wel

Mijn vader is te vroeg doodgegaan aan longkanker, dat was voor een behoorlijk deel z'n eigen schuld, vanaf je 16e pakje cigaretten per dag roken is niet heel erg bevorderlijk voor je gezondheid. Is echt een vreselijke ziekte, heb het van zeer dichtbij meegemaakt, maar zie absoluut niet in waarom iemand daar geen rauwe grap over mag maken. Iedereen komt wel eens iets vervelends tegen in z'n leven, mensen van 50 zonder krasjes kom ik weinig tegen.
+3
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: mensen van 50 zonder krasjes kom ik weinig tegen

Mijn vrouw is nog maar 37 en daar zit ook een scheurtje in 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Mijn vrouw is nog maar 37 en daar zit ook een scheurtje in

Kijk, zo kennen we elkaar weer 😄. Vrouw leest ook mee?
+1
Frans1
@jan is hobbyboer
voor de zekerheid maar tje achter gezet 😄
+2
pieta
@Frans1
Bij jou is ze nog maar 37 bij mij al 37. Ik weet de tijd nog goed dat ik een vrouw van 37 gewoon een oud wijf vond.
+1
Frans1
@pieta
is hetzelfde wanneer jeugd je met u aan gaat spreken,dan voel je je ook al oud 😄
weurding
@pieta quote een oud wijf vond
en toen je verkering had vond je het ook raar dat je schoonouders nog gemeenschap hadden? 😄
+3
spotmelker
Quote:
@Frans1: daar zit ook een scheurtje in
Hoe vaak probeer jij dat te 'lijmen'? 😃
+2
weurding
@spotmelkerwellicht ten overvloede: lijm werkt alleen op een droge ondergrond 😉
pieta
@weurding
Waar denk je tochaan? Ik dacht aan hele andere dingen ... 😄
weurding
@pietaeen deuk in de melkprijs en een scheur in de broek 😉

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouderij , koe , kalf en tweede kamer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
169
DEELNEMERS
61
WEERGAVES
2