Honderden te lichte kalveren doodgespoten

Op verschillende verzamelplaatsen lagen vorige week woensdag stapels van tientallen dode kalveren. Volgens veehandelaren zijn in de laatste week ruim 300 kalveren geëuthanaseerd omdat ze te licht zouden zijn en er voor deze dieren geen plaatsingsruimte was.

Deel dit topic

Reacties

producent
melkvee.nl/nieuws/8310/…

In heel Oost-Nederland haalde de VanDrie Group donderdag 21 januari geen kalveren op. Dit meldden veehandelaren. Kalveropvangcentra en kalverhandelaren kregen bericht dat er geen ontvangst was in verband met plaatsgebrek.

Geplaatst op vrijdag 05-02-2016
Op verschillende verzamelplaatsen lagen vorige week woensdag 27 januari stapels van tientallen dode kalveren. Volgens veehandelaren zijn in de laatste week ruim 300 kalveren geëuthanaseerd omdat ze te licht zouden zijn en er voor deze dieren geen plaatsingsruimte was.

Henny Swinkels directeur van de VanDrie Group, is verwonderd over het nieuws: „Ik kijk ervan op, maar als veehandelaren dit bevestigen, is het ongetwijfeld waar.”

Niets meer aan toe te voegen.
+3
Grasbaal
En daar gaat je goeie imago, dit is hetzelfde probleem als met de onverkoopbare bokjes in de geitenhouderij. Ik ben voor regelgeving dat je gezonde dieren niet mag euthanaseren. Hou ze een maandje aan de volle melk, en je hebt zalig zacht kalfsvlees te verkopen.
+2
Nick83
Quote:
@Grasbaal: Hou ze een maandje aan de volle melk, en je hebt zalig zacht kalfsvlees te verkopen.

En wie gaat da kopen dan? Enig idee wa het slachten van een kalfje kost?

De enige die hier in NL op een economische rendabele manier kalveren kan slachten, zijn een paar kalverslachterijen (van van Drie) en dan met grote hoeveelheden te gelijk. Verder kan niemand het. Slachten kost veel meer als wa die paar kilo vlees op zou kunnen brengen. Ook al is het vlees nog zo lekker. Of men moet 3x zoveel willen betalen, maar da gaat het ook nie worden.
mijnietgezien
Dat is dan verplicht kalfjes opfokken als melkveehouder. Denk je echt dat je daarmee kunt concurreren met de kalvermester?
Kortom: dat wordt dus nog goedkoper vlees omdat de melkveehouder gratis de eerste kilo's aanlevert. De kalvermester is uitgeknepen, dus moeten ze van jou maar doorgaan met het uitknijpen van de melkveehouder.
+4
DeBoerin
Ik hoorde vandaag van onze handelaar dat komende week zeer waarschijnlijk Zuid aan de beurt is om geen lichte kalveren te leveren. Vraag het na bij je handelaar VOOR je kalveren meegeeft, hier wil je toch niet verantwoordelijk voor zijn als melkveehouder.
-3
harke
Laat van drie ook eens eerlijk voor zijn kalveren opkomen en zeggen dat hij de hele kalversector kapot maakt!!
Meneer van drie staat niet voor niets in de quote 500
Frits1
@harke en dat in een sector die altijd verliezen heeft....
De verliezen zullen wij bij (contract) mesters komen te liggen.
harke
Over dierwelzijn gesproken.
Wij doen ons best om een zo gezond mogelijk kalf aan te bieden en meneer van drie laat ze doodgewoon afspuiten!!!
Ik zou zeggen pvdd kom eens bij van drie op bezoek ipv onze sector afkraken
+7
de hoef
Wijze na een ander heeft geen zin
+4
Jan Veenhouwer
Precies de hoef, als een autofabrikant onbeperkt auto's gaat maken raakt hij ze ook niet kwijt, tenzij hij er geld bij doet.
Wat betreft te lichte kalveren; langer houden en beter voeren!! Door de melkveehouder wel te verstaan.
Todi
@Jan Veenhouwer
Jan we komen regels tegen. Tussen 14 dagen en 35 dagen.
+1
Jan Veenhouwer
@TodiDaar zit 3 weken ruimte tussen, dan zullen er niet veel kalveren zijn die nog te licht zijn.
Ik kreeg deze week voor het eerst op mijn afleverbon de gewichten van de kalveren te zien. Het waren in mijn beleving 2 LICHTE stierkalfjes, gewoon uit HF vaarzen, 15 dagen oud, toch bleek dat mee te vallen 52 en 54 kg. Dan kan ik me wel voorstellen dat Van Drie ze niet wil onder 36 kg.
+6
Nick83
Je doet net alsof van Drie verplicht is om ze af te nemen. word wakker, hij is nergens toe verplicht. Jij moet niet iets produceren waar geen vraag naar is.
producent
Quote:
@Nick83: Je doet net alsof van Drie verplicht is om ze af te nemen. word wakker, hij is nergens toe verplicht

Wanneer je zoals van Drie de markt zo domineert heb je wel degelijk verantwoordelijkheid. Dat ze niet veel opbrengen is een ander verhaal.
pieta
@producent
Als hij toch aangeeft dat ze niet worden gehaald waarom gaat de handelaar ze dan eerst ophalen bij de boer en brengt hij ze naar een opvangcentrum?
En Van Drie had een oplossing die bij onze RFC democratisch is afgewezen.
+2
de hoef
Quote:
@pieta: ophalen bij de boer en brengt hij ze naar een opvangcentrum?
En Van Drie had een oplossing die bij onze RFC democratisch is afgewezen.

en daarom laten ze nu effe zien wie de baas is
Metal ap
Word tijd dat de melkfabriek wat minder melk ophaalt
-2
meelezer
Niet wijzen naar van Drie. Te lichte kalveren wil van Drie vast met plezier afnemen, als de leverancier (melkveehouder) bereid is geld achter een kalf aan te gooien.
En de economie (wat veehouderij uiteindelijk is) leert dat afspuiten goedkoper is dan betalen voor aflevering.

Een te licht kalf is als cambuur. "Het is niks, wordt niks en zal nooit wat worden"
+2
de hoef
Import verbod voor ibr en bvd dieren ,en hier ook als de wiede weerga ibr en bvd vrij zien te worden
oldhuus
Die Poolse kalveren hebben meer kwaliteit zeggen ze dan, hoe zou dat komen? De lichte kalveren gooien ze daar gewoon direct in de bos.
de hoef
Quote:
@oldhuus: gewoon direct in de bos.

das ook waar ,maar daar hebben ze hier geen boodschap aan
buorman
@oldhuus
Kwaliteit is wat anders dan kilo's
De poolse kalveren zijn ouderwetser van type, en daardoor geschikter dan die smalle Ned kalveren
oldhuus
@buorman
Ja dat geloof ik wel. Hier laatste tijd veel montbeliarde kruislingen en die leveren ook wel rond de 120 op.
harke
Ooh dus jij vind het normaal dat de hele kalverhandel om zeep gaat door 1 bedrijf?
Volgende stap is dat wij onze kalveren afspuiten na de geboorte!
En dan wil ik de pvdd wel weer horen.
+1
Jan Veenhouwer
Als onze kalveren net zo goed zijn en niet duurder dan importkalveren neemt Van Drie gewoon onze kalveren af hoor!! Handel is handel. Blijkbaar zijn onze kalveren niet goed genoeg! En het aanbod is royaal, dus wat zou je zelf doen?
+1
cs-agrar
Eigen kalveren eerst. Aan andere kant hebben deels de veehouder en handelaar ook boter op hun hoofd. Bied geen te lichte kalver aan of neem ze niet mee.
harke
En naar wat voor kalver is nog wel vraag straks?
Of kijken jullie niet op de afrekening
meelezer
Nu kunnen we nog kijken naar de opbrengst. Wacht maar, binnenkort komt er inderdaad een factuur.
harke
Ik zou niet weten welk ras je zou insemineren voor meerwaarde vh kalf
+1
komelker 2
Montebelairde
+1
paul1
Niet zo naief allemaal : zonder van drie kan de nederlandse melkveehouderij met twee derde van de kalfjes nergens naar toe, dus hij bepaald en niet wij.
Grasbaal
De individuele keuringskosten liggen nu waarschijnlijk te hoog, mijn vader was vroeger noodslager en elke doodgeboren nuka werd geslacht en bracht geld op voor de boer. Volgens mij iets van 25 tot 50 gulden per kalf.
Frits1
@Grasbaal, ja vroeger toen de lucht nog schoon was en seks vies.
Grasbaal
Quote:
@Frits1: vroeger toen de lucht nog schoon was

Vroeger was de lucht ook al niet ""schoon": nos.nl/artikel/…
+3
pieta
@Grasbaal
Was de seks wel vies dan? Of is dat ook niet waar? 😄
+3
de hoef
Quote:
@pieta: Of is dat ook niet waar?

volgens opa hier was da toen ook nie echt vies
+2
spotmelker
@de hoef Vroeger gebeurde er ook wel eens wat thumb9.shutterstock.com/display_pic_with_logo/…
meelezer
Grasbaal was dat in de tijd dat de slachtkosten lager waren dan in de opbrengstwaarde van de huid?
De keuringskosten van de nVWA maken nu slachten van te lichte nuka's onrendabel
+1
Grasbaal
Quote:
@meelezer: de opbrengstwaarde van de huid?

Inderdaad maakte de opbrengst van de huiden de keurings- en slachtkosten goed als er een koe werd afgekeurd.
+1
jg
Collectief ingrijpen ligt op de loer , aldus Huinre . De grote groei brengt alleen maar ellende . Overschotten van melk mest en kalveren.
+1
friesboertje
Tussenkalftijd moet nodig omhoog dus!
pieta
Wij hebben er hier vanmorgen een van Van Drie op de stoep gehad. Alle stallen liggen tjokvol met kalveren en er is ongerustheid over de prijsontwikkeling vanwege het te verwachten grotere aanbod van vette kalveren. Kortom: het lijkt voorlopig niet beter te worden voor je nuchtere kalveren.
de hoef
Jij zet ze toch zelf op pieta
wij kunnen elke week wel wat bij je brengen vur wa geld en goei woorden
+2
pieta
Quote:
@de hoef: wij kunnen elke week wel wat bij je brengen vur wa geld en goei woorden

Geld mag je wel gewoon overboeken naar mij. De lichte kalfjes mag je dan houden. 😄 Het bespaart je toch mooi de transportkosten. 😄
de hoef
Quote:
@pieta: Kortom:

hoeveel m3 mest maakt 1 rose kalf en welke gehalen
pieta
Plusminus 5 m3 per jaar met 2 kg fosfaat en 6 kg stikstof.
de hoef
@pieta
bedankt
pieta
@de hoef
Het tweede wat ik noemde zijn gehalten. Maar dat had je vast wel begrepen. Moet ik mijn IBAN nog via een pb aan je bekend maken zodat je geld kunt storten? 😄
+1
de hoef
Quote:
@pieta: Het tweede wat ik noemde zijn gehalten.

dacht al kreeg er geen geld op gestort
+4
de hoef
Quote:
@pieta: Moet ik mijn IBAN nog via een pb aan je bekend

doe maar laat ik hem weurding kraken zodat we hem leeg kunnen maken
+1
pieta
@de hoef
Let wel op dat je niet in het gat valt. 😄
+1
de hoef
@pieta
zwarte[geld]gat
+2
meelezer10
Quote:
@pieta: Let wel op dat je niet in het gat valt

@weurding wacht weiselijk nog een paar dagen af. Op 10 februari na de middag slaat hij zijn slag. Dan is dat gat bij de meeste melkveehouders iets minder diep en kan hij het gelijk weer op volle diepte brengen. 😄
+1
Jaap40
@pieta
Het schijnt dat van drie 850.000 kalveren jaarlijks importeert. Dit terwijl het aanbod in Nederland bij 750.000 ergens ophoudt. Misschien kan iemand deze cijfers bevestigen.

Dan is de groei van kalveren uit Nederland niet erg groot, maar wel de druppel die de emmer doet overlopen.
m uut m
Cijfers zitten aardig in de buurt. Het probleem is dat de Nederlandse aanvoer is verdubbeld
brabo
@m uut m
verdubbeld lijkt me sterk, dat zal wel ergens ophouden met zo'n 15 - 20 % meer vermoed ik
m uut m
@brabo
1,5 miljoen koeien keer 50% is 750000. Momenteel 1,8 miljoen koeien keer 80% is 1440000 is toch bijna een verdubbeling.
Jaap40
@m uut m
Als jou cijfers kloppen dan is dit een te extreme groei. Komt niet goed vanzelf.

Maar die 850.000 jaarlijkse import verdient ook enige serieuze aandacht. Metname ibr BVD en misschien wel mkz insleep.
Import moet natuurlijk kunnen, maar dit soort aantallen is sowieso vragen om problemen Van Drie. Moeten die dieren ook in quarantaine? Welke control es zijn er? Of gewoon zo hard mogelijk de grens over rijden......
+1
m uut m
@Jaap40
Weet niet of de cijfers kloppen maar in mijn omgeving worden momenteel maar heel weinig kalfjes aangehouden. De meesten houden hier nu nog maar 20% aan vandaar deze berekening.
buorman
@m uut m
tijd voor nieuw batterijtje in de zakjapanner denk ik
Jan Veenhouwer
@m uut m
Dit is maar tijdelijk, over 2 jaar komen ze er achter dat ze te weinig vaarzen hebben voor vervanging, gaan ze wel weer meer jongvee aanhouden. Want bij de meesten is de gedwongen vervanging hoger dan 20%.
brabo
Quote:
@m uut m: Weet niet of de cijfers kloppen maar in mijn omgeving worden momenteel maar heel weinig kalfjes aangehouden. De meesten houden hier nu nog maar 20% aan vandaar deze berekening.

Oh, het zijn jouw eigen cijfers........
+3
MTSTAMMINGA
Tot nu toe brengen mijn mislukte koekalver ,die worden geslacht met 3 maanden ongeveer Nog wat op

Heb momenteel ook weer 2 van die 30 kg dingen liggen [van tweelingen ]
Geef van Drie groot gelijk dat hij die niet mesten wil
christo
In andere sectoren wordt ook geeuthanaseerd. Waarom dat naar buiten brengen? Schiet je helemaal niets mee op.
+3
cs-agrar
Quote:
@christo: Waarom dat naar buiten brengen?

Dan onder de pet houden en laat maar zo wezen? Dit gaat gewoon de verkeerde kant op.
christo
@cs-agrar
Principieel ben ik er tegen. Maar principes kun je niet eten. We hebben kalveren waar geen markt voor is.
+2
DeBoerin
Quote:
@christo: In andere sectoren wordt ook geeuthanaseerd

Vanmiddag bedrijfsbegeleiding gehad; dierenartsen uit zijn praktijk zullen niet mee werken aan euthaniseren van te kleine maar verder gezonde kalveren.
+3
Coen
@DeBoerin , en terecht
christo
[@DeBoerin Het zal mij niet verbazen als er steeds meer zieke lichte kalveren gaan komen.
+1
Campagne
@Coen, veeartsen willen terecht niet meewerken, maar is het niet zeer erg dat de vraag al gesteld zou kunnen worden? Hoever is de veehouder al van de dieren af komen te staan? Wat is de limiet? Of krijgen we straks dit ook, wanneer de "regels ons ertoe dwingen"? Pas op, schokkende beelden zegt men, ik heb ze niet gezien.

videos.leparisien.fr/video/…
+2
kanniewaarzijn
Quote:
@Campagne: ik heb ze niet gezien.
Ik nu wel, maar ik wou dat ik ze niet gezien had. Je schaamt je dood dat je bij "de sector" hoort. Walgelijk!!
+4
MTSTAMMINGA
Quote:
@Campagne: Hoever is de veehouder al van de dieren af komen te staan?

Als een veehouder niets meer geeft om een ziek of dood beest ,is hij niet lang meer veehouder
cs-agrar
Quote:
@christo: We hebben kalveren waar geen markt voor is.

ER is ook melk waar geen markt voor is, jou als boer zijnde en dus oorzaak ook maar afspuiten?

Gewoon je verantwoordelijkheid nemen.
aukevd
Wat vragen Kars: wat voer je ze? wat wegen ze als ze geslacht zijn en wat kost het
MTSTAMMINGA
Heb je een pb gestuurd met antwoord
Coen
@MTSTAMMINGA , wij hebben ze ook wel eens gevoerd/gemest met 'superheffingsmelk', dat kon toen wel uit, maar dat betwijfel ik nu toch wel.

NB: proficiat karst-CV
MTSTAMMINGA
@Coen
Moet ik nou hier mijn naam ook veranderen 😃
Coen
@MTSTAMMINGA , ja, als je de beherende vennoot bent 😄
+2
brabo
Gewoon tkt flink opschroeven zodat je weinig kalveren te leveren hebt.
misschien te stimuleren door de melkfabrieken door een plus te geven op melk van bedrijven met een tkt van minimaal 470 😄
quirine-q-de-kok
LID werkt voor RVO en als in beslag genomen dieren onverkoopbaar zijn worden ze OOK afgemaakt. In asiels idem. Zwartboek in beslag genomen dieren van st zinloos geweld. OVP, apenhel Rijswijk, zwanendrifters, proef/broodfok, vechthonden is dierenleed, waar politiek OOK niks aan doet, omdat er grof verdiend wordt aan dierenleed. Pas je dieren op de markt verhandelen als ze het goede gewicht hebben. Misschien dat dierenbescherming een plek heeft om kleine kalfjes op te vangen (kuch, kuch, kassa)
oldhuus
Quote:
@quirine-q-de-kok: Misschien dat dierenbescherming een plek heeft om kleine kalfjes op te vangen

Oostvaardersplassen?
pieta
Quote:
@quirine-q-de-kok: onverkoopbaar zijn worden ze OOK afgemaakt. In asiels idem.

Ik lees hier iets over asiels en afmaken. Hier kunnen we natuurlijk wel een hele lullige reactie op geven. 😄
buorman
Er word pittig ''naast de emmer gemolken'' @ the moment
+1
familie pelle
Oplossing hiervoor is moeilijk. Maar laten we beginnen met een nog grotere differentiatie in prijsklasse tussen kalveren. Boven 45-50 kg 20 euro meer betalen en de lichtere kalveren minder tot niks maar wel afname. Daarnaast moeten we echt af van die 35 dg regeling. Ik moet misschien nog bijleren maar ik krijg kalveren die 3 weken te vroeg geboren zijn of 2 ling kalveren niet op gewicht in 35 dg.
cs-agrar
We beginnen eerst met de grens dicht voor importkalver, en meereizende ellende. Wat dacht je daar van. Hier afspuiten en ze uit het buitenland invoeren.. gaat het niet
+2
buorman
[quote]@cs-agrar: beginnen eerst met de grens dicht voor importkalver, en meereizende ellende. Wat dacht je daar van. Hier afspuiten en ze uit het buitenland invoeren.. gaat het niet

Zorg ervoor dat je een concurrerend product in de markt zet, maar verwacht niet van een ander dat ze jou probleem oplossen en geld bijleggen
+4
pieta
@buorman
Ja, mooie asociale gedachte van velen hier. De kalveren moeten wegblijven maar wij willen wel melk exporteren, vaarzen exporteren, melkvee importeren en voer importeren. 😄
Campagne
@buorman grenzen dicht van een land wat volledig afhankelijk is van z'n (agrarische) export?
+1
buorman
@Campagne
even beter kijken, is een citaat gevolgd door mijn reactie
+1
buorman
@pieta
Verzachtende omstandigheden @pieta, wss nog nooit meegedraaid in een mesterij en/of slachterij
cs-agrar
Quote:
@buorman: Zorg ervoor dat je een concurrerend product in de markt zet, maar verwacht niet van een ander dat ze jou probleem oplossen en geld bijleggen

Klopt, zoals ook eerder genoemd, wat moeten die te lichte kalver op dat verzamelcentrum? Aan andere kant kunnen boeren nog heel wat leren van meneer van Drie
buorman
@cs-agrar
Tsja de rommelmarkten mogen ze ook niet meer heen .............
Destijds als jochie veel met de veerijder op pad geweest, hadden er een geregelde klant bij; do avond paar dikke kalveren laden voor de vrijdagsmarkt in Leeuwarden, volgende morgen weer wat kleine kalfjes vanaf de markt brengen.
Man deed die kleintjes paar week bij een oude koe, en paar week later haalden we ze weer op.
Maar dat kan allemaal niet meer
oldhuus
Een veearts is ook opgeleid om dieren beter te maken.
Maar die lichte kalveren gewoon de kosten doorberekenen, een afgekeurde slachtkoe krijg je toch ook een rekening.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@oldhuus: Maar die lichte kalveren gewoon de kosten doorberekenen, een afgekeurde slachtkoe krijg je toch ook een rekening.

Het gaat allang niet meer om de kosten. We moeten als sector niet in de krant komen onder het kopje baby-moordenaars.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@buorman: Maar dat kan allemaal niet meer

Zolang deze kalveren niet op de markt in het systeem staan, zou dit toch nog kunnen, rechtstreeks leveren. Alleen nog zo'n liefhebber vinden.
oldhuus
@Jack Rijlaarsdam
Als ze ze maar gratis meenemen en af spuiten blijven ze afleveren. Als het geld gaat kosten gaan ze vanzelf beter opfokken of andere oplossingen bedenken, en dat enkele kalfje in de polder die komt echt niet in de krant, die stapels bij de verzamelplaats wel, en anders hoe hebben de Jersey-boeren het altijd opgelost?
+1
cs-agrar
@buorman
Wat die oude koe kan, kan de veehouder toch zelf ook
m uut m
@oldhuus
Zelfs een klein jersey kalfje is nog 35 kg op 35 dagen. De beste oplossing is om te zorgen dat je ze niet krijgt. Jersey×blauw geeft kalveren met voldoende waarde. Vorige week 2 jersey stiertjes zijn gelijk geslacht opbrengst 0 een koekalfje en een stierkalfje j×bb brachten samen 185 op.
brabo
Quote:
@m uut m: Vorige week 2 jersey stiertjes zijn gelijk geslacht opbrengst 0

moet je ze dan ook eerst nog 14 dagen voeren of gaan ze gelijk weg?
m uut m
@brabo
2 week moet nog even navragen of eerder vervoeren mag
+1
pieta
@m uut m
Eerder vervoeren mag. Fokkalveren mogen ook eerder. Vanaf welke leeftijd slachten mag/kan weet ik niet. Probleem bij kalverhouders is dat kalveren de eerste 14 dagen van hun leven gehuisvest moeten worden op stro of vergelijkbaar. Niet op roosters.
m uut m
@pieta
Maandag gaan er 2 kalfjes van 5 dagen naar de slacht. Ik kan er ook geen info over vinden.
de hoef
Quote:
@m uut m: naar de slacht.

volgend weekend barbeque zeker
buorman
@de hoef
Wel eens nukavlees gegeten de hoef?
Voor de bbq zou ik ze eerst een paar mnd goed voeren
de hoef
@buorman
nee nog nooit ,maar lijkt me wel sappig
+1
m uut m
@de hoef
Ze gaan naar wat wij de Turken slager noemen.
brabo
Quote:
@m uut m: Turken slager

Nou, nou, iets meer respect graag voor onze hardwerkende medemens 😄
buorman
@de hoef
Sappig idd, mss is week zelfs wel een betere omschrijving, en weinig tot geen smaak.
Ik heb ze iig liever als ze een paar mnd gevoerd/gezoogd zijn.
Zuiglam is ook heerlijk, maar nulam viel zwaar tegen.
de hoef
Quote:
@buorman: Zuiglam is ook heerlijk, maar nulam viel zwaar tegen.

je moet ze ook weg spoelen ,met bier he
meelezer10
Quote:
@brabo: hardwerkende medemens

ja maar 19 van de 20 keer gaat dit niet op.
+1
de hoef
@meelezer10
turken vallen wel mee
zijn de marokanen die lui zijn en stelen
+1
brabo
@de hoef
Hij had het over een Turken slager, maar volgens mij is Turkse slager een betere uitleg.
Zijn klanten zouden anders kannibalen zijn
m uut m
@brabo
De slager is een Nederlander maar hij heeft een special klanten bestand er wordt van alles geslacht behalve varkens.
pieta
@de hoef
Ja was toch ook een mop van brandstichter is pyromaan, dief is kleptomaan, wat is dan een Marokkaan? 😄
de hoef
@pieta
ik heb effe zitte denken ,maar heb geen idee
+1
pieta
@de hoef
Ik weet het ook niet meer precies maar het was met stelen en brandstichting. 😄
+1
de hoef
@pieta
ik weet wel waarom ze een turk niet met een marokaan kruisen
dan krijg je een dief die te lui is om te stelen
pieta
Als jij ze al niet op een beetje gewicht kan krijgen wat denk dat een mester er dan mee doen kan?
mijnietgezien
Ik neem aan dat een mester zoiets beter kan dan ik.
Al die verhalen dat ze maar langer bij de melkveehouder moeten blijven snap ik ook niet: het levert niet meer vraag op, en de melkveehouder werkt niet goedkoper. De enige manier dat je dat recht kunt rekenen is er vanuit gaan dat de melkveehouder gratis wil werken. Wat dan weer de markt verpest.
pieta
@mijnietgezien
Het probleem is gewoon de hoeveelheid afzet die er is voor kalfsvlees. Waarom denk je dat er sinds een paar jaar ook al jong rose is? Naast de benaming kalfsvlees scheelt het ook kg vlees op de markt. Er zijn gewoon te veel kalveren.
cs-agrar
Quote:
@mijnietgezien: Al die verhalen dat ze maar langer bij de melkveehouder moeten blijven snap ik ook niet: het levert niet meer vraag op, en de melkveehouder werkt niet goedkoper. De enige manier dat je dat recht kunt rekenen is er vanuit gaan dat de melkveehouder gratis wil werken

Kalver zijn door grootste risico-tijd heen met twee wkn, das stukken makkelijker voor de mester. Kijk eens in de veetrailer van je kalverhandelaar als ie komt halen, degenen die liggen zijn de zwakke, die zou jij dan ook niet willen hebben.
+3
weurding
Quote:
@cs-agrar: degenen die liggen

gezien de rijstijl van mijn handelaar bleef ik ook liggen 😉
mijnietgezien
@pieta
Dus het heeft geen zin om ze als melkveehouder langer te houden: het maakt voor het overschot niet uit of dat nu bij de kalverhouder of bij de mester gevoerd wordt.
Uiteindelijk zouden ze gewoon eerder naar de markt moeten: na 5 dagen afspuiten in plaats van 20 dagen, scheelt in ieder geval 2 weken voer voor de hele keten.
pieta
@mijnietgezien
Afspuiten vind ik een waardeloze term. Euthanaseren. Euthanaseren moet je alleen willen bij een ongezond kalf. Dus als we gezonde kalveren hebben waar nu geen goede bestemming voor is dan is het eerste aandachtspunt om een bestemming te zoeken. En vervolgens de kosten en/of opbrengsten daar neerleggen waar ze thuishoren.
mijnietgezien
Het punt is alleen dat er niemand echt verantwoordelijk is voor het vinden van de bestemming. Op het moment dat het kalf naar de markt gestuurd wordt is het nog niet zeker dat er geen bestemming voor is. Op het moment dat het duidelijk is dat er geen bestemming is, mag het kalf niet meer terug. Het kalf hangt dan zomaar ergens tussen. Het lijkt mij het eenvoudigste als een andere bestemming zich gewoon bij de markt zou melden (dierentuinen? trofeejagers?).
Overigens is het onverklaarbaar dat het importeren van kalfjes goedkoper is, als ze tegen transportkosten in Nederland bij de boer weghalen. Dat ruikt wel heel erg naar dumping.
pieta
@mijnietgezien
Verschil in kwaliteit speelt ook een rol. Ik weet niet hoeveel kalveren er op één vracht mee kunnen maar stel dat ze gemiddeld 10 uur rijden dan zullen die kosten je alles meevallen.
En de oplossing zou eigenlijk moeten komen vd NZO.
mijnietgezien
Kwaliteit moet ook betaald worden. Dat gebeurt dus kennelijk ook niet in het buitenland.
pieta
@mijnietgezien
De melk die leveren is toch ook van eerste kwaliteit en levert toch ook weinig op. Vraag en aanbod speelt ook een rol.
+1
buorman
Quote:
@familie pelle: echt af van die 35 dg regeling. Ik moet misschien nog bijleren maar ik krijg kalveren die 3 weken te vroeg geboren zijn of 2 ling kalveren niet op gewicht in 35 dg.

Dat soort kalveren zit een mester ook helemaal niet op te wachten
+6
puntertje
MKZ is al eens met nuka's naar Nederland gekomen, en nu weer houdt de nuka-importeur de gezamenlijke IBR- en BVD-bestrijding tegen. Alle slachtlijnen en poederfabrieken zijn in handen van Van Drie, er is niemand die ook maar een schijn van kans heeft om in die sector in te breken. Het is een groot monopolie. 1000 kalveren per dag te veel?, er worden meer dan 2000 per dag naar Nederland toe gesleept. De beste kalveren worden in het buitenland uitgezocht, en dan wordt vervolgens gezegd dat buitenlandse kalveren 'veel beter zijn'. In tegenstelling tot het Nederlandse I&R systeem heeft Van Drie een rotsvast vertrouwen in bijv. het Litouwse registratiesysteem. Die mensen zullen het natuurlijk nooit in hun hoofd halen om pas na 4 dagen een oormerkje in te doen.
De zuivelfabrieken investeren miljarden euro's in marktontwikkeling, innovaties en exportverbetering. De kalvermesterij kart vanuit heel Europa zeer risicovol vee hier naar toe en vertelt de Nederlandse melkveehouders dat ze hun mond moeten houden omdat ze blij moeten zijn dat ze kalveren überhaubt meenemen. Maar als het op veterinair gebied fout loopt krijgt de zuivelsector een klap die velen niet zullen overleven Ook de dierhouderij in zijn algemeenheid wordt dan door de maatschappij compleet uitgekotst.
Je hoort mij niet klagen als een goed kalf maar een paar tientjes opbrengt, maar als tegelijkertijd kalveren voor een tientje minder uit alle uithoeken van Europa hier naar toe worden gesleept waarvoor ik als melkveehouder het grootste risico loop dan wordt het wel heel moeilijk om compassie voor 'quote 500' Van Drie en 'recht wat krom is prater' Swinkels te hebben. Met ex-politicus en nu voor groot geld gezwichte Jopie Atsma en de aan de kant geschopte ex-bankier Wimpie Thus denkt Van Drie nog zwaargewichten binnen te hebben geloodst, maar die twee zullen zich straks ook realiseren dat ze als woordvoerders in een nieuwsprogramma's waar ook stapels gezond afgespoten kalfjes te zien zullen zijn, zij hun carrière nooit meer een boost zullen kunnen geven.
buorman
Quote:
@puntertje: maar als tegelijkertijd kalveren voor een tientje minder uit alle uithoeken van Europa hier naar toe worden

Dat tientje in de kalversector is ong zoiets als die cent in de melkprijs.
Voor een buitenstaander niet te begrijpen maar de insiders weten wel beter
puntertje
Quote:
@buorman: maar de insiders weten wel beter

Het is wel duidelijk dat jij geen snars van mijn betoog hebt begrepen. Als dat tientje dermate belangrijk is voor de kalverhouderij dat je er een andere sector een enorm risico door laat lopen dan moet je concluderen dat er geen basis is voor de kalverhouderij op deze manier in Nederland. En Van Drie zit ook niet te wachten op meer initiatieven in andere landen. Ik bedoel; als die nuka's daar zo geweldig zijn kun je ze daar toch ook mesten? Maar dan raken ze de regie kwijt en dat past niet in de monopolistische manier van werken.
+2
pieta
@puntertje
Hetzelfde betoog kun je ook voor melken houden. Alleen staan hier de bedrijven en fabrieken.
puntertje
Quote:
@pieta: Hetzelfde betoog kun je ook voor melken houden

Ik zal niet ontkennen de de zuivelsector door gebrek aan daadkrachtige besluiten zichzelf uitholt en richting 'maatschappelijk ongewenst' dendert. Maar het afspuiten van gezonde dieren agv de houding van een monopolist is toch nog wel van een andere orde. En die houding is een godsgeschenk voor Marianneke Thieme en al die andere 7e-dags adventisten. Naar verluid is Antoinete Hertzenberg samen met haar vriendje Koffeman al druk aan het voorbereiden van een programma item.
pieta
@puntertje
Jij wilt gewoon lichte kalfjes opdringen aan Van Drie. Daar zal ie wel niet intrappen. Hij heeft een oplossing aangeboden en die is door de melkveehouderij afgewezen. Hij heeft vooral belang bij het instandhouden van zijn afzetmarkt. Die zal hij proberen niet te bederven door veel te veel kalveren op te gaan zetten. Naar wat ik hoor zitten er dan toch nog weer heel veel kalveren omdat vrije mesters elk stalletje vol hebben staan.
kuilhapper
Quote:
@puntertje: maar die twee zullen zich straks ook realiseren dat ze als woordvoerders in een nieuwsprogramma's waar ook stapels gezond afgespoten kalfjes te zien zullen zijn, zij hun carrière nooit meer een boost zullen kunnen geven.

Inderdaad, van Drie gaat nu finaal het moeras in, de publieke opinie gaat hij nooit op z'n hand krijgen! Gesleep met kalveren overal vandaan, weigeren van kleintjes, wachten is op een uitzending van Radar.. Ook het monopolie en machtsmisbruik zullen terechte politieke aandacht krijgen, hoogmoed komt voor de val...
+4
diezel
Quote:
@kuilhapper: wachten is op een uitzending van Radar.

En jij denkt dat er dan door "de burger" na zo'n uitzending met het vingertje naar Van Drie en consorten gewezen gaat worden?
Kijk toch uit met het verliezen van jullie goodwill bij de burger.
kuilhapper
Quote:
@diezel: En jij denkt dat er dan door "de burger" na zo'n uitzending met het vingertje naar Van Drie en consorten gewezen gaat worden?

Ja, en vooral de politiek snapt prima waar de schoen wringt. Waarvoor zou ik me als melkveehouder moeten verdedigen dan?
Campagne
@diezel, inderdaad, laatste half jaar heeft de Nl. boer duizenden koeien uit het buitenland ingevoerd, ongeacht ziektestatus. Terwijl er al teveel koeien waren. Dit zal multinational v.3 als tegenargument gebruiken, alsmede het verschil tussen HF kalveren en buitenlandse dubbeldoelkalveren. Maak je geen illusies, de boer zal het altijd tegen de multinational afleggen, zowel politiek als in de media.
+5
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@kuilhapper: Waarvoor zou ik me als melkveehouder moeten verdedigen dan?

Voor het zo slecht verzorgen van de baby-koeien dat er op het verzamelcentrum maar één optie over is: euthaniseren en behandelen als afval. Mooie beurt maak je in Radar.
+2
christo
@Jack Rijlaarsdam
De belangrijkste vraag is: wat doen die te lichte kalveren op een verzamelcentrum?
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@christo: belangrijkste vraag

Correct. Voor je 'm beantwoordt een tip: wijs niet altijd naar een ander, maar durf de hand in eigen boezem te steken.
+2
cornelissen
@Jack Rijlaarsdam
Niet meegeven,dus van te voren overleggen met de veehandelaar en die kan dat vaak aardig inschatten en dan maar wat langer houden.
Kost misschien een paar centen, maar het gaat niet oom grote aantallen en
die extra kosten zie je aan het eind van het jaar niet terug
+2
kuilhapper
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Voor het zo slecht verzorgen van de baby-koeien

Had hier vorig jaar 9 2-lingen en 1 drieling, ze zijn niet dood gegaan, ondanks dat ik ze volgens jou slecht verzorg.. maar toch waren en bleven ze te licht.

Nu snap ik dat jij dat niet kunt snappen, maar als je straks ooit je 200 koeien melkt, en de medewerker er nooit gekomen is omdat je ineens wel moet aflossen, dan moet je keuzes maken (realiteitsbesef, las ik laatst ergens..). Dan heb je geen tijd meer over, maar tijd tekort..

Wat is er verder mis met gezonde kalveren die volgens van Drie te licht zijn? Eerder toen de kalveren 500 gulden en meer opbrachten, kreeg je voor de kleintjes ook nog 100/150! Toen was er amper import, en namen ze alle kalveren maar wat graag mee.
sorry
@kuilhapper jack wil niet snappen dat er gewoon te veel van zijn

nrc.nl/handelsblad/1992/…
pieta
@kuilhapper
Voor een 200 euro minder als een fatsoenlijk kalf kun je ze ook nu nog kwijt. Maar dat betekent flink bijbetalen. 😄
+1
Jack Rijlaarsdam
@sorry
Goede link. Uit 1992......

Ik heb een voorstel: je legt het probleem in het dorpshuis of de voetbalkantine uit aan de aanwezigen en vraagt of zij een petitie willen tekenen voor invoering van een knuppelpremie om de huidige problematiek op te lossen. Eens zien wie er geknuppeld gaat worden.
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@kuilhapper: Wat is er verder mis met gezonde kalveren die volgens van Drie te licht zijn? Eerder toen de kalveren 500 gulden en meer opbrachten, kreeg je voor de kleintjes ook nog 100/150!

De vraag stellen is hem beantwoorden. De waarde staat niet in verhouding tot de kwaliteit. Nu krijg je omgerekend een 200 gulden voor een goed kalf en is een licht kalf voor 0 euro in verhouding nog te duur. Natuurlijk heeft het voor een flink deel te maken met het grotere aanbod kalveren, maar dat is ons probleem en niet dat van de mesters.
kuilhapper
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: De waarde staat niet in verhouding tot de kwaliteit.

De waarde wordt gedrukt door de import!, dat snap jij best.

Maar goed, de kalversector is de sector van de toekomst, gesleep met kalveren van heinde en verre om ze voor een habbekrats op stal te krijgen voor een firma die schatrijk geworden is aan deze handel, kalveren importeren om vlees te exporteren, dat gaat glansrijk elke maatschappelijke discussie winnen! Dat denk jij toch ook Jack?
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@kuilhapper: Maar goed, de kalversector is de sector van de toekomst, gesleep met kalveren van heinde en verre om ze voor een habbekrats op stal te krijgen voor een firma die schatrijk geworden is aan deze handel, kalveren importeren om vlees te exporteren, dat gaat glansrijk elke maatschappelijke discussie winnen!

Zal de tekst ietsje wijzigen:

"Maar goed, de melkveesector is de sector van de toekomst, gesleep met melkkoeien van heinde en verre om ze voor een habbekrats op stal te krijgen voor melkveehouders die schatrijk willen worden door maximaal te melken binnen hun fosfaatrechten, krachtvoer importeren om melk te exporteren, dat gaat glansrijk elke maatschappelijke discussie winnen!" Denk jij dat ook @kuilhapper?

Zoek de verschillen.

Natuurlijk wordt de kalverprijs negatief beïnvloedt door het extra aanbod van kalveren of vanuit jouw optiek door de importkalveren. Zolang wij het aanbod niet verlagen en geen goede reden hebben de import tegen te houden (bijvoorbeeld dierziektestatus of dierwelzijn/reistijd) zie ik de verhoudingen niet veranderen. Iets met vrije markt enzo.
pieta
@kuilhapper
Als je de kalversector nou door het verbieden de stallen halfvol laat zetten en de slachterijen half laat bezetten gaat het zaakje veel slechter draaien of failliet. De buitenlandse kalveren zijn niet vd markt als ze niet geïmporteerd worden. Waarschijnlijk worden ze dan in het buitenland vetgemest en zitten ze toch op dezelfde afzetmarkt uiteindelijk. Dus het resultaat wat jij beoogt zal er waarschijnlijk niet komen.
kuilhapper
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: gesleep met melkkoeien
Grappig Jack, importeren we jaarlijks meer als de helft van alle melk en kalfkoeien? vergelijk van niks, koeien vreten ook nog mag ik hopen meer als 70% ruwvoer. Dat voor meer melkkoeien als de huidige 84,9 mln kg fosfaat geen plaats is ben ik met je eens..
kuilhapper
@pietaZe zullen echt niet aan deze maatschappelijke discussie ontkomen, daar mogen ze verder zelf de antwoorden voor bedenken.
+2
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@kuilhapper: Grappig

Niks grappigs aan. Er zijn altijd organisaties die dat soort zaken uitvergroten.

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het er op dat er fors minder jongvee wordt opgefokt en het aanslepen van melkvee structureel wordt. Onze bestelling van de sperma inkoopcombi bestond voor 50% uit BB, CRV-vertegenwoordiger in het Noorden van het land verkocht laatste weken over al z'n klanten meer dan 50% BB. Kuikalveren van vier weken met stamboekpapieren doen momenteel € 70,-. De melkveehouderij wordt efficiënt. Melken, de rest uitbesteden en vooral mopperen dat dit zo duur is.
kuilhapper
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Niks grappigs aan
De wal keert het schip, 100mk -> 20% vervanging is dus jaarlijks 20 vaarzen aankopen, als er meer dat gaan doen kosten ze zo weer >2500 dus jaarlijks 50000 euro nodig om de veestapel op peil te houden. Lever je met die 100 koeien een miljoen, mag de eerste 5ct. weer naar je veehandelaar.. En die bb kalveren zijn dan straks de standaard, haalt van Drie ze op voor 5 tientjes, en de gewone hf voor niks en de vaarsjes toebetalen om afspuiten te voorkomen. Zo'n hobby duurt niet zo lang. Komt nog bij dat je van de gehaltes van die duitse import koeien ook niet echt happy wordt..

Ken er wel een paar die na jaren enkel aankopen weer een jongveestal gebouwd hebben, beviel toch totaal niet. Jongvee opfokken is vooral op papier duur, je bankrekening ontdekt er niet zoveel van!
pieta
@kuilhapper
Ik had het helemaal niet over de maatschappelijke discussie. Ik had het gewoon over economisch denken. Jij schijnt te denken dat importverbod je probleem met lichte kalveren op gaat lossen. Ik niet.
kuilhapper
@pietavraag en aanbod, valt de helft van het aanbod weg, valt dan ook de vraag weg?
meelezer10
Quote:
@kuilhapper: 100mk -> 20% vervanging is dus jaarlijks 20 vaarzen aankopen, als er meer dat gaan doen kosten ze zo weer >2500 dus jaarlijks 50000

Maak er maar het dubbelen van. Als je aleen maar aankoop vaarzen hebt is je vervanging stukken hoger.
pieta
@kuilhapper
Nee, maar wat denk jij dat ze in het buitenland met die kalveren gaan doen?
buorman
@kuilhapper
Dat kan zeker deels wel het geval zijn.
Als er door krap aanbod te veel betaald moet worden voor de nuka's of je moet muiters gaan mesten dan gaat dat ten koste van het resultaat.
En dan kan er hier en daar wel eens een stekker uitgetrokken worden
arjan_kok
Quote:
@kuilhapper: Jongvee opfokken is vooral op papier duur, je bankrekening ontdekt er niet zoveel van!
dat is wel met meer dingen zo maar is gewoon een drogreden
Frans1
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: De melkveehouderij wordt efficiënt. Melken, de rest uitbesteden

maw gewoon saai,alle leuke afwisseling eruit
puntertje
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Iets met vrije markt enzo.

kalverhouderijsector en vrije markt????????? Ben je serieus?
+1
roosje85
Juist puntertje helemaal goed gezegd. stop met het importeren van 800.000 kalveren. het wordt tijd voor verplicht ibr en bvd vrij stop de import van zieke kalveren (ja ze lijken wel zo mooi zwaar en gezond maar ibr en bvd zie je niet aan de buitenkant van een kalf). wij hebben dadelijk weer problemen met ziektes afkomstig uit ongecontroleerde oostbloklanden
pieta
Overdrijven is ook een vak. Je doet net alsof ze alleen maar BVD en IBR kalveren halen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk van geen kant kloppen. BVD-dragers dat wordt ook in de mesterij geen goed kalf. Ook in verweggistan zal wel eens wat BVD rondwaren en wat IBR maar dat is in NL ook het geval. Wij enten de koeien sinds twee jaar ook. Uitbraak gehad. En hier is nog nooit een buitenlands kalf in de buurt geweest.

Ik vind overigens wel dat ze gerust goede maatregelen mogen nemen om te voorkomen dat je dit soort ziekten importeert.
roosje85
Net als omringende landen ziekten verplicht bestrijden, alleen de oa kalverindustrie zit er niet op te wachten en doet er niets aan.nu
+1
Farmer_
@roosje85
Hier(dld) worden alle kalveren getest via oormerken op bvd, zijn ze positief worden ze meteen afgemaakt, verder zijn de ibr regels nu bij de meeste provincies zo dat ibr vee direct geruimd moet worden, dus die ibr kalver van dld was eens.
Jaap40
@Farmer_
Zo'n systeem kunnen we in nl ook wel gebruiken, beetje rigoureus graag.
mlkvhoudr
Stop deze discussie maar deze kalverhandelaar heeft gewoon groot gelijk, met name dat hij kalveren op haalt bij bedrijven waar goed voor de kalveren gezorgd is 😉

Zelf voeren wij tot 16 kg poedermelk aan de jongste kalveren. Is niks meer werk dan er met 4 liter oid naar toe lopen alleen iets zwaarder.

Verder enten wij ook tegen crypto en dat helpt hier in ieder geval de kalveren gezond te houden.

Het enten zou eigenlijk niet nodig moeten zijn maar het gaat hier wel veel beter met enten.

boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/…
spotmelker
Quote:
@mlkvhoudr: tot 16 kg poedermelk aan de jongste kalveren
Da's een hoop. Bij mij groeien ze als kool op max 6 tot 8 liter volle (nu 5% vet en 3,77 eiwit)melk verdeeld in 4 porties/dag.
mlkvhoudr
Belgjes drinken dat zonder problemen op
arjan_kok
Enten tegen crypto bestaat dat ?
mlkvhoudr
Je ent tegen rota en dat helpt dat je dan minder/geen last hebt van crypto
arjan_kok
@mlkvhoudroké is hier theorie gebleken die niet werkte!
oldhuus
Crypto hebben we hier ook jaaren niet gehad, en zo ineens is het er weer. Alleen schoonmaken helpt dan nog.
mlkvhoudr
@arjan_kok

Had je lactovac of rotavec gebruikt als entstof ? Onze dap heeft rotavec en dat kan tot 90 dagen voor afkalveren gebruikt worden

lactovac schijnen sommigen enthousiaster over te zijn maar dan moet je 2 keer enten.

Halocur is curatief tegen crypto. Vind zelf dat je dan niet de diarree moet gaan afwachten maar het kalfje de halcocur al moet geven als ze minder begint te drinken.

Ondanks enten hebben wij dat nog aan het einde van een afkalfpiek nog wel eens nodig
arjan_kok
@mlkvhoudr rotavac totdat het tijdje niet beschikbaar was toen overgeschakeld op alpuro alcastart , werkt ook goed zitten de antistoffen in het poeder, maar niet tegen crypto
de hoef
Quote:
@arjan_kok: alcastart , w

en lekker duur
+1
mlkvhoudr
@arjan_kok

Alpuro is hier niet meer welkom, ik had binnen de garantieperiode mijn buiten kalverhokken kapot.

Maar ze weigerden het te maken, met dat soort onderuitkruip bedrijven wil ik geen zaken meer doen.

Korting op melkpoeder kon ik krijgen.

Kapot binnen garantie is gewoon maken die zooi, dus alpuro is geen optie meer hier
arjan_kok
@de hoefeen week alcastart is goedkoper als rotavac corona enting
de hoef
Quote:
@mlkvhoudr: dus alpuro is geen optie meer hier

koop je ze toch bij ons ,hoef je voor je ego geen alpuro te pakken
+1
de hoef
Quote:
@arjan_kok: een week

hier doen we na de biest alcastart en dan mee een dag of vijf half om half met goedkopere na 14 dagen heerlijke koe melk
arjan_kok
Net bb tweeling st+st 25kg ongeveer, 29 feb uitgerekend , moeder geen uier gemaakt, gaan we toch ons best voor doen , nog ff niet melden haha , beetje biest uit vriezer en flink geluk nodig
-1
John fr
Kijk , hier zit een kalverhouder dus ook niet op te wachten, vaak zulk soort kruisingen gehad die dan vervolgens na een opstart weer terug vielen met als eindresultaat 15 tot 20 kg minder gewicht!!
Tweelingen zijn probleemlingen!
Mest je net voor Jean met de korte achternaam !
-1
brabo
Hier vandaag ook een hf tweeling, paar weken te vroeg.
ik verkoop ze morgen aan de rendac, denk dat dat financieel nog niet zo slechte oplossing is.
arjan_kok
Je hebt dus maling aan maatschappelijke onrust over het doodmaken van kalfjes
+1
brabo
@arjan_kok
Nee, want ze waren al dood geboren.
En aangezien het 2 kleintjes waren vermoed ik dat het toch nooit iets had kunnen worden. Dus ja ik ben er blij om dat ze nu weg zijn.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's kalveren , dieren en plaatsingsruimte geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
188
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
23