Verhandelbare fosfaatrechten ten koste van familiebedrijf

Fosfaatrechten die vrij verhandelbaar zijn, leiden tot meer koeien in megastallen en minder koeien in de wei. Dit gaat ten koste van de kleinere familiebedrijven. Deze conclusie trekt Natuur & Milieu uit een vandaag gepubliceerd onderzoek. De organisatie pleit voor een fosfaatbank waarbij alleen de overheid de fosfaatrechten kan uitgeven.

Deel dit topic

Reacties

matt
Staatsboerderij 😞
+2
familie pelle
Was dat in het melkquotumtijdperk anders dan?
Hendrik1983
Ik kan me deze zorgen wel begrijpen van natuur en milieu 😞
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Hendrik1983: begrijpen van natuur en milieu

Natuur&Milieu begrijpt er zelf nog weinig van, gezien deze quote uit het persbericht: " Koeien stoten fosfaat uit, dat via mest terecht komt in het oppervlaktewater, zoals sloten. Dit is zeer schadelijk voor de natuur en het milieu. Noodzakelijk dus dat het aantal koeien wordt begrensd."

Deze club houdt dus een stoel bezet in de regiegroep.
+2
groeier
Enkel uitbreiden via grondaankoop is een stuk beter voor ons imago.
+1
meelezer10
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: oppervlaktewater, zoals sloten. Dit is zeer schadelijk voor de natuur en het milieu

Moet nog een beetje meer fosfaat in de sloot. Dan komt er misschien ook nog wat in de zee 😄
Hendrik1983
Ik doel op hun punt van de verhandelbare fosfaatrechten Jack.
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Deze club houdt dus een stoel bezet in de regiegroep.

Dat doen er wel meer. Gelukkig bepaald van Dam. Vanmorgen ook pagina groot artikel in Volkskrant over dit onderwerp. We worden populair bij de burgers met onze stront.
Cornelis
@jan is hobbyboerWie geeft er tegengas dan?
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: Wie geeft er tegengas dan?

Helaas voor de landbouwvoormannen passen mij de ideeen van N en M veel beter dan het LTO standpunt. Eigenlijk vrij hopeloos dat je het van dit soort clubs moet hebben.
+1
producent
€Melkveesector 8 miljard rijker’

Akkerman rekent voor dat een fosfaatrecht gemiddeld 5.500 euro zal gaan kosten. Die waarde kan volgens hem oplopen tot 16.000 euro. Daaruit concludeert hij dat de melkveesector in een keer minimaal 8 miljard euro rijker wordt. „Een boer met 200 koeien, is in één klap zeer vermogend en kan gemakkelijker geld lenen voor uitbreiding naar nog meer koeien”, stelt Akkerman.

Hij bedoelt waarschijnlijk 8 miljard armer, alleen de stoppers die uit de landbouw/melkveehouderij gaan zullen verkopen.
Die grote boer zal ook grond extra moeten aanschaffen bij uitbreiding.
+1
spotmelker
Quote:
@producent: stelt Akkerman.

In z'n eigen belang verzwijgt hij de AmvB maar even...
+7
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Hendrik1983: Ik doel op hun punt

Dat komt wel goed onder van Dam, er komen gewoon aanvullende handelsvoorwaarden op gebied van grondgebondenheid en weidegang. Logisch toch, dit is voor de politiek hèt moment om de melkveehouderij de gewenste richting op te sturen.

Ik vind het eerder zorgelijk dat een geprekspartner van van Dam met de nodige invloed ongestraft onwaarheid kan spreken in een persbericht.
cs-agrar
Quote:
@producent: Akkerman rekent voor dat een fosfaatrecht gemiddeld 5.500 euro zal gaan kosten. Die waarde kan volgens hem oplopen tot 16.000 euro. Daaruit concludeert hij dat de melkveesector in een keer minimaal 8 miljard euro rijker wordt. „Een boer met 200 koeien, is in één klap zeer vermogend en kan gemakkelijker geld lenen voor uitbreiding naar nog meer koeien”, stelt Akkerman

Komen die extra fosfaatrechten van buiten de sector dan? Totaal zal het dan in NL niet veel uitmaken
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ik vind het eerder zorgelijk dat een geprekspartner van van Dam met de nodige invloed ongestraft onwaarheid kan spreken in een persbericht.

Als alleen het spreken van de waarheid toegestaan is dan wordt het wel erg rustig op deze wereld. De waarheid is daarnaast ook nog cultureel bepaald, neem bijv. George en Arie mbt verdiensten van fietsenmakers. Er wordt overal gelogen en geïnterpreteerd dat het een lieve lust is, altijd in de richting van hun eigen standpunten. Over liegen wordt alleen gesproken als de boodschap de toehoorder niet zint, anders wordt het voor zoete koek aangenomen. Zijn hele geloven gebaseerd op dit fenomeen.
+2
Nick83
Als je ze niet vrij verhandelbaar maakt en een andere constructie verzint, dan ga je algauw de situatie krijgen dat bepaalde boeren niet kunnen uitbreiden omdat de buurman dat onlangs gedaan heeft en alle rechten toegewezen heeft gekregen. Of zich toegeëigend heeft. Dat zie je nu met de PAS gebeuren. Boeren gaan bezwaar maken tegen de bouwaanvraag van de buurman. Nou, da is ook een lekkere fijne situatie ...
jan is hobbyboer
Quote:
@Nick83: Als je ze niet vrij verhandelbaar maakt en een andere constructie verzint,

Je kunt ze bij verkoop toch ook gewoon 80% afromen, dan is het probleem meteen snel opgelost en mag iedereen die genoeg grond heeft over paar jaar gewoon weer paar extra koeien houden zonder dat gezeik van die rechten. Kosten toch nix meer omdat we onder plafond zitten.
Nick83
Quote:
@jan is hobbyboer: bij verkoop toch ook gewoon 80% afromen

Das wel veel, dan hou je maar 20 % over, das wel een heel botte bijl :|
arjan_kok
Gemakkelijker geld lenen zegt akkerman , zeldzaam domme gedachten heeftie
verbi
Gewoon vrij verhandelbaar maken.
+1
jorisdriepinter
De anti veehouderij lobby zit gewoon in de regiegroep helaas.
Wie geeft ze een abonnementje op V-focus om bij te scholen, is vast subsidie voor!
+2
gezienus
Sofa boer krijgt weer een begrip
+1
Jaap40
Het lijkt erop dat natuur en milieu het zorgelijker vindt dat de sector waardevolle rechten krijgt dan het effect dat de nieuwe mestwetgeving voor melkveehouderij heeft op het milieu zelf.

De argumentatie van n en m is wel erg slecht in dit persbericht.

Nogmaals, de normen van N en P een beetje aanpassen, dan kunnen dit soort artikelen van anti agrarisch Nederland organisatie naar de prullenbak.
-1
George
Quote:
@Jaap40: De argumentatie van n en m is wel erg slecht in dit persbericht

Na m uut m hebben we nu ook n en m. Beide zeveren een heel eind weg.
m uut m
Ik vertel geen leugens.
+5
Cornelis
@m uut mJe schrijft ze op?
weurding
Quote:
@George: zeveren

dat kun je ook van M & M's
oldhuus
De fosfaatrechten hebben tot nu toe alleen maar tot meer koeien, en mest geleidt!
Halfvolle stallen zijn met de dreiging in no-time vol gezet met importkoeien, ook nu nog werd er alles aan gedaan met de hoop op knelregeling, en stoppers wachten nog even, eerst die paar ton fosfaatrechten binnenharken.
Noorderling
Misschien valt de deksel nog wel op hun neus. Wanneer de paar extra koeien bij de amvb tot overgang van categorie en/of groei van P produc zorgt kunnen dat nog wel eens hele dure koeien worden 😄

Komend najaar wordt het spannend als de grond vast staat en er alleen met dieraantallen gestuurd kan worden.
jan is hobbyboer
Quote:
@Noorderling: Komend najaar wordt het spannend

Met deze melkprijs is groot deel van probleem komend najaar wel opgelost. Gestopt, moeten stoppen en geen zin meer (niet iedereen vind het leuk om voor nix te werken en veel gezeik te hebben) zorgen voor flinke krimp in aantal boeren. We zijn nog maar paar maanden onderweg met melkprijs van 3 duppies.
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: Met deze melkprijs is groot deel van probleem komend najaar wel opgelost.
Dan moeten er geen fosfaatrechten komen van 5000 tot 16000 euro want dan moddert elke boer die op een technisch faillissement afstevent nog wel ff door.
jan is hobbyboer
Quote:
@spotmelker: Dan moeten er geen fosfaatrechten komen van 5000 tot 16000 euro want dan moddert elke boer die op een technisch faillissement afstevent nog wel ff door.

Die getallen zijn toch ook nergens op gebaseerd. Op basis van varkensrechten kom je onder de 3000 euro per recht uit, en veel beter gaat het komende jaren ook niet in de melkveehouderij. Tot 2020 verwachten ze melkprijs tot ca 32 cent, meeste (fanatieke) boeren kunnen het daar alleen niet van doen. En Karst wil vast niet alle rechten kopen voor 16000 euro. Allemaal marketing gelul, gewoon rustig afwachten.
Noorderling
@jan is hobbyboer
We gaan het beleven. Wordt even doorbijten, vorig jaar zou de melkprijs nooit onder de 35cent komen, nu lijkt het wel alsof die nooit boven de 30 komt. Na regen komt vast zonneschijn 😄

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe gek het gegaan zou zijn als we een paar cent meer zouden beuren.
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: om voor nix te werken

ach dat doe ik al jaren en boer toch nog lekker door, dus dat hoeft geen reden te zijn om te stoppen
jan is hobbyboer
Quote:
@Noorderling: als we een paar cent meer zouden beuren

Met 'als' kun je hele discussiefora vullen. We zien het allemaal wel gebeuren, verwacht er niet veel van, veel te veel ambitieuze veehouders die financieel op de knieën zitten na nog een jaar zulke prijzen.
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: ach dat doe ik al jaren en boer toch nog lekker door,

Iedereen hoeft ook niet te stoppen. Als er bijvoorbeeld 2000 boeren stoppen of willen stoppen in 2017, denk je dan echt dat al die fosfaatrechten voor de hoofdprijs weggaan.
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: En Karst wil vast niet alle rechten kopen voor 16000 euro.

hij zou me daar even gek zijn als hij ze volgens jou ook voorminder dan 3000 kan krijgen
KuikenenKoe
@jan is hobbyboer nee dat dat denk ik niet
pieta
@jan is hobbyboer
Wat jij nu roept riepen ze in het begin vd melkquotering ook. En omdat het nooit gaat zoals men verwacht zijn ze de eerste jaren duur en worden ze daarna goedkoper. 😄
+1
Nick83
Quote:
@Noorderling: Komend najaar wordt het spannend als de grond vast staat en er alleen met dieraantallen gestuurd kan worden.

Ik hoor er maar beroerd weinig van, van die grondgebondenheid. Heb de voervertegenwoordiger er ook al over uitgehoord, hij had warempel 1 boer die er wat problemen mee zou hebben, die moes nog wa land erbij regelen dacht die :s
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: En omdat het nooit gaat zoals men verwacht

Dat weet ik wel, dat maakt het leven juist wel weer leuk. Zoals ergens anders al geschreven, we zien wel hoe het loopt en passen ons daar wel weer op aan. Ben niet zo'n control freak die vooraf van alles onder controle moet hebben, ben meer van me aanpassen aan de shit die voorbij komt, voorspellen is toch veel te moeilijk voor mensen. Creëert alleen schijnzekerheid.
-1
bgboer
OK, ik ben misschien niet geheel onafhankelijk, want zoals sommige van jullie weten, handel ik in rechten. Ik wordt alleen helemaal gek van alle regels en rare opvattingen van 'onze' vertegenwoordigers in Den Haag... ik moet even m'n verhaal kwijt...

Ik heb ook een melkveebedrijf met mijn vader en wil graag uitbreiden. Ik vind het erg zorgelijk dat clubs als N&M, NZO en ook LTO inmiddels zo goed als achter een beurssysteem staan. Veel boeren kunnen zich er ook in vinden, omdat ze bang zijn dat de handelaren te veel geld verdienen en omdat ze hopen dat hiermee de prijs laag blijft.

Ik snap die gedachte, maar ik ben bang dat het een wassen neus is. Laat je dit niet aanpraten! Anno 2016 valt het best mee met de marges van handelaren. Internet zorgt voor transparante prijsstelling, dat zie je ook met de VVO's, alle handelaren concurreren elkaar puur op prijs. Bovendien: je bepaalt zelf als boer of je koopt.

We worden als melkveehouders al genoeg beperkt. Door (dure) mestzafzet, (deels) verplichte weidegang, ingewikkelde regelgeving, de invoering van fosfaatrechten en vergeet vooral de AMvB niet. Wanneer de fosfaatrechten via een door de overheid gereguleerde beurs worden verkocht, ben je zelf niet meer baas over hoeveel je koopt.

Stel je bent een ondernemende boer en je wilt uitbreiden... Je hebt alles eindelijk voor elkaar; omgevingsvergunning, NB vergunning, financiering.... Je hebt het rond kunnen rekenen dat je met een melkprijs zonder weidepremie uit de voeten kunt en je bouwt een stal met ruimte. Door efficiënt benutten van de fosfaat met de kringloopwijzer haal je veel van je grond, kun je met de AMvB onder de grens van 20 of 50 kg/ha blijven en is ook deze hobbel redelijk te overzien. Klinkt als een ideale situatie? Niet dus!

Met een beurssysteem komt er dan nog een nieuw probleem kijken, want je bepaalt zelf niet meer hoe veel fosfaatrechten je krijgt. Als er weinig aanbod is, wordt het aanbod verdeeld over alle kopers. Meer bieden heeft geen zin, dan vlieg je er uit. Bij lage prijzen zal het aanbod ook laag blijven, verkopers wachten wel een paar jaar… Op deze manier komen we nooit vooruit!

Financieren is ook ontzettend moeilijk met een beurssysteem. Je moet eerst al je kilogrammen fosfaatrecht bij elkaar sprokkelen voordat je de stal gaat bouwen. Dan kun je mooi rente betalen zonder dat je er wat aan hebt, want verleasen hoort ook niet in een beurssysteem thuis. Je kunt je stal natuurlijk 150% vol zetten, maar daar bedenken ze dan de komende jaren wel weer een regeltje op. De flexibiliteit gaat er nog meer uit, je bedrijf uitbouwen zoals jij dat wilt wordt moeilijker dan ooit.

In alle sectoren hoort uitbreiding bij de corebusiness van de ondernemer. Er is geen adviseur en geen overheid die tegen de ondernemer zal zeggen, blijf jij de komende 30 jaar maar lekker hetzelfde doen als je nu doet, dan komt het wel goed. Iedereen kent het spreekwoord: Stilstand is achteruitgang! Als de landbouw de afgelopen 50 jaar had stilgestaan dan zaten we nu nog steeds in diep in de economische crisis en wie weet… hadden wij Nederlanders dan onze babyvoeding via illegale handelaren uit het buitenland gekocht 😄

We zijn in Nederland al 40 jaar aan het privatiseren met als belangrijkste motivator dat bedrijven met elkaar concurreren ten gunste van de consument en/of de markt in het algemeen. Concurrentie dwingt ondernemers ook op de kosten te letten en te innoveren. Als we niet opletten staan we straks in een stal bomvol met de nieuwste kennis en techniek ons te irriteren aan een beursysteem dat uit de jaren 80 stamt.

Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar volgens mij is een beurssysteem voor fosfaatrechten wel het laatste wat we willen.
+2
Cornelis
Volgens jou verdienen handelaren niet veel. Nou ken ik er sowieso al twee die van de quotumhandel een boerderij hebben gekocht. Het is maar net wat je niet veel vindt.
+1
weurding
Niet voor niets tegen een beurs 😉
+7
de hoef
Quote:
@weurding: niet voor niets tegen een beurs

hier zijn we voor [een volle]beurs
+1
meelezer10
@de hoef
Dan zit jij wel met een dillema. Minste of geringste als er wat in jou beurs komt geef je het weer uit.
+1
weurding
@meelezer10met een jutezak als portemonnee kom je niet gauw tekort 😃
de hoef
Quote:
@meelezer10: geef je het weer uit.

vertel
meelezer10
@de hoef
Als ik op facbook zo eens rond kijk komt al dat loonwerkersmatriaal niet aanwaaien.
weurding
@meelezer10
Oooohh. Je gluurt op de hoef zijn fb. En zelf blijf je incognito? 😄
maar als je goed gekeken had zou je gezien hebben dat hij voor dat loonwerkersmaterieel ook een tak loonwerk had 😉
+3
de hoef
Quote:
@meelezer10: niet aanwaaien.

anders hadden we een goede dag gehad mee die wind
meelezer10
Quote:
@weurding: En zelf blijf je incognito?

tja ik had met me stomme kop die ene foto niet moeten plaatsen. Dan had dat niet gehoeven.
de hoef
Quote:
@meelezer10: foto niet moeten plaatsen.

da is iedereen behalve ik allang vergeten ,en ik kan er tegen
heb geen afgunst of jaloezie
matt
@meelezer10
Ge hoeft oh eigen toch niet te schamen da ge een ton verdient ?
meelezer10
Quote:
@de hoef: da is iedereen behalve ik en matt allang vergeten

ja en mijn naam is haas.
weurding
@meelezer10dat was voor mijn tijd denk ik, weet ik niks van
BoerBart
Verkopers mogen van de bank niet een paar jaar wachten.

Blijkbaar worden we nog niet genoeg beperkt. Kijk naar de fc en nuka problemen en de slechte melkprijzen.

Anno 2016 bepaalt nog steeds de handelaar of hij je een koop gunt. Vvo is slecht voorbeeld omdat daar een overschot van is. Iedere handelaar (ook jij) weet drommels goed dat als ietsschaars is de geldkraan open gaat.

Dat financieren moeilijker zou worden door een beurs, daar geloof ik ook niet in. Trouwens eerst die stal 150% vullen en dan pas nieuw bouwen, is wel gewoon goed advies. (Je komt er wel te laat mee)

En dan die dooddoeners, zo van 40jaar geleden zus en 50 jaar zo......gaap, gaap

Stilstand is achteruitgang? Waar baseer je dit op?
Ik denk dat de snelle groeiers (20 brabanders bv) nu wel weten wat achteruitgang is.

Oeps excuses voor het lange antwoord.
Neem het niet persoonlijk op want je hebt wel degelijk een punt en ik heb je verhaal graag gelezen.

Groet Bart
+1
Nick83
Quote:
@BoerBart: Iedere handelaar (ook jij) weet drommels goed dat als ietsschaars is de geldkraan open gaat.

Maar als je maar de juiste prijs geeft, kan je dr altijd aan komen. Bij een beurt of bank of iets dergelijks moet je het maar afwachten. Bovendien: die moet ook gewoon betaald worden, die fosfaat beurs / bank. Dat zal zeker geen gratis dienst zijn ofzo...
m uut m
@Nick83
Alleen de beurs kost in Duitsland al een half miljoen aan personeelskosten.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@bgboer: volgens mij is een beurssysteem voor fosfaatrechten wel het laatste wat we willen.

Melkveehouders die een beurssysteem willen, hopen op een demping van de prijs. Milieu-extremisten die een beurssysteem willen, hopen op het stellen van voorwaarden voor het in aanmerking komen voor rechten.
Todi
Jack klinkt wel duur. De Ned. boer gaat naar de beurs.
+2
Wiebren
Ten eerste BG, er zijn geen vertegenwoordigers van handelaren, dus het zijn inderdaad niet "jouw" vertegenwoordigers.
Ten tweede, wat is er transparant aan eigen websites op internet voor wat betreft prijsvorming? Elke kilo via een fosfaatmarktplaats zou dat wellicht kunnen zijn, vvo's, ammoniak, dierrechten en eerder quotum is allerminst een totaaloverzicht van aanbod en prijs!

Jack zegt het treffend, transparantie en prijsdemping zijn de argumenten voor een beurssysteem. Als het zonder beurs kan is het een optie, alleen dat is wel wat anders dan "ik heb nog wel een partijtje, net wat duurder als je zocht maar ik heb nog genoeg andere kopers dus beslis snel".
Via de bank is juist niet wenselijk want dan bepaalt de uitgever, de overheid dus, sterk politiek afhankelijk.
m uut m
Moet je mij eens uitleggen wat transparant is aan een beurs. Prijsdemping is ook nergens op gebaseerd. In Canada is mq duur (veel vraag ) in Duitsland was het mq goedkoop ( Duitsland geen vraag ). Past ook niet in een vrije markt.
pieta
Het nadeel van een beurs kunnen de voorwaarden zijn die gesteld worden. Ze hebben ook al ooit een melkquotumbeurs op willen waarbij ze direct voor een maximum per hectare gingen. Die beurs ging dus niet door. Een beurs zou dan alleen voor de "handel" moeten zijn. Wie moet zo'n beurs eigenlijk bestieren? NZO?
+1
jg
Wiebren, het feit dat nederlandse veehouders altijd de grens opzoeken kwa plaatsingsruimte, dieraantallen, melkproduktie en mestproduktie is de oorzaak van kostenmaximalisatie en opbrengsten-minimalisatie. Daar heeft de WIJZE van verhandeling van meest schaarse productievoorwaarden geen invloed op. Simpele voorbeelden zijn de stijgende ophaalbijdragen mest (boerderij.nl) , de stijgende melkaanvoer bij dalende melkprijzen en verminderde afvoer van slachtkoeien tov vorig jaar. "We " doen het ons zelf aan.
producent
Quote:
@Wiebren: Jack zegt het treffend, transparantie en prijsdemping zijn de argumenten voor een beurssysteem

Hoe vrijer de handel hoe transparanter de prijs, dat zie je toch ook bij de varkens fosfaten. Maak vooraf afspraken over voorwaarden bij verkoop/aankoop en je weet waar je aan toe bent.
En Wiebren hier in het zuiden deed de ZLTO in quotum handel en dat was zeer transparant.
+1
Frans1
Quote:
@m uut m: Past ook niet in een vrije markt.

En een fosfaatquotum wel?
-2
m uut m
@Frans1
Dat is 1 van de randvoorwaarden om te mogen melken.
Alle markten hebben voorwaarden .
+3
Frans1
Quote:
@m uut m: Dat is 1 van de randvoorwaarden om te mogen melken.

Deze is er anders sinds kort bij bedacht.
Grond onder je mestproductie zou de enige logische keus zijn geweest,en alle andere geneuzel overbodig gemaakt hebben,maar nee,simpel mag het in ons polder-landje toch absoluut niet zijn
lkool
@Frans1
is de "polder" nu echt failliet???
pieta
Quote:
@Frans1: Grond onder je mestproductie zou de enige logische keus zijn geweest

Vanuit jouw standpunt wel ja. Er zijn er ook die al jaren een x-aantal meer koeien hebben als waar ze de mest van kunnen plaatsen. Dat vind jij dan wel eerlijk om maar af te pakken?
vofjagtenberg
@pieta
Ze hadden het in Den Haag ook anders kunnen optuigen: Bij de meitelling 2016 mag er niet meer dan 3 of 4 GVE per ha aanwezig zijn. En dat ze dan zeggen: zie het maar op tijd te regelen, zo niet, koeien weg. Dan leggen ze de bal weer bij de boeren.
-1
3 speen
@pieta
Isses pakt ook alles af
pieta
Quote:
@3 speen: Isses

? Wat bedoel je?
+1
vofjagtenberg
@pieta
Waarschijnlijk IS
+2
pieta
@vofjagtenberg
Het mag van mij. Mij maakt het niet uit. Ze hadden gewoon in 2014 een strakke AmvB grondgebondenheid in werking moeten hebben. En dan bedoel ik niet 4 of 8 koeien per hectare. Op termijn bijvoorbeeld naar 3 GVE per hectare met een goede overgangsregeling. Wij hebben voorheen in Brabant geboerd en daar hadden wij 100 melkkoeien met jongvee op 25 hectare. Daarnaast hadden wij voor de voederwinning nog ruim 10 hectare in gebruik. Deels van een varkensboer die zelf mest plaatste op deze grond en een deel waar we zelf met op plaatsten. Dit soort bedrijven zomaar de koeien af gaan pakken vind ik geen pas hebben. Vandaar dat er een goede overgangsregeling zou moeten komen.
pieta
@vofjagtenberg
Dat is dan wel een echte deugdelijke vergelijking om extremisten als die van IS hierin te betrekken. Dat maakt al wat krom is wel recht en het leert je relativeren. 😄
BoerBart
@pieta
afpakken? Gewoon je overschotmestprobleem oplossen. Is hier regelgeving voor nodig? Zo ja, dan moet je er mee dealen.
pieta
@BoerBart
Wij hebben nooit een mestoverschotsprobleem gehad. Dat wat we niet op eigen land mochten aanwenden zetten we netjes af en nagenoeg alle ruwvoer teelden we in eigen beheer indertijd. Ik heb het ook over een overgangsregeling. Van mij mogen ze gerust werk maken van een zekere grondgebondenheid. Maar het mogen benutten van eigen ruwvoer(mits je deelneemt aan de derogatie) staat bij mij hoog in het vaandel.En als ik mijn eigen ruwvoer benut voor melkvee met bijbehorend jongvee dan moet ik nog behoorlijk wat mest afzetten.
+2
Coen
@pieta , in 10 jaar tijd alle fosfaatoverschotten > 50 kg per ha inperken, gemakkelijker kunnen we het niet maken 😄
BoerBart
@pieta
Overgangsregelingen daar ben ik het volledig mee eens.
Dit kan de manier zijn om met te dragen pijn er samen uit te komen. Erg belangrijk is en blijft een eenduidige visie van waar we naar toe willen met de melkveehouderij. Referenties uit het verleden werken dan alleen maar tegen de sectorale visie.
Hervormen met starre refentiedata kan nu eenmaal niet.
producent
Quote:
@Coen: in 10 jaar tijd alle fosfaatoverschotten > 50 kg per ha inperken

Omdat het jou goed uitkomt, lekker bezig weer...
Coen
@producent , op dat niveau ben je qua ruwvoerproductie normaliter zelfvoorzienend, dus voor elke melkveehouder optimaal 😄
overigens binnen KLW kom je ook op dat soort niveau's 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: dus voor elke melkveehouder optimaal

Geloof niet dat jij in kunt schatten wat voor mij optimaal is, dat getuigd beetje van zelfoverschatting vind ik.
pieta
@jan is hobbyboer
Hij noemt het optimaal maar je mag het ook lezen als maximaal. 😄
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Hij noemt het optimaal maar je mag het ook lezen als maximaal.

Hij is gewoon net als alle andere boeren, hij preekt alleen maar voor eigen parochie, alleen gooit ie er elke keer zo'n sausje overheen alsof zijn oplossingen voor iedereen het beste zouden zijn. Dat betwijfel ik sterk. Dominees, politici en andere verkopers zijn daar vaak erg goed in. Alhoewel de meesten hier wel graag zo rijk en verstandig zouden willen zijn als onze Coen, denk ik.
+1
jent
@Coen
...voor elke melkveehouder optimaal??.....voor Coen optimaal denk ik. zoals pieta al aangeeft mest die niet op eigen bedrijf aangewend mag worden gewoon netjes afzetten.

voorbeeld :
A ) 100 mk+jv op 40 ha grasland, qua gras zelfvoorzienend, met aankoop van 10 ha mais en mestafzet voor die 10 ha mais

B ) 100 mk+jv op 40 ha grasland en 10 ha mais (eigen teelt)

A heeft een fosfaatoverschot, maar is hij een "minder gewenst bedrijf" of "een veroorzaker van alle problemen"???? A doet niets verkeerd en is dus niets beter of minder dan B
+5
Frans1
Quote:
@pieta: Vanuit jouw standpunt wel ja. Er zijn er ook die al jaren een x-aantal meer koeien hebben als waar ze de mest van kunnen plaatsen. Dat vind jij dan wel eerlijk om maar af te pakken?

Nee,er hoeft helemaal niks afgepakt te worden,dmv een lange termijn regie is dit wel te regelen,maar nee,hier wordt steeds gekozen om brandjes te blussen ipv te zorgen dat er geen brand ontstaat.
Als er nu eens een meerjarenplan opgezet zou worden (wat mij betreft 10 jaar of meer) om aan een bepaalde grondgebondenheid te gaan voldoen,is toch geen heel groot probleem dacht ik,en tackel je alle andere problemen.Maar dat is waarschijnlijk veel te simpel gedacht door mij.
+2
George
Quote:
@Coen: , gemakkelijker kunnen we het niet maken

Jawel 15000 kg per ha.
+1
Frans1
Quote:
@jent: A heeft een fosfaatoverschot, maar is hij een "minder gewenst bedrijf" of "een veroorzaker van alle problemen"???? A doet niets verkeerd en is dus niets beter of minder dan B

Dat is het punt ook niet Jent,punt is dat er geen rem op het systeem van mestafzet zit,de mest zit in de put en we zien wel hoe we er vanaf komen,en dat loopt dus spaak nu,aan alle kanten
jent
@George
zie mijn voorbeeld....
dan teel je 80% gras (derogatie) en heb je op je ha's gras dus bijna 19.000 kg melk.

waarom moet je dan zelf die mais verbouwen??? voor de weidegang hoef je dat niet te doen.
Frans1
Quote:
@vofjagtenberg: Ze hadden het in Den Haag ook anders kunnen optuigen: Bij de meitelling 2016 mag er niet meer dan 3 of 4 GVE per ha aanwezig zijn.

Zoiets ja,maar dan in een redelijk tijdsbestek wegzetten zodat er naartoe gegroeid kan worden in redelijkheid
+1
Frans1
@3 speen
Als je mij gaat vergelijken met IS ben jij niet goed bij je hoofd
Frans1
Quote:
@pieta: Op termijn bijvoorbeeld naar 3 GVE per hectare met een goede overgangsregeling.

We begrijpen elkaar wel Piet 😄
jent
Quote:
@Frans1: dat er geen rem op het systeem van mestafzet zit

ben ik helemaal met je eens, maar een systeem zonder referentie/quotum/peildatum of wat dan ook maar heeft ook geen rem,

grondgebondenheid geeft ook geen garantie tot het niet-overschrijden van het fosfaatplafond.

En dat is waarom de hele kerstboom van fosfaatrechten wordt opgetuigd...om niet door het plafond te gaan.

De grondgebondenheid wordt geregeld door de AmvB
Frans1
Quote:
@BoerBart: Erg belangrijk is en blijft een eenduidige visie van waar we naar toe willen met de melkveehouderij. Referenties uit het verleden werken dan alleen maar tegen de sectorale visie.

Helemaal mee eens!
+3
Frans1
Quote:
@jent: De grondgebondenheid wordt geregeld door de AmvB

Kleine correctie : Enige mate van grondgebondenheid wordt geregeld door de AmvB
3 speen
@Frans1
Dat ik ni goed ben wist ik wel maar wat bedoelt George bedoelt met 15000 de ha vind ik echt ni vekeerd denk dat van dam bij sommige echt wel wat afpakt
+2
Frans1
Quote:
@jent: grondgebondenheid geeft ook geen garantie tot het niet-overschrijden van het fosfaatplafond.

In theorie niet,in de praktijk wel denk ik. Die verhaaltjes dat er even een akkerbouwer zo gek is dat hij zijn areaal door een veehouder in laat tekenen geloof ik niet zo in.
+2
George
Quote:
@jent: zie mijn voorbeeld....dan teel je 80% gras (derogatie) en heb je op je ha's gras dus bijna 19.000 kg melk.waarom moet je dan zelf die mais verbouwen??? voor de weidegang hoef je dat niet te doen

Gewoon 15000 kg per ha en wat je teelt gras of mais kan me eigenlijk niet schelen. 15000 kg per ha en verder geen gehoerzak zoals Bex , kringloopwijzer en weet ik allemaal niet wat.
pieta
@Frans1
De rem komt er toch aan: fosfaatrechten. 😄
pieta
@Frans1
Je gelooft het pas als je het ziet. Lang gelden waren er al de akkerbouwconstructies voor de varkens en de kippen. De meeste akkerbouwers zijn erg principieel totdat er serieus geld mee te verdienen is. 😄
Todi
Quote:
@George: erzak zoal Bex , kringloopwijzer en weet ik allemaal niet wat

Eens maar 15000 liter/ha is niet veel.
arjan_kok
@Todiklopt voor bedrijven die jongvee opfok elders hebben komt 20000 als boven grens dichter bij het ideaal
Coen
@Todi ......... op goede cultuurgronden (veel) te weinig 😞
BoerBart
@jent
als jouw voorbeeld boer 75ha heeft, wat moet hij dan met zijn VDK en mais?
BoerBart
@pieta
Die zijn door de rechter veroordeelt en ABAB stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.
jent
@BoerBartals hij 75 ha heeft en 100 mk en jv?
mogelijkheden zat!
1 meer koeien houden
2 verhuur grond
3 verkoop ruwvoer
k zie geen probleem voor hem,jij wel?
BoerBart
@jent
meer koeien houden? En de fosfaatrechten dan?
verhuur grond? En de melkveewet dan? groei na 2014 volledig verwerken. Amvb wordt dan ook lastig.
verkoop ruwvoer; Die prijzen zijn knap waardeloos.

Bovendien heeft zo'n bedrijf geen fosfaatreferentie, een ruim grasoverschot bij derogatie, problemen met grondverhuren(betalingsrechten/amvb/melkveewet)
jg
@BoerBart
Dom door melken is de slechtste optie, zie de GTD veiling : -7,4 %
Coen
@jg , regeren is (ver) vooruit zien 😄

maatpakken met marketing in hun portefeuille noemen dat dan 'anticyclisch opereren'
pieta
@BoerBart
Een kleine nuance, er zijn er een aantal veroordeeld. Het idee/plan was juridisch waterdicht. De manier waarop het geadviseerd werd en de manier waarop het uitgevoerd werd was echt hopeloos.
Nick83
Quote:
@George: 15000 kg per ha en verder geen gehoerzak zoal Bex , kringloopwijzer en weet ik allemaal niet wat

droom een eind verder, wat er ook gebeurt, die kringloopwijzer verdwijnt zomaar niet meer. Da heeft al heel veel gekost, en er lijden dan veel teveel mensen gezichtsverlies...
pieta
@BoerBart
Nou ben je wel zaken aan het opnoemen die met elkaar in strijd zijn. Bij een fosfaatreferentie van nul kun je gewoon je oude bouwplan aanhouden. Dus als je voorheen geen gras verkocht omdat je het niet had hoef je ook nu geen gras te gaan zaaien. Dan kun je dus gewoon blijven akkerbouwen. Verhuren kun je dan weer niet dacht ik. Maar dat zou ik ook niet willen ivm landbbouwvrijstelling. Als je wilt uitbreiden moet je inderdaad net als ieder ander fosfaatrechten kopen maar hoef je geen grond te verwerven voor de AmvB. Van de eerste groei kun je de mest plaatsen op eigen grond, dan mag je tot 20 kg fosfaatoverschot per hectare groeien zonder AmvB-verplichtingen en daarna kun je middels extra grasland(wat je kunt gebruiken als voer voor je eigen extra koeien) ook nog extra plaatsingsruimte creëren. Heb je echt veel extra koeien kun je zelfs mee gaan doen aan de derogatie en nog wat extra stikstofplaatsingsruimte creëren.

Goh, als ik het bovenstaande zo doorlees zie ik alleen maar voordelen op de aankoop van fosfaatrechten na. Maar die mogen we vast en zeker af gaan schrijven en dan betaalt de belastingdienst ze eigenlijk. 😄
George
Quote:
@Nick83: droom een eind verder, wat er ook gebeurt, die kringloopwijzer verdwijnt zomaar niet meer. Da heeft al heel veel gekost, en er lijden dan veel teveel mensen gezichtsverlies...

Is die onzin al officieel en goedgekeurd dan?
-1
George
Quote:
@Coen: ......... op goede cultuurgronden (veel) te weinig

Kijk dat komt Coentje weer niet uit , toch nog iets te intensief Jonguh? Niet iedereen heeft goede cultuurgrond , je hebt hele goeie grond , gewone grond en lichtere grondsoorten. Dan moet je een gemiddelde nemen en dan pak je bijvoorbeeld 15000 kg per ha en iemand die jongveeopfok uit besteed tot 20000 kg per ha en verder geen gehoerzak.
+1
pieta
@George
15.000 kg is veel te laag, wij mogen de mest plaatsen voor ongeveer 18.000 kg melk obv fosfaat. En dan houden we veel ruwvoer over.
BoerBart
@pieta
25 procent bex voordeel. Die kan ook nog wel is vervallen, dan kom jij ook flink tekort.
George
@BoerBart
Inderdaad dat zijn allemaal foetelfoefjes. Weg met al die onzin.
+1
Coen
@pieta , hier jaarlijks onttrekking 120 tot 130 kg fosfaat per hectare, wil je geen roofbouw plegen op de waardevolle grond dan moet je toch die waardevolle mineralen ook mogen opbrengen ?
jent
@George
efficienter melk produceren naar de toekomst toe, daar gaat het om.

wat anders:
stel nou dat we in de jaren 80 een Ford Taunus 1.6 reden ( elke 11 km weer een litertje Super Plus!!) en voor de uitdaging stonden om efficienter van A naar B te gaan.

Wat deden we toen:
5 versnellingen ipv 4 , injectiemotoren ipv carburateur, 4 kleppen per cylinder, stroomlijn, betere banden, start-stop systeem etc etc.
Nu rijden we met meer comfort, veiliger en zelfs wel 15 km op een liter Euro Loodvrij...

Oké bij de koeien, wat doen we nu: minder eiwitrijk voeren, levensduur van de koeien verlengen, krachtvoer met minder fosfor, minder jongvee opfokken etc etc

Kortom we worden steeds efficienter.

Nu noem jij dat allemaal gehoerzak.

Aan jou dan de vraag:

wat wil je liever: die slurpende en rokende Ford Taunus blijven rijden, of een comfortabele, veilige én zuinige BMW 😉
weurding
Quote:
@jent: Nu rijden we met meer comfort, veiliger en zelfs wel 15 km op een liter Euro Loodvrij..

en per km zijn we ondanks dat nog steeds duurder uit 😞
George
@jent
De auto's van tegenwoordig zijn vooral sneller en comfortabeler geworden , maar nauwelijks zuiniger! Dankzij allerlei ingenieuze sjoemelsoftware lijken ze ook nog eens schoner. Een auto van het formaat Ford Taunus haalt ook nog steeds geen 15 km op 1 liter.
Een heleboel BMW 's zijn echt niet zuinig en zuipen meer dan die Taunus.
Jij noemt het efficiënt melk produceren maar in werkelijkheid bedoel je dat je zoveel mogelijk melk wilt produceren en dat doormiddel van een hoop gehoerzak zoals Bex en kringloopwijzer , de sjoemelsoftware van de melkveehouderij.
pieta
@George
Jaja foefjes. In een andere topic lees ik toch heel wat anders van je. Bij ons nemen de toestanden in de grond gewoon af. Wij moeten behoorlijk wat fosfaat noodgedwongen afzetten omdat we aan de stikstofnorm moeten voldoen. De fosfaatgehalten in het voer zakken elk jaar.
+1
bgboer
Oeps, excuses voor het lange bericht!
+4
jan is hobbyboer
Quote:
@bgboer: lange bericht!

Dat zal niet ontkennen 😄 Voor de rest kun je je volgens mij zo druk maken als je wilt, de regiegroep heeft nooit regie gehad dus Van Dam shopt gewoon selectief in argumenten wat hem het best past, en daar houdt hij echt geen rekening met jouw of mijn mening. We moeten maar gewoon afwachten wat we voor onzin gaan krijgen in 2017. Ik kan me er in ieder geval niet druk meer over maken, we zien wel.
vette piet
Beurs systeem lijkt mij veel te star. Waarom niet gewoon hetzelfde als bij varkens/pluimvee rechten, dat werkt toch goed. Gewoon voor die opzet gaan, en als dat werkt, dan misschien voorzichtig de schotten tussen de sectoren opheffen.
kuilhapper
Wie herinnert zich niet het afschaffen van het structurele verleasen, koopmelk tikte dat jaar de 50 ct. per % aan...

Complete bedrijven kunnen bij een fosfaatrechten-beurs dan ook niet meer going concern verkocht worden, want de fosfaatrechten moeten via de beurs. Overname zelfde verhaal. Ga je dit soort uitzonderingen maken, kun je de beurs ook direct doorstrepen!
pieta
Dat was niet hetzelfde jaar.
BoerBart
Quote:
@kuilhapper: omplete bedrijven kunnen bij een fosfaatrechten-beurs dan ook niet meer going concern verkocht worden, want de fosfaatrechten moeten via de beurs

Ik zie dat als een voordeel. Als je kijkt naar de varkenssector, dan zag je in korte tijd dat de HELEGROTEJONGENS de kleintjes wegkochten.

Die sector is mede hierdoor kapot aan het gaan.
+1
Todi
BB situatie bekijken . Varkens boeren[kleine] zijn gestopt omdat het rendement niet goed was[geen toeslagen] Dus de groten namen de rechten over van de kleinen. Dit gebeurt ook met de melk boeren als de melk prijs laag blijft.
BoerBart
@Todi
Je vergeet ons grondgebonden karakter. de kleine melkboer heeft geen mestafzetkosten en geen ruwvoeraankoopkosten en geen externe arbeid nodig.

de bank zal eerder een paar grote jongens terugfluiten dan dat ze over rendement van de kleintjes gaan zeuren.
Todi
@BoerBart
De bank is niet altijd het leidend voorwerp.
m uut m
@kuilhapper in Duitsland gaat dat wel buiten de beurs om. Je krijgt dan zowiezo handel buiten de beurs om.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's koeien , milieu , natuur , overheid , stallen , bank , familiebedrijf , fosfaatrechten en europese unie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
134
DEELNEMERS
38
WEERGAVES
3