Binnen twee weken duidelijkheid over fosfaatrechten

Voor half februari geeft staatssecretaris Van Dam duidelijkheid over fosfaatrechten. Dat zei hij woensdag in de Tweede Kamer tijdens een debat over de groei van de melkveehouderij.

Deel dit topic

Reacties

Erco
Ben benieuwd, goede zaak.
kuilhapper
Grappig, geeft de waarde van de regiegroep maar weer is aan...
Wiebren
Door wie wordt de regiegroep ook alweer voorgezeten?
+1
Cornelis
Zitten jullie ook na? 😄
jorisdriepinter
@Cornelis
Meestal is dat het mooiste deel van de vergadering 😃
Wiebren
@Cornelis
Niet aan de bar
ejb
@Wiebren
misschien toch eens proberen want ook dat kan wel eens resultaat opleveren.
+1
kuilhapper
Quote:
@Wiebren: Door wie wordt de regiegroep ook alweer voorgezeten?

Bijzonder dat je dat aan mij vraagt, het is jou dus ook niet duidelijk? Vindt je het vervelend dat ik de regiegroep van nul en gener waarde acht?

De regiegroep is qua naamgeving al misplaatst, ze heeft geen enkele regie! Het is een adviesgroepje.. en een verzameling hopeloos verdeelde en besluiteloze types. De zoveelste onzin vertoning in het post-quotum tijdperk. Op 1 april was er regie nodig, niet pas als het te laat is, dan ben je de regie al lang kwijt.

Het is ook wel bijzonder dat alle wegkijk-clubjes die de huidige situatie hebben laten ontstaan, dezelfde situatie nu moeten gaan oplossen.. Gaat dat lukken?
+8
Wiebren
@kuilhapper
Natuurlijk weet ik dat wel. Jij niet en dat is te merken aan je teksten, je schrijft wat je er van denkt en dat staat je vrij natuurlijk. Daarmee heeft je reactie voor de discussie dezelfde waarde als voor jou de regiegroep; 0

Voor degenen die willen weten hoe het proces gaat:
- Van Dam zit de regiegroep voor
- Als er dus duidelijkheid komt over de fosfaatrechten, dan is dat het resultaat van afstemming in de regiegroep.
- Daarna komt er een kamerbrief over, gevolgd door een wetsvoorstel (niet openbaar)
- Dat wetsvoorstel ligt eerst bij de Raad van State voordat het openbaar wordt
- Daarna start de wetsbehandeling
- uiteindelijk wordt over de wet gestemd, eerst in de Tweede en dan in de Eerste Kamer, waarbij er tijdens behandeling gedebatteerd wordt (met of zonder schriftelijke vragenrondes)

Echte duidelijkheid is er pas als de wet in de Staatscourant staat. Dat duurt nog wel even.
De duidelijkheid die je als boer nodig hebt is er al sinds 2 juli. Alle koeien die je meer houdt dan die datum moet je:
-of fosfaatrechten voor verwerven
-of afstoten
Dat die datum is vastgesteld is te danken aan de regiegroep. De sector zelf heeft in juli 2014 al aangedrongen op aanscherping via de melkveewet omdat zelf regelen niet lukte, want:
- er is een afnameplicht van ledenmelk (voor het grootste melkvolume)
- een collectieve regeling om fosfaat te begrenzen is door wegvallen van productschappen niet meer te regelen op korte termijn
- alleen sturen op fosfaatbenutting helpt niet als de gecreëerde ruimte weer wordt opgevuld door meer koeien

Dan keert de wal dus het schip. Dat kon je inderdaad aan zien komen, nog wat anders is het voorkomen. Het besluit over afschaffen van het melkquotum is al ver voor deze discussie onomkeerbaar genomen in Brussel.
Tot slot: dat wegkijken van belangenbehartigers en sectorpartijen wat je benoemt is niet onterecht, tegelijk is het ook precies een afspiegeling van hoe individuele melkveehouders reageren. Je kunt je belangenbehartiger verwijten dat er verdeeldheid is, je vraagt je alleen niet af hoe dat komt blijkbaar.
kuilhapper
Quote:
@Wiebren: - Als er dus duidelijkheid komt over de fosfaatrechten, dan is dat het resultaat van afstemming in de regiegroep.

Geloof je het zelf? daar komt geen overeenstemming. Dan moeten er wat partijen van hun 'geloof' af vallen. En daarmee hun eigen bestaansrecht doorprikken, en dat gebeurt toch niet.

Duidelijkheid sinds 2 juli? Te danken aan de regiegroep? Wat gek iedereen heeft het idee dat er niks duidelijk is, en er wordt ons verteld dat er 'heel hard' gewerkt wordt aan de uitwerking, vertel jij dat alles al duidelijk is sinds 2 juli..

Je laatste blokje tekst geeft aan dat je zo de politiek in kan als je bij LTO uitgekeken bent, wat een nietszeggend gelul!
+2
Wiebren
@kuilhapper
Wat er duidelijk is staat er al, alle koeien die je erna meer hebt zullen weg moeten of je moet zeker weten dat je op tijd fosfaatrechten kunt bemachtigen.
Tegelijk loopt de teller door van het aantal koeien en liters melk. Oftewel de meeste melkveehouders blijven gewoon zitten tot de klap. En dan is het waarschijnlijk té duidelijk
jan 1
Quote:
@Wiebren: Wat er duidelijk is staat er al, alle koeien die je erna meer hebt zullen weg moeten of je moet zeker weten dat je op tijd fosfaatrechten kunt bemachtigen.
Tegelijk loopt de teller door van het aantal koeien en liters melk. Oftewel de meeste melkveehouders blijven gewoon zitten tot de klap. En dan is het waarschijnlij

Dan is er blijkbaar iets niet goed over gekomen,kan lto en overheid zich niet aan onttrekken dunkt me.
jg
@jan 1
We hebben het toch over ondernemers die de kansen en bedreigingen zien ??
producent
Quote:
@Wiebren: Dat die datum is vastgesteld is te danken aan de regiegroep. De sector zelf heeft in juli 2014 al aangedrongen op aanscherping via de melkveewet omdat zelf regelen niet lukte,

Wanneer ze de melkveewet/AMvB in 2015 hadden laten ingaan was er nu al veel meer duidelijk en mogelijk geen fosfaatquotum.
melktkoeien
Is het niet handiger als van Dam vervroegd naar brussel gaat om over de nieuwe derogatie te praten en fosfaatplafond enz, ipv eerst dit kansloze gedoe erdoor duwen samen met lto.
Neem trouwens aan als er ooit duidelijkheid is dat Meneer Romijn ze rechten als eerste inlevert voor de knelgevallen
m uut m
@jan 1
Wat is er niet duidelijk dat extra koeien na 2 juli 2015 geen extra rechten geeft. Hoe vaak moet dat nog herhaald worden voor dat jij het begrijpt.
Wiebren
@producent
Daar zijn we het gauw over eens, maar om een wet aan te nemen heb je wel een meerderheid in het parlement nodig. Als er drie dagen een brief gepubliceerd is gaan veel boeren er al van uit dat de wet al klaar had kunnen zijn, zo werkt het alleen niet, het kost eerder een jaar of langer. De verdeeldheid in sector en politiek zorgt dat het nog langer duurt.

@melktkoeien Nee, dat is niet handiger, het gaat namelijk over de huidige derogatie. Jij wilt een nieuwe hypotheek met nieuwe voorwaarden terwijl je de oude nog niet afbetaald hebt!
kuilhapper
Quote:
@Wiebren: Als er dus duidelijkheid komt over de fosfaatrechten, dan is dat het resultaat van afstemming in de regiegroep.
Nogmaals, dus de regiegroep is de wetgever? Zonder overeenstemming in de regiegroep geen fosfaatrechten? Dat weet je heel zeker?

Je zit dus gewoon onzin te vertellen!

De overheid is duidelijk steil verlegen met de afgekondigde fosfaatrechten, daarom duurt het allemaal zo lang. De regiegroep is er ter camouflage en om tijd te winnen, want regiegroepjes maken geen wetgeving, hoogstens een niet bindend adviesje..

Dat boeren doodleuk volgas doormelken komt door eerder opgedane ervaring; als er geroepen wordt dat groei na 2/7 niet meetelt moet je dus echt oppassen, dat weten we nog van anticiperen wordt niet beloond!

Het invoeren van fosfaatrechten gaat een hoop schadeclaims opleveren, want niemand heeft iets gedaan wat niet mocht, de wetgever heeft het allemaal laten gebeuren, als je dat wil terugdraaien moet je compenseren, oftewel betalen!
BoerBart
@kuilhapper
Juridisch liggen er misschien wel mogelijkheden om een extra Eis(Weidegang/niet>3GVE/Ha) te stellen voor het benutten van je fosfaatrechten.

Voorbeeldje:Je krijgt 100% rechten maar zonder weidegang mag je er slechts 90% van gebruiken.

Ik weet het ook niet maar makkelijk procederen om je recht te halen is een utopie.
+2
ejb
Quote:
@kuilhapper: want niemand heeft iets gedaan wat niet mocht, de wetgever heeft het allemaal laten gebeuren, als je dat wil terugdraaien moet je compenseren, oftewel betalen!

Een auto kan ook veel harder dan dat je mag rijden op de openbare weg, mestnormen zijn door de jaren heen gewoon fors verlaagd en zoals het nu lijkt hebben de pelsdierhouders het ook verloren dus wat jij schrijft is pas onzin
producent
Quote:
@Wiebren: maar om een wet aan te nemen heb je wel een meerderheid in het parlement nodig.

Inderdaad maar als de VVD maar had nagedacht en met politieke wil had het wel kunnen worden ingevoerd, dat fosfaatquotum als het er komt is op zich een vaststaand punt.
Maar komt er ook regelgeving zodat we aan het eind van het jaar of eerste maand/en van het nieuwe jaar de mest/fosfaat productie en voorraad op een normale manier kunnen afwerken, dat was in 2015 toch een drama/onmogelijk gemaakt door de wetgeving.
+1
Wiebren
@kuilhapper ik heb geen overeenstemming geschreven, dus voordat je jezelf weer helemaal laat gaan in emotionele betogen, léés eerst eens even!

Er stond:AFstemming, dat alle partijen het eens worden ligt niet erg voor de hand inderdaad.

Dat het lang duurt is beleving van de boeren, heeft weinig met realiteit te maken. Wetgeving aankondigen, inhoud afstemmen, indienen, behandelen en aannemen is geen traject van een paar weken.
Zou je ondertussen kunnen weten
2012 verwerkingsplicht, ingangsdatum 1-1-2014
2013 melkveewet, ingangsdatum 1-1-2015
2014 AMvB, ingangsdatum 1-1-2016
2015 wet grondgebonden groei, ingangsdatum ?
2015 fosfaatrechten, ingangsdatum?
Dan heb ik het nog niet over de PAS, de natuurbeschermingswet of de omgevingswet, of zelfs de crisis -en herstelwet (die juist heel rap moest).

Verder is het wachten op een nieuwe datum voor eigen risico, straks niet janken als er geen rechten beschikbaar zijn of het slachthuis vol
Cornelis
Quote:
@Wiebren: Verder is het wachten op een nieuwe datum voor eigen risico, straks niet janken als er geen rechten beschikbaar zijn of het slachthuis vol

Laat me raden..... dan krijg jij de schuld 😄
Wiebren
@producent
Daar ziet het niet naar uit. Immers, meer melkveefosfaat produceren dan je referentie is verboden. Je kiest er zelf voor om meer te produceren, heb je er de grond of verwerking niet voor geregeld dan wordt dat gezien als economisch delict en volgt een boete.
Het is hetzelfde sommetje als met de superheffing, met de forfaits aardig te plannen al is het nu natuurlijk wel even wennen.
Ik weet dat het in werkelijkheid complexer is met wisselende percelen, gewassen, grondmonsters, uitval, melkproductie per koe, BEX, voer, melkt het wel of niet, het weer, de kuil, afkalfdatum, niet drachtig worden, afspraken niet nakomen door anderen enz.enz.
Vraag is wel: hoeveel uitzonderingen worden er gemaakt totdat de regel ook weer weg is?
Wiebren
@Cornelis Dat is de enige duidelijkheid en zekerheid die er nu al is...
Cornelis
@WiebrenWiebren. KLW is of wordt verplicht in te vullen. Als je hier een voordeel van hebt kun je dit alleen verzilveren in relatie tot fosfaatrechten?
Qua mestafvoer kun je blijven volstaan met BEX?
Wiebren
@Cornelis
Vandaag mag je BEX nog gebruiken bij verantwoording mest.
Of Kringloopwijzer (eigenlijk vooral BEX) straks gebruikt mag worden voor fosfaatrechten is nog niet helder, daarvoor moet ie eerst door de keuring komen.
+1
Cornelis
@WiebrenMocht KLW de keuring niet doorstaan dan hebben we dus platte dierrechten.
Wiebren
Cornelis
@WiebrenDan kan KLW er bij de zuivel wel weer uit.
de hoef
[quote]@[url="#p1278594"]Cornelis
ja
brabo
Quote:
@Wiebren: Of Kringloopwijzer (eigenlijk vooral BEX) straks gebruikt mag worden voor fosfaatrechten is nog niet helder, daarvoor moet ie eerst door de keuring komen.

dat hebben ze toch altijd al beloofd.
Kunnen ze dan toch zomaar weer niet op terug komen lijkt me
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Wiebren: Wetgeving aankondigen, inhoud afstemmen, indienen, behandelen en aannemen is geen traject van een paar weken.
Zou je ondertussen kunnen weten
2012 verwerkingsplicht, ingangsdatum 1-1-2014
2013 melkveewet, ingangsdatum 1-1-2015
2014 AMvB, ingangsdatum 1-1-2016

Toch geef jij zelf steeds aan dat de fosfaatrechten nog dit jaar met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Dat is strijdig met het tijdspad van boven genoemde wetgeving.
Wiebren
@Jack Rijlaarsdam ze gelden met terugwerkende kracht, zo staat er in de brief van 2 juli.
Invoeren met terugwerkende kracht op 1 januari 2016 kan wel door die brief. Alleen als het jaar bijna afgelopen is of zelfs al voorbij is wordt het uitvoeren/handhaven door de overheid niks.
Varkensrechten zijn aangekondigd op 10 juli 1997 en wet werd in november (20e dacht ik) aangenomen. Ze golden vanaf 1 januari zodat je niet kon denken dat je nog rechten kreeg voor de varkens van na 10 juli
+1
pieta
@Wiebren
De WHV is vlgs mij per 1-9-1998 ingevoerd. Controle op aantallen vanaf 1999.

Hier nog een interessant stukje uit een memorie van toelichting:
In 1998 zullen de extra taken van de Algemene Inspectiedienst vooral bestaan in het doen van vaststellingen op bedrijven die behoren tot de in artikel 21, eerste lid, onderdelen a tot en met d, van het wetsvoorstel genoemde voorloperbedrijven waarvoor een lagere korting geldt, en in het doen van vaststellingen op het punt van de ligging van bedrijven in het kader van de regel dat geen overgang van rechten tussen concentratiegebieden onderling en tussen concentratiegebieden en niet-concentratiegebieden kan plaatsvinden. Daarmee gaat een inzet gepaard van 7 mensjaren, waarvoor de kosten, inclusief eenmalige kosten, in totaal f 1,5 miljoen beslaan. In 1999 starten het toezicht op de naleving van de uitbreidingsverboden als neergelegd in artikel 13 van het wetsvoorstel en de opsporing van strafbare feiten die daarmee verband houden.

parlementairemonitor.nl/9353000/1/…
Huppel
@Wiebren

Nog even voor de helderheid, dat betekent dus dat wanneer er over 2016 gemiddeld meer vee op je stallijst staat dan de referentie (2014 of 2 juli 2015), dien je hierover achteraf nog rechten te bemachtigen?? Dat staat vast?
kuilhapper
Quote:
@ejb: Een auto kan ook veel harder dan dat je mag rijden op de openbare weg, mestnormen zijn door de jaren heen gewoon fors verlaagd en zoals het nu lijkt hebben de pelsdierhouders het ook verloren dus wat jij schrijft is pas onzin

Als je de weg opgaat is de maximum snelheid aangegeven, mestnormen worden voorafgaand aan het jaar bekend gemaakt, en aan gebruiksnormen kun je geen waarde ontlenen, want het is geen bezit. En de soap van de nertsen is nog lang niet ten einde, in tegenstelling tot melkveehouders hebben nertsenhouders wel de centen om flink door te gaan procederen.. En het is nog lang geen 2024..
vofjagtenberg
@Wiebren
Quote:
Je kiest er zelf voor om meer te produceren, heb je er de grond of verwerking niet voor geregeld dan wordt dat gezien als economisch delict en volgt een boete.
Als je de rechten niet hebt, is het toch ook een economisch delict?
Andere vraag (misschien al eerder gesteld): Ben jij ook aanwezig bij de regiegroep?
+2
de hoef
Quote:
@Huppel: dien je hierover achteraf nog rechten te bemachtigen?? Dat staat vast?

maak je nu is alleen druk om dingen die helder zijn
nu raad je maar wat en er is niemand die je het kan vertellen
de amvb is het enige wat nu telt
Huppel
@de hoef

Ik hoef me gelukkig niet druk te maken om de melkveewet, maar als ik de onderstaande quote van Wiebren lees, dan komt het op mij over dat dat kennelijk ook helder is

Quote:
@Wiebren: Wat er duidelijk is staat er al, alle koeien die je erna meer hebt zullen weg moeten of je moet zeker weten dat je op tijd fosfaatrechten kunt bemachtigen.
Tegelijk loopt de teller door van het aantal koeien en liters melk. Oftewel de meeste melkveehouders blijven gewoon zitten tot de klap. En dan is het waarschijnlijk té duidelijk
+1
Frans1
@de hoef
Zo denk ik er ook over hoef, gewoon doorprutsen en je er maar niet zo druk over maken.Behalve hier zo nu en dan 😄
kuilhapper
Quote:
@Wiebren: Er stond:AFstemming, dat alle partijen het eens worden ligt niet erg voor de hand inderdaad.
Afstemming? zijn de regiegroep bijeenkomsten een soort yoga lessen? Kom op zeg, je draait er weer leuk om heen.

Er komt dus pas duidelijkheid als de regiegroep afstemming op elkaar bereikt heeft.. Nou vertel, wanneer is of wordt dit vage begrip bereikt? Jullie worden het niet eens, maar wel op elkaar afgestemd.. ja,ja..
Klinkt allemaal heel bijzonder en geloofwaardig..
Frans1
@Huppel
Wiebren heeft hier wel vaker iets beweerd wat later iets anders uitpakte
de hoef
Quote:
@Huppel: Wat er duidelijk is staat er al, alle koeien die je erna meer hebt zullen weg moeten of je moet zeker weten dat je op tijd fosfaatrechten kunt bemachtigen.

dat gaat waarschijnlijk over het aantal koeien wat dan teveel is ,maar die worden niet per direct geslacht [daar hebben we thieme voor .
maar ik weet het ook niet ,ik denk het
KuikenenKoe
Quote:
@Frans1: Wiebren heeft hier wel vaker iets beweerd wat later iets anders uitpakte

die zijn er wel meer oa ik
+1
KuikenenKoe
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: terugwerkende kracht worden ingevoerd.

heb mijn twijfels daarbij moet je je houden aan een wet die er niet is
Frans1
@KuikenenKoe
pieta schreef het ook al,controle op aantallen als alles vastligt, lijkt mij ook logisch
Huppel
@de hoef

We hebben nu niet veel meer koeien meer lopen, die waren er al.

Maar als je 10% meer koeien hebt gemiddeld tot november en geen rechten kunt bemachtigen of te duur, dan is er voor diegenen wel een serieus probleem.

Als dat zo is is het een idee om er nu wat extra versneld weg te doen en in september weer wat terug kopen, zal de melkprijs ook wel wat zijn bijgetrokken.
+1
m uut m
@de hoef
Je hoeft de koeien ook niet gelijk te slachten droogzetten en afmestten kan ook code 120
+1
KuikenenKoe
@m uut m komen er veel code 120 koeien
hans1980
@Wiebren
Wanneer je een groot gedeelte van je huurgrond kwijtraakt en elders niet wat weer kunt pachten en kopen al helemaal niet kan en wil van bank kun je in die situatie beter een bord in de tuin zetten niet??
KuikenenKoe
@hans1980 nee hans code 120 stond voor je neus
+2
klompen
@Frans1
ik vind het persoonlijk ook niet verstandig dat hij hier reageert.
wij weten geen van allen nog hoe het gaat worden, maar ik denk Wiebren ook niet.
hans1980
@klompen
melkveefosfaatreferentie is alleen door te schuiven binnen familie, er staan heel aantal bedrijven tekoop met te grootte stal op klein areaal . Dit type bedrijven is haast onverkoopbaar omdat je dan als koper een veel kleiner aantal koeien mag melken !

of komt hier nog oplossing voor?
m uut m
@KuikenenKoe
Als de slachtkoeien niet te plaatsen zijn is het een manier. Ik zorg er in elk geval voor dat ik niet meer koeien heb dan 2 juli
KuikenenKoe
Quote:
@hans1980: oplossing

eigen rechten meenemen??
+2
matt
Quote:
@Wiebren: Wat er duidelijk is staat er al, alle koeien die je erna meer hebt zullen weg moeten of je moet zeker weten dat je op tijd fosfaatrechten kunt bemachtigen.
Tegelijk loopt de teller door van het aantal koeien en liters melk. Oftewel de meeste melkveehouders blijven gewoon zitten tot de klap. En dan is het waarschijnlijk té duidelijk

wat trek je toch weer een grote broek aan,je ziet toch zelf ook
wel aankomen.
Dat de kans levensgroot is,dat invoering en handhaving van de
fosfaatrechten in 2016 niet gaat lukken.
+7
Wiebren
@Huppel
Als de wet is aangenomen staat daar in vanaf wanneer je afgerekend wordt op de meer koeien dan in de referentieperiode en hoe je aan rechten kunt komen. Daar loop ik nu niet op vooruit, want zoals @kuilhapper terecht aangeeft maakt de overheid de wet.
Bovendien is wat er in de regiegroep besproken wordt niet openbaar.
Voordat de inhoud van de wet bekendgemaakt wordt is daarover afstemming in de regiegroep. De rol daarvan is om te zorgen voor een goede belangenafweging, want de fosfaatrechten hebben een grote impact. Uiteindelijk besluit de staatssecretaris hoe de wet er uitziet en besluiten Eerste en Tweede Kamer of en hoe de wet aangenomen wordt.

Ik schreef in reactie op Jack al dat het over het kalenderjaar 2016 niet eenvoudig zal worden om die exacte eisen al te kennen als melkveehouder als de wet nog niet bekend is. Evenmin kan de overheid er dan al op handhaven. Dat is niet tegelijk een vrijbrief om 2016 blind door te jakkeren.

Algemeen:
Ik reageer hier omdat ik de hele dag bijna onafgebroken roep om duidelijkheid hoor.
Wat er in de wet komt is vandaag nog niet duidelijk. Wat er over de wet en het wetstraject te vertellen valt schrijf ik hier wel op, want ook daarover zijn nogal wat spookverhalen.
Je bepaalt zelf maar of je het wilt horen of dat je me liever belachelijk maakt, daar lig ik niet wakker van.

Als ik dan hoor dat mensen tientallen en soms nog veel meer koeien hebben aangevoerd na 2 juli dan is afscheid moeten nemen in 2017 ook al een strop. Voor eigen risico dus.
Totdat de wet van kracht is maak je zelf de afweging of je ze wilt houden zolang. Heb je er gemiddeld in een kalenderjaar meer dan je referentie, dan moet je er fosfaatrechten voor hebben. Heb je die niet kunnen bemachtigen, dan ben je in overtreding. Zo werken productierechten.
KuikenenKoe
Quote:
@Wiebren: dan ben je in overtreding.

wat wordt eigenlijk de boete per kg fosfaat overschrijding??
vofjagtenberg
@KuikenenKoe
Ik dacht €11 per kilo
KuikenenKoe
@vofjagtenberg dat is dan een 500 per koe

snel rekenmachine pakt
KuikenenKoe
@vofjagtenberg

6 cent per ltr bij 2kwartjes is dat te doen
jg
@KuikenenKoe
Goede tip voor de wetgever , kan deze route gelijk ook afgesloten worden .......
de hoef
Quote:
@Huppel: Als dat zo is is het een idee om er nu wat extra versneld weg te doen en in september weer wat terug kope

als je de amvb kloppend hebt zie ik geen probleem
maar ik laat jou vrij om het zo te doen
de hoef
Quote:
@KuikenenKoe: dat is dan een 500 per koe

verse koeien kosten dan in 2017 maar 500 meer
nu 1500 dus 500 winst
word een goed jaar 2017
+1
de hoef
Quote:
@m uut m: afmestten kan ook code 120

kan een goed idee zijn maar ik heb mijn twijfels
in 2013 50 afmest koeien op papier gehad ,tellen gewoon voor melkveefosfaat productie mee gedeeld door de liters heb ik nu koeien van 38 kg p en anders had ik er 50 minder gehad van 45 kg ongeveer dan
de hoef
@hans1980
ben hier 35 ha kwijt en toch gaat het lukken ,alleen dat ze 2015 meenemen in berekening is lastig
producent
Quote:
@Wiebren: Totdat de wet van kracht is maak je zelf de afweging of je ze wilt houden zolang. Heb je er gemiddeld in een kalenderjaar meer dan je referentie, dan moet je er fosfaatrechten voor hebben. Heb je die niet kunnen bemachtigen, dan ben je in overtreding. Zo werken productierechten.

Veel zal ook afhangen hoe lang je de tijd krijgt om aan de eisen te voldoen, wat je precies aan fosfaten geproduceerd hebt weet je pas na 31 dec. van een jaar, wanneer je op 31 dec. alles rond moet hebben moet je wel heel veilig gaan zitten.
reality
@Jack Rijlaarsdam
Niet zo rechtlijnig denken. De boer met het grootste aanpassingsvermogen, die overleeft. Bv. Ca. 10 jaar geleden zei men nog: schulden maken heeft vele voordelen. Tegenwoordig beter zo weinig mogelijk schulden.
Coen
@reality , het is toch nog altijd zo geweest dat geld lenen ook geld kostte, de reële rente is bijna altijd nog een paar procent geweest.

maar het paste zo goed in de schuldeneconomie waarin we toen allemaal geloofden.

en investeringen vergen natuurlijk ook afschrijvingen die ook allemaal terugverdiend moeten worden.
Frans1
Quote:
@m uut m: Wat is er niet duidelijk dat extra koeien na 2 juli 2015 geen extra rechten geeft.

Misschien omdat we van de koeien voor 2 juli ook nog geen rechten hebben?
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@reality: Niet zo rechtlijnig denken.

Kijk eens in de spiegel. Rendement, daar draait het om. Lasten onder alle omstandigheden op kunnen brengen, dan heb je geen probleem.

Rendement = marge maal hoeveelheid. Velen zijn in de val getrapt van margeverkleining (kostprijsverhoging door opschalen of gewoon luxe investeringen) in de verwachting dat de hoeveelheid dit ruimschoots compenseert. Dit gaat alleen op in goede tijden, juist in slechte tijden zit je dan vlotter tegen je kritieke melkprijs aan. Kunst is dus dát evenwicht te vinden tussen marge en hoeveelheid dat er flink belasting betaald mag worden in goede tijden en aan alle verplichtingen voldaan kan worden in slechte tijden. Dat laatste kan wat vereenvoudigd worden door voor te sorteren in goede tijden. Zolang dit evenwicht in orde is, is de schuldpositie geen onderwerp van belang. Tien jaar geleden niet, nu niet.
gezienus
@Wiebren heeft hier wel meer mensen op het verkeerde been gezet

Afwachten ?
jorisdriepinter
@gezienus
Wie het melkveedebat gevolgd heeft weet dat er veel onzin gesproken kan worden in de tweede kamer. Dat zal ook zo blijven dus een inschatting van hoe de wet er uiteindelijk uit komt te zien is eigenlijk niet te geven.
De uitlatingen van Van Dam zeggen mij ook niets. Hij laat nu voorkomen alsof hij gemiddelde! Bedrijven wil ontzien, maar het kan best een politieke afleidingsmanoeuvre zijn. Het geheel moet wel door de RvS en dan is jurische houdbaarheid een voorwaarde.
Frans1
Quote:
@gezienus: heeft hier wel meer mensen op het verkeerde been gezet

Pas op Gezienus,je hebt zo een minnetje te pakken 😄
Frans1
Quote:
@reality: Bv. Ca. 10 jaar geleden zei men nog: schulden maken heeft vele voordelen. Tegenwoordig beter zo weinig mogelijk schulden.

Dat is allemaal gezeur vanuit de waan van de dag.Als het uitgangspunt"zo weinig mogelijk schulden is" ga je geen melkveebedrijf overnemen,alhoewel zo weinig mogelijk niks zegt over de hoogte van de schuld 😄
cs-agrar
Quote:
@Wiebren: Heb je er gemiddeld in een kalenderjaar meer dan je referentie, dan moet je er fosfaatrechten voor hebben. Heb je die niet kunnen bemachtigen, dan ben je in overtreding. Zo werken productierechten.

Valt niet mee, iets wat niet bestaat wel bemachtigen
robotboer
Mooi! Meteen verhandelbaar maken, komt de melkprijs alleen maar ten goede!
BoerBart
Hoe helpt verhandelen de melkprijs?
Of de melk van boer jan of boer piet komt maakt niks uit.
buorman
Sterker noch, de rechten van de 'knoeiers' gaan naar de 'toppers', geeft alleen maar meer melk
+1
dorpsrandhoeve
@buorman
Ach, daar heb je het woord knoeiers weer.
buorman
@dorpsrandhoeve

Staat wel tussen '' DRH, net zo als toppers
George
@buorman
Toppers zo noemt een drietal derde-rangs artiesten zich ook enkele malen per jaar.
cs-agrar
Quote:
@buorman: van de 'knoeiers' gaan naar de 'toppers', geeft alleen maar meer melk

Gaat niet helemaal rechtevenredig op. Rechten zullen niet per koe zijn, omdat verschillende produktieniveau's verschillende excretie handhaven. Dus ze zijn per kg. 1knoeierkoe < 1topperkoe
buorman
@cs-agrar
De rechten worden wss in kg fosfaat
En volgens mij zijn de intensieve beter in staat om meer kg melk per eenheid fosfaat te melken dan de extensiefen
-1
Grasbaal
De Tweede Kamer wil graag aan de slag met de fosfaatrechten, maar daarvoor is het nog steeds wachten op een voorstel vanuit de nieuwe staatssecretaris Martijn van Dam. Het ziet er naar uit dat de diverse partijen er op rekenen dat de rechten voor eens en altijd duidelijkheid gaan geven over de koers die melkveehouders aan kunnen gaan houden.

Meer: boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/…
arjan_kok
Kunnen er wel wat andere overbodige wetten uit het rijtje van wiebren hierboven worden afgeschaft
+3
fendt711variotms
Aan grond koppelen , krijgen ze maar een betrekkelijke waarde , is de enigste reeele oplossing ,
jg
Komt het afschrijven op grond weer dichterbij, pas op de LB-vrijstelling.
+2
Coen
Zo is het met melkquotum ook begonnen, onder elke 20 ton melk moest 1 hectare grond.
als ze die grondgebondenheid nu meer vaster klinken, die kortstondige pachtovereenkomsten van toen stelden natuurlijk niks voor.
oldhuus
Maakt niet uit als het maar ingewikkeld is.
3 speen
Makelaars krijgen het weer druk
+1
ejb
Niet als de handel via een beurs gaat
Jaap40
Moet er ook weer geld op de rekening binnen komen....
3 speen
Pvda zorgt voor iedereen
m uut m
Alle handel gaat niet via de beurs je hebt altijd uitzonderingen bijvoorbeeld complete bedrijven. Dit geeft dan een ingang voor makelaars gelijk destijds met het MQ. Daarom kun je de handel beter gelijk vrij houden alleen lease beperken tot maximaal 25 % van je fosfaat qoutem om diva melkers te voorkomen.
jvt
Voor de melkprijs het beste als iedereen gewoon 30% gekort wordt.... is goed voor melkprijs en gezever over mest is gewoon voor eens en voor altijd afgelopen, dossier speelt nu al bijna 35 jaar...
oldhuus
Problemen moet je oplossen in de gebieden waar ze een probleem zijn, mest speelt hoofdzakelijk daar waar ze carnaval vieren.
Frans1
Quote:
@jvt: voor de melkprijs het beste als iedereen gewoon 30% gekort wordt.... is goed voor melkprijs en gezever over mest is gewoon voor eens en voor altijd afgelopen, dossier speelt nu al bijna 35 jaar

gelul van iemand met te weinig grond.Problemen moet je aanpakken daar waar de oorzaak ligt
oldhuus
@Frans1
Hij zit zelf over de grens, komt hem alleen maar goed uit.
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: Hij zit zelf over de grens, komt hem alleen maar goed uit.

Is tegenwoordig Belg met 200 ha heuvellanderijen, door z'n buren in brabant NL uitgejaagd. Frustratie zit hoog 😄 Gun ons toch gewoon een lage melkprijs en veel koeien, dat willen we in NL graag, dus dat gezeur altijd dat de rem erop moet. Gas erop !!
+1
jvt
@jan is hobbyboer

frustratie valt wel mee tegenwoordig, maar de manier waarop we semi-gedwongen waren om te vertrekken wilden we blijven boeren zit met idd nog steeds hoog. Maar was een beetje aan het stoken, natuurlijk is het hoe dan ook pijnlijk als iedereen je een worst voorhoud dat je moet produceren voor de groeiende wereldbevolking, je bedrijf daar voor voorsorteerd, en je dan te maken krijgt met een landelijk nieuw soort quotum. Maar... ben eerlijk, zou veel europese boeren idd niet slecht uitkomen als er minder melk uit NL zou komen, daarvan ben ik er ook eentje van. Start is allesbehalve gemakkelijk geweest, nu een lage melkprijs, van mij mag prijs echt wel snel omhoog gaan nu. Twee en een half jaar slechte rendementen draaien door diverse oorzaken, nu deze melkprijs er over heen, tis geen vetpot hier...
pieta
@jvt
En wij maar denken dat het in het buitenland allemaal fantastisch is.
KuikenenKoe
Quote:
@jvt: gewoon 30% gekort wordt.

en jullie in belgie zich kapot lachen om ons
fendt711variotms
Ik wordt makelaar
+2
pieko
Word zonder t, volgens mij.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieko: word zonder t, volgens mij

Daarom wordt ie ook geen makelaar, als die aktes taalkundig niet OK zijn zijn ze juridisch ook niet rechtsgeldig, zo'n makelaar wil niemand (denk ik).
hans1980
Zal wel weer mooi staan op de balans: eerst verdubbeling van grondwaarde in 10 jaar tijd nu over paar weken misschien weer miljoen extra op de balans!
+1
diezel
Quote:
@hans1980: nu over paar weken misschien weer miljoen extra op de balans!

Je bent bang dat deze communicerende vaten over gaan lopen? 😄
hans1980
Ja in principe heb je daar wel gelijk in ...al denk in echt dat grond in NL niet goedkoper wordt , je ziet nu dat elke m2 in no-time is verkocht grond is immers nodig voor AmvB dat grond prijs zakt heb ik de afgelopen 30 jaar nog niet gezien denk eerder dat ie nog 10.000/ha stijgt . Lees artikel maar in de Oogst hoe vast mensen aan grond zitten , er is bijna geen handel wat er wordt verhandeld gaat door schaarste voor topprijzen laatst nog stuk van 6ha. voor 8 euro/m2
P rechten zullen nodig zijn voor de nu nog lege stallen en extensieve boeren , dus zelfde verhaal banken rekenen met 7 cent/kg melk = bij 10.000kg dus 7000 euro (variatie 5000-10000 eerste inschatting )
+2
Coen
@hans1980 , de melkveehouderij financiert zichzelf kapot 😞

wie kan dit soort bedragen betalen en ooit terugverdienen?
als ik hier lees hoe moeilijk banken doen bij tijdelijke uitstel van aflossing op risicoloze bedrijven dan moeten deze bedragen betaald worden uit de lopende kasstromen, en dat zal slechts bij weinigen gelukken.
weurding
Quote:
@Coen: de melkveehouderij financiert zichzelf kapot

valt mee, ze zijn niet meer zo scheutig bij de banken 😄
+6
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@hans1980: dat grond prijs zakt heb ik de afgelopen 30 jaar nog niet gezien

Dan heb je zo af en toe wel een tukje van een paar jaar gedaan.
+5
George
Quote:
@Coen: de melkveehouderij financiert zichzelf kapot

Ze financieren zich vooral kapot aan dubbel zo grote stallen dan voorheen met veel high tech. Robotje hier , robotje daar , servicebusje hier , service busje daar. En dat allemaal gebaseerd op het oude vermogen wat vast zat is de grond en de waardestijging ervan.
Het kopen van enkele hectares goede grond kun je zo weer vanaf en makkelijk weer te verkopen. Van die grote high tech stal ben je nog niet af.
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Dan heb je zo af en toe wel een tukje van een paar jaar gedaan.

Er heeft wel eens een prijsdaling plaats gevonden maar over het algemeen is het een stijgende lijn , waarvan de laatste 10 jaar de lijn steil omhoog loopt.
+1
MTSTAMMINGA
Quote:
@Coen: als ik hier lees hoe moeilijk banken doen bij tijdelijke uitstel van aflossing op risicoloze bedrijven

Zulks heeft een oorzaak Die jij donders goed weet @Coen
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: Het kopen van enkele hectares goede grond kun je zo weer vanaf en makkelijk weer te verkopen. Van die grote high tech stal ben je nog niet af.

Jij denkt altijd aan een exit-strategie. Ga je in de bus ook altijd vlak bij de nooddeur zitten?
Ook het kopen van grond is tegen de huidige prijzen een kwestie van kapot financieren: de opbrengsten dekken de financieringslasten immers niet.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ook het kopen van grond is tegen de huidige prijzen een kwestie van kapot financieren: de opbrengsten dekken de financieringslasten immers niet.

Ja dat klopt maar daarom is jouw genoemde exit strategie zo belangrijk. Dat je weer van die onrendabele investering af kunt.
Ik zit niet vaak in bussen Sjakie , maar ik probeer toch altijd een fijn plekje te zoeken. 😄
Maar een busreisje vergelijken met een miljoeneninvestering in een totaal onrendabele sector die landbouw heet is eigenlijk geen vergelijk. 😄
Coen
@MTSTAMMINGA , we krijgen binnenkort dus Amerikaanse cq Deense toestanden 😞
reality
@Jack Rijlaarsdam
Een koestal bouwen nu is het allerslechtste wat je kan doen, tenzij je nu in een grupstal zou melken.
+1
diezel
@Coen
De boerenleenbank komt in een behoorlijke spagaat te zitten met hun veiligste sector.
Met een (te) sterk pleidooi voor "hun" fosfaatrechten stampen ze bij onderen een gedeelte van het onderpand onder de bedrijven vandaan.
De melkmarkt-analisten krijgen dit jaar geen bonus, maar moeten voor straf over-uren gaan maken! 😞
+2
pieta
@hans1980
Weten of de grondprijs gaat zakken doe ik niet maar als jij de grondprijs nog nooit hebt zien zakken dan ben je blind geboren(als 1980 je geboortejaar is). 😄
Coen
@diezel , is ook mijn indruk 😞

het is nu allemaal zo kortzichtig en zonder visie 😞 voorheen (wel ook alweer minimaal 15 jaar terug) had je daar nog lieden zitten met autoriteit, een goede visie op de melkveehouderij en een daarbij behorend goed strategisch plan.
diezel
Quote:
@Coen: het is nu allemaal zo kortzichtig en zonder visie

Je kan het ze ook amper kwalijk nemen. Er is in die sector momenteel ook maar één manier om te overleven. Hoe een duur pak ze ook aan hebben.
In heel de bank-pyramide geldt tegenwoordig: dezelfde visie als je direct hoger geplaatste.... want anders krijg je een trap onder je hol...en kun je thuis gaan zitten met je eigen visie! 😄
Coen
@diezel , juist verwoord 😞

hier ook alle adviseurs met ervaring weg, jonge gasten terug zonder groen bloed in de aderen die niets durven zonder uitdrukkelijke goedkeuring van de kredietbeoordelaars en de managers 😞
+1
reality
@George
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, die een miljoen zou hebben, dat hij een koestal zou gaan bouwen. Wel als hij betreffende miljoen niet zou hebben. En dan zul je inderdaad dan ook echt rendement moeten draaien.
Cornelis
Quote:
@George: Ze financieren zich vooral kapot aan dubbel zo grote stallen dan voorheen met veel high tech. Robotje hier , robotje daar , servicebusje hier , service busje daar. En dat allemaal gebaseerd op het oude vermogen wat vast

George de tijd van buiten melken aan de weidewagen is bij ons al voorbij. Koe boeren hebben toch echt een stal nodig voor hun vee, al is het alleen maar omdat je anders geen koeboer bent 😄
George
Quote:
@reality: Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, die een miljoen zou hebben, dat hij een koestal zou gaan bouwen. Wel als hij betreffende miljoen niet zou hebben. En dan zul je inderdaad dan ook echt rendement moeten draaien.

Jawel gebeurd wel. Uitgekochte bedrijven voor woningbouw of iets dergelijks die als ze wilden twee generaties lang bijna niet meer hoefde te werken maar deze miljoenen toch in grote stallen met veel high tech investeren soms zelfs zo hevig dat ze met die miljoenen niet eens toekwamen. Maar dan ben je naast een boer ook nog steeds boer. 😄
+1
Frans1
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ga je in de bus ook altijd vlak bij de nooddeur zitten?

Bus? Dat is voor het gepeupel,George gaat met de BMW 😄
Frans1
Quote:
@George: Dat je weer van die onrendabele investering af kunt

Flauwekul,als dat zo is en je kunt het niet betalen,moet je er niet aan beginnen
+3
weurding
Quote:
@reality: die een miljoen zou hebben, dat hij een koestal zou gaan bouwen.

schijnt toch dat er 1 in wichmond dat van plan was 😄
Frans1
Quote:
@diezel: maar moeten voor straf over-uren gaan maken!

Kunnen ze wel bij mij een paar melkbeurten krijgen,weten ze direkt waar ze over praten 😄
George
Quote:
@Frans1: Flauwekul,als dat zo is en je kunt het niet betalen,moet je er niet aan beginnen

Dat is natuurlijk helemaal waar , maar die fout is wel makkelijker te herstellen dan een dubbelgrote high tech stal.
George
Quote:
@Cornelis: George de tijd van buiten melken aan de weidewagen is bij ons al voorbij. Koe boeren hebben toch echt een stal nodig voor hun vee

Ja dat is duidelijk Cornelis , zelfs ik heb nooit met hand of weidewagen gemolken. Maar tussen weidewagen en halflege grote stallen met bling bling zit nog veel tussen in.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@reality: Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, die een miljoen zou hebben, dat hij een koestal zou gaan bouwen.

Onzinopmerking. Het gros van de melkveehouders houdt in feite een miljoen (of nog veel meer) over wanneer zij de grond verkopen en de bijbehorende financiering aflossen.
reality
@George
Ja ok, zijn uitzoderingen,maar die uitgekochte bedrijven investeren ook vaker meer dan dat ze beuren. 3 miljoen beuren en 5 miljoen investeren ook ivm belasting.
reality
@Jack Rijlaarsdam
Dan heb je niet goed gelezen. Ik heb niks gezegd over grond verkopen.
+2
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@reality: Een koestal bouwen nu is het allerslechtste wat je kan doen

Ik krijg absoluut geen hoogte van je. Ik meende dat jij groot voorstander was van anti-cyclisch handelen? Wanneer je de intentie hebt nieuw te bouwen, is komend jaar het beste moment sinds tijden. Aannemers, melkmachine-installateurs en andere verkopers storten zich met graagte en superscherpe offertes op de sporadische bouwer. Grondprijs is nu aan de vooravond van de deflatieperiode op de absolute top, praat wel zo makkelijk met een bank over financiering en onderpand. Ondernemers die nu de zaak financieel op de rit hebben, hebben blijkbaar de ruimte om extra verplichtingen aan te gaan.
+1
cs-agrar
Quote:
@George: Maar een busreisje vergelijken met een miljoeneninvestering in een totaal onrendabele sector die landbouw heet is eigenlijk geen vergelijk.

Jawel George, het hangt beide van de chauffeur en het vehikel af. Maar dan nog heb je bij die nooddeur het hele reisje ook meegemaakt, en evengoed meeste kans om er heel uit te komen
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: Maar een busreisje vergelijken met een miljoeneninvestering in een totaal onrendabele sector die landbouw heet is eigenlijk geen vergelijk.

Daarom doe ik dat ook niet. Ik vraag me alleen af hoe het nu is om alle dagen met een keutel in je broek rond te lopen. Je lijkt overal bang voor.
KuikenenKoe
Quote:
@George: onrendabele sector die landbouw

en toch heb ik het idee dat jij het dankzij die onrendabele sector wel goed hebt
+1
cs-agrar
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ik vraag me alleen af hoe het nu is om alle dagen met een keutel in je broek rond te lopen. Je lijkt overal bang voor.

Da's wel mooie omschrijving Jack, alleen in zoverre gepast, George weet ook dat hij van die keutel af komt.. dat moet degene in jouw omschrijving maar afwachten.
arjan_kok
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Grondprijs is nu aan de vooravond van de deflatieperiode op de absolute top, praat wel zo makkelijk met een bank over financiering en onderpand.
dat is dan gelijk de valkuil of het risico
-1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@cs-agrar: van die keutel af komt..

Da's makkelijk. Broekspijp wat omwijd trekken en ff schudden. Hooguit blijft er een stempeltje in je onderbroek achter. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met een slecht renderende investering in je bedrijf.
vofjagtenberg
@Jack Rijlaarsdam
Structuur van de mest wordt bij de meesten niet beter met zenuwen of angst.
+2
Grasbaal
@Jack Rijlaarsdam verlies durven nemen en winst op tijd pakken zijn de goude regels als je wel eens iets onderneemt 😄
cs-agrar
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Eigenlijk hetzelfde verhaal

Das dus niet hetzelfde, want bij die slechte investering raakt die broekspijp opeens een stuk krapper om er zo makkelijk van af te komen.
Jullie doen allemaal blabla en hopen dat het goed komt, want bijna geen uitbreider denkt na over de afzet van zijn produkt. Zorgen dat het niet fout kan gaan wordt dan ook vergeten. En als het dan zover is heeft iedereen het gedaan, behalve diegene zelf.

Tis een beetje de DSB-lening van voorheen. Nergens krijg je geld, alleen bij DSB, hoe zou dat nu kunnen... Er wordt zelf een krabbel onder dat contract gezet, is men dus zelf bij. Maar vervolgens is het de schuld van DSB dat het een "woekerhypotheek" is en men het niet betalen kan.
KuikenenKoe
Quote:
@vofjagtenberg: Structuur van de mest wordt bij de meesten niet beter met zenuwen of angst.

loopt het wel beter weg
Frans1
Quote:
@cs-agrar: want bijna geen uitbreider denkt na over de afzet van zijn produkt.

Wat doe jij anders? Jij bent toch ook voor jezelf begonnen vorig jaar? Wat doe jij met je melk,verkopen voor aan de weg?
vofjagtenberg
@KuikenenKoe
Kan ook harder plakken.
Frans1
@KuikenenKoe
Blijft alleen zo veel aan de strijkstok hangen 😄
Cornelis
Quote:
@cs-agrar: en hopen dat het goed komt, want bijna geen uitbreider denkt na over de afzet van zijn produkt

Ben wel benieuwd hoe ver jij hebt nagedacht over je afzet toen je onlangs begonnen bent met melken. Of is een spul huren en aan de CONO mogen leveren al voldoende?
reality
@Jack Rijlaarsdam
De prijs van de grondstoffen zijn toch al hele lange tijd slecht, of beter: nog ze gaan nog verder zakken en dan beter nu niet anti-cyclisch handelen. Voorheen kwam eerder herstel en dan werkte dat prima, denk aan de varkenscyclus.
Ik heb ook gezegd gisteren: als je met een bankman praat, dan mag je gerust (of moet) contrair denken en dat is wat anders dan anti-cyclisch handelen.
+1
reality
@Jack Rijlaarsdam
Als de deflatie echt gaat toeslaan, dan moet je niet teveel schuld hebben, dan ben je spekkoper.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@cs-agrar: bijna geen uitbreider denkt na over de afzet van zijn produkt.

Gelukkig heb jij als starter geheel op eigen kracht een nieuwe markt aangeboord. Hoe schreef je dat: jullie doen allemaal blabla...
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@reality: als je met een bankman praat, dan mag je gerust (of moet) contrair denken

Mijn bankman zegt hetzelfde als jij: ga op je handen zitten. Dus ik neem jouw raad ter harte, contrair denken aan de bank, weer niet goed.
+2
weurding
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Broekspijp wat omwijd trekken en ff schudden

niks minder dan in je eigen stront staan, neem aan dat je de pijpen bij de laars in hebt tenminste
+5
jan is hobbyboer
Quote:
@reality: contrair denken

Er zijn ook mensen die hun hele leven contrair denken, stront eigenwijs noemden ze dat vroeger. Een eigen mening hebben is vaak heel verstandig, maar die moet wel doordacht zijn en niet gewoon tegen zijn om het tegen zijn. Dat is bij veel contrair denkers vaak het geval (KI Samen, NMV, PVV etc). Je moet gewoon zelf je plan trekken op basis van de informatie die jij nuttig vind. Als dat toevallig contrair is, dat maakt dan niet zoveel uit.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ook het kopen van grond is tegen de huidige prijzen een kwestie van kapot financieren

Gewoon een belegging voor veel mensen die anders 0.6% rente op hun vermogen krijgen. Voor boeren met schuld is het belgeggen met geleend geld, altijd link.
Coen
@jan is hobbyboer , dat is toch wat de goegemeente wil 😞

banken moeten plannen doorrekenen met een rekenrente van 4,5%, een vermogende particulier krijgt voor zijn spaarcentjes ook bijna niets dus een investeerder zoekt een vermogende particulier en samen verdelen ze de rentewinst, dat is het nieuwe financieren anno 2016 😞
lukt je dat niet dan wordt je direct doorverwezen naar een belegger zoals ASR, Fagoed of een vermogende stichting.
+2
cs-agrar
@Cornelis
ea,
ik ben daar wel degelijk mee bezig geweest, en is allemaal echt niet zo makkelijk zoals jij schrijft, en is einde ook nog niet van in zicht. Maar zoals het nu gaat, loopt het niet verkeerd eigenlijk, en ik wist waar ik aan begon. Zoals al eerder geschreven, daling van mp was te verwachten plus de gevolgen.
Ik lees hier alleen maar van mensen die klagen over die melkprijs, terwijl ze zelf oorzaak zijn van dat niveau. En als klap op de vuurpijl, willen sommigen nog groter aandeel in die oorzaak hebben, want dan komt het goed..
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: lukt je dat niet dan wordt je direct doorverwezen naar een belegger zoals ASR, Fagoed of een vermogende stichting.

Je kunt ook het aantal koeien aanpassen aan de hoeveelheid grond die je hebt, da's veel goedkoper en geeft ook nog eens een veel beter rendement (en minder werk). Op een of andere manier is dat nog nooit doorgedrongen in de landbouw, gelukkig niet, grond is flink deel van mijn pensioen, dus komende 15 jaar niet teveel gaan morrelen aan de grondprijs aub 😄 .
cs-agrar
@Jack Rijlaarsdam
"Gelukkig heb jij als starter geheel op eigen kracht een nieuwe markt aangeboord. Hoe schreef je dat: jullie doen allemaal blabla..."

daar heb je het al, blabla, niets van de situatie weten en toch een mening willen hebben..
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: want dan komt het goed

Het komt altijd goed, alleen niet iedereen kan boer blijven zoals ie dat nu is, maar ook dat is van alle tijden. Alleen hebben de potentiële stoppers van nu veel meer kabaal dan 25 jaar geleden. Vroeger hadden technisch failliete boeren wat meer de neiging in een hoekje weg te kruipen, nu hebben ze het hoogste woord en vinden ze dat ze recht hebben op gratis fosfaatrechten voor hun waanzinnige investeringen. Van Dam schijnt gelukkig toch wat taaier te zijn dan z'n voorgangster. Las dat iedereen weggelopen was nadat ie z'n eerste ideeën gepubliceerd had. Als LTO nog terug kon stelden ze meteen een plan a la 15.000 liter per ha voor. Maar daarvoor is het nu te laat, nu bepaald Van Dam wat er gaat gebeuren. En de VVD laat de regering echt niet vallen over beetje koeienstront. Voorzitter van de EU zijn is veel te leuk 😄
+4
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: Gelukkig heb jij als starter geheel op eigen kracht een nieuwe markt aangeboord. Hoe schreef je dat: jullie doen allemaal blabla...

Wie weet ben ik dan met mijn simpele gecomputer toch nog meer ondernemer dan de stoere boeren, ik ben wel met nix begonnen en heb zelf wat klantjes bij elkaar gezocht en geprobeerd daar een boterham mee te verdienen. Stelt niet veel voor dat bedrijfje van mij, maar blijkbaar heeft het toch wel iets van ondernemen 😄.
weurding
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: blijkbaar de ruimte om extra verplichtingen aan te gaan.

daar hoort toch ook een partij aflossing bij?
+1
cs-agrar
Quote:
@jan is hobbyboer: ik ben wel met nix begonnen en heb zelf wat klantjes bij elkaar gezocht en geprobeerd daar een boterham mee te verdienen. Stelt niet veel voor dat bedrijfje van mij, maar blijkbaar heeft het toch wel iets van onderneme

Zoiets heb ik er ook nog bij
+5
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: maar blijkbaar heeft het toch wel iets van ondernemen

als je een mooi leven hebt en aan alle verplichtingen kunt voldoen ben je een topondernemer, geschiedenis schrijven of dagbladen halen is daarbij geen noodzaak 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: Zoiets heb ik er ook nog bij

Grote voordeel van zo'n neventakje vind ik in deze voor melkveehoudend NL nogal turbulente tijden dat je beetje gewend bent aan ups en downs en financieel gedoe. De nogal verwende melkveehouders waren natuurlijk ongeveer ambtenaar, wisten aan begin van jaar precies hoeveel geld ze uit konden geven, melkprijs was (op paar cent na) toch elk jaar hetzelfde. Die moeten nu heel erg wennen aan de bewoonde wereld met alle financiële gedoe erbij.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: dagbladen halen

Da's me ook een keertje gelukt, iets over NRS zeggen wat hunnie niet zint, je staat zo voor de rechter 😄
Cornelis
Quote:
@cs-agrar: en is allemaal echt niet zo makkelijk zoals jij schrijft

Waar schrijf ik dat het allemaal zo makkelijk is?
Cornelis
Quote:
@cs-agrar: Ik lees hier alleen maar van mensen die klagen over die melkprijs

Waar klaag ik over de melkprijs en ja ik was het die vorig jaar 80 ton minder heeft geleverd dan het jaar ervoor. Denk dat jou bijdrage aan het overschot (zo het er al is) heel wat groter is.
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: Denk dat jou bijdrage aan het overschot (zo het er al is) heel wat groter is.

Alles wordt nog verwerkt, dus er is nog geen overschot, alleen het kan niet meer tegen een voor ons fatsoenlijke prijs verkocht worden. Daarom zijn er 2 oplossingen, we gaan met z'n allen wat minder leveren (dat zie ik niet gebeuren) of we gaan lekker nog meer leveren en elkaar uitroken (dat lijkt me voor NL veehouders de beste oplossing, veel koeien melken is immers onze hobby). Over een jaar weten we wel hoe het afloopt.
diezel
Quote:
@Coen: dus een investeerder zoekt een vermogende particulier en samen verdelen ze de rentewinst

De Centrale Banken kunnen hun rentes wel verlagen, maar daar doen " de markten" niet meer aan mee. Dat gaat hem niet worden Coen.
jan is hobbyboer
Quote:
@diezel: De Centrale Banken kunnen hun rentes wel verlagen,

Japanners hebben gisteravond ondekt dat je ook best rentes aan de andere kant van de 0 kunt hebben. Leuk monetair experiment erbij. Iets wat bewezen heeft niet te werken toch vrolijk in een extreme vorm voortzetten. Hoe dom kun je zijn.
+2
pieta
Quote:
@jan is hobbyboer: och wat taaier te zijn dan z'n voorgangster

Nou was die ook wel erg mals Jan. 😄
pieta
Quote:
@cs-agrar: k ben daar wel degelijk mee bezig geweest,

Als je de melk aan CONO levert dan ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met er mee bezig geweest?
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@cs-agrar: daar heb je het al

Oei, wat laat jij je kennen. Ik hoop overigens heel erg dat jij je koeien kunt blijven melken, dat is je van harte gegund.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@weurding: daar hoort toch ook een partij aflossing bij?

Dat is net wat de afspraken zijn met je financier. In ieder geval moet er ruimte zijn om te kúnnen aflossen, anders ga je gewoon niet vooruit.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: ga je gewoon niet vooruit.

Het is toch niet verplicht om vooruit te gaan?
+2
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: vraag me alleen af hoe het nu is om alle dagen met een keutel in je broek rond te lopen. Je lijkt overal bang voor.

O onze Sjakkie vind mij een schijterd. 😄 Dat is misschien ook wel zo . Ik ben nooit zo'n liefhebber geweest van enorme schulden , heb ik denk ik van mijn vader. Ik durf wel iets te kopen hoor maar dan heb ik het liefst toch een groot gedeelte van het kapitaal wat er voor nodig is zelf. Ik heb echt geen keutel in mijn broek want dat zou gaan stinken en daar krijg ik nog geen klachten over. Heb wel eens last gehad van mijn darmen maar dan ook weinig keutels. Ik zou gewoon niet zo te durven investeren wat velen gedaan hebben met dubbel zo grote stallen met allerlei robotjes en dergelijke op eenzelfde areaal grond. De rendementen daarvoor zijn in de landbouw gewoon te laag en al wordt ik voor een gek aangezien hier vind ik het jammer dat ik toch geregeld berichten lees en hoor en zie dat ik toch wel een beetje gelijk heb. Maar liever had ik ongelijk en dat het super goed ging met de landbouwsector.
+1
weurding
Quote:
@George: Sjakkie vind mij een schijterd.

denk niet dat je een schijterd bent maar gewoon je eigen grenzen kent, zouden er meer zijn die de grens van hun eigen kunnen kenden dan was er een stuk minder leed in de landbouw 😄
+1
diezel
Quote:
@George: en al wordt ik voor een gek aangezien hier

Die warme sanering was zo gek nog niet! 😄
+2
George
Quote:
@weurding: maar gewoon je eigen grenzen kent, zouden

Ik heb ooit het idee dat ik die van een ander ook beter ken dan degene zelf. 😄 😉
George
Quote:
@diezel: Die warme sanering was zo gek nog niet!

Dat komt niet meer.
+2
matt
@George
Jawel hoor wereldbevolking groei bla bla
cs-agrar
Quote:
@Cornelis: die vorig jaar 80 ton minder heeft geleverd dan het jaar ervoor. Denk dat jou bijdrage aan het overschot (zo het er al is) heel wat groter is

dat zou mooi zijn, maar goed, ik heb Nederlandse koeien gekocht, dus waren qua produktie al part of the deal. Hooguit dat ze nu wat meer geven
George
Quote:
@matt: Jawel hoor wereldbevolking groei bla bla

Ben je ook al besmet Matt? 😉
+1
matt
@George
Nee hoor,heb deze soort marketing verhalen nooit geloofd
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: Het is toch niet verplicht om vooruit te gaan?

nee natuurlijk niet , maar een klein beetje drive is toch ook geen schande vind ik eigenlijk wel mooi
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Sjakkie vind mij een schijterd

Sjakie is gewoon moed aan het verzamelen voor z'n 200 koeien schuurtje, dan moet je eerst iedereen die dat soort grappen niet durft beetje in de hoek van de sukkels zetten. Puur om z'n eigen twijfels beetje te overbluffen, heeft niet specifiek iets met jouw te maken denk ik (ik zit in dezelfde categorie vrees ik). Dat er twijfels bij hem zijn kan ik me ook wel voorstellen, je moet ook behoorlijke optimist zijn wil je in deze tijd zo'n plan rendabel zien rond te zetten. Dat is hij gelukkig
+1
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: maar die moet wel doordacht zijn en niet gewoon tegen zijn om het tegen zijn. Dat is bij veel contrair denkers vaak het geval (KI Samen, NMV, PVV etc

Ik mis jouw eigen politieke partij in dat rijtje Jan, stem tegen, stem SP is het toch 😃
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: behoorlijke optimist

schijnt dat een optimist niet vaker gelijk heeft dan een pessimist
maar het leeft wel leuker
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: nee natuurlijk niet , maar een klein beetje drive is toch ook geen schande vind ik eigenlijk wel mooi

Tuurlijk wel, maar in de landbouw is vooruit alleen maar meer koeien, meer grond en meer schuld. Niemand praat bijvoorbeeld over betere koeien, efficiëntere eenvoudigere bedrijfsvoering, betere balans tussen privé en werk en dat soort dingen. Daar kun je toch ook drive uithalen. Ik vind die zogenaamde drive in melkveeland wel heel erg 1-dimensionaal.
+1
Frans1
Quote:
@diezel: De Centrale Banken kunnen hun rentes wel verlagen, maar daar doen " de markten" niet meer aan mee. Dat gaat hem niet worden Coen.

Jij snapt niet helemaal wat Coen bedoelt,spaarder en investeerder vinden elkaar rechtstreeks,zonder bank
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: maar het leeft wel leuker

Ik heb zo'n vermoeden dat George op het moment een plezieriger leven hebben dan die boeren die met hun optimistische investeringsplannen inmiddels in Bijzonder Beheer bij de bank beland zijn. Ik vind George ook niet echt een pessimist trouwens, hij is volwassen en geloofd niet meer in sinterklaas en andere sprookjes, eigenlijk heel normaal voor zijn leeftijd.
+1
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: Ik vind die zogenaamde drive in melkveeland wel heel erg 1-dimensionaal.

Dat is het ook,gewoon GASEROP!!!
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: stem tegen, stem SP

Volgens mij hebben ze dat inmiddels beetje aangepast. Altijd tegen schiet ook niet op.
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: betere koeien, efficiëntere eenvoudigere bedrijfsvoering, betere balans tussen privé en werk en dat soort dingen

jan , al die factoren bepalen terdege mee in het wel of niet slagen van je plannen het is en en
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: t George op het moment een plezieriger leven

george wel maar kuikenenkoe in die situatie niet
dat is het mooie aan mensen we zijn allemaal verschillend
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: we zijn allemaal verschillend
Dat is een waarheid als een koe 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: we zijn allemaal verschillend
Dat is een waarheid als een koe 😄
diezel
Quote:
@Frans1: spaarder en investeerder vinden elkaar rechtstreeks,zonder bank

Dat kan en zal sporadisch ook wel voorkomen. Maar praten we dan in de praktijk nog over enkel een rente-percentage of over een combinatie van rente-percentage en percentage aandeelhouderschap?
Dat rente-voordeel samen delen gaat m.i. totaal niet als je nu "Euribor + een beetje risico-opslag" betaald.
De veiligste crowdfunding-objecten beginnen bij 4,5%.

In de USA hebben de wat minder solide bedrijven ( HighYield) hun rente-percentages in een jaar tijd van 6% naar 18% zien stijgen!!
hans1980
@diezel
ouderwetse boerenleenbank hebben we nodig
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: Dat komt niet meer

Niet? Fosfaatrechten komen er aan. Het nieuwe melkvee-pensioenplan.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Niet? Fosfaatrechten komen er aan. Het nieuwe melkvee-pensioenplan.

Ik weet het niet Sjakkie. Ik dacht eigenlijk dat het pensioenplan de grond zou zijn. Ik heb mijn quotum opgebruikt voor mijn pre pensioen. 😄
Frans1
@George
Wat ben jij ook een geluksvogel he,de een moet er voor buffelen,en jij krijgt niet eens op wat je aan komt waaien 😄
+1
meelezer10
@Frans1
George heeft straks een dubbel pensioen. Fosfaatrechten en zijn grond.
de hoef
Quote:
@meelezer10: . Fosfaatrechten en zijn grond.

hoe meer er is hoe meer ruzie er om komt
+2
George
Quote:
@de hoef: hoe meer er is hoe meer ruzie er om komt

Ruzie Hoef(t) toch niet.
oldhuus
Quote:
@de hoef: hoe meer er is hoe meer ruzie er om komt

En hoe minder er over blijft.
De huidige generatie overnemers zit wel met torenhoge grondprijzen maar hoeft gelukkig het klotum niet over te nemen, maar de overheid heeft al weer wat nieuws verzonnen, reken maar dat er over de fosfaatrechten ook veel familieleden en verpachters gaan rechten.
+1
weurding
Quote:
@oldhuus: hoeft gelukkig het klotum niet over te nemen,

vertel, kruising tussen kloten en schrotum? 😄
+1
de hoef
Quote:
@George: Ruzie Hoef(t) toch niet.

ze zijn nie allemaal als de hoef he
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@cs-agrar: ik heb Nederlandse koeien gekocht, dus waren qua produktie al part of the deal.

Ok, dus wanneer je maar Nederlandse koeien koopt, ben je niet verantwoordelijk voor een stijgende melkaanvoer.
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Ok, dus wanneer je maar Nederlandse koeien koopt, ben je niet verantwoordelijk voor een stijgende melkaanvoer.

Iedereen veegt z'n eigen straatje schoon. Dat is het belangrijkste kenmerk van de hele fosfaatdiscussie. Ik heb ut neet gedoan......
+2
weurding
@jan is hobbyboer die nederlandse waren er al, wat uit het buitenland kwam heeft de emmer deels doen overlopen
+2
KuikenenKoe
Quote:
@weurding: wat uit het buitenland kwam

o maar dan maakt het voor de wereld marktprijs niet uit want daar zakt de aanvoer dan

wenkbrauw fronsen doet
weurding
@KuikenenKoehaha, dacht dat het om de melk en fosfaatproductie in NL ging
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: die nederlandse waren er al, wat uit het buitenland kwam heeft de emmer deels doen overlopen

Tja, 30% vervanging, 100% vaarskalveren met gesexed sperma, volgens mij kun je elk jaar minstens 70% groeien uit eigen aanfok, zonder dat je daarvoor naar duutsland moet.
KuikenenKoe
@jan is hobbyboer volgens mij ook, er zijn wel cijfers over bekend maar over de aanvoer uit buitenland is meer gepraat dan dat die qua toename in mest@en melk daadwerkelijk hebben gedaan volgens mij was /is het meer de wijten aan inlandse aanwas
iemand heeft dat hier ooit weleens onderbouwd met cijfers
hans1980
@coen klopt maar er is maar zeer weinig handel in grond
er zijn nog altijd bedrijven die wel verdienen met RFC melkprijs zolang het duurt...

verder mee eens natuurlijk
George
Ik zag het deze week in een berichtje van NVM wat ik al een paar jaar geleden schreef wat er hier in de omgeving speelt. En dat is dat de grond waarvan iedereen dacht dat deze te koop zou komen uiteindelijk niet te koop komt maar dat de kinderen de grond zelf houden en naast hun werk deze grond zelf beheren door (gedeeltelijk)te verhuren voor bloembollen /aardappelen /conserven /korrelmais. Hiervan zijn in mijn omgeving al meerdere gevallen bekent. Doordat de rente zo laag is ligt het rendement hoger dan van geld op de bank en kiest men voor veilige haven. Daarom is het aanbod van grond minder groot dan vaak gedacht wordt. Doordat het aanbod beperkt is en doordat investeerders van buiten de landbouw grond kopen zie ik de grondprijs niet hard dalen. Neemt echter niet weg dat de prijs wel wat kan dalen , maar zeker geen Deense toestanden waarbij de prijs halveert.
MTSTAMMINGA
Momenteel worden hier 2 groote veebedrijven uit gegeven in erfpacht door de kinderen
George
Quote:
@MTSTAMMINGA: groote veebedrijven uit gegeven in erfpacht door de kinderen

Dat zie je hier dan weer niet.
Gebouwen krijgen andere functie en grond verhuren ze door losse pacht voor aardappelen / bloembollen. Of een gedeelte bewerken ze zelf voor korrelmais.
spotmelker
[ MTS TAMMINGA] Weet je de gevraagde canon/ha ook Karst?
Coen
Karst, zekere inkomstenstroom voor de rentmeester 😄

alleen grasland, wat is de eventuele alternatieve gebruiksmogelijkheid voor deze gronden?
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: Dat zie je hier dan weer niet.

Soms zie je niet alles. Hier in de regio bedrijf verkocht(?) maar staat na anderhalf jaar nog niet geregistreerd bij het kadaster.
gezienus
Karst geen option voor jouw om een kanslose jongen een toekomst te geven en zelf een stapje terug doen
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Soms zie je niet alles. Hier in de regio bedrijf verkocht(?) maar staat na anderhalf jaar nog niet geregistreerd bij het kadaster.

Ik zie hier geen bedrijven die worden uitgegeven op erfpacht Jack. Ik zie alleen dat grond niet verkocht wordt waarvan iedereen 10 jaar geleden dacht dat deze te koop zou komen.
+1
vette piet
@GeorgeDat gebeurt in onze regio ook. 10 jaar geleden stopte een veehouder in de buurt met melken. Wij konden de grond huren en hebben dat gedaan. Sinds 2 jaar huren we het van de kinderen.
demelkboer
@vette piet
Hier wordt ook grond verhuurd door erven. Of mest aan voeren, mais verkopen en alles door de loonwerker laten regelen. Je hoeft er als erven of eigenaar natuurlijk helemaal geen werk mee te hebben.

Die grond is het probleem vaak niet maar het oude spul wat er opstaat........
+1
George
Quote:
@vette piet: Sinds 2 jaar huren we het van de kinderen

Ja aanbod grond blijft gewoon klein. Grond geeft door de spaarrente van 0,6% meer rendement en zekerheid dan geld op de bank.
George
Quote:
@demelkboer: Die grond is het probleem vaak niet maar het oude spul wat er opstaat........

Dat is gewoon onverkoopbaar. Schrijf ik ook al jaren , alleen goede grond en een keurig woonhuis blijft wat waard als het tenminste op een goede locatie staat waar je geen 10 kilometer van het dorp verwijderd bent. Maar het is niet alleen het afbetaalde oud spul wat niet te verkopen is maar ook nieuwe high tech zal nauwelijks te verkopen zijn of tegen zware verliezen. Ook wat dat betreft gaat de melkveehouderij al op de varkenshouderij lijken.
Nick83
Quote:
@George: alleen goede grond en een keurig woonhuis blijft wat waard als het tenminste op een goede locatie staat waar je geen 10 kilometer van het dorp verwijderd bent.

Als het woonhuis echt helemaal midden in de polder staat, langs een ruilverkavelingsweg, is het ook echt niks waard, want daar mag vaak heel geen burger wonen. Aangezien het agrarisch bestemming is en je dr nie zomaar een normale woonbestemming op krijgt. Sterker nog: als je zelf helemaal stopt met boeren, je doet al je vee weg en verkoopt al het land, dan mag je dr officieel zelf heel niet blijven wonen.
pieta
Dat zou ik nou ook doen. Dat wat je als boer niet moet doen moet je wel doen als je aan de andere kant van de geldstroom zit. 😄
+1
MTSTAMMINGA
@Coen@spotmelker @gezienus

Zijn gewoon mooie tiptop bedrijven Waar de vader van de kinderen een opvolger voor heeft gezocht

Het is prikkebord dus niet te veel waarheid neer typen wat je
Jaren mee geplaagd kan worden 😃
George
Quote:
@Nick83: Als het woonhuis echt helemaal midden in de polder staat, langs een ruilverkavelingsweg, is het ook echt niks waard, want daar mag vaak heel geen burger wonen. Aangezien het agrarisch bestemming is en je dr nie zomaar een normale woonbestemming op krijgt. Sterker nog: als je zelf helemaal stopt met boeren, je doet al je vee weg en verkoopt al het land, dan mag je dr officieel zelf heel niet blijven wonen.

Nick volgens mij schreef ik ook dat het op een goede locatie moest staan en niet ergens 10 km van het dorp af en dus al helemaal niet ergens in een polder. En ach een agrarische bestemming is niet zo heel erg , bovendien als je langs een weg woont waar alle boeren gestopt zijn zal het makkelijker gaan om die bestemming te wijzigen....
jan is hobbyboer
Quote:
@demelkboer: maar het oude spul wat er opstaat.......

Daar heb je ook bedrijven voor, 's morgens beginnen ze, 's avonds is het gras gezaaid. Zo hebben wij het ook met onze oude varkensschuur gedaan.
Frans1
Quote:
@MTSTAMMINGA: Momenteel worden hier 2 groote veebedrijven uit gegeven in erfpacht door de kinderen

Oude tijden herleven 😞
hans1980
Schijnt in GB ook veel voortekomen dat mensen uit Londen grond opkopen als veilige belegging ..zie grond echt niet dalen ..sommige tekoop staande boerderijen worden met grond erbij verkocht i.p.v huis plus 0,5 ha. dan paardje erin
oldhuus
Ik denk dat half Engeland al uit pachtbedrijven bestaat. En anders is het de ouwe wel die tot z'n dood eigenaar wil blijven.
pieta
Quote:
@George: Doordat de rente zo laag is ligt het rendement hoger dan van geld op de bank en kiest men voor veilige haven.

En wat gebeurt er als de rente wat stijgt of de verdiensten op grond lopen nog wat terug?
hans1980
Gebeurt niet rente wordt hoe dan ook laag gehouden om consumenten aan het uitgeven=groei te houden
George
Quote:
@pieta:En wat gebeurt er als de rente wat stijgt of de verdiensten op grond lopen nog wat terug?

Ja en wat als en wat dit en als wat zus en als wat zo.... 😄.
Feit is momenteel dat je voor een ton geld maar €600 rente ontvangt

Voorlopig niet aan de orde Pieta , als meerdere akkerbouwers aan de deur komen om je al naar gelang de teelt €1700 - €2100 per ha bieden.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouderij , tweede kamer en fosfaatrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
244
DEELNEMERS
48
WEERGAVES
1