Veel groeiende melkveebedrijven onder bijzonder beheer

Banken worden banger..

"Wij signaleren een groeiende categorie van onze leden die onder bijzonder beheer komen te staan, waaronder een grote groep ondernemers die de laatste jaren uitgebreid heeft." Dat zegt Harm Wiegersma, voorman van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV). Ook Lubbert van Dellen, directeur Food & Agri van accountant- en adviesbureau Accon AVM stelt vast dat banken melkveehouderijen vaker in bijzonder beheer plaatsen, soms ook bij beperkte liquiditeitsproblemen. Het percentage is gestegen van ongeveer 150 naar 400 tot 500 bedrijven.

Meer: agriholland.nl/nieuws/artikel.html/… en boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/…

Deel dit topic

Reacties

+1
pieta
Het percentage is gestegen van ongeveer 150 naar 400 tot 500 bedrijven.

Wat is dat nou voor een percentage?
kanniewaarzijn
Quote:
@pieta: Wat is dat nou voor een percentage?
Dat slaat inderdaad nergens op. Los daarvan: ik lees in het artikel dat de bank zich niet uitlaat over het aantal bedrijven in bijzonder beheer. Dus het is een wilde gok lijkt me.
-1
Cornelis
Quote:
@Grasbaal: e van onze leden

Die hebben dan slecht geluisterd naar Sieta en haar companen.
groeier
Denk dat hier op 't industrieterrein wel 70% in bijzonder beheer zit.
George
Quote:
@groeier: Denk dat hier

Jij kunt beter stoppen met denken.
hans1980
Misschien wel handig zo'n snuiter uit Uterecht die je daags ff verteld wat je allemaal moet doen maar ook vooral wat je niet mag doen.. beetje geld voor je weekelijkse boodschappen en de rest zal wel ongeveer naar Rabo/Abn gaan met verhoogde percentages aan rente omdat deze bedrijven een hogere risicoprofiel hebben.
Komt die snuiter elke dag, kan ie ook mooi de koeien melken/voeren.
cjw73
Had vorige week de accountant van flynth op bezoek die zei dat het vooral de Rabobank was die de boeren zo in byzonder beheer zet.
demelkboer
De meeste boeren zitten ook RABObank..........
cjw73
@demelkboer
Das mij ook wel bekend. Maar de man gaf aan dat bij vergelijkbare situaties bij bedrijven je bij de rabo op dit momenteel eerder in bzb komt dan bij abn.
Heb er speciaal na gevraagd omdat de rabo bij mij ook niks wil.
George
Quote:
@cjw73: Heb er speciaal na gevraagd omdat de rabo bij mij ook niks wil.

Toch goed van ze dat ze je niet bij Bijzonder Beheer willen.
+1
oldhuus
Die andere banken zitten zelf onder bijzonder beheer, aan het staatsinfuus is het natuurlijk makkelijk geld uitlenen.
cjw73
@George
ze willen geen oplossing geven voor mijn financieel probleem op dit moment
+1
KuikenenKoe
Quote:
@cjw73: Rabobank was die de boeren zo in byzonder beheer zet.
ben vanmiddag snel overgestapt naar A.B.N

dat zal ze leren die rabo gasten
cjw73
@KuikenenKoe
Kan dat zo maar?
Frans1
@cjw73
niet zomaar,maar het kan wel.Waarom willen ze jou niet helpen?maw,wat is het probleem?
KuikenenKoe
@cjw73 sorry, nee zo was mijn opmerking niet bedoeld hoop voor jou dat je er met hun uitkomt
werk zelf ook met veel vreemd vermogen is niet erg zo lang je maar de boel wat vlak kan houden
loopt hier ook op end maar ja daar heb je niks aan
cjw73
@Frans1
Ze willen niet verder gaan met de financiering en de aflossing tijdelijk stopzetten willen ze ook niks van weten. Maar het tempo van aflossen hou ik niet lang meer vol. Rente en aflossing is bijna 12 cent per liter. En volgens mij en de accountant is er voldoende onderpand.
George
Quote:
@cjw73: En volgens mij en de accountant is er voldoende onderpand.

Dat is voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen. Als je veel grond in eigendom hebt zal je waarschijnlijk genoeg onderpand hebben. Als je een pachtboerderij hebt kan de situatie heel anders zijn.
Coen
@cjw73 , in de beoordeling van de continuiteit is onderpand niet het belangrijkste, kasstromen zijn belangrijker 😄

hoorde vandaag dat in de bancaire beoordeling van de kasstroom de zuivelonderneming die afneemt (DOC versus RFC) niet wordt meegewogen, scheelt over 2015 toch iets van 5 cent per kg melk
matt
Quote:
@cjw73: Maar het tempo van aflossen hou ik niet lang meer vol. Rente en aflossing is bijna 12 cent per liter

Dit is ook veel snap wel dat je dat niet meer lang volhoud,heb je nog meer
inkomsten als alleen het melkgeld?

wat is het tempo van de aflossing?
cjw73
@Coen
Das ook 1 van de problemen ben voormalig doc'er en nu bij aware wel wat beter maar geen RFC.
cjw73
@matt
Nee geen meer inkomsten maar wel meer uitgaven!!!
matt
@cjw73
Je hebt dus de pech dat je niet bij fc zit,banklasten zijn bijna de helft van je melkgeld
Verder komt er niets binnen zeg je.

Krijg het niet recht gerekend,zie het somber voor je in 😞
George
Quote:
@matt: Krijg het niet recht gerekend,zie het somber voor je in

Waarschijnlijk dan toch een te hoge financiering. Maar we weten niet wat de reden daarvan is.
KuikenenKoe
@matt ja daar heeft hij wat aan ,die 12 cent financieringslasten is misschien je redding als daar voor een periode wat aan te doen is
en even een jaartje niet aflossen ,daar hoef je in principe niet kapot om te gaan
en hoeveel van die 12 cent is aflossing scheelt ook nog als je redelijke gebouwen en eigen grond hebt

om de boel dan in 10 ,15,20 jaar af te lossen is wel mooi maar er wat langer over doen is volgens mij geen ramp
om de rijkste man van het kerkhof te zijn is ook een vreemd streven
de boel zowat schuldenvrij door te schuifen aan kids komt meestal ook niet veel goeds van
die hebben dan wel een leuk leven en ondertussen een beetje zeggen dat schuldenvrij het beste is
brabo
Quote:
@Coen: hoorde vandaag dat in de bancaire beoordeling van de kasstroom de zuivelonderneming die afneemt (DOC versus RFC) niet wordt meegewogen

hoe bedoel je dat?
Wil je daarmee zeggen dat bank het niet erg vind dat je bijvoorbeeld aan DOC levert omdat je zelf niets aan de beroerde melkprijs kunt doen.
Of wil je hiermee zeggen dat ze het juist wel erg vinden omdat het je eigen keuze is geweest om aan DOC te gaan leveren?
Coen
@brabo , onderaan de streep wordt vreselijk star gekeken naar de zelf gerealiseerde reserveringscapaciteit, in relatie tot het gemiddelde van de sector 😞

maar die reserveringscapaciteit is wel voor een heel groot gedeelde afhankelijk van aan welke zuivelfabriek er wordt geleverd, DOC versus RFC scheelde in 2015 circa 5 cent
+1
hans1980
@KuikenenKoe
abn is wel beter dan de rabo vaak worden die gewoon via rabo Utrecht aangestuurd terwijl de mannen van de ABNAMRO meer binding hebben met de klant gaat de RABO af op kille cijfers
KuikenenKoe
Quote:
@hans1980: abn is wel beter dan de rabo

misschien minder slecht , het rare van bankmannetjes/vrouwtjes is dat ze hun zelf presenteren als onafhankelijke adviseur maar in principe gewoon geld verkopen
+2
cjw73
@KuikenenKoe
Het meeste is in vrij goede conditie heb 3 jaar geleden een stuk aan de stal gebouwd en de rest gerenoveerd. En weet niet meer wie het zei deze week.maar als mij eigen grond 30000 per hectare opbrengtbij verkoop ben ik van de schuld af.
+3
KuikenenKoe
@cjw73 als dat zo is ben ik het niet met matt eens en moet er toch wel wat mogelijk zijn
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@KuikenenKoe: en moet er toch wel wat mogelijk zijn

Bel eens met de ABN zou ik zeggen, krijg idee dat die op moment (is ook wel eens anders geweest) wat relaxter in het leven staan dan de RABO.
Coen
@cjw73 , dan maar een financieringsaanvraag doen bij de sjors-bank, eventueel aangevuld met prikbord-crowdfunding 😄
een mooi verhaaltje erbij en het gaat vast lukken 😄
+1
Frans1
@jan is hobbyboer
Die ervaring hebben wij een paar jaar geleden ook opgedaan,bij onze huisbankier RABO destijds kon helemaal niks en bij ABN kwam het redelijk vlot rond.ongelofelijk dat je vaste klanten zo in de kou laat staan 😞
+3
matt
@cjw73
Dat was bankier @george die dat zei en zo zie je maar weer 3 euro m2 kan al,moeilijk
Op te brengen zijn als je een rukmelkprijs uitbetaalt krijgt.
+2
pieta
@cjw73
Is het veelal rente of veelal aflossing. Dat is de hamvraag. Betaal je een hoge rente? Heb je een hele hoge financiering? Of los je ontzettend snel af?
pieta
@hans1980
Bij ons ging de Rabo zowat een half procent onder de ABN door.
+1
Coen
@pieta , naast de financieringslasten is natuurlijk ook belangrijk hoeveel pacht/huur er betaald moet worden + uiteraard hoeveel aankoop ruwvoer en mestverwerking.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Bij ons ging de Rabo zowat een half procent onder de ABN door.

Zal dus wel afhankelijk zijn van hoe de aanvraag uit hun modelletje komt. Bij jouw is natuurlijk alles vrij positief, lage financiering tov vermogen, modern bedrijf, en goede kasstroom, dat wil iedereen (zelf George) wel financieren.
+1
pieta
@jan is hobbyboer
Ik mag toch aannemen dat ik er bij ABN ook goed uitkom.
+1
matt
@Coen
Volgens mij zit hij rond de 15000 liter per ha.
+2
pieta
@Coen
Hij geeft aan dat de financiering 30.000 per hectare eigendom is. Dan zou pacht/huur toch niet het probleem mogen zijn. En als de pacht het te duur maken dan zou ik zeggen: pacht opzeggen en een deel vd koeien weg. En de vrijkomende tijd gaan besteden aan iets wat wel geld opbrengt.
Maar hiervoor zou je de situatie beter moeten kennen. Dus CJW73 dit is geen direct advies maar stof om over na te denken.
BoerBart
@matt
4% aflossen en 4% rente is 8% van 30.000=2400.
Dan is het 20.000kg melk/ha, dit geeft 12ct lasten/kg melk
cjw73
@BoerBart
Bijna goed hoor!!
+1
KuikenenKoe
Quote:
@cjw73: 30000 per hectare opbrengtbij verkoop ben ik van de schuld af.

zou niet mijn eerste keuze zijn eerst maar eens de boel op rij zetten eventueel samen met flynth mannetje en zelf proberen de regie te houden
BoerBart
@cjw73
60 ha geeft 1.8milj schuld. Dan melk je 1.2miljoen en ik denk met 2 robots.
Nu grond verpatsen aan belegger en terugpachten. Zit misschien een oplossing in?
+2
Cornelis
@BoerBartDan zou ik eerst proberen om 200 ton melk extra te produceren.
+3
MTSTAMMINGA
Quote:
@BoerBart: u grond verpatsen aan belegger en terugpachten. Zit misschien een oplossing in?

Niet doen !! Dan blijft het armoede
+1
BoerBart
@MTSTAMMINGA
Geen goede oplossing, zeker niet voor evt bedrijfsopvolgers. Toch moet je iets, zover kan een bank je onder druk zetten.
+2
kuilhapper
Quote:
@BoerBart: Nu grond verpatsen aan belegger en terugpachten
Toestemming van Rabo nodig.. En die gaan hun onderpand niet weggeven..
+1
BoerBart
@Cornelis
Met 2 robots is het al knap als je met verplicht goedkope middelen 1.2 miljpen melkt.
Dus die ton extra melken, gaat niet lukken.
cjw73
@BoerBart
Van alles wat minder Bart en geen robot dus die 200 ton bedank ik voor want heb werk genoeg.
Is het land eventueel weer terug te kopen in zo'n situatie?
BoerBart
@kuilhapper
De gehele hypotheek afbetalen, zou de bank dan nog moeilijk doen?
KuikenenKoe
Quote:
@Cornelis: 200 ton melk extra te produceren.

met 2 robots??
Cornelis
@cjw73Misschien is wat extra arbeid een uitkomst, ik opper maar wat. Qua arbeid aan je max zitten werkt ook niet heel lang.
Cornelis
@KuikenenKoeJa is dat zo spectaculair in geval van nood?
KuikenenKoe
Quote:
@kuilhapper: Toestemming van Rabo nodig.. En die gaan hun onderpand niet weggeven.

dat zou raar zijn want in principe los je alles in dit geval af dus zover gaat hun zeggenschap nou ook weer niet dacht ik
+2
kuilhapper
@BoerBartRed je niet, erfpacht gaat tot 70%. van de waarde. de resterende 30% heeft feitelijk geen enkele waarde meer. Alles aflossen is toekomstige rente afkopen. En dan heb je een erfpacht canon die steeds verder oploopt.. Stop er dan maar direct mee, heb je die erfpacht ergernis niet. Naar mijn idee geen redding maar een langzame wurging..
+1
weurding
@KuikenenKoe meer en meer en nog meer melk; minder melkgeld, ongelofelijk dat men nog steeds over meer melk praat 😄
cjw73
@Cornelis
Zit ik ook wel aan te denken maar heb op dit moment de financiële middelen niet. Maar komt tijd komt raad!
MTSTAMMINGA
@cjw73

Nee want de pacht houdt je arm Ga daar maar vanuit

Meer melken hoeft altijd niet meer werk te zijn
Cornelis
@cjw73In combinatie met meer melk dan. Blijft een rekensom.
KuikenenKoe
@Cornelis vindt 7 ton per robot wel knap
Cornelis
@KuikenenKoeDat is het ook, maar in geval van nood niet onmogelijk. 1900 kg per dag is bij 60 koeien bijna 32 kg per dag.
+1
diezel
Quote:
@weurding: meer en meer en nog meer melk

En dan maar hopen dat de melkprijs hier gaat bodemen. Anders kan je komende maanden weleens dubbel "het haasje" worden met meer gaan melken! 😞
+1
weurding
@diezeleind van het jaar weten we meer....
oldhuus
Quote:
@jan is hobbyboer: Bel eens met de ABN zou ik zeggen, krijg idee dat die op moment (is ook wel eens anders geweest) wat relaxter in het leven staan dan de RABO.

ABN, die heeft toch 20 miljard staatssteun gehad, daar zullen ze wel denken, ach mochten ze failliet gaan komt er wel vast wel boerenredding.
Cornelis
@diezelJou oplossing voor bovenstaande probleem?
+1
cjw73
@oldhuus
Kan allicht eens vragen wat zij ervan vinden bij abn. Maar ga nu eerst even plat.
KuikenenKoe
@Cornelismaak je het robot melken wel spannend dat is waar maar of het er leuker op maakt?
+1
KuikenenKoe
Quote:
@cjw73: Maar ga nu eerst even plat.

welterusten en succes met je bedrijf
+3
buorman
@KuikenenKoe
Groot respect voor cjw73 dat hij hier eea durft en wil delen.
Wel even iets anders dan dat het 'onder collega's' altijd geweldig gaat
jan is hobbyboer
Quote:
@cjw73: Maar ga nu eerst even plat.

Goed slapen is altijd belangrijk 😄. Ik begrijp uit de aan elkaar geknoopte stukjes dat je ongeveer 2 euro per liter schuld hebt met veel onderpand (15.000 liter per ha, 30.000 schuld per ha). Dat is natuurlijk vrij veel als je dit puur uit landbouw terug moet halen, zeker met huidige melkprijzen.

Ik heb geen idee hoe je bedrijf eruit ziet maar stel je hebt 60 ha, 9 ton melk en 1.8 miljoen schuld. Als het mijn probleem was geweest dan had ik denk ik 10 ha verkocht (dat is hier in de achterhoek 6 ton geld). Dan blijft over een bedrijf met 50 ha grond, 9 ton melk en 1.2 ton schuld. Dan ziet de financiële situatie er in 1x veel beter uit, is de intensiteit beetje gestegen maar nog goed te doen en de schuld ongeveer het landelijk gemiddelde. Ik heb zelf, tijdens mijn financieel zorgelijke periode ook wel eens serieus met deze gedachte gespeeld, paar ha grond verkopen levert veel cash op. Het is niet de eerste optie, maar het zorgt er wel voor dat je weer op een redelijke manier verder kunt. Dat is ook veel waard, je leeft maar 1x. Succes met het oplossen van deze vervelende situatie.
+1
Coen
@pieta , als dit waar is: in BB bij een bank een gezinsbedrijf met 60 ha grond in vol eigendom, goede bedrijfsopstallen, een melklevering van 1,2 mln met een bancaire schuld van 2,4 mln dan hebben we hier dus Amerikaanse cq Deense toestanden ofwel bedrijven zonder financieringsrisico worden gedwongen om het bedrijf te verkopen omdat er dan geen financieringsverliezen boven water komen.

hier is door de bank destijds gefinancierd op basis van een gemiddelde NL-melkprijs, deze ondernemer kan het niet helpen dat hij een 5 cent minder beurt bij DOC cq A-ware 😞
nogal logisch dat hij de aflossingen nu niet of moeizaam kan opbrengen, deze aflossingen uitstellen kan toch zonder extra financieringsrisico voor de bank ?
matt
@Coen
volgens mij heeft hij geen 60 ha grond,levert hij geen 1,2 miljoen en heeft hij ook
Zeker geen 2,4 miljoen schuld.
Het is dus allemaal niet waar,wat je nu bij elkaar fantaseert 😞
+3
diezel
Quote:
@Cornelis: Jou oplossing voor bovenstaande probleem?

Heb ik niet. Wou enkel aangeven dat het "uitsmeren/middelen" over meer liters ook tegen je kan werken als die laatste liters de variabele kosten niet meer goedmaken.
We gaan een warme zomer tegemoet als het niet meer (tijdelijk) mogen stopzetten van aflossingen bij dit soort bedrijven werkelijk beleid is van de boerenleenbank. Ze moesten zich doodschamen.
reality
@diezel
En van stopzettingen van aflossingen ben jij toch wel DE expert in.
Cornelis
@diezelInderdaad. Als dit de regel wordt bij de banken dan krijgen we een beroerde tijd.
+1
diezel
@reality
Op het rode belletje drukken en dan komt de zusters zo met je pilletjes! 😞
reality
@Cornelis
Dit wordt gewoon DE tijd voor het bewijzen, dat je een goede ondernemer bent. Meestal bepaalt door het beleid van de afgelopen jaren. Heb je laatste jaren goed opgelet, dan is de komende 10 jaar nauwelijks een probleem.
reality
@diezel
Toch liever een zuster dan een varkensbuurke.
matt
@reality
Gooi hem er maar weer af @ grasbaal hij kan nou eenmaal niet normaal doen 😞
reality
@matt
Klopt, ik heb de laatate 10 jaar niet "normaal" gedaan, maar ik pluk er nu de vruchten van.
+1
cjw73
@matt
Klopt 40 hectare en 8 ton melk en gelukkig zeker geen 2.4 miljoen schuld.
+1
Cornelis
@realityMaak je nier druk, jij weet precies hoe het er hier uitziet.
+2
weurding
@realitystopzetten van aflossingen is over het algemeen vooruitschuiven van problemen
reality
@weurding
Tuurlijk is dat niks, er wordt eerder geld bijgeleend na het stoppen van de aflossingen. Dus problemen oplossen door meer problemen te creeeren. Dus problemen oplossen door meer geld te lenen. Waarom denk je dat we crisis niet van ons af kunnen schudden?
Coen
@matt , verander de getallen, de conclusie blijft hetzelfde en dat is waar het om gaat 😞
+2
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@weurding: vooruitschuiven van problemen

Als je dan maar de tijd krijgt om ze vooruit te schuiven naar een moment dat je ze op kunt lossen èn je dan de discipline hebt om ze op te lossen.

Ik kan ook niet in de boeken kijken van @cjw73, maar vraag me wel af wat hij buiten verandering van afnemer aan risicobeheersing (zoals buffer opbouwen, financiering flexibel invullen) heeft gedaan in de relatief goede melkprijsjaren. Het is typerend dat juist een bankman op een info-avond sterk af raadt om extra af te lossen in goede tijden. Zijn voorkeur gaat uit naar zelf bufferen om deze in mindere tijden te kunnen gebruiken om aan aangegane verplichtingen te kunnen voldoen.
jan is hobbyboer
Quote:
@cjw73: gelukkig zeker geen 2.4 miljoen schuld.

De helft volgens mijn sigarendoos 😄
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: extra af te lossen in goede tijden.

Daar heb ik ooit gezeik mee gehad. Die extra aflossingen kunnen je liquiditeit later knap dwars zitten, als er tijdje wat minder geld binnenkomt dan eruit gaat. Sindsdien ben ik dol op beetje liquiditeit achter de hand, al kost dat beetje extra rente. Leeft stuk makkelijker, je hoeft niet meteen naar de bank als je even wat krap zit.
weurding
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: sterk af raadt om extra af te lossen

extra is ook heel wat anders dan stopzetten, alhoewel ik misschien makkelijk praten heb, schrik ik wel van de cijfers 12 cent r & a, zit gelukkig nog niet op de helft, maar daar zal de toko ook wel naar zijn 😄
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: beetje liquiditeit achter de hand,

je bedoelt rekening courant?
Jannus
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Het is typerend dat juist een bankman op een info-avond sterk af raadt om extra af te lossen in goede tijden. Zijn voorkeur gaat uit naar zelf bufferen om deze in mindere tijden te kunnen gebruiken om aan aangegane verplichtingen te kunnen voldoen.

Weet niet hoe anderen daar tegen aan kijken maar ben er ook een voorstander van en heb dat ook altijd gedaan,het gaat om de balans van je eigen liquide kapitaal en je schulden,echter er schuilt een gevaar dat er boeren zijn die die weelde van hun banksaldo niet kunnen dragen
reality
@Jack Rijlaarsdam
Jack, bij die bankmannen moet je bijna altijd contrair denken. Je kent ze nog niet, denk ik. Je kunt wel denken, dat als ik met een bankman of voorlichter of wat dan ook voor (n)iemand praat, dat dat dan ook "leuke" gesprekken zijn.:-)
pieta
@Coen
Van de ene kant vind ik dat wel raar maar de andere kant is natuurlijk wel dat we na een aantal vrij redelijke jaren nu niet in de grote problemen mogen zitten. Zo zou ik tenminste redeneren als bankier. Het tekent toch enigszins het financiële beleid en inzicht van een ondernemer. Hier zou hij per direct aan moeten werken lijkt mij. Er zal een buffer moeten zijn/komen.
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: je bedoelt rekening courant?

Yep, ik heb een redelijk ruime RC faciliteit.
+1
diezel
Quote:
@weurding: schrik ik wel van de cijfers 12 cent r & a,

Hoezo schrik je daar van?
€30.000 schuld op 20.000 liter melk is toch maar amper boven het gemiddelde in Nederland.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Hier zou hij per direct aan moeten werken lijkt mij.

Dat is wel zo, maar je hebt een lange termijn plan (dat is goedkoper boeren) en je hebt het acute probleem. Je moet het acute probleem wel oplossen anders heeft het lange termijn plan niet zoveel nut meer. Uit ervaring weet ik helaas dat er op zo'n moment gewoon geld moet komen, vaak niet op de goedkoopste manier of op basis van de lange termijn de verstandigste manier. Cash is king als je schuldeisers achter je aan hebt zitten, dat is op dat moment de enige prio, anders loopt het nog veel verder uit de hand. Dus dat is, of met een goed plan de bank zo gek zien te krijgen dat ze geld bijlenen maar wel zorgen dat je niet nog verder in het moeras komt dus realistische doelen stellen (moeilijk zat bij altijd optimistische ondernemers), of zorgen dat je gaat de-leveragen, dus minder schuld. Dat betekend dus assets verkopen (ja ik kan ook wel ouwehoeren als een financieel 😄, vroeger had je dan de combinatie van melkquotum en grond dat snel veel geld op kon leveren, nu alleen nog grond. Omdat het onroerend goed is heb je daar de medewerking van de bank ook voor nodig maar meestal zal dat wel lukken. Het is niet leuk, maar als de tent, door liquiditeitsproblemen, in grote nood is moet je wat. Nix doen is bord in de tuun.

Probleem van cwj73 is gewoon dat ie nog bezit heeft, daarom doet de bank zo lastig, als ie miljoen schuld had, 100 koeien op een pachtbedrijfje of fortis grond was er nix aan de hand. Bank kon wel moeilijk doen, maar er is toch nix te halen, de beroemde kale kip. Ik denk dat cwj73 een voorbeeld is van een bedrijf waar de bank de komende tijd het meest zeurt. George zou zeggen, nix aan het handje hiero, maar RABO denk daar toch anders over.
George
Quote:
@jan is hobbyboer: George zou zeggen, nix aan het handje hiero, maar RABO denk daar toch anders over.

Nou bij financiering tot €30000 per ha incl. gebouwen etc. zou er niks aan de hand mogen zijn. Dat ben ik er natuurlijk vergeten bij te zeggen. 😄
Ik denk dat de bank in het geval van cjw gewoon moet meedenken.
Ik zou als bank ook niet verder financieren , maar wel de aflossing tijdelijk stoppen.
buorman
@diezel
Ik denk dat er nog wat andere grond in gebruik is
800.000 kg /15000= 53 ha
KuikenenKoe
@cjw73 net geen ton r&a ,op jaarbassis een 40 rente en 60 aflossing schat ik
bij 8 ton melk is al een geldstroom
in principe is er dan over 20 jaar geen schuld meer er zijn er die er langer over (mogen) doen
als je geen grote vervangingsinvesteringen de eerste jaren hebt, zie ik wel kansen, nu nog proberen de rabo of abn ervan te zien overtuigen
+1
pieta
@George
CJW zal moeten laten zien dat zijn bedrijf(bedrijfsopzet) perspectief heeft. Hetzij in ongewijzigde vorm of na bepaalde wijzigingen. Zo simpel is het. Heeft je bedrijf geen perspectief op de langere termijn dan is het oplossen van het korte termijn probleem anders op te lossen(lees: afstoten van goederen) dan wanneer er wel perspectief is.
Dan kom je bij tijdelijke stop van aflossingen, crowdfunden, familielening bla bla bla en wat je als creatieve geest nog meer kan verzinnen. Eén ding zou ik niet overwegen en dat is verkoop van landbouwgrond aan een Fortis.
KuikenenKoe
Quote:
@buorman: dat het 'onder collega's' altijd geweldig gaat

die zijn er wel maar die worden stil dan

en omdat met de kennis die is mede gedeeld dit een tijdelijk betalingsprobleem is, er is geen sprake van bodemloze put
of de financieer moet iets weten wat wij niet weten ,maar ga daar niet van uit
Frans1
Quote:
@diezel: We gaan een warme zomer tegemoet als het niet meer (tijdelijk) mogen stopzetten van aflossingen bij dit soort bedrijven werkelijk beleid is van de boerenleenbank. Ze moesten zich doodschamen.

Het gbv is bij de RABO de laatste jaren ook al ver te zoeken,RABO is geen "boerenleenbank" meer
+2
Frans1
Quote:
@Cornelis: . Als dit de regel wordt bij de banken dan krijgen we een beroerde tijd

Als het dan maar regel wordt en niet willekeur zoals Jan hobby een tijdje geleden schetste hier,dat bedrijven met genoeg onderpand geliquideerd worden en de hopeloze gevallen door moeten modderen omdat het anders teveel gaat kosten 😞
Frans1
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Het is typerend dat juist een bankman op een info-avond sterk af raadt om extra af te lossen in goede tijden. Zijn voorkeur gaat uit naar zelf bufferen om deze in mindere tijden te kunnen gebruiken om aan aangegane verplichtingen te kunnen voldoen.

Dat gaf onze man destijds ook aan bij het aangaan van de financiering,zorg dat je kunt blijven aflossen,extra aflossen is leuk,maar is de bank zo weer vergeten.
Frans1
Quote:
@weurding: 12 cent r & a, zit gelukkig nog niet op de helft,

Wij er boven,maar gelukkig ook een andere melkafnemer
weurding
Quote:
@diezel: amper boven het gemiddelde in Nederland.

ben ook geen gemiddelde boer 😄
cjw73
@buorman
Hoe komt u daar bij. Heb maar 40 hectare.
buorman
Quote:
@matt: Volgens mij zit hij rond de 15000 liter per ha.

+1, beoordeeld door
cjw73
Cornelis
@Frans1Zie glastuinbouw
+1
matt
Quote:
@cjw73: Klopt 40 hectare en 8 ton melk en gelukkig zeker geen 2.4 miljoen schuld.

wat me opvalt is dat je financieringskosten relatief hoog zijn,
in verhouding met de hoogte van je financiering.

toch eens met een andere bank gaan praten.
kuilhapper
Quote:
@matt: toch eens met een andere bank gaan praten.

Lijkt me ook, Rabo wil je in ieder geval kwijt, dat is wel duidelijk!
+3
cjw73
@matt
Vind zelf dat de aflossing wel wat rustiger aan kan maar zij niet. Rente kan denk ik eind maart wel wat naar onder want dan loopt mijn rente vaste periode af en heb nog 1 lopen voor 4.1 % en de andere vorige jaar opnieuw afgesloten voor 2.6 dus hoop dat deze ook wat zakt. Maar zal eerst even een andere bank vragen.
Bedankt voor de tips.
KuikenenKoe
@cjw73wens je veel succes en de kop der mar foar halde

de boer mat self de leie halde

dat versta je, maar verraad wel ondertussen wel mijn geboortestreek
cjw73
@KuikenenKoe
Was bekend dat we uit hetzelfde Friese land komen.
+2
buorman
@cjw73
Binne we dus alle trije in bytsje 'buorman', en der binne grif wol mear.
[Zijn we dus alle 3 een beetje 'buurman', en er zijn er vast wel meer]
+2
spotmelker
@buorman D'r binne hjir wol mear fan dy hampelmannen
weurding
Quote:
@spotmelker: hampelmannen

agter stiekeltrieje? 😄
Coen
@cjw73 , de ene friese rabo is de andere niet 😄

ik weet niet bij welke friese rabo je zit, er is eentje (van de 5) die sterk onafhankelijk is en gemakkelijk financiert.
cjw73
@Coen
Rabo Sneek Zuid West Friesland. Een moeilijke partner
hans1980
@cjw73
hoorde dat sommige i.p.v. aflossing stop zetten een extra hypo (krediet) aanvragen of rekeningcourant krediet limiet verhogen(wel hogere rente) ?
+4
cjw73
@hans1980
Rekening courant verhogen mag ik ook wel maar op de verhoging zit een rente van ruim 10% en met de huidige rente stand slaat dat nergens op.
+1
Coen
@cjw73 , die waren in het verleden ook al star en altijd met een korte horizon, zijn tot 10 jaar geleden veel klanten verloren en later werden daar veel zgn. "snorkel-hypotheken" verkocht 😞
MTSTAMMINGA
@cjw73
Is mijn bank ook,geen problemen mee als het om dat stomme geld gaat
Wel pittige meningen verschillen soms
+2
KuikenenKoe
Quote:
@Coen: die waren in het verleden ook al star

de ontwikkeling dat rabo nederland er 1 grote rabo soep van aan het maken is baart mij wel ernstige zorgen
de gezonde competitie tussen de vestigingen zorgde er wel voor dat rabo als geheel beter functioneerde en dat ze elkaar scherp hielden
wij als boeren krijgen al steeds minder alternatieven om aan vreemd vermogen te komen en de voorwaarden daarvan
volgens mij worden we in de toekomst dan een sluitpost
waar mee je kan doen en laten wat je wil omdat er geen/weinig alternatief is
Coen
@MTSTAMMINGA karst, het zijn daar nu van die betweters, ze worden volgestouwd met overzichten met landelijke gemiddelden en enige nuance kunnen ze zelf niet inbrengen 😞
pieta
@Coen
Een goede ondernemer zorgt dan dat ie zelf met onderbouwing komt over hoe het zaakje draait. En als de enige reden is dat ie aan een slechter betalende fabriek levert dan zal ie dat uit moeten leggen. Hoe je het beste tot een oplossing komt weet ik niet want oik heb hier gelukkig nog geen ervaring mee.
MTSTAMMINGA
Quote:
@KuikenenKoe: wij als boeren krijgen al steeds minder alternatieven om aan vreemd vermogen te komen

De mogelijk heden worden alleen maar groter heb ik het idee
Zijn toch niet voor niets geldmakelaars aktie in de samenleving
diezel
Quote:
@MTSTAMMINGA: geldmakelaars aktie in de samenleving

Je hebt te goed naar dat boerenleenbank-mannetje geluisterd.
Die geven hier zelfs aan (plof)-kippenbedrijven het advies om maar wat te gaan crowdfunden. Succes verzekerd in de Grachtengordel! 😞
+1
Druk
@MTSTAMMINGA
Banken opereren nu toch ook als makelaars/bemiddelaars van geld voor investeringen, ze doen weinig meer zelf aantrekken en verstrekken 😞
cs-agrar
Quote:
@Frans1: Het gbv is bij de RABO de laatste jaren ook al ver te zoeken,RABO is geen "boerenleenbank" meer

als ergens niets te halen valt, heeft het weinig nut om er te zijn he
+5
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: als ergens niets te halen valt, heeft het weinig nut om er te zijn he

Yep, je hebt 3 soorten boeren, de boeren zonder geldzorgen (type George), de boeren met geldzorgen en eigen vermogen (cwj73) en boeren met geldzorgen en geen eigen vermogen (die zijn liever anoniem). De Rabobank bemoeit zich alleen met de 2e club, daar is nog wat te halen, dus die worden nu stevig aangepakt om ze zover te krijgen dat er een bord in de tuun komt zodat RABO hun uit de voegen gegroeide balans weer beetje kunnen inkorten. 3e club is toch nix te halen, dus dat moet maar zo lang mogelijk doormodderen zodat deze drama's onzichtbaar blijven voor toezichthouders.
+1
oldhuus
Quote:
@cs-agrar: als ergens niets te halen valt, heeft het weinig nut om er te zijn he

Je ziet hier ook alleen varkensbedrijven te koop waar nog wat hectares grond bij zit.
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@hans1980: beetje geld voor je weekelijkse boodschappen en de rest zal wel ongeveer naar Rabo/Abn gaan

Goede reden om de sleutels op tafel te leggen, briefje erbij om hem succes te wensen en zelf vertrekken naar een huurhuisje in het dorp. Dan kun je toch veel beter gewoon failliet gaan, ben je ook nog een keer van de klerezooi af, als er toch geen financieel licht aan het einde van de tunnel is heeft doormodderen toch ook geen enkele zin.
koeboer
Denk dat je hierin zeker gelijk hebt ,het is hun bedoeling vaak dat jij de toko draaiende houd zodat als de markt weer aantrekt zij jou een schop kunnen geven,en hun verliezen beperkt.
KuikenenKoe
Quote:
@hans1980: verhoogde percentages aan rente

klinkt eigenlijk heel logisch

zo van: jullie hebben het moeilijk dan gooien we eerst de rente maar eens omhoog
dan krijg je vast wat meer lucht

mompelt iets, van rare wereld
Todi
Met het beleid? wat hier gevoerd wordt door de belangen behartigers druipt de logica er van af dat er moeilijkheden zijn.
+1
Krijgt knor toch gelijk ???
3 speen
Kan ook een lekker wijf zijn
+1
hans1980
Denk dat je goedkoper naar de hoeren kunt
fendt711variotms
Of een lekkere buurvrouw
fendt711variotms
Helemaal tof als je er er 2 hebt
weurding
Quote:
@fendt711variotms: helemaal tof als je er er 2 hebt

en een eierboer in de buurt 😄
+6
Julius
Ik zie wel enig verband tussen Lubbert van Dellen en bedrijven die in bijzonder beheer zijn geplaatst.
+1
Coen
Ze blijven daar maar pappen en nat houden, echte duidelijkheid krijg je niet snel.

dan gaat het anders in Duitsland, binnen een paar maanden bord in de tuin en snel verkopen 😞
+5
Freriks
Die had het een paar jaar geleden over ondernemers en spantvakprutsers. Vraag me af wie er nou gelukkiger is.
+2
KuikenenKoe
Quote:
@Freriks: Vraag me af wie er nou gelukkiger is.

stallenbouwers,boekhouders,adviseurs, voerboer, banken, zuivel inkopers,en niet te vergeten DEURWAARDERS
+1
weurding
Quote:
@KuikenenKoe: niet te vergeten DEURWAARDERS

kan me niet voorstellen gelukkig te zijn met een baan waarmee je dagelijks met het verdriet van een ander te doen hebt
KuikenenKoe
@weurding ik ook niet
+1
oldhuus
Quote:
@Freriks: spantvakprutsers

Staat nog een artikel op "'Het zijn vooral de zuinige boeren die het gaan redden'"
Mja dat soort adviseurs liften ook maar op alle trends mee, misschien moeten ze ook wel, als je een paar jaar terug op een vergadering zou zeggen dat nu de melkprijs onder de 30 cent zou zitten, hoefde je nooit weer te spreken, misschien wel gelyncht worden.
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: hoefde je nooit weer te spreken, misschien wel gelyncht worden.

Ondanks onze duidelijke analyses worden George en ik, voor onze eigen veiligheid, weinig gevraagd als spreker. Het argument dat wij onzin verkopen kan geen reden zijn, dat doet bijna iedereen die zo'n voordrachtje houdt.
KuikenenKoe
Quote:
@jan is hobbyboer: George en ik

dat is niet waar heb jullie beide aangemeld voor een lintje
dus met koningsdag even in het pak naar het gemeentehuis
cs-agrar
Quote:
@KuikenenKoe: voerboer

zou die zijn geld al gekregen hebben dan?
KuikenenKoe
@cs-agrar ze beweren in de vakbladen dat ze geen bank zijn, maar vraag het me af
bij geen risico is het van wij gaan jou helpen
een betalingsachterstand creeert wel afhankelijkheid en wordt de boer wel volgzamer van dat past een voerboer wel
als ze hem beginnen te knijpen wordt het wel anders dan is het jou helpen wel over
arie.j
Quote:
@oldhuus: Mja dat soort adviseurs liften ook maar op alle trends mee, misschien moeten ze ook wel, als je een paar jaar terug op een vergadering zou zeggen dat nu de melkprijs onder de 30 cent zou zitten, hoefde je nooit weer te spreken, misschien wel gelyncht worden

Nou Wantenaar (toen voorzitter FC) voorspeld in 2009 dat de melkprijs vanaf toen tot 2020 ergens gemiddelde 30 tot 32 cent zou zijn.
Naar ik dacht leeft hij nog 😄
cs-agrar
@KuikenenKoe
Er schijnen hier en daar bij groter Fa's al geluiden op te gaan over vooraf betalen..
Coen
@arie.j , de melkprijs is daarna sterk onderhevig geweest aan inflatie 😄

er zijn collega's die verwachten dat dat de melkprijs de komende periode < 30 cent blijft, maar er zijn ook collega's die de komende periode een melkprijs verwachten > 40 cent.
deze variatie is natuurlijk het mooie van onze branche 😄 je moet daarbij echter niet afhankelijkheid zijn van de 'voorspellingen' van alle broodetende profeten, want dan trek je zeker aan het kortste eindje.
Frans1
Quote:
@cs-agrar: Er schijnen hier en daar bij groter Fa's al geluiden op te gaan over vooraf betalen..

Of is dat omdat ze zelf te weinig geld in kas hebben 😄
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Of is dat omdat ze zelf te weinig geld in kas hebben

Ik denk dat je alleen maar een deel van de openstaande facturen moet betalen, dat noemen ze dan vooraf betalen. Kan me niet voorstellen dat trouw op tijd betalende klanten ineens vooraf moeten betalen, dan denk ik dat de klantenkring binnen de kortste keren alleen nog uit eerste groep wanbetalers bestaat.
Frans1
@jan is hobbyboer
In de industrie zijn er wel bedrijven die bij enig gebrek in de betaling de volgende keer alleen geleverd krijgen bij vooraf voldoen van de factuur,dus waarom bij veevoerleverancier niet.
Dus idd bij wanbetaling
oldhuus
Quote:
@arie.j: voorspeld in 2009 dat de melkprijs vanaf toen tot 2020 ergens gemiddelde 30 tot 32 cent

Maakt ook niet uit, voor sommige is dat genoeg.
oldhuus
@Frans1
Bij mijn vorige werk deden ze dan automatische incasso, maar bij een lege rekening werkte dat ook niet. Kredietverzekering wel, alleen daar zit ook een limiet op, werd nogal eens overschreden.
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: dus waarom bij veevoerleverancier niet

Het is nog steeds een keuze van de leverancier om te leveren. Er is geen leveringscontract, dus als de leverancier het zaakje niet vertrouwd kan ie aanvullende eisen stellen of helemaal niet leveren. Je bent dan wel de klant kwijt en veel bedrijven willen dat niet als het betalingsprobleem niet structureel maar tijdelijk is. Wel veel verschil tussen bedrijven weet ik uit ervaring 😄.
arjan_kok
Wat een dom geleuter over vrouwen hier, iedere maand of ieder kwartaal cijfers en begroting inleveren bij bank wat zo maar enkele honderden euro's per keer extra kost dat is dan de realiteit
oldhuus
Zijn wel de beste klanten, die ondernemers.
+4
jan is hobbyboer
Bij Flynth zit je in ieder geval wel bij ervaringsdeskundigen hoe om te gaan met bijzonder beheer.

accountant.nl/nieuws/2014/…
gerrie-hul
@ Jan is hobbyboer Passen ze bij flynth ook de tarieven aan nu het slechter gaat Dat is toch marktwerking of kennen ze dat niet Geld overigens voor alle account kantoren
jan is hobbyboer
Quote:
@gerrie-hul: Passen ze bij flynth ook de tarieven aan nu het slechter gaat Dat is toch marktwerking of kennen ze dat niet Geld overigens voor alle account kantoren

Ik heb geen idee, ik hoef alleen maar een belastingaangifte te hebben, zit niet op ongevraagd duurbetaald advies te wachten. Mensen in een pak snappen toch nix van de bedrijfvoering hiero.
hans1980
Gek op flyth aan te pakken ....man legt vinger op zere plek...het zijn harde cijfers die de accountant goed kan zien!
paul1
Hoe bijzonder is dat beheer?
Todi
Paul op de lagere school moest je ook bij de meester komen als je slechte cijfers had en zo is het ook bij bzb. Maar dan komen ze bak koffie drinken.
+2
KuikenenKoe
Quote:
@Todi: e slechte cijfers

met slechte cijfers en zat geld kom je in de eerste instantie nog niet in bzb
Todi
@KuikenenKoe
Alles verder nog wel goed.
+2
KuikenenKoe
@Todi ja arm en gezond dus ben een rijk mens
KuikenenKoe
Quote:
@paul1: Hoe bijzonder is dat beheer?

meneer van de bank brengt het als een vriendschapsdienst
ze helpen je dan om je bedrijf weer als een klokje te laten lopen

lief he die jongens en meisjes van de banken , en dat alleen maar omdat het belang van de klant boven alles gaat

het gaat zelfs zover dat ze een gedeelte van hun karige loon aan jou overmaken en in de weekenden komen ze helpen met melken puur uit betrokkenheid
groeier
Waarom wilde je dan boer worden??
+1
KuikenenKoe
@groeierwou alleen maar aangeven dat bzb geen lolletje is ben in het verleden wel eens geherfinancieert
toen lag bzb ook op de loer, ben de enige op dit forum waarschijnelijk omdat de meesten hier wel voor een kwartje kunnen melken

je voelt je toch een beetje mislukte boer
omdat bij zulke gesprekken de verbeterpunten worden benadrukt
en de verhouding is wel zo dat je hun nodig bent i.p.v andersom en die sfeer hangt dan wel in de lucht

momenteel kunnen we nog net draaien, maar zou er wel tegen op zien om weer te bellen het is wel kruimeltje kruimeltje
groeier
@KuikenenKoe
Welke Bank heb je? Zit veel verschil in.
+3
jan is hobbyboer
Quote:
@paul1: Hoe bijzonder is dat beheer?

Als iedereen het heeft niet zo bijzonder meer.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouders en accon avm geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
182
DEELNEMERS
38
WEERGAVES
24