Grote bedrijven ten dode opgeschreven

Nee, niet specifiek veehouderij

sprout.nl/artikel/ricardo-semler/…

Deel dit topic

Reacties

+1
weurding
Moeten we nu bang worden lid te zijn van rfc? 😉
Cornelis
Leuk artikel Cees. Iedereen zei dat dit nooit kon, totdat er iemand kwam die dit niet wist!.
+1
HFfan
Vrees dat we over 5-6 Jaar alleen nog maar grote bedrijven hebben.
weurding
Quote:
@HFfan: Vrees dat we over 5-6 Jaar alleen nog maar grote bedrijven hebben.

deels wel, maar niet alleen omdat de kleineren het niet redden kunnen
mijnietgezien
Dat heeft de overheid graag: het praat zo veel makkelijker met maar een paar bedrijven. Daarnaast is het natuurlijk veel interessanter om een multinationaal beursgenoteerde agrarische onderneming op bezoek te krijgen als een simpele boer.
arie.j
Er probeert weer eens iemand interessant te doen, meer niet,
Geklets zonder enige inhoud.
3 speen
Scheelt dat jij dat nooit doet
reality
Een groot bedrijf is niet per definitie opgeschreven, wel als het een ongezond bedrijf is. ( dus meer dan 5€ per m2 schuld). En laten we nou eens stoppen om de schuld per liter melk uit te drukken. De bank zegt je wel wat anders: sinds wanneer is dat onderpand?
+1
cs-agrar
Rare uitgangspositie, je kan toch alleen weten wat je overhoud als je de marge op je winstmakende eenheden weet, dat zijn toch niet de m2's, die worden daar al in de kostenkant meegenomen
hans1980
Vindt schuld /m2 leuk voor balans solvabiliteit
maar verdiensten komen toch echt van het stukje grond waar golfplaten bovenop zitten! dus schuld / afgeleverde hoeveelheid melk kan nog steeds als goede rode draad gezien worden!
+1
BoerBart
Dan moet je snel groeien, je melkleverantie neemt toe dus krijg je een betere balans.

Ik geloof hier niet in.
Aflossen en afschrijving gelijk houden. Anders krijg je belastingclaims op momenten dat er geen geld is.
hans1980
@BoerBart
klopt aflossen en afschrijving gelijk houden, echter gaat deze vlieger bij veel boeren @ the moment niet op
BoerBart
@hans1980
Op dit moment hoef je niet zoveel af te lossen omdat de melkquotumafschrijvingen weg zijn.
Belangrijker is; Wat heb je de afgelopen jaren gedaan?
hans1980
@BoerBart
en hoe redeneer je dan bij grond aankoop stel je koopt voor half miljoen grond > afschrijvingen niet mogelijk > minder afschrijvingen door o.a. vervallen melkquotering > dus dan niet aflossen?? je hebt toch verplichtingen t.o.v. bank
George
Deze discussie heb ik een hele tijd terug gevoerd. Zolang de financiering niet boven de €20000-€30000 per ha eigendom komt zit je wel redelijk veilig maar al het meerdere kan toch echt gevaarlijk worden.
jg
Inclusief OZB-waarde van de woning ?? of alleen de kale grond??
George
Inclusief alles ja , woning , gebouwen en grond. Dan heeft de bank niks te vrezen als ze tot €30000 per ha financieren. Maar ook degene met de schuldenlast zal niet makkelijk ten onder gaan.
Is de mening van een behouden boerke uit Buul.
jg
@George
Heb je een woning met Ozb 4 ton of 2 ton ??
George
@jg
OZB koopt geen woningen. Maar landbouwgrond en een goed woonhuis zijn de enige dingen die waarden blijven behouden. Heb je een mooi degelijk woonhuis op een goede locatie en minder dan €30000 per ha eigendom schuld dan zit je alleen nog veiliger gefinancierd! 😄
Bedrijfsgebouwen voor de veiligheid op nul zetten.
Er zijn al zoveel paardenpensions en caravanstallingen.
weurding
@Georgedenk dat 36 keer 30000 schuld jou ook niet doet dansen? ikke niet tenminste
+1
Coen
@George , met optimaal melken of akkerbouwen kun je de financieringslasten van deze 30k per ha op volledig eigendomsgrond opgebracht krijgen 😄

op een beneden-gemiddeld bedrijf met een beetje akkerbouwen of met 10.000 liter melk per ha zal het toch niet meevallen om de financieringslasten van zo'n bankfinanciering opgebracht te krijgen 😞
George
Quote:
@Coen: met optimaal melken of akkerbouwen kun je de financieringslasten van deze 30k per ha op volledig eigendomsgrond opgebracht krijgen

op een beneden-gemiddeld bedrijf met een beetje akkerbouwen of met 10.000 liter melk per ha zal het toch niet meevallen om de financieringslasten van zo'n bankfinanciering opgebracht te krijgen

Tja dat kan ik ook wel bedenken , maar bij een financiering van €30000 per ha is er eigenlijk nooit wat aan de hand. Natuurlijk kan een betere boer meer verdienen dan een slechte. Maar de bank loopt bij zo'n financiering nooit risico. Grondprijs kan halveren dan is er nog steeds totaal niks aan de hand. En als de bank geen risico loopt heeft de boer met schulden ook geen risico en kan altijd van het zinkende bootje schuldenvrij of zelfs met wat overgebleven kapitaal verlaten.
+1
Coen
@George , probeer zelf maar eens een bankfinanciering te roggelen van 1.080k euro, ik ben benieuwd of je dat gaat lukken.
George
@Coen
Wat is dit voor onzin stelling? In eerdere topics hier op prikbord krijg ik volgens sommige nog geen €75000 zonder bedrijfsplan. En jij wilt me plotseling een miljoen schuld aandoen?
Maar als het voor de aankoop van 20 ha goede grond is zou het toch best eens kunnen lukken. Maar ik waag me er niet aan!
Kom nou eens een keer met iets zinnigs , mijn stelling is dat er bij een financiering van €30000 per ha eigendom en minder nooit iets aan de hand zal zijn , en geen risico voor de bank is ook geen risico voor de boer met lening. Dat is mijn stelling en daar geloof ik echt in. Lukt het niet kom je er zonder kleer scheuren vanaf. Dat is het mooie met een financiering gebaseerd op landbouwgrond!
Coen
@George , met je stelligheid lok je dit zelf uit 😄

ga naar de bank en probeer voor de aankoop van 20 ha grond (natuurlijk naastgelegen) voor 1.600k een bankfinanciering te krijgen van 56 ha * 30k = 1.680k, ik durf haast te stellen dat jij dat met jouw bedrijfsexploitatie niet rond krijgt.
George
@Coen
Nee nee Coen nu moet ik al bijna 1,7 miljoen gaan halen. Dit heeft helemaal niks met mijn stelling te maken! Het gaat er niet om of ik dat met mijn bedrijfsexploitatie rond krijg of niet. Trouwens 1,7 miljoen voor 56 ha klinkt me toch wel erg interresant , ik denk dat het wel gaat lukken , alleen waar vind ik die grond?
George
Quote:
@Coen: met je stelligheid lok je dit zelf uit

Wees nou gewoon eens eerlijk , wat klopt er niet aan mijn stelling?
Bij een financiering van €30000 per ha loopt de bank geen enkel risico ongeacht wat de boer ervan bakt. Maar als de bank geen risico loopt dan loopt de betreffende boer eigenlijk ook geen risico en kan er schuldenvrij uitstappen als het niet lukt. Momenteel zelfs met een boel overwaarde want om op nul te komen moet de grondprijs eerst halveren. Stelling juist of niet juist?
Coen
@George , niet juist 😄
pieta
@George
Voor de bank is er met jouw stelling niets aan de hand. Maar als je de genoemde 30.000 euro per ha op moet gaan brengen en er van moet leven dan kan dat nog best een uitdaging zijn. Een beetje privé-uitgaven kost toch 40.000 per jaar. Is toch al een vlotte 1.100 euro per hectare en bij 2% rente moet je ook al 600 euro rente betalen. Tel daarbij op wat waterschapslasten en je moet al een hectaresaldo van 1.800 euro gaan draaien en dan los je niets af. 😄
Kortom: ik ben blij dat ik niet op 30.000 schuld per hectare zit.
George
@Coen
Waarom niet? Wat is er niet juist?
Wees nou eens gewoon eerlijk , wat klopt er niet aan mijn stelling?
George
@pieta
Als er voor de bank niks aan de hand is , is er voor jezelf ook niks aan de hand. Interesseert met totaal eigenlijk niet wat je privé nodig hebt en wat je er wel of niet op teelt of wat dan ook! Kun je de lasten niet dragen dan kun je uitstappen zonder restschuld. Er zijn varkenshouders die blij zouden zijn omdat te kunnen. Stelling is dus: Een financiering die veilig is voor de bank is ook veilig voor jezelf. Ik ben ook blij dat ik niet op €30000 per ha financiering zit maar het is wel veilig!
George
Quote:
@George: Waarom niet? Wat is er niet juist?
Wees nou eens gewoon eerlijk , wat klopt er niet aan mijn stelling?

Het is dus moeilijk om te beantwoorden wat er niet aan mijn stelling klopt.
+1
m uut m
@George
Als je met jouw ondernemers plan nu moest starten kreeg je het niet voor elkaar zelfs niet bij 20.000 per ha.
George
Quote:
@m uut m: Als je met jouw ondernemers plan nu moest starten kreeg je het niet voor elkaar zelfs niet bij 20.000 per ha.

Wat een onnozele reactie weer maar weer geen antwoord op mijn vraag! Ik heb nooit een plan of ondernemersplan hoeven maken en zal er ook nooit een hoeven maken. Ik ben klaar , en dat Coen zoiets met een plusje weet te beoordelen zegt mij genoeg. Ik blijf bij mijn stelling en ik krijg nog steeds geen antwoord waarom die niet zal kloppen.
+2
m uut m
@George
Het gaat er niet om dat je genoeg onderpand hebt. Het gaat erom of je voldoende winst maakt om aan je verplichtingen te voldoen. Maar dat antwoord wil jij niet horen.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@m uut m: Het gaat er niet om dat je genoeg onderpand hebt.

Met de lage rendementen in de landbouw is het zonder voldoende onderpand bijna onmogelijk om op lange termijn aan je verplichtingen te voldoen, niet alleen rente betalen, maar ook aflossen zodat wanneer je bijv. een nieuwe stal of nieuwe machine koopt de vorige compleet afbetaald is. Da's wat anders dan de structureel maar hoger wordende schulden van de gemiddelde melkveehouder in NL (van 2 ton in 2000 naar bijna miljoen nu, van 0.5 euro/liter naar dik 1 euro/liter). Volgens mij zijn er nog genoeg die nu nog rente betalen over het ooit gekochte melkquotum. Dan ben je alleen aan het potverteren, dat hou je in de landbouw alleen vol als je voldoende onderpand (grond) hebt die meestal vanzelf in waarde stijgt.

HET voorbeeld van een gebrek aan onderpand zie je in de varkenshouderij. Jarenlang potverteren en op gegeven moment is het allemaal op en kun je de deur sluiten, je hoeft niet eens meer een bord in de tuin te zetten, niemand die het wil hebben.
Coen
@George , hypothetisch geneuzel, met jouw bedrijfsexploitatie krijg jij geen bankfinanciering van 30k per ha en dat heb ik gisteren ook al aangegeven maar dat zint jouw natuurlijk niet
George
Quote:
@Coen: hypothetisch geneuzel, met jouw bedrijfsexploitatie krijg jij geen bankfinanciering van 30k per ha en dat heb ik gisteren ook al aangegeven maar dat zint jouw natuurlijk niet

Schei nou toch eens uit man , je haalt er telkens mij als voorbeeld bij en mijn bedrijfsvoering. Ik wil niet eens €30000 schuld per ha! Het gaat helemaal niet over mij! Het gaat over de stelling dat als je niet meer dan €30000 per ha gefinancierd zit je veilig zit voor zowel de bank als voor jezelf. Dat je ten allen tijden kunt uitstappen zonder restschuld als je de lasten niet kunt dragen.
En het lijkt moeilijk om daar een goed antwoord op te geven.
George
Quote:
@jan is hobbyboer: HET voorbeeld van een gebrek aan onderpand zie je in de varkenshouderij. Jarenlang potverteren en op gegeven moment is het allemaal op en kun je de deur sluiten, je hoeft niet eens meer een bord in de tuin te zetten, niemand die het wil hebben

De befaamde keuze van een bootje midden op zee. Nooit meer aan wal komen. Ze begrijpen me hier niet , maar dat komt misschien nog wel eens.
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: voldoende onderpand (grond) hebt die meestal vanzelf in waarde stijgt.

mede door die waardestijging zijn er bedrijven die nog geen 2% rendement halen van diezelfde waarde
+2
George
Quote:
@m uut m: Het gaat er niet om dat je genoeg onderpand hebt. Het gaat erom of je voldoende winst maakt om aan je verplichtingen te voldoen. Maar dat antwoord wil jij niet horen.

Daar gaat het dus wel om! Als ik €100000 moest lenen aan iemand met ruim voldoende onderpand in de vorm van grond , of aan iemand die niks er tegenover heeft staan dan zette ik mijn geld liever bij eerstgenoemde neer! Dan interesseert me die winst echt helemaal niks want als hij niet kan betalen gebruik ik mijn hypotheekrecht en haal ik mijn geld terug! Dat je winst maakt kun je aantonen met jaarcijfers van de laatste paar jaar maar dit wil niet zeggen dat de komende jaren dat ook zo zal zijn , daarom zou ik liever financieren op ruim voldoende onderpand dan op lucht!
kanniewaarzijn
Quote:
@George: daarom zou ik liever financieren op ruim voldoende onderpand dan op lucht!
Om een lening in handen te krijgen heb je onderpand nodig, maar om de lening terug te betalen heb je rendement nodig. En dat laatste is op dit moment bij velen het probleem; het onderpand is opgesoupeerd en rendement is er niet (ook niet als de melkprijs op korte termijn weer 40 cent wordt).
George
Quote:
@kanniewaarzijn: Als ik €100000 moest lenen aan iemand met ruim voldoende onderpand in de vorm van grond , of aan iemand die niks er tegenover heeft staan dan zette ik mijn geld liever bij eerstgenoemde neer! Dan interesseert me die winst echt helemaal niks want als hij niet kan betalen gebruik ik mijn hypotheekrecht en haal ik mijn geld terug! Dat je winst

Ja dat kan wel zijn , maar toch blijf ik bij mijn mening dat ik liever geld uitleen op onderpand dan op lucht.
Frits1
@George jullie verschil van inzicht zit in dat je onderpand technisch goed zit maar exploitatie technisch niet. De bank zal echter naar beide kijken en je krijgt de financiering dus niet rond.
oldhuus
@George
Rabo rekent nu met 27cent, jaar terug nog 34 cent.
brabo
@oldhuus
dat geloof ik niet, lijkt me stug dat ze zo'n ommezwaai maken .
bron?
de hoef
Quote:
@oldhuus: Rabo rekent nu met 27cent, jaar terug nog 34 cent.

hier niks veranderd
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@de hoef: 27cent, jaar terug nog 34 cent.

AbnAmro verlangt voor een groeiplan dat er 7 tot 8 cent voor aankoop fosfaatrechten wordt gereserveerd. Trek die 7 cent van de 34 af, kom je precies op 27 uit. Zo zal het verhaal wel zijn.
de hoef
@Jack Rijlaarsdam
zou goed de juiste conclusie kunnen zijn ,
pieta
Quote:
@kanniewaarzijn: rendement is er niet (ook niet als de melkprijs op korte termijn weer 40 cent wordt).

Klinkt toch vrij redelijk 40 cent.
George
Quote:
@Frits1: De bank zal echter naar beide kijken en je krijgt de financiering dus niet rond

Begrijpen jullie echt niet wat ik bedoel? Ik hoef geen financiering , maar als ik persoonlijk geld zou hebben om uit te lenen dan deed ik dat liever op voldoende onderpand dan op lucht. Stel iemand moet €100000 voor aankoop van 4 ha goede landbouwgrond en geeft mij die 4 ha als onderpand en krijg eerste hypotheekrecht. Dan hoef ik geen begrotingen of plannen of boekhoudingen of jaarcijfers te zien! Heel dat rendement of wat dan ook kan me niet schelen zolang hij rente betaald is er niks aan de hand , pas als dat niet lukt haal ik middels verkoop van die grond mijn geld terug. Zo simpel.
brabo
Quote:
@George: pas als dat niet lukt haal ik middels verkoop van die grond mijn geld terug. Zo simpel.

Zo simpel zal dat waarschijnlijk toch niet zijn, kan wel eens een lange lijdensweg worden als hij niet mee werkt.
George
@brabo
Ik heb er geen ervaring mee en jij waarschijnlijk ook niet. Maar volgens mij is eerste hypotheekrecht toch wel een sterk iets.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Ik heb er geen ervaring mee en jij waarschijnlijk ook niet. Maar volgens mij is eerste hypotheekrecht toch wel een sterk iets.

De bank is er wel dol op volgens mij.
brabo
Quote:
@George: Ik heb er geen ervaring mee en jij waarschijnlijk ook niet. Maar volgens mij is eerste hypotheekrecht toch wel een sterk iets.

nee totaal geen ervaring mee, maar zo simpel zal het niet zijn.
Er is vaak een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@brabo: Er is vaak een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen

Maar als iemand niet kan of wil betalen kun je toch (uiteindellijk) beslag laten leggen op bijv. die grond waar je hypotheekrecht op hebt. Die zal de onderliggende waarde van jouw vordering wel dekken. Als het dan helemaal uit de hand loopt wordt deze grond toch bij executie (of zoiets) verkocht. Dat zijn toch die beroemde advertenties in de krant. Dan krijg je, na heel veel gezeur en een paar bezoekjes aan de rechter, je geld toch wel? Of is het nog ingewikkelder?
+1
brabo
@jan is hobbyboer
zo zal het ongeveer wel gaan, maar volgens Sjors is het simpel, en onder simpel versta ik toch iets anders.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@brabo: en onder simpel versta ik toch iets anders.

Ik ook. 😄
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: Dan hoef ik geen begrotingen of plannen of boekhoudingen of jaarcijfers te zien! Heel dat rendement of wat dan ook kan me niet schelen zolang hij rente betaald

Nou, wij gaan zaken doen. Hoeveel heb je om uit te zetten, hoeveel onderpand wil je er onder, voor hoeveel jaar welk percentage? Mag in pb.
reality
@Jack Rijlaarsdam
1ste hypotheek?
Jack Rijlaarsdam
@reality
Hoezo, heb jij ook een aanbod? Mag ook via pb.
+1
reality
@Jack Rijlaarsdam
Nee, ik heb geen aanbod, maar bij 1ste hypotheek heb je natuurlijk geen probleem om een hypotheek te krijgen.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Nou, wij gaan zaken doen. Hoeveel heb je om uit te zetten, hoeveel onderpand wil je er onder, voor hoeveel jaar welk percentage? Mag in pb.

Voor WIJ moet je minstens met zijn tweeën zijn Sjakie. Maar waarom wil je nog meer lenen? Voor een stal waar je nog geen vergunning voor hebt? Je hebt toch al een aflossingsvrije lening wat je nauwelijks geld kost of zelfs oplevert zoals je zelf zegt. Ik weet niet hoe Sjakie gefinancierd zit en ik hoef dat ook niet te weten maar heb je nog grond vrij waar de bank geen eerste hypotheekrecht op gevestigd heeft? Kijk dat eerst maar eens na voordat WIJ zaken gaan doen. 😄 Ik heb trouwens mijn beetje geld ook nodig als buffer maar als ik de woning in het dorp niet had gekocht had ik je gerust €100000 durven uitlenen aan je als ik eerste hypotheekrecht op 4ha goede grond die goed bereikbaar is mocht vestigen. Wat zou daar voor risico aanzitten? Hoefde je echt geen plan of jaarcijfers te laten zien. Maar geld lenen doe je het best bij een bank.
+2
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Hoezo, heb jij ook een aanbod? Mag ook via pb.

Zit je zo om geld verlegen Sjakie? Haal snel wat terug bij RFC.
George
Quote:
@brabo: zo zal het ongeveer wel gaan, maar volgens Sjors is het simpel, en onder simpel versta ik toch iets anders.

Ik heb gelukkig geen idee , maar ik neem aan dat het vestigen van eerste hypotheekrecht vastgelegd bij een notaris toch veel zekerheid biedt. Anders deden banken het niet op die manier!
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: heb je nog grond vrij waar de bank geen eerste hypotheekrecht op gevestigd heeft? Kijk dat eerst maar eens na

Er is nog behoorlijk wat grond waar ik geen eerste hypotheekrecht op heb gevestigd.
+1
meelezer10
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: behoorlijk wat grond waar ik geen eerste hypotheekrecht

Ja dat is bij mij ook. Ongeveer 99,999999999999% van Nederland. 😄
Frits1
@George ik snap je prima! Maar het lijkt me gewoon stom om iemand geld te lenen op basis van zekerheid als iemand de rente op basis van exploitatie niet kan betalen. Dan kan je wel voldoende onderpand hebben maar op die ellende zit je waarschijnlijk niet te wachten.
+1
George
Quote:
@Frits1: Maar het lijkt me gewoon stom om iemand geld te lenen op basis van zekerheid als iemand de rente op basis van exploitatie niet kan betalen.

Mij lijkt het stom om geld te lenen aan iemand met over ambitieuze plannen gebaseerd op veel aannames en ander cijfergegoochel. Als je goed leest zou ik als ik geld over had om uit te lenen dat liever doen op heel ruim onderpand zodat er nooit niks kan gebeuren zoals ik op 4 ha goede landbouwgrond eerste hypotheekrecht zou vestigen in ruil voor lening van €100000 in voorbeeld met Jack. En dan hoef ik verder niks te weten want bij het niet voldoen aan de betalingsvoorwaarden zoals in de hypotheek opgenomen kan ik mijn geld terug krijgen plus de daarvoor gemaakte extra kosten. In dit geval moet de grondprijs toch wel heel veel dalen wil ik mijn geld niet terug krijgen. Dus nogmaals in zo'n geval interesseren me jaarcijfers en dergelijke totaal niks.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: gerust €100000 durven uitlenen aan je als ik eerste hypotheekrecht op 4ha goede grond die goed bereikbaar is mocht vestigen.

Geweldig aanbod. Juist vanmiddag leuke discussie gehad over alternatieve (geen bank) financieringen. Crowdfunding is gezien de relatief hoge rente alleen weggelegd voor echt wanhopigen of beklimmers van gouden bergen. De erfpachtconstructies zitten hier strak achteraan op het lijstje: 30% opslag inleveren, daarna een flink canon betalen en belastingvrije waardestijging verkwanseld. Toch moet er een mogelijkheid zijn op een aantrekkelijke manier vreemd geld aan te trekken. Een particulier ontvangt vrijwel geen rente, wij moeten rente + opslag betalen. Die marge moet toch een argument zijn voor een investeerder om zaken te doen. Het gesprek liep zo doordat een stopper zijn grond aan beide buren gunde en zij onderling afspraken gemaakt hebben over rente en aflossing en natuurlijk vestiging van de hypotheek. Ik kan daar niet in de boeken kijken, maar dit gaat dan om een iets hogere financiering dan de €25.000 per ha die jij mij toevertrouwt. Het toverwoord in deze is gunning. Ik vind het een mooi gebaar, spreekt vertrouwen uit.

Terug naar jouw gezwets. De bank financiert hier 70% van de marktwaarde, laatste grond ging voor €65.000/ha. Jij wilt best €25.000 financieren op dit onderpand. Stoer. Dan is de hamvraag nog wat jij voor rente wil beuren, dat heb je nog niet ingevuld. Eens zien hoe hoog jouw gunningsfactor is. En voor jouw info: nee, ik heb niet direct geld nodig, heb net een kooporder bij RFC ingelegd. Ik mag een flink deel boetevrij aflossen. Een geweldig en van harte gegund aanbod van jouw kant laat ik dan ook zeker niet lopen.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Er is nog behoorlijk wat grond waar ik geen eerste hypotheekrecht op heb gevestigd.

Er is niet heel veel grond in NL waar geen hypotheekrecht op gevestigd ligt.
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Jack

Begint een beetje op een fietsenmakersdiscussie tussen een katholieke en protestantse ex-melkveehouder te lijken 😄
Jack Rijlaarsdam
@meelezer10
Je had 'm rap door.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Jij wilt best €25.000 financieren op dit onderpand. Stoer

Ik wil helemaal niks. 😄 Maar als ik geld over had zou ik het op die manier willen doen. Stoer? nee , veilig ja. Dat de bank tot ruim €45000 per ha gaat dat moeten zij weten. Ik zou financieren op veilig en ruim onderpand en anders niks , voor risico's moet je bij de bank zijn maar die willen dan ook moeilijke rendementsanalyses , ondernemersplannen en jaarcijfers etc.
George
Quote:
@jan is hobbyboer: fietsenmakersdiscussie

Die fietsenmaker die ruim in de huisjes zit? Ik weet eigenlijk niet wat de hoofdmoot is bij hem , vastgoedbeheerder of fietsenmaker. 😄
brabo
Quote:
@George: Dat de bank tot ruim €45000 per ha gaat dat moeten zij weten

tot over een ton/ha komt ook voor
George
Quote:
@brabo: tot over een ton/ha komt ook voor

Dan is het geen landbouwgrond. Zover gaat geen bank.
En kom nu niet over een hectare moderne glastuinbouw.
+1
lkool
Quote:
@George: Er is niet heel veel grond in NL waar geen hypotheekrecht op gevestigd ligt.

Meer als je denkt. Hypotheek vestigen kost geld bij de notaris, en als de bestaande hypotheek nog groot genoeg is om 5 ha erbij te kopen zou ik op die nieuwe 5 ha geen hypotheek vestigen. Als je niet te zwaar zit vind de bank dat geen probleem.
Coen
@George , ik meende dat die vastgoedbeheerder een huisjesmelker was met een mistery sponsor.
+1
George
Quote:
@lkool: Als je niet te zwaar zit vind de bank dat geen probleem.

Dat klopt als......
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@lkool: Als je niet te zwaar zit vind de bank dat geen probleem.

Nou, er wordt toch stiekem flink druk uitgeoefend om een hypotheek te vestigen. Het is net of men bang is dat je eens geld haalt bij iemand anders.

Er is overigens veel grond in handen van kerken, stichtingen, erfpachtorganisaties en vermogende particulieren. Meeste zal hypotheekvrij zijn.
George
Quote:
@Coen: meende dat die vastgoedbeheerder een huisjesmelker was met een mistery sponsor.

Nee gewoon een fietsenmaker met fietsenwinkel. Heeft telkens in vastgoed geïnvesteerd en heeft nu meer dan 10 panden , misschien nog wel enkele meer. Ik weet niks van mysterieuze sponsors.
Er zit gewoon meer rendement in fietsen dan in de landbouw ,hij heeft keihard gewerkt en het gaat hem bijzonder goed.
+1
lkool
@Jack Rijlaarsdam
de aanhouder wint...
zit nu ook in de situatie dat alles eronder zit, maar voor de overname waren er toch een aantal vrije percelen

ken ook een geval waar men vergeten was de hypotheek te vestigen, daar was de bank wel een beetje bleek om de neus geworden. dat zijn natuurlijk uitzonderingen.
+1
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Nou, er wordt toch stiekem flink druk uitgeoefend om een hypotheek te vestigen. Het is net of men bang is dat je eens geld haalt bij iemand anders.

Ze hebben gewoon graag veel onderpand Jack. Zodat men ook veilig zit als de grondprijs eens zou dalen. Die banken lijken toch nog net Sjorskes.
George
Quote:
@lkool: Hypotheek vestigen kost geld bij de notaris,

Dat klopt en die veiligheid moet je ook nog voor de bank betalen. 😄
pieta
@George
Die hebben wij ook nog wel wat maar maak je niet ongerust ik heb nog geen geld van je nodig. 😄
brabo
Quote:
@George: Dan is het geen landbouwgrond. Zover gaat geen bank.
En kom nu niet over een hectare moderne glastuinbouw

is gewoon een melkveehouder met heel veel koeien per ha
George
Quote:
@brabo: is gewoon een melkveehouder met heel veel koeien per ha

Kijk daar zou ik als ik geld had geen geld aan uit durven lenen. Ook al kwam hij met de prachtigste ondernemersplannen /rendementsverwachtingen.
George
Quote:
@pieta: niet ongerust ik heb nog geen geld van je nodig.

Ik heb geen geld jonguh...
3 speen
@George
Volgens mij kun je haast nergens geld meer aan uitlenen
meelezer10
Quote:
@George: Ik heb geen geld jonguh

ik wil je wel wat geld lenen 25000 per ha eerste hypotheek recht en een procentje of 6 rente. 😄
lkool
@meelezer10
gelukkig zijn er die goedkoper zijn in de markt...
cs-agrar
@meelezer10
Zal niet lang duren of Co zet crowdfundingmarkt.nl op
+2
pieta
Quote:
@cs-agrar: Co zet crowdfundingmarkt.nl op

crowdfundingvoorprikkie.co
lkool
@Jack Rijlaarsdam
Als ze dan toch alles onder de hypotheek willen hebben, kan het ook wel een krediet klasse gunstiger. Scheelt rente...
Beetje stoere praat misschien, maar vragen in welke kredietklasse je valt, en wat de onderbouwing daarvan is levert inzicht op, en je kunt de discussie aangaan of dat wel de juiste klasse is...
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@lkool: wat de onderbouwing daarvan is levert inzicht op

Meer onderpand = lagere opslag. Scheelt overigens geen halve procenten tegelijk. Zelfs vlot (eerste kwartaal ipv laatste) een jaarrekening aanleveren is gunstig voor je rating. Hoewel accountants anders beweren levert herwaardering van de grond (en dus opkrikken EV op papier) geen voordeel op, men rekent toch al met referentieprijzen uit de omgeving.
jan is hobbyboer
Quote:
@lkool: en wat de onderbouwing daarvan is levert inzicht op, en je kunt de discussie aangaan of dat wel de juiste klasse is...

Als je maar 300 euro bruto rente per maand betaald zijn er andere (leukere) dingen in het leven om je druk over te maken. Liefst houdt ik het contact met de bank tot 1x per 3 jaar, dan is alles weer soepeltjes verlopen. Ik koop een lening van hun tegen bepaalde voorwaarden, en zolang we beide aan onze bepalingen voldoen heeft het toch niet veel nu om met bankmannen te gaan praten. Doe ik ook niet met andere leveranciers. Alleen als er een specifieke vraag of probleem is dan overleggen we, anders niet.
lkool
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Hoewel accountants anders beweren levert herwaardering van de grond

Ja, wat een onzin.
lkool
Quote:
@jan is hobbyboer: zijn er andere (leukere) dingen

Ieder zijn ding 😄
pieta
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: Zelfs vlot (eerste kwartaal ipv laatste) een jaarrekening aanleveren is gunstig voor je rating

Hebben ze bij mij anders nooit naar gevraagd. En de Rabo ging bij mij toch ver onder de ABN door.
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@pieta: Hebben ze bij mij anders nooit naar gevraagd.

Bij mij ook niet. Op mijn vraag hoe ik m'n classificatie positief kon beïnvloeden was dit één van de genoemde punten.
Frits1
@George je werkt ieder geval niet voor een bank. Met jou gedachte kronkel zou je snel ontslag krijgen.
reality
@jan is hobbyboer
Een hobbieboer die geld geleend heeft? Het moet niet gekker worden....
+1
cs-agrar
Quote:
@Frits1: je werkt ieder geval niet voor een bank. Met jou gedachte kronkel zou je snel ontslag krijgen.

Denk dat de George-bank de enigste is die dan blijft bestaan. Baseert niets op drijfzand.

"in verleden behaalde resultaten bieden gen garantie voor de toekomst"

Ik zou zelf ook niet uilenen op mooie praat, moet wel iets zijn waar ik in nood mijn waarde er weer uit kan halen. Dat er dan evengoed een rente aan het door mij verleende bedrag hangt is logisch, ik kan er immers zelf dan niets mee doen.
Campagne
@cs-agrar, en wanneer de George-bank dan ook nog eens 20x!!! de waarde van z'n eigen toko uit mocht lenen .....
+1
cs-agrar
@Campagne
dan deed ie dat niet. Die banken-ellende komt daar uit voort. Maar het kost de bank(medewerkers) niets, alleen de klant, en de rest van Nederland.
Campagne
@cs-agrar, waarom niet, niets gebasseerd op drijfzand zeg je net.
+2
Frans1
Quote:
@Frits1: Met jou gedachte kronkel zou je snel ontslag krijgen.

En dat is nu precies de reden dat de banken in problemen zijn gekomen!! Gezonde boeren verstand is weg,allemaal gladde gewiekste snelle jongens nemen het over,en een puinhoop is het resultaat.
Bij de RABO is het gbv ook wat op de achtergrond geraakt,dus trappen in dezelfde valkuil,alleen een paar jaar later.
Wij zijn nu ABN-klant, met een kundige,no-nonsens accountmanager die goed weet waar hij over praat.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@cs-agrar: alleen de klant,

Volgens mij alleen de volgende generatie wordt opgezadeld met al onze shit, er wordt niets opgelost, alleen vooruit geschoven. Wij als klant van de bank betalen op het moment ook bijna nix, 2.5% rente is eigenlijk ongezond natuurlijk.
Campagne
Quote:
@cs-agrar: Die banken-ellende komt daar uit voort. Maar het kost de bank(medewerkers) niets, alleen de klant, en de rest van Nederland.

De banken-ellende komt niet voort uit te veel uitlenen, tot het wettelijk maximum van 4% eigen vermogen.
De banken-ellende komt voort uit grootheidswaan en graaicultuur. Had men veilig(!) in grond beleend,was er nooit niets aan de hand geweest. Maar men ging voor de hoofdprijs. Daarin geld steken waarvan men geen hoogte had wat het inhield, en met mooie praatjes over top-rendementen genoegen nemen. Ging het goed was het kassa, gaat het fout dan zijn ze toch "too big too fail", en zal de belastingbetaler ze er wel weer uit redden. Fijn zulke multinationals met nauwe banden met de overheid.
George
Quote:
@Campagne: waarom niet, niets gebasseerd op drijfzand zeg je net.

Ja CS heeft gelijk , niets gebaseerd op drijfzand. Anders is het geen Georgebank. 😄
George
Quote:
@Campagne: George-bank dan ook nog eens 20x!!! de waarde van z'n eigen toko

Dat zou een Georgebank nooit doen. 😄
brabo
Quote:
@jan is hobbyboer: Wij als klant van de bank betalen op het moment ook bijna nix, 2.5% rente is eigenlijk ongezond natuurlijk.

ik denk dat de banken nog nooit zo veel verdiend hebben als nu. Met een negatieve euribor van een paar tiende verdienen ze dus bijna 3 procent aan je.
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@brabo: ik denk dat de banken nog nooit zo veel verdiend hebben als nu. Met een negatieve euribor van een paar tiende verdienen ze dus bijna 3 procent aan je.

Definitie van verdienen is natuurlijk wel eenvoudig korte termijn gesteld. Als je alles vergeet en alleen naar de bruto marge kijkt dan heb je vast gelijk. Maar er staat nog zoveel rommel op veel balansen van banken dat ze die 3% meer dan nodig hebben om deze af te boeken. Zolang je het maar voor je uit schuift lijkt het net alsof het goed gaat. Alleen al in NL: Varkens, intensieve boeren, kantoren, 1 miljoen huisjes onder water, winkeljes, etc. etc. Je bent wel erg optimistisch als je denk dat daar niet wat lijkjes uit de kast gaan komen de komende 10 jaar. Het geld is goedkoper gemaakt door de ECB, maar de oorzaak van het probleem, veel teveel schuld is (mede door het goedkope geld) zeker niet beter geworden sinds 2008. In onze eigen sector loopt de schuld ook nog steeds op, zowel absoluut als per liter melk, terwijl de verwachte marges zeker niet beter worden.
+2
pieta
Quote:
@jan is hobbyboer: 1 miljoen huisjes onder water

Denk je dat ze daar zo veel tekort gaan komen? Volgens mij gaan de meeste burgers die restschuld gewoon betalen.
George
Quote:
@pieta: Denk je dat ze daar zo veel tekort gaan komen? Volgens mij gaan de meeste burgers die restschuld gewoon betalen.

Ik begrijp Jan best , huisjes onder water , intensieve agrarische bedrijven en glastuinders , kantoor en winkelpanden onder water , kortom rommelhypotheken. Van die hypotheken die een zogenaamde Georgebank niet zou verstrekken. 😄
pieta
@George
Ik snap het ook wel wat ie bedoeld maar noem dan op wat van belang is. Die NL-hypotheken daar zal de grote pijn niet zitten. De echte rommelhypotheken komen uit de VS. Daar hoef je volgens mij de sleutel vh huis maar in te leveren als je het niet meer ziet zitten.
George
Quote:
@pieta: De echte rommelhypotheken komen uit de VS.

Dat dachten ze hier ook tot 2008.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Volgens mij gaan de meeste burgers die restschuld gewoon betalen.

Wie weet heb je gelijk
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Dat dachten ze hier ook tot 2008.

Vaag vermoeden dat hele financiële en economische systeem behoorlijk aan elkaar hangt, als het kraakt een een deel van de wereld, de rest daar tegenwoordig ook behoorlijk last van heeft. Of je moet in Noord Korea gaan wonen, zelfs Cuba is al onderdeel van het systeem tegenwoordig.
pieta
@jan is hobbyboer
Denk jij dan dat in NL de mensen zo gemakkelijk van bank afkunnen? Dat lijkt mij niet zo te zijn. Er staan een heleboel huizen wel wat onder water maar niet zo onoverkomelijk veel volgens mij. En een kleinere restschuld zul je gewoon af moeten betalen dacht ik.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Dat lijkt mij niet zo te zijn. Er staan een heleboel huizen wel wat onder water maar niet zo onoverkomelijk veel volgens mij. En een kleinere restschuld zul je gewoon af moeten betalen dacht ik.

Ik heb eigenlijk geen idee, ik lees alleen zo nu en dan wat in de krant en dan denk ik dat het een tijdbommetje is, maar hopelijk heb ik het verkeerd.
pieta
@jan is hobbyboer
De krant brengt de leugens in het land. Ik heb even gegoogled. In NL zijn per 1-1-2014 7.5 miljoen woningen en 56% daarvan is een "eigen woning". De hypotheekschuld per 1-1-2014 is 637 miljard. Een snelle rekensom levert dan een gemiddelde hypotheekschuld van ruim 150.000 euro per "eigen woning". Nu zullen er een aantal zijn zonder schuld maar als ik naar het gemiddelde bedrag kijk dan lijkt het mij wel mee te vallen.
Coen
@brabo , ze maken nu een hele beste rentewinst, maar vanwege een extreme kostenlading valt de uiteindelijke winst toch nog weer tegen 😞
maar ze houden wel veel mensen (zowel intern als extern) aan het werk 😄
Coen
@jan is hobbyboer , de meeste rommelhypotheken van heel de EU staan inmiddels bij de ECB, zou wel eens willen weten welke rating die ECB heeft en voor welke stress-test die is geslaagd 😄
+1
brabo
Quote:
@Coen: , ze maken nu een hele beste rentewinst, maar vanwege een extreme kostenlading valt de uiteindelijke winst toch nog weer tegen
maar ze houden wel veel mensen (zowel intern als extern) aan het werk

Ze gaan toch weer aan een nieuwe ontslag ronde beginnen waarbij een kwart weer ander werk kan gaan zoeken.
Het "grootste" probleem dat ze hebben is dat ze van hogerhand opgelegd hebben gekregen dat ze meer eigen vermogen moeten hebben onder het uitgeleende geld. En zal er waarschijnlijk ook wel iets meer geld naar het potje "niet meer terug te halen bij klant" moeten.
+1
Cornelis
@braboDochter de Lage landen staat in de etalage, dit is de winstmaker van de RABO. Begint wel heel veel op VION te lijken nu.
+1
reality
@Cornelis
Rfc gaat volgen..........you'll see.
Coen
@Cornelis , een kat in het nauw doet rare sprongen 😞
Cornelis
@realityMochten we dat meemaken dan heb jij net zoveel last als ik 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: heb jij net zoveel last als ik

reality heeft geen koeien
George
Nee maar ik ben wel reëel dat iemand die moet beginnen met een bedrijf er zo voor kan komen staan. En met zo'n financiering hoeft degene zich niet al teveel zorgen te maken dat hij niet meer uit zijn schuldenlast komt. Dan mag de grondprijs halveren voordat de problemen dichtbij komen.
reality
Daarom had ik geen aanbod. 😄
3 speen
Klopt wel van George maar als intensieveling is 30000 eigenlijk nog teveel
George
?? 30000 per ha eigendom schuld? Dan maakt het niks uit hoe intensief of extensief je bent. Is gewoon safe.
+2
weurding
Safe voor de bank wel, maar ook voor diegene die de rente en aflossing moet betalen?
+2
pieta
@weurding
Een intensieve boer kan 30.000 schuld per ha eigendom waarschijnlijk veel makkelijker opbrengen als een extensieve.
George
Quote:
@pieta: 30.000 schuld per ha eigendom waarschijnlijk veel makkelijker opbrengen als een extensieve

Ja dat is duidelijk.
+1
George
Quote:
@weurding: safe voor de bank wel, maar ook voor diegene die de rente en aflossing moet betalen?

Ja ook , als je niet betalen kunt kun je er schuldenvrij uitstappen. Toch zeker met de huidige grondprijzen blijft er zelfs een aardig kapitaal over waar menigeen jaloers op zal zijn. 😄
Te hoge financieringen zijn als een bootje midden op zee, rondom water en nergens land in zicht.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Ja dat is duidelijk.

Ligt aan je marge per liter, 15.000 liter per ha met een marge van 10 cent per liter levert per ha 1500 euro op, 30.000 liter met een marge van 4 cent per liter levert 1200 euro op. Volgens mij zijn dit hele optimistische voorbeelden als je voor een groot deel van je veestapel voer moet kopen, mest moet afvoeren en ook nog een nieuwe stal gezet hebt.
weurding
Quote:
@jan is hobbyboer: levert per ha 1500 euro op,

ojee, da's wel dicht bij de rente/aflossing van een ha van 30000 😄
pieta
@jan is hobbyboer
Jan, nu moet je toch even je bril op zetten en beter kijken. Het gaat hier over financiering per hectare. Neem ik jou even als voorbeeld. Financiering plusminus dan 500.000 (16 ha * 30.000). Dit ga je dan opbrengen met of een melkproductie van 240.000 kg melk of met 480.000 kg melk. In beide gevallen heb je evenveel voer van eigen grond tegen dezelfde totale kosten en het meerdere melk je van aangekocht voer en zet je mest voor af. Mij lijkt het dan met 480.000 kg melk gemakkelijker.
+2
meelezer10
Quote:
@pieta: het meerdere melk je van aangekocht voer en zet je mest voor af

Ben benieuwd of dit verhaaltje over een maand of vier nog opgaat.
Melk van een kwartje
amvb dus nog wat grond huren van 1800
mest afvoeren 15 euro
nog wat voer kopen. die prijzen gaan komend jaar ook flink omhoog
en met een beetje geluk nog wat fosfaatrechten kopen of leasen. Waarvan er niet genoeg zijn om de huidige veestapel te mogen houden.
pieta
@meelezer10
Wat haal je er toch allemaal bij? Nog steeds kan de intensieve het gemakkelijker omdat hij zijn fosfaatrechten en veestapel te gelde kan maken en verder gaan met de helft met een lagere financiering. 😄
meelezer10
@pieta
Nou dan zullen we maar weer oude koeien uit de sloot halen. Hier op de site zijn gedeelte van boekhoudrapporten getoond. @george houdt de telling bij. Volgens mij heb ik alleen maar cijfers gezien van extensieve bedrijven.
weurding
Quote:
@pieta: veestapel te gelde k

reken eens uit voor een gemiddeld bedrijf wat de eenmalige opbrengst is van de verkoop van de halve veestapel? de meeste boeren hebben aan materiaal een veelvoud van dat bedrag in de schuur staan, enkele daargelaten 😉
meelezer10
Quote:
@weurding: veelvoud van dat bedrag

zijn die mestverspreiders zoveel waard 😄
+1
pieta
@meelezer10
Gewoon even terug kijken hoe de discussie begon en dan snap je het vast en zeker. En zodra de kosten van aankoop voer, veekosten, energiekosten, mestkosten en wat je nog meer kunt bedenken aan kosten die alleen samenhangen met het produceren van de tweede 240.000 kg melk hoger is dan de melkprijs plus de omzet een aanwas dan heb je gelijk. Dan draagt namelijk de hogere bedrijfsproductie niet bij aan de vaste kosten. Maar zolang die bijdraagt aan de vaste kosten dan kun je het wel blijven melken zodat je de bank makkelijker kunt betalen. 😄 Voor de rest ben ik het wel met je eens overigens.
+2
weurding
@meelezer10dat is het ondereind van de balans, 😄 maar kijk eens rond wat er bij sommigen aan tovertonnen en bijbehorende trekkers, shovel loopt, al gauw meer dan de waarde van de veestapel
+1
meelezer10
Quote:
@weurding: aan tovertonnen en bijbehorende trekkers, shovel loopt,

he gelukkig voel ik me niet aangesprokken. 😉
de hoef
Quote:
@weurding: tovertonnen

zijn dat mengwagens of mestverspreiders
dit word het woord van 2015
weurding
@de hoef
Mengwagens. Al kan ik aardig toveren met mestwagens 😄
+1
de hoef
Quote:
@weurding: toveren

hen jij to verkracht dan
Coen
Quote:
@pieta: hij zijn fosfaatrechten en veestapel te gelde kan maken en verder gaan met de helft met een lagere financiering

al decennia lang is het geval dat een melkveehouder in NL niet kan aankijken tegen een halfvolle stal 😞
nadat de fiscus is langs geweest zal de financiering vast niet de helft meer zijn 😞
Coen
Quote:
@pieta: Maar zolang die bijdraagt aan de vaste kosten dan kun je het wel blijven melken zodat je de bank makkelijker kunt betalen

en jij gelooft nog steeds dat die liters die grondloos geproduceerd worden financieel een bijdrage leveren aan de vaste kosten ?
+1
pieta
@weurding
Ja he, en dat probeert een of ander slinks handelaartje ze ook nog een nieuwe mestverspreider te verkopen. Kostprijsopdrijver!!! 😄
pieta
Quote:
@de hoef: hen jij to verkracht dan

Wie is To?
pieta
@Coen
Ja.
de hoef
Quote:
@pieta: Wie is To?

toverkracht to verkracht
valt het kwartje
weurding
@de hoef heeft to aangifte gedaan dan ? 😞
+1
weurding
@pieta voor nieuwe moet je niet bij mij zijn, dat slinkse zal wel kloppen 😉
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: verkoop van de halve veestapel

Je bent een dag te laat, waarde keldert sinds RFC verzopen is in de melk.
weurding
@jan is hobbyboer was niet mijn optie jan, maar die van pieta
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: @jan is hobbyboer was niet mijn optie jan, maar die van pieta

Excuus, er valt ook zoveel te lezen hiero vandaag 😄. Eindelijk geen gezeik over fosfaatrechten, dit is eigenlijk veel leuker en concreter. Wat gaan we met al die melk doen, er komt nl. nog veeeeeeel meer. Ik ken hier in de buurt nog nieuwe stal die half leeg staat en buurman is nog aan het opschalen van 100 naar 180. Jack wil nog bouwen. Maar een paar voorbeelden, zo zullen er nog honderden zijn in NL. Allemaal koeien, allemaal melk.
weurding
@jan is hobbyboer zag vandaag op t&m een complete inrichting staan van een stal uit 2009, 190 boxen, matrassen en voerhekken, dat is de andere kant op maar ook dat kom je tegen
matt
@weurding
Wat is t&m ?
matt
@weurding
Stuur je ff pb
pieta
@de hoef
Het is maar net hoe je het lezen wil. En ik wil het nog wel eens verkeerd lezen. 😄
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: @jan is hobbyboer zag vandaag op t&m een complete inrichting staan van een stal uit 2009, 190 boxen, matrassen en voerhekken, dat is de andere kant op maar ook dat kom je tegen

Baas boven baas, deze op de site van Co, 2x zo groot en doet de grond en de gebouwen er ook bij. Alles nog lekker nieuw uit 2010. Misschien wel iets voor Jack, hoeft ie ook niet meer te bouwen.

landbouwgrond.nu/aanbod/details.php/…
hans1980
‚¬30.000/ha. gewoon safe ? das bij ruwvoervoorzienend bedrijf met 15.000kg melk/ha gewoon € 2,- per liter schuld das veel
hans1980
@jan is hobbyboer
poeh das mooi en zeer groot bedrijf !! 125ha. + evt. meer tekoop stal 400 koeien alleen de grond is al 7,5 miljoen waard opstallen €0,- volgens george dan heb je huis nog voor 3 ton
Coen
@hans1980 , en dan is het nog melkvee op basis van volledige zelfvoorziening 😄

met wat gewoontjes akkerbouwen is zo'n schuld van 30k per hectare niet te doen.
Frans1
Quote:
@weurding: voor nieuwe moet je niet bij mij zijn

Wel voor eentje die van een oud vrouwtje is geweest?
+1
3 speen
@hans1980
Jij bent natuurlijk gewend dat het gewoon doorgeschoven word van ouders
Frans1
Quote:
@Coen: met wat gewoontjes akkerbouwen is zo'n schuld van 30k per hectare niet te doen

En waarom bieden die gewone akkerbouwertjes dan vlot 1000 euro/ha meer huur dan melkveehouders?
Frans1
[quote]@jan is hobbyboer: Baas boven baas, deze op de site van Co, 2x zo groot en doet de grond en de gebouwen er ook bij. Alles nog lekker nieuw uit 2010. Misschien wel iets voor Jack, hoeft ie ook niet meer te bouwen.

landbouwgrond.nu/aanbod/details.php/…]
Vraag mij bij zulke dingen altijd af wat het verhaal er achter is.
sorry
weurding
Quote:
@Frans1: een oud vrouwtje is geweest

oud boertje wel 😉
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Vraag mij bij zulke dingen altijd af wat het verhaal er achter is.

Ik niet, ik zie gewoon een mega bedrijf te koop staan. Is allemaal van een omvang en bedragen die mijn pet ver te boven gaan. Kan ik me nix bij voorstellen hoe je zoiets enigszins rendabel moet rondzetten.
weurding
@jan is hobbyboer je reinste slavernij, denk dat het daarom ook te koop staat 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: @jan is hobbyboer je reinste slavernij, denk dat het daarom ook te koop staat

Ik hoor altijd dat op die grote bedrijven het allemaal vanzelf loopt, 100 koeien de man is een peuleschil. Dus dat zal het niet zijn. Ik kan het alleen niet overzien, ben gewend aan gemiddeld 12.500 liter per maand, deze man leverde dat per dag. Dat zijn toch andere verhoudingen. Voor de liefhebber met een zakje geld is het volgens mij een mooie kans om te beginnen, binnenkort zijn er ook bedrijven met zelfde aantal koeien op paar ha fortis grond te koop, da's toch allemaal wat lastiger.
+2
spotmelker
Quote:
@jan is hobbyboer: bedrijven met zelfde aantal koeien op paar ha fortis grond te koop
Die zijn vast betaalbaar...
diezel
Quote:
@Frans1: wat het verhaal er achter is.

Persoonlijk drama.
jan is hobbyboer
Quote:
@diezel: Persoonlijk drama.

Je maakt frans1 alleen maar nieuwsgieriger zo 😄
Milky
@Frans1 gewoon mensen die geen opvolger hebben volgens mij. Zitten er niet zo dichtbij. Maar Brabo weet er vast meer van, zit daar in de buurt dacht ik.
+1
meelezer10
@Milky
de man is met niets begonnen. En heeft inderdaad geen opvolger. Of er nog meer speelt weet ik niet.


zie het laatste stukje van de film.
hans1980
@meelezer10
270 koeien melken in 2 uur met schoonmaken 2,5 uur alles af!
+1
brabo
Quote:
@Milky: Maar Brabo weet er vast meer van, zit daar in de buurt dacht ik.

klopt, ik ken hem goed
ik zit met hem samen in een financieel studieclubje en vind het een prachtige vent om erbij te hebben. Van hem kun je echt nog eens wat leren.
De reden vertelt hij zelf al in het filmpje.
-1
reality
@meelezer10
Hij is met niets begonnen, dat kan, maar nu is het de kunst van hem om niet minder dan niks over te houden, wanneer hij gaat stoppen. Als niks het fundament is, dan is alles erna lucht. Hij is bij een financieel studieclubje? Dat zal reuze gezellig zijn............
jan is hobbyboer
Quote:
@reality: financieel studieclubje

Kan me niet voorstellen dat financiële studieclubjes gezellig zijn, tenminste als je je bij het onderwerp houdt. Kan wel gezellig zijn als je meteen al de conclusie trekt dat je toch allemaal met nix de kist in gaat en nog een pilske vat. Gezien de landsstreek en z'n postuur acht ik dat niet onmogelijk.
reality
@jan is hobbyboer
Volgens mij lust hij graag een pintje en een bakkie frites erna. Dat mag ook wel. En laat me niet lachen over die financiele studieclubs. Kijk om je heen en zie wat ze teweeg brengen. Dat zegt toch genoeg.
+2
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@jan is hobbyboer: Misschien wel iets voor Jack

Een kleiboer vertrekt niet naar zand. Heb trouwens ook een hekel aan carnaval. Ik haak dus af.
+5
brabo
Quote:
@jan is hobbyboer: Kan me niet voorstellen dat financiële studieclubjes gezellig zijn

Dat heb je dan toch behoorlijk slecht voorgesteld.
Onze werkwijze is als volgt. Wij bestaan als club zo'n 20 jaar en kennen elkaars bedrijven dus door en door. Door de jaren heen zijn er enkele wijzigen binnen de club geweest vanwege verhuizing, emigratie of bedrijfsbeëindiging. Om de lege plekken in te vullen is het nog nooit moeilijk geweest om nieuwe leden te vinden.
Wij komen in de winter zo'n keer of 6 bij elkaar, om dan telkens een gehele dag over een (of meerdere) onderwerp iets te bespreken/ vergelijken. Meestal hoort hier ook een bedrijfsbezoek aan een ander bedrijf bij.
Zo'n 10 jaar geleden zijn we ook begonnen om 1 keer per jaar onze boekhouding onder begeleiding van een specialist te gaan vergelijken. Ik kan dit iedereen aanraden, daar wordt je pas echt wijzer van.

Eveneens zijn we een aantal jaren geleden begonnen om elke winter ook een paar dagen achter elkaar bedrijven te gaan bezoeken, zodat je wat makkelijker ver weg kan. Inmiddels zijn we op deze manier in Friesland, Belgie, Oost- Duitsland, Frankrijk en Ierland geweest. Voor komende winter staat Denemarken gepland.
Oja en in de zomer hebben we dan nog natuurlijk ons jaarlijkse uitstapje met de vrouwen erbij.
pieta
Quote:
@brabo: Oja en in de zomer hebben we dan nog natuurlijk ons jaarlijkse uitstapje met de vrouwen erbij.

Bedoel je nou echt de vrouwen of slechts vrouwen? 😄
+1
Frans1
Quote:
@reality: Als niks het fundament is, dan is alles erna lucht

Wat een waardeloze opmerking,ik vind het wel een hele prestatie om zo'n bedrijf in 1 generatie op te bouwen.Ben trouwens wel benieuwd waar @diezel zijn opmerking vandaan komt of was dat een wilde gok?
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@brabo: Ik kan dit iedereen aanraden, daar wordt je pas echt wijzer van.

Aanraden mag, maar dit advies ga ik echt niet opvolgen 😄. Maar ben erg blij dat jullie het gezellig hebben. Misschien kan Coen wel een keertje als gastspreker optreden, die houdt ook nog wel van economische getallekes en zo'n Fries kijkt natuurlijk anders tegen de wereld aan dan jullie brabanders. Voor de gezelligheid zou ik ook het onderwerp fosfaatrechten even aanstippen 😄.
+1
Frans1
Quote:
@jan is hobbyboer: Voor de gezelligheid zou ik ook het onderwerp fosfaatrechten even aanstippen

Wat ben jij ook een mooie ouwehoer he 😃
meelezer10
Quote:
@jan is hobbyboer: Voor de gezelligheid zou ik ook het onderwerp fosfaatrechten even aanstippen .

Brabo en vd boogaart hebben totaal geen moeite met de fosfaatrechten lijkt me zo. mooie oudedags voorziening
jan is hobbyboer
Quote:
@Frans1: Wat ben jij ook een mooie ouwehoer he

Het is toch een studieclub, en het is een onderwerp wat financieel grote impact gaat hebben. Uitermate geschikt dus. Kun je leren wat de visie van iemand is die er anders tegenaan kijkt. Je kunt ook een ZLTO bestuurder vragen voor een lezing, maar dat is preken voor eigen parochie, daar leer je nix van. En Coen heeft volgens mij genoeg friese ruggegraat om daar een vlammend pleidooi voor z'n visie te houden.
+1
diezel
Quote:
@Frans1: of was dat een wilde gok?

Nee.
reality
@Frans1
Heb je gisteren naar radar gekeken? Dat zul je vast ook een waardeloos programna vinden. Kijk maar eens bij programna gemist dan gaan heel misschien je ogen open.
+1
brabo
Quote:
@pieta: Bedoel je nou echt de vrouwen of slechts vrouwen

ik deboel dus gewoon wat er staat: de vrouwen.
en dan ieder zijn eigenste, dan blijft het wel het langste goed gaan. 😄
brabo
Quote:
@diezel: Nee.

je bent niet goed geïnformeerd diezel
+1
pieta
@brabo
Ik dacht dat deze meneer de laatste jaren flink geïnvesteerd/uitgebreid heeft en ook in het loonwerk zit/zat. Verder weet ik er niets vanaf maar het zou mijn afbouw/exitstrategie niet zijn.
+1
meelezer10
@pieta
heeft samen met zijn broer een loonbedrijf dacht ik.

En het staat te koop wil nog niet zeggen dat het al verkocht is. Misschien boert hij nog wel een jaar of tien. Maar ja je zult maar net die ene gek op het erf krijgen die het wil kopen
+1
gaitoetklooster
@meelezer10Geen opvolger wat doe je dan met zo n stal, hij moe 80 koeien melken .
+1
gaitoetklooster
@meelezer10Mooi bedrijf voor Tamminga.
buorman
Quote:
Frans1

Of Koolen?
+1
George
Quote:
@pieta: weet ik er niets vanaf maar het zou mijn afbouw/exitstrategie niet zijn.

Hoe oud is deze man? Eerst als een dwaze investeren en dan stoppen?
Met helemaal niks begonnen en nu 125 ha eigendom.
Ja het is daar echt een wondere wereld een beetje verder Brabant in.
Ligt dat ergens dicht bij de Efteling ofzo? Ze geloven daar meer in sprookjes dan hier tegen de Belgische grens. 😄
+1
George
Quote:
@gaitoetklooster: @meelezer10 Mooi bedrijf voor Tamminga.

Tamminga maakt een mooi bedrijfsplannetje en pakt het er zo bij.
George
Quote:
@meelezer10: ene gek op het erf krijgen die het wil kopen

Er lopen meer gekken los rond dan die vast zitten maar gekken die zo'n bedrijf kopen zijn eerder zeldzaam.
George
Quote:
@gaitoetklooster: Geen opvolger wat doe je dan met zo n stal, hij moe 80 koeien melken

Ja een paar jaar geleden deden ze het nog graag en nu is de zin plotseling over? Wat een waanzinnige investeringen zowel met als zonder opvolger. Het is goed om te werken voor de kost maar sommige halen de meest dwaze dingen uit om de kost te verdienen.
meelezer10
@George
je hebt er maar 1 nodig he.
meelezer10
@George

heb je het filmpje niet gekeken? Daar is hij al heel openlijk over wat de toekomst van het bedrijf kan zijn.

En ik heb het hem zelf horen zeggen dat hij met niets begonnen is. Misschien kan @brabo hier nog wat aan toevoegen.
George
@meelezer10
Ja maar waarom zo'n waanzinnige investeringen doen en een paar jaar later stoppen? Beetje rare strategie.
En met niets beginnen en dan 125 ha eigendom , ja ze zitten daar niet zo ver van het sprookjesbos af.
+9
brabo
Quote:
@meelezer10: Misschien kan @brabo hier nog wat aan toevoegen.

daar heb ik hier helemaal niet zo'n behoeft aan. Als er personen zijn die iets van hem willen weten moet ze hem maar effen bellen. Ik weet zeker dat hij je graag antwoord geeft.
pieta
@George
Dat daar ligt ook ongeveer tegen de Belgische grens. 😄
+3
meelezer10
@George

Op advies van brabo. heb ik even het telefoonnummer voor je opgezocht. Kun je de beste man even bellen. 0161 455 445
George
@meelezer10
Heb je ook zijn 06 nummer? Ja zijn nummer zou ik zelf ook wel kunnen vinden. Maar ik heb niet zo de behoefte om hem te bellen. Ik heb sowieso geen interesse in zijn boerderij. Deze man is beter af met een beller die zijn boerderij daadwerkelijk wil kopen , daar is hij beter mee af dan met een nieuwsgierig boerke uit Buul.
George
Quote:
@pieta: tegen de Belgische grens.

Volgens mij toch dichter bij de Efteling.
reality
@George
125 ha. In gebruik zei hij
buorman
@reality
'- ca. 125 ha zandgrond in eigendom. Op korte afstand van het melkveebedrijf is eventueel nog meer grond te koop; '
@reality k Weet niet DE reden van verkoop, ik denk dat hij de laaste 2.5 miljoen niet had moeten investeren, en dan bedoel ik de stal en het qoutum, en misschien de nodige bunders, maar ik gun ook deze fam het allerbeste/aller grootste.
@reality k Weet niet DE reden van verkoop, ik denk dat hij de laaste 2.5 miljoen niet had moeten investeren, en dan bedoel ik de stal en het qoutum, en misschien de nodige bunders, maar ik gun ook deze fam het allerbeste/aller grootste.
-Jan-
@meelezer10Mooie melkput,melkt die man met rolschaatsen onder ?? 😉
George
Quote:
@de tukker oet twente: ik denk dat hij de laaste 2.5 miljoen niet had moeten investeren,

Kijk uit Tukker voordat je het weet krijg je een telefoonnummer. 😄
George
Quote:
@buorman: '- ca. 125 ha zandgrond in eigendom.

En dan te bedenken dat hij met niks is begonnen!
Ik heb me nooit een vakman of ondernemer gevoeld , en ben maar een gewoon prutsboerke uit Buul die ondanks alles erg tevreden is. Maar ik steek toch in schril contrast af met een in de schoot geworpen boerderij tegen zo iemand die met niks begonnen is. Ik voel me plotseling een enorme prulzak , maar ga toch maar met een gerust hart slapen vannacht. Goodnight everybody.
jan is hobbyboer
Quote:
@-Jan-: Mooie melkput

't is maar wat je mooi noemt, ik vind mijn grupstalletje veel gezelliger 😄.
meelezer10
Quote:
@George: Kijk uit Tukker voordat je het weet krijg je een telefoonnummer.

Tukker geeft zijn mening is wat anders als iemand voor leugenaar uit maken george.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@meelezer10: is wat anders als iemand voor leugenaar uit maken george.

Alweer iemand met lange tenen 😄.
+2
reality
@George
Vroeger lagen de koeien aan de ketting, terwijl de boer fluitend rondliep, nu ligt de boer aan de ketting terwijl de koei vrij rondloopt. Ooooo wat hebben we toch een geweldige vooruitgang gemaakt de laatste 50 jaar. En dan wordt er gezegd: stilstand is achteruitgang. Maar is zg. vooruitgang, wel een echte vooruitgang. De ratrace is begonnen, de vallen zitten bijna helemaal vol, er zijn er nog, die wat willen uitbreidem, zodat die ook gemakkelijk gevangen kunnen worden.
En de bank is de lachende 3e, Want die heeft alle grond en gebouwen in handen van die "slimme" boertjes.
+1
Campagne
@reality

En de bank is de lachende 3e, Want die heeft alle grond en gebouwen in handen van die "slimme" boertjes.

De bank, in feite nog veel faillieter dan welke boer dan ook, heeft door de door hun vriendjes, gekozenen, bedachte regeltjes, het recht te mogen uitlenen wat men zelf niet heeft, zomaar heel Nederlands landbouwgrond areaal in handen geworpen gekregen. Land, het enigste wat zelfs zij, itt de generatie boeren van nu, bijna niet kunnen verkwanselen.
reality
@Campagne
Toch wel slim van die grote banken, om zelf ca. 3% (kan ook 4% zijn) aan eigen vermogen te hebben. Technisch gezien zijn inderdaad vrijwel alle banken failliet, maar ZIJ weten, dat ze atijd gered worden door de overheid of de ecb.
MTSTAMMINGA
@reality

Vroeger gingen we met de emmer na de koe in het land om te melken in de herfst pppfff Ja vroeger was alles beter
13 Koeien met de hand melken Lukt jou het nog om 1 koe te melken met de hand ?
reality
@MTSTAMMINGA
Die oudere generatie vertrouwde de banken niet, niemand wou weten waarom eigenlijk. Maakt niet uit HOE ze gewerkt hebben, dat is niet de essentie van het verhaal.
George
Quote:
@meelezer10: iemand voor leugenaar uit maken george.

Ik heb niemand voor leugenaar uit gemaakt. Maar dat iemand met helemaal niets begint en nu 125 ha grond bij elkaar heeft lijkt me toch wel heel moeilijk. Vooral als het verdiend moet worden in de landbouw. Vroeger kon dat nog wel maar deze man lijkt me nog niet zo heel oud.
Ik geef alleen mijn mening dat ik het een vreemde strategie vind om eerst enorm te investeren om vervolgens snel te stoppen als daar geen reden voor is.
George
Quote:
@MTSTAMMINGA: 13 Koeien met de hand melken Lukt jou het nog om 1 koe te melken met de hand ?

Karst we weten dat je niet meer zo piep bent maar de melkmachine bestaat toch al wel een hele tijd. Mijn vader molk het grootste deel van zijn leven al met een melkmachine. Zomers met een weidewagen en 's winters op stal.
meelezer10
Quote:
@George: Maar dat iemand met helemaal niets begint en nu 125 ha grond bij elkaar heeft lijkt me toch wel heel moeilijk

Dat komt al heel anders over dan de volgende reactie die je hier ook typte.

En met niets beginnen en dan 125 ha eigendom , ja ze zitten daar niet zo ver van het sprookjesbos af.
+1
George
Quote:
@meelezer10: zitten daar niet zo ver van het sprookjesbos af.

Dat is toch gewoon een feit dat het daar niet zo ver vandaan is. 😄
Nee ik heb niemand een leugenaar genoemd maar het klopt wel dat ik niet altijd alles geloof. Maar ik ben niet de enige hier die niet alles geloofd , pas geleden werd ik nog als fantast neer gezet in de fietsenmaker discussie.
+1
brabo
@George
George je beweerde dat hij korter bij het sprookjesbos zit dan bij de Belgische grens. Dit is dus absoluut niet waar.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@George: pas geleden werd ik nog als fantast neer gezet in de fietsenmaker discussie.

Pas op, dadelijk heeft Arie.j jouw telefoonnr ook, en hangt ie de hele dag aan de telefoon 😄
+2
weurding
@jan is hobbyboer
gelukkig maar 6 dagen per week 😄
pieta
@brabo
Heeft de beoogde opvolger geen belangstelling?

boerderij.nl/Rundveehouderij/Foto-Video/…
pieta
@brabo
Ik had de routeplanner nog willen gebruiken. Ik dacht al dat ie korter bij Belgie zou wonen. Toevallig heb ik vanaf die kant van Gilze/Riel nog eens in de file gestaan bij het Willem II stadion en Turnhout is vanaf daar maar een stukkie en Efteling nog een behoorlijk eind richting Waalwijk. 😄
diezel
Quote:
@pieta: Turnhout is vanaf daar maar een stukkie en Efteling nog een behoorlijk eind richting Waalwijk.

Jonge, jonge. Dat is nu niet zo slim. Turnhout is nl. juist wel verder van het bedrijf dan het Sprookjesbos! 😄
+1
pieta
@diezel
Als je Riel uitkomt kun je naar de grote weg toe linksaf zeg maar en rechtsaf staat Turnhout aangegeven en inderdaad is Turnhout nog een heel stuk Belgie in. Ik heb daar familie wonen en zodoende weet ik dat je vanaf daar snel in Belgie bent. 😄
+1
diezel
Quote:
@brabo: Dit is dus absoluut niet waar.

Toch zullen 99 van de 100 ook denken dat ze bijna bij de Efteling zijn met al die slierten lopende en fietsende Vliegende Fakirs uit dat bosch! 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Heeft de beoogde opvolger geen belangstelling?

Kan stuk niet lezen, maar die zal zich ook wel achter de oren krabben nu pa dit jaar tonnetje of 4 verlies draait op z'n melkerij.
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Ik heb daar familie wonen

Da's een mooi toerke voor een familie uitje. Tot tijdje geleden kwam ik ook wel eens daar in de buurt van Tilburg. Vind het mooi takke eind vanaf hiero.
weurding
@jan is hobbyboergetuige het boerderij artikel was hij 48 in 2010, dus nu ook nog maar 53/54, dan zal er wel wat overblijven om het uit te zingen of hij gaat wat anders doen
matt
@jan is hobbyboer
Nou jan als hij fosfaatrechten krijgt over 2 juli 2015, heeft hij dit jaar volgens mij,niet zo
Slecht geboerd :))
+1
pieta
@jan is hobbyboer
We zijn daar met de kinderen een jaar of wat terug nog eens geweest en we kwamen bij het Willem II stadion in de file (agv omleiding waardoor je vanuit Riel niet naar de snelweg kon) ongeveer 2 uur gereden om bij Waalwijk te komen(ja, dat was ook weer om) Toen vol gas op huis aan in Laag Keppel naar ded friettent gegaan en na een reis van ruim 4 uur weer thuis. En geen enkel kind zeurde, dat was echt een wonder.
George
Quote:
@matt: Nou jan als hij fosfaatrechten krijgt over 2 juli 2015, heeft hij dit jaar volgens mij,niet zo
Slecht geboerd

Ik heb er misschien een slechte kijk op maar deze man heeft natuurlijk eerst een vermogen aan melkquotum laten verdampen. Heeft daar misschien zelfs de laatste jaren na de nieuwbouw in 2010 nog flink in geïnvesteerd door quotumkoop , lease of superheffing. Dan is het voor hem natuurlijk wel een beetje leuk als daar wat waarde van fosfaatrechten tegenover komen te staan. Maar in feite kom je daar financieel geen stuk verder mee.
+1
George
Quote:
@weurding: wel wat overblijven om het uit te zingen of hij gaat wat anders doen

Hij kan best wat anders gaan doen , iemand die met helemaal niks is begonnen en op zijn 53ste 125 ha eigendom heeft kan best nog wel een kunstje flikken tot zijn 67ste. 😄
matt
@George
Zeker leuk voor hem dat er iets voor terugkomt,fosfaatreferentie is niet overdraagbaar
Zoals het er nu uitziet die verdampt dus.

Quotumkosten,superheffing krijgen restwaarde in de vorm van fosfaatrechten.

Hoeveel? Ik weet het niet..
George
@matt
Ik weet het ook niet , zal een beetje aan de melkprijs liggen.
Zijn manier van stoppen met de melkveehouderij is toch wat complexer dan die van mij. 😄
Maar hij is vast een stoere ondernemer en ik een prulboerke uit Buul.
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Dan is het voor hem natuurlijk wel een beetje leuk als daar wat waarde van fosfaatrechten tegenover komen te staan.

Maar ja, als er genoeg van dit soort bedrijven zijn dan worden de fosfaatrechten ook niet zo duur. Dat is nog steeds wat ik verwacht. Als ze al komen die rechten, dan is er zoveel aanbod de eerste jaren (gewone stoppers, pseudo failliete boeren, en jongvee opfokkers) dat de prijs niet erg hoog gaat worden. Een groot gedeelte van de kopers zit financieel ook niet zo super solide dat deze rechten van de spaarrekening betaald kunnen worden. Die fosfaatrechten wordt een grote sof.
pieta
@jan is hobbyboer
Ik verwacht dat niet zo direct. Als ze weinig waarde hebben zullen die boeren die volgens jou zo ongeveer failliet zijn ze niet verkopen omdat het toch niet helpt. En het tweede punt is dat er te weinig fosfaatrechten lijken te komen om alle stallen te vullen. Schaarste drijft de prijs op.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Schaarste drijft de prijs op.

We gaan het allemaal zien in 2016, nu eerst een oliebol 😄.
pieta
Quote:
@jan is hobbyboer: nu eerst een oliebol

Die is mijn vrouw nu halen op de verkoop hier in het dorp.
George
@pieta
Gisteren hadden ze hier al oliebollen , maar mij maak je er niet blij mee. Ik vind die dingen niet te vreten.
+3
pieta
@George
Ja maar wij hebben geen gewone oliebollen maar alleen lekkere oliebollen en die smaken goed. 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Ik vind die dingen niet te vreten.

Kwaliteit/smaak van voedsel wordt voor groot gedeelte door kok bepaald 😄
+2
Frans1
@jan is hobbyboer
Over smaak valt niet te twisten Jan
hans1980
@pieta
grond is zeker 7,5 miljoen gebouwen 2,5 miljoen dan nog p rechten nodig 1,5 miljoen en 300 koeien bijna 0,5 miljoen totaal 12 miljoen denk niet als ik vanavond staatsloterij win er maar 1 seconde over hoef te denken om 365d/2xdaags 300 koeien te melken

12 miljoen rendeerd in elk andere brance beter
storm
@hans1980tja Hans,er is ene Koos die ook heel veel geld heeft en toch niet met de handen over elkaar op de Bahama's gaat liggen.
Het lijkt mij een leuk bedrijf en als ik de hoofdprijs zou winnen dan zou ik het zeker overwegen????.
Overigens zijn er genoeg grote bedrijven te koop en er komen er nog meer te koop.
Grote bedrijven die draaien op vreemde arbeid en mestafzet komen met een jaartje deze melkprijs sneller in de problemen als gezinsbedrijven
+2
de hoef
Quote:
@pieta: lekkere oliebollen en die smaken goed.

snel opeten pieta ,ze zijn morgen overjarig
George
Quote:
@jan is hobbyboer: Kwaliteit/smaak van voedsel wordt voor groot gedeelte door kok bepaald

Ja ben ik gedeeltelijk wel met je eens. Maar oliebollen zijn niet zo mijn ding , net als pannenkoeken daar heb ik het ook niet op. Kwaliteit heeft de kok niet echt helemaal in de hand , vooral vlees van slechte kwaliteit kun je als kok niet veel van maken. Ik heb het niet op van dat supermarktvlees , vlees hebben we zelf van een Belgische blauw in de diepvries of van de plaatselijk keurslager. Ik moet geen rommel hebben.
+2
pieta
Quote:
@George: vooral vlees van slechte kwaliteit kun je als kok niet veel van maken

Ga toch een keer naar de friettent. Daar werken de wonderkoks. 😄
George


Wonderkoks in de friettent. Die frikandellen en kroketten in het vet smijten?
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Die frikandellen en kroketten in het vet smijten?

Volgens mij bedoeld pieta van slecht vlees iets lekkers maken, dan moet je wel een wonderkok zijn ??
+1
George
Quote:
@jan is hobbyboer: dan moet je wel een wonderkok zijn ??

O ja dan ben ik zelfs een wonderkok. 😄
weurding
Quote:
@George: frikandellen en kroketten in het vet smijten?

doe je dat dan wel vanaf een veilige afstand?
George
@weurding
Ja dit is een beetje te ruw geschreven.
+2
weurding
@Georgeruw geschreven?, och, dat gaan we komend jaar meer meemaken 😉
+1
Milky
Maar hoe gaat zoiets nou dadelijk met de nieuwe mestregels? zo'n bedrijf als voorbeeld. 125 hectaar, stel 80 kg fosfaat per ha. is 10.000 kg, geen overschotreferentie over te dragen naar vreemden.
Dan 250 koeien zonder jongvee x 40 kg is 10.000 kg. Daarna overschot, tot 20 kg per h. kan ? Dus jongvee voor 250 mk kan nog?
Daarna extra grond erbij nodig om die vergunning en stal te kunnen benutten? Dan zal de grond wel in etappes verkocht gaan worden of zo.
+2
Coen
@Milky , in het aangeboden gebouwencomplex zit een zeer royale 'onrendabele top' en is dus op de vrije verkoopmarkt volledig uit balans geslagen 😞

laatst op een beurs met bankmannen ook over deze problematiek gesproken en het verbaasde mij enorm dat zij in hun risico-afweging geen enkele rekening houden met beschikbaar grondareaal versus stalgrootte, alle beschikbare boxen werden opgenomen en (intern) getaxeerd zonder rekening te houden met koppeling aan de onderliggende grond 😞
wat een enorme financieringsrisico's zitten er dus in hun uitzettingen 😞
+8
Noorderling
@Coen
En dit hebben de banken even recht getrokken met het inzetten op p rechten in plaats van grondgebondenheid zodat er bij dergelijke luchtkastelen nog wat te verpatsen valt. Bedrijven met grond en latente ruimte mogen door het kopen van de niet te benutten rechten de vastelopen bedrijven saneren. Bedrijven met grond en onderpand trekken dat toch wel en relatief weinig risico.
matt
@Milky
Jacco geurts is bezig met de verhandelbaarheid van de fosfaatreferentie.
En lto zet zich in voor de mestvoercontracten.

Gewoon kopen dat bedrijf,komt allemaal in orde 😄
Coen
@matt , maar wel eerst nog even verdubbelen in grondpositie 😄
+3
Cornelis
Quote:
@matt: En lto zet zich in voor de mestvoercontracten

Dat is toch de club van 160 intensievelingen, zou toch wat zijn als LTO zich voor deze kar laat spannen.
pieta
@Milky
Als daar een boer op komt die al boert dan heeft ie zijn eigen fosfaatreferentie en afhankelijk van wat de omvang van zijn huidige boerdrij is gaat ie dan uitbreiden onder werking van de AmvB. Stel hij breidt uit met 25 hectare dan mag ie op die 25 hectare afhankelijk van zijn overschotsklasse meer koeien gaan houden. Is het een starter dan mag ie 4 koeien per hectare gaan houden en komt het precies uit. 😄
Coen
Quote:
@Cornelis: zou toch wat zijn als LTO zich voor deze kar laat spannen.

verbaas u niet, verwonder u slechts 😄
het is DE doelgroep van ZLTO 😞
reality
@brabo
En volgens diezel zou deze fanilie een persoonlijk drama zijn. Dat heb. Dat mag hij eens uitleggen, anders moet hij zoiets gewoon niet vertellen.
reality
@weurding
Waar heb jij het over? Klant mag blij zijn dat hij geld krijgt. Zo denken de banken toch.
3 speen
Bij intensief zit die 30000 allang in beton en ijzer zijn vaak rendement financieringen
+2
weurding
Quote:
@3 speen: beton en ijzer zijn vaak rendement financieringen

dat dacht de varkenshouder ook
+1
3 speen
Veel koeienboeren ook nu
HFfan
Ken varkensbedrijven die nu nog steeds flink groeien, geloof daarom helaas ook niet dat we over een tijdje nog veel kleine melkveebedrijven over houden.
reality
Oh ja, dat is waar ook. De schuld moet blijven groeien om den hele toko aan het draaien te houden.
weurding
Quote:
@reality: om den hele toko aan het draaien te houden.

het liefst die van een ander erbij..
Coen
@reality , dat noemen ze toch anti-cyclisch investeren, schijnbaar dan succes verzekerd
George
@Coen
Met de nadruk op schijnbaar.
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: investeren

Bij investeren is er een reële kans dat je je geld weer terug gaat verdienen, anders noemen ze dat potverteren.
gaitoetklooster
@CoenDTOT heeft al jaren gezegd dat je de financiering op orde moet hebben, hij knor en diezel krijgen gelijk.
Coen
@gaitoetklooster , lage vaste lasten binnen een lage kostprijs is de key-issue voor de naaste toekomst van een melkveehouderij in de vrije markt.
pieta
@Coen
Ik denk dat er genoeg intensieve bedrijven zijn met lage vaste kosten. De kostprijs bij die bedrijven is natuurlijk erg afhankelijk van voerprijzen en mestafzetkosten.
Coen
@pieta , misschien heb je gelijk, jij bent de boekhouder onder ons 😄
ik zie soms andere gevallen, halfvolle stallen op toch al intensieve bedrijven en dat vertaalt zich dan (volgens mij) in hoge vaste kosten
pieta
@Coen
Denk jij dat een halfvolle, nieuwe stal op een extensief bedrijf wel goed uitkomt? 😄
Wat ik wel weet is dat wij op onze oude locatie enorm lage vaste kosten hadden omdat alles over veel liters werd verdeeld. Machines/loonwerkkosten/waterschapslasten/ruilverkavelingslasten/dieselkosten zijn voornamelijk kosten per hectare in gebruik/eigendom en worden bij een intensief bedrijf door de liters gedeeld in de kostprijs. Daarnaast zou een bedrijf met dezelfde productiecapaciteit qua melk maar minder grond lagere lasten bij de bank moeten hebben en/of minder pacht hoeven te betalen. De financiering is natuurlijk ook erg afhankelijk van de fase(net overgenomen/net geïnvesteerd of bijv een afbouwende ondernemer) waarin een bedrijf verkeerd.
reality
@Coen
Dacht het niet. Dat is dmv meer schuld te maken de oude schuld ermee te kunnen betalen.
+1
Coen
Quote:
@pieta: Denk jij dat een halfvolle, nieuwe stal op een extensief bedrijf wel goed uitkomt?

die heeft iig de mogelijkheid om met relatief beperkte variabele kosten een financiële bijdrage te creëren aan zijn hoge vaste lasten.
maar onderbezetting (of het nu in de stal, qua arbeidsproductiviteit of qua extensiviteit is) kost natuurlijk altijd geld 😞
+5
weurding
Quote:
@Coen: qua arbeidsproductiviteit

meen je dat nou? er zijn er die de hele dag bezig zijn en niks overhouden, en ik vindt het geweldig om een middag niks te doen, ik boer om te leven en niet andersom 😄
+1
cs-agrar
Quote:
@HFfan: Ken varkensbedrijven die nu nog steeds flink groeien, geloof daarom helaas ook niet dat we over een tijdje nog veel kleine melkveebedrijven over houden.

En als die groeiende veehouder van de brug springt moet de rest het ook doen? Waar zijn die varkenbedrijven ondertussen beland, of onderweg naartoe? Daar wil je als melkveehouder helemaal niet zijn
+1
weurding
Quote:
@cs-agrar: Daar wil je als melkveehouder helemaal niet zijn

snap het soms ook niet, er zijn bedrijven die nu (vader en zoon) zoveel investeren dat de schuld per ha de waarde waarmee de fiscus bij overname mee akkoord gaat overstijgt, en dan moet met een paar jaar pa nog uitgekocht worden, maar ik hoop dat het goed gaat komen
spotmelker
Quote:
@Coen: qua arbeidsproductiviteit
En maar klagen dat ze nooit een koe of pink tochtig zien?
+6
gaitoetklooster
@reality
Dat is hetzelfde , als heel veel bier drinken voor het statiegeld. Alleen je zit zelf met DE kater.
George
Quote:
@cs-agrar: Daar wil je als melkveehouder helemaal niet zijn

Een flink deel zijn er al of er een heel eind op naartoe.
+1
George
Quote:
@weurding: en dan moet met een paar jaar pa nog uitgekocht worden, maar ik hoop dat het goed gaat komen

En als zoon zich dan alsnog bedenkt zit vader in zijn oude dagen met een bootje midden op zee , zover je kunt kijken , alles blauw , zware golven nergens land in zicht.
reality
@weurding
Pa gaat niks beuren.........voorlopig.
George
@reality
Pa blijft zitten met zijn bootje waar hij zit omdat er steeds minder op zo'n bootje willen zitten. Kijk naar de varkenshouderij , die bedrijven zijn veelal onverkoopbaar. Dan is er maar 1 optie en dat is doorgaan. Gekozen voor het leven heet dat.
de hoef
Quote:
@George: Gekozen voor het leven heet dat.

da is mee trouwen precies zo george .ups en downs
weurding
@de hoef ups en downs, idd,in een goed huwelijk wel 😄
de hoef
@weurding
jij word er stil van
+1
weurding
@de hoefde quote ging weg
+1
arie.j
Tjonge wat een discussie over grotere gezinsbedrijven.
En dat allemaal omdat iemand vond dat multinationaals met vele duizenden werknemers, ja, met honderdduizenden werknemers in India en Vietnam, volgens hem de toekomst niet hadden.
Daar zijn die grootste melkveebedrijven maar armzalige keuterbedrijfjes bij hoor.
Maar eerst lezen, dat is blijkbaar niet ieders sterkste punt.
ricardo
Dat maken we hier vaker mee Arie

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
317
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
7