Fosfaatrechten, de messen worden geslepen

Herma heeft de hele regelbrij overzichtelijk op een rij gezet:

Vanaf 1 januari 2015 geldt voor de Nederlandse melkveehouderij de wet verantwoorde groei melkveehouderij. Daarin staat feitelijk dat het verboden is om met melkvee fosfaat te produceren, tenzij er aan een bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Die voorwaarde was 100 procent van de mest laten verwerken.

De melkveehouders die meteen met deze wetgeving aan de slag zijn gegaan en kunnen aantonen dat ze voor 30 maart 2015 financiële verplichtingen zijn aangegaan mogen de komende vijf jaar het overschot met 100 procent verwerken. Het bewijs daarvan moet op 1 februari 2016 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) binnen zijn.

Meer: boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/…

Deel dit topic

Reacties

m uut m
Volgens mij moet ze toch eens met Wiebren om de tafel.
Om nou het pbl te citeren is nu ook niet zo'n sterk argument
-2
Wiebren
Heb haar gister ook aan de telefoon gehad. Ze heeft nog best netjes opgeschreven dat ik het een flutrapport vindt wat deze week uitkwam (wat PBL op eigen initiatief heeft geschreven).

Voor de 'wet grondgebondenheid' is de datum inderdaad opgeschoven naar 30 maart, toen de tekst gepubliceerd is van de AMvB. Evengoed zijn er nog weinig bedrijven die voor de uitbreiding ook 100% mestverwerking hadden geregeld (t/m de afzet) en dat voor meerdere jaren.
jg
Het pleiten voor afroming in de tijd maakt de strijd om de fosfaatRECHTEN alleen maar groter. Niemand stoot ruim vee af, import loopt nog steeds om maar met een groter overschot aan de afroming te beginnen. Momenteel ca 14 % meer melk tov vorig jaar. Dus we gaan ruim over de 90 mln kilo melkveefosfaat. Tevens is er veel vraag naar eiwitrijke voeders , dus meer P input, ivm de lagere RE gehalten in ruwvoer. De P-gehaltn zijn verhoudingsgewijs minder laag.
+2
Wiebren
@jg je kunt de zaken niet los van elkaar zien:
-Allereerst is er die overschrijding van het plafond (172,9), de vraag vooraf is hoe snel moet Nederland dat weer op orde hebben oftewel wanneer vindt de Europese Commissie dat we in gebreke blijven.
-Daarnaast is de vraag relevant, hoeveel wordt er aan fosfaatrechten incl. knelgevallen toegekend. Waarbij de beoordeling wat een knelgeval is natuurlijk bepalend is.
Daarin is er een groot verschil tussen bedrijven die de dieren al hadden in de referentieperiode en zij die ze nog van plan waren te gaan houden (in latente stalruimte en latente plaatsingsruimte). En uiteraard is nog de vraag, wanneer is de ruimte latent zodat je er rechten aan kunt ontlenen (de andere extremen kunnen we ook bedenken, zoals oude stal weer in gebruik of grond die allang over is of waar geen voer voor koeien groeit).

Vandaag is de roep groot om plaatsingsruimte toe te kennen. Daar zijn we als LTO ook niet doof voor, dat wordt veel te makkelijk gezegd. Om er heel uitgesproken over te zijn is wel leuk, maar is het ook waar te maken? Het gaat immers over productie van melkveefosfaat. Veel zal afhangen van de juridische beoordeling. Zolang er geen rechten zijn aangekondigd is zo'n discussie over eigendom niet aan de orde (ik las daar wat verwijtende woorden over) nu dat wel het geval is worden dat soort zaken ook juridisch getoetst. Net als eerder met melkquotum, varkens -en pluimveerechten, CO2-rechten en de nertsenhouderij.
Dan zijn er nog de bedrijven die de stal wel hebben en er qua financiering eigenlijk veel meer koeien in moeten melken, die krijgen het ook zwaar.
Dan is het nogal respectloos om te roepen; had je maar wat anders moeten doen. Verplaatsen in elkaars positie is beter dan naar de ander te wijzen; die moet maar inleveren.
Daarbij worden beide categorieën knelgevallen (latente ruimte en overmacht) meegenomen. Feit is wel dat als de overheid gaat korten dat dat niet zomaar kan en dat afromen bij overdracht (dus in de tijd wegzetten) nog wel eens nodig kan blijken.

De discussie tussen wat is/voelt rechtvaardig en wat blijft juridisch overeind is geen eenvoudige materie. Daarom ook kom je er niet met een simpele veroordeling dat een ander het verkeerd heeft gedaan. Dat doet de rechter uiteindelijk wel
m uut m
Had een plusje bedoeld sorry
jg
@Wiebren
De ingebrekestelling van uit de EC is onder druk van Frankrijk Ierland en milieuorganisaties begin 2016 een feit. Je denkt hopelijk niet dat landen als Frankrijk en anderen die strenge derogatie eisen hebben of naar minder produktie willen het laten gebeuren dat Nederland 15 % meer melk op een overvolle markt brengt? En dus daarbij de derogatie voorwaarde overtreedt.
buorman
@Wiebren
En hoe om te gaan met bedrijven die wel de stal en de dieren hadden, maar daarvoor niet de vereiste NB vergunning.
Deze bedrijven krijgen straks rechten op basis van een 'illegaal' verkregen referentie?
kuilhapper
@WiebrenWordt het niet is tijd voor de schuldvraag?
Oorzaak en gevolg, De overschrijding is het gevolg, de oorzaak is het proberen te voorkomen van dierrechten eind 2013. Willens en wetens is er gewoon ramkoers gevaren door alles wat zich met dit dossier bemoeide! De grote aantallen jongvee waren bekend, grote hoeveelheid nieuw gebouwde stalruimte, mensen gingen als gekken grond kopen tegen elke prijs... In de vakbladen was het nieuwe stal hier, nieuwe stal daar. Allemaal minstens verdubbelen en meer..

Je moet behoorlijk onnozel zijn als je niet zag dat dit mis zou gaan, maar pas als het mis gaat grijpt men in. Dan moet er gekort worden, heb je ineens knelgevallen, mensen die zich bedondert voelen, omdat ze werkelijk in "Bevrijdingsdag" geloofden.

Ik denk dat juridisch zowel de overheid, en alle "sector" vertegenwoordigers duidelijk iets te verwijten valt. Schadeclaims zouden mij niet verbazen, onbehoorlijk bestuur het dit!!
Wiebren
@buorman
Met ingang van de PAS zijn die bedrijven -interimmers- gelegaliseerd.
crisis
Quote:
@kuilhapper: de schuldvraag

Wat loop je nou te zeiken. Blijkbaar ben jij niet gek en heb jij geen blinde groeiambities. Nu krijg je een kapitaal pensioen in de schoot geworpen in de vorm van fosfaatrechten. Is het weer niet goed. Zou maar eens bedenken wie je hiervoor moet gaan bedanken.
weurding
Quote:
@crisis: kapitaal pensioen

wie zegt dat ie al zo oud is? tegen die tijd kan de handel in fosfaatrechten al op een dood spoor belandt zijn
cs-agrar
Quote:
@weurding: wie zegt dat ie al zo oud is? tegen die tijd kan de handel in fosfaatrechten al op een dood spoor belandt zijn

Moet je oud zijn om met pensioen te gaan?
pieta
@cs-agrar
Ja. Ik denk momenteel ongeveer 66. Pre pensioen dan kan voor je pensioen. Rentenieren kun je wel eerder maar dan moet wel eerst de rente stijgen. 😄
weurding
Quote:
@cs-agrar: Moet je oud zijn om met pensioen te gaan?

wettelijk gezien wel, maar jou zal het ongetwijfeld eerder lukken 😉
buorman
@Wiebren
Dus als ik mij niet aan de wet had gehouden, had ik de juiste beslissing genomen?
En zoiets houd stand voor de rechter?
Tinus1234
@Wiebren
Precies PAS is toch ingegaan per 1 juli 2015. Dus in 2014 gewoon 'illegaal' wanneer er meer dieren werden gehouden dan de NB-vergunning. Genoeg bedrijven die netjes vergunningentraject zijn doorlopen en nu te laat met uitbreiding voor referentie van 2014 en wellicht stukje tot 2 juli 2015. Dit moet je volgens mij gewoon meenemen al maakt het niet makkelijker op.. Maar niemand zo betrouwbaar als ....

En waarom dan nog steeds zo'n drukte omtrent de NB-vergunningen rondom om Utrecht of is dit leed nu geleden
Wiebren
@Tinus1234 en @buorman jullie halen wat zaken doorelkaar. De PAS is ingegaan op 1 juli j.l. De referentie voor PAS is óf de Nb-vergunning, óf voor bedrijven die die niet hebben, het hoogst aantal dieren in 2012/2013/2014. PAS start namelijk ook met de ammoniakemissie per bedrijf van die periode.Wie al een recht op hogere emissie heeft (NBwetvergunning) houdt dat recht. Er waren in sommige provincies nog bedrijven die geen NB-vergunning hadden nadat dat in 2009 eigenlijk overal verplicht was. O.a in Friesland, Drenthe en Noord Holland. Die zijn gelegaliseerd want hun emissie zat al in de berekeningen. Een soort nieuwe 0-lijn
buorman
@Wiebren
Dat de PAS per 1-7 jl van kracht is is mij bekend.
Dat er bedrijven waren die nog niet over de benodigde NB vergunning beschikten eveneens [blijkt ook wel uit de hoeveelheid die nu nog verstrekt worden op basis van aanvraag van voor 1-7]
Deze bedrijven hielden die extra koeien dus tot 1-7 illegaal, werden per 1-7 gelegaliseerd en krijgen nu wss de p rechten er op toe.
Mijn aanvraag is nog in behandeling, en is door de wijziging van de RAV/emissie per 1-8 ingeperkt [had LTO zich er niet sterk voor moeten maken dat de wijzigingen per 1-8 geen invloed zouden hebben voor in behandeling zijnde aanvragen?]
Kort samengevat heb ik straks wel de NB vergunning maar niet de P rechten.
Ik had me dus niet aan de wet moeten houden.
Hoezo; anticiperen word niet beloont
arjan_kok
Dus toch 30 mrt 2015 en geen 7 nov 2014
jorisdriepinter
Volgens Exlan:
Verlies van grond nog steeds compenseren
In het nieuwe wetvoorstel is uw melkveefosfaatoverschot van 2014 de referentie. Het fosfaatoverschot is het verschil tussen uw fosfaatproductie en uw plaatsingsruimte. Heeft u meer koeien, waardoor uw fosfaatoverschot hoger ligt? Dan dient u een deel te verwerken en te zorgen voor meer plaatsingsruimte, en dus grond. Heeft u nu minder grond dan in 2014? Dan dient u meer grond beschikbaar te hebben om hetzelfde aantal koeien te mogen houden. U dient deze daling in fosfaatruimte op dit moment voor 100% te compenseren. Dit kan problemen opleveren als uw plaatsingsruimte daalt door een ander bouwplan of een andere fosfaattoestanden van percelen. Indien het wetvoorstel niet wijzigt op dit punt zult u verlies van plaatsingsruimte moeten compenseren.

De positie van verpachters van losse grond wordt ijzersterk in de onderhandelingen over de pachtprijs
Coen
lc.x-cago.net/resources/pictures/…
Is de veehouderij de grootste bron van fosfaatvervuiling van het oppervlaktewater of komt het vooral door kwel en rioolwaterzuiveringsinstallaties?

Ergernis over twijfels noodzaak mestbeleid

Boeren van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond wantrouwen de Haagse departementen als het gaat om het mestbeleid. ,,Is de veehouderij eigenlijk wel de grootste vervuiler?”

Het mestbeleid staat weer eens in het brandpunt van de belangstelling.
Net voor de zomer becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat de melkveehouderij vorig jaar haar fosfaatplafond heeft overschreden.
De mest van de koeien bevatte 85,6 miljoen kilo fosfaat terwijl dat hooguit 84,9 miljoen kilo mag zijn. Dat is althans wat boerenorganisatie LTO en het ministerie van Economische Zaken overeengekomen zijn met de Europese Commissie. Als de Nederlandse veehouderij meer fosfaat produceert, dan dreigt de melkveehouderij haar uitzonderingspositie (derogatie) te verliezen om meer mest te mogen uitrijden over grasland dan elders in Europa.

De overschrijding van het mestplafond was voor staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) aanleiding om in te grijpen, te meer omdat het aantal koeien dit jaar verder is toegenomen door het afschaffen van de melkquotering per 1 april. Ze wil alle melkveehouders een fosfaatquotum toebedelen en vervolgens een korting opleggen, zodat de sector weer onder haar fosfaatplafond komt. De Tweede Kamer belegt over deze gevoelige problematiek komende woensdag een hoorzitting.

Van Zonde die onrust, de veehouderij is echt op de goed weg

Op een bijeenkomst van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) in het Utrechtse Papekop mocht topambtenaar Wilbert Zeventer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog eens uitleggen ,,waar we het allemaal ook al weer om doen.”
Van Zeventer: ,,Het gaat om de kwaliteit van water. En die is van een niet te onderschatten betekenis. Vervuild water heeft invloed op ons drinkwater, op de industrie, op natuur, recreatie en op de woonomgeving.” Te vaak hoort Van Zeventer: het moet van Europa! Bij boeren klinkt dat als verwijt en bij de politiek als een excuus. Maar volgens de topambtenaar is Europees waterbeleid ook voor Nederland van groot belang. ,,Het feit dat de kalilozingen in de Elzas beëindigd zijn heeft de waterkwaliteit in Nederland een impuls gegeven.”

Enkele aanwezigen trokken in twijfel of de veehouderij wel de belangrijkste veroorzaker is van de te hoge gehaltes fosfaat en stikstof (nitraat) in het oppervlaktewater. Er circuleert zelfs een complottheorie dat Nederland alleen de gegevens van de strengste meetmethode doorsluist naar Brussel.

Het wantrouwen werd nog eens gevoed door een onderzoek van landbouwjournaliste Geesje Rotgers naar de fosfaatbelasting van het oppervlaktewater. Ze had rapporten doorgespit en metingen geanalyseerd en was stomverbaasd dat de fosfaatbelasting van het oppervlaktewater in de extensieve veehouderijprovincies Noord- en Zuid-Holland circa vier keer groter is dan in Oost- en Zuid-Nederland met zijn vele koeien, varkens en kippen. Ze beweerde dat kwel en rioolwaterzuiveringsinstallaties blijkbaar een grotere invloed op het fosfaatgehalte hebben dan de veehouderij. Enkele aanwezige NMV’ers concludeerden hardop dat het mestbeleid blijkbaar bedoeld is om ,,ons het boeren geleidelijk aan onmogelijk te maken.”

Van Zeventer maakte echter gehakt van Rotgers’ onderzoek. En hij kreeg steun van de Wageningse wetenschapper Oscar Schoumans die stelde dat in het onderzoek appels met peren worden vergeleken. ,,En dat de fosfaatgehaltes in het westen hoger zijn is logisch. Dat zijn ze namelijk altijd in het einde van een stroomgebied.”

De ietwat geërgerde topambtenaar noemde de onrust zonde. ,,Want de trend van fosfaat- en stikstofvervuiling is dalende. De Nederlandse veehouderij is echt op de goede weg. In tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk. Daar gaat de grondwaterkwaliteit achteruit. Brussel heeft de landen al op het matje geroepen en gezegd: u zult extra maatregelen moeten treffen.”
cs-agrar
Nieuwe opdracht voor mevr Rotgans, zoek eens uit onder welke rapporten de naam oscar schouman staat, ik schat zelf dat ze over waterkwaliteit gaan en in brussl liggen..
Wiebren
Deze tekst is niet juist:

Quote:
De mest van de koeien bevatte 85,6 miljoen kilo fosfaat terwijl dat hooguit 84,9 miljoen kilo mag zijn. Dat is althans wat boerenorganisatie LTO en het ministerie van Economische Zaken overeengekomen zijn met de Europese Commissie.

Het plafond is landelijk, dat is EZ met EC overeengekomen in de derogatiebeschikking. De 84,9 is wat de sectoren onderling hebben afgesproken binnen LTO en met zuivelketen. Van Brussel mag er best geschoven worden tussen sectoren.
gaitoetklooster
WIE SNAPT HET NOG ??? WAT EEN GENEUZEL .
Wiebren
Daar ben ik het mee eens Gait!
Er is een reden dat het zo gekomen is, maar als je het vantevoren mocht bedenken zou je het niet zo doen
Frans1
Quote:
@Wiebren: maar als je het vantevoren mocht bedenken zou je het niet zo doen

Eerlijke praat Wiebren.
Het is momenteel ook wel een ontzettende puinhoop,niemand weet precies waar hij aan toe is,en als de wetten die er liggen(zover ik het begrijp 😄 ) werkelijk uitgevoerd gaan worden kon het volgend jaar nog wel eens een slagveld worden.
kanniewaarzijn
Wiebren is juist helemaal niet eerlijk. Wiebren weet heel goed dat er van de hele wetgeving geen ene ......... deugt. Net als die hele LTO trouwens. Maar als je als hoofddoel hebt om de overheid te helpen om alle missers onder het vloerkleed te schuiven, tja...
pieta
Waarom dan?
+1
christo
@pieta
Het hele mestbeleid is er op gebaseerd dat we volop kennis hebben over de veroorzakers van de nitraat- en fosfaatgehaltes in het water, met de veronderstelde werking van de bodem erbij. Zolang dit niet eenduidig is mocht daar best eens een beetje rekening mee gehouden worden.
pieta
@christo
Ik reageer eigenlijk op @ frans1 en zijn slagveld. 😄
+1
Frans1
@pieta
zoals ik het begrijp tellen voer-mest ha niet mee voor de amvb bij bedrijven met een overschot boven de 20 kg/ha,dus die bedrijven moeten allemaal grond op naam krijgen of koeien ruimen.Als ik Wiebren dan beluister hoeveel intensieve bedrijven er al zijn gaat dat hier en daar behoorlijk knellen. En ik denk dat de intensiefste bedrijven recentelijk gebouwd hebben,en als daar dan verplicht koeien weg moeten omdat er geen grond is ........vul maar in. Maar misschien zie ik het niet goed
pieta
Quote:
@Frans1: zoals ik het begrijp tellen voer-mest ha niet mee voor de amvb bij bedrijven met een overschot boven de 20 kg/ha,dus die bedrijven moeten allemaal grond op naam krijgen of koeien ruimen.

En die de koeien in 2014 nog niet hadden want hadden ze ze in 2014 wel dan heeft de AmvB geen werking vlgs mij. Ik denk eerder dat er veel zijn die een paar ha nodig zijn en dit eventueel op kunnen lossen door wat maisland om te zetten naar gras als de nood aan de man komt.
Frans1
Quote:
@pieta: En die de koeien in 2014 nog niet hadden want hadden ze ze in 2014 wel dan heeft de AmvB geen werking vlgs mij.

Zo heb ik het ook begrepen,maar als je dan leest dat er nu dik 10% meer melk geleverd wordt zullen er nu ook meer koeien zijn dus meer grond nodig
pieta
@Frans1
10% melk meer. Hoeveel grond extra heb je dan nodig? Een bedrijf met 100 koeien fosfaatklasse 20-50 kg overschot ongeveer 1.25 ha?
Frans1
@pieta
Gemiddeld valt het mee,maar niet elk bedrijf is gemiddeld Piet 😄
pieta
@Frans1
Bij een slagveld stel ik me heel wat anders voor als bij een opstootje. 😄
+1
Frans1
@pieta
Beetje zwaar aangezet is het wel 😄
Maar ik ben geen extra grond nodig,jij ook niet dus de derde gemiddelde boer moet dus 3,75 ha erbij zien te krijgen,als hij boven de 50 kg zit wordt het al 7,5 ha.
Als die derde nou net nieuw gebouwd heeft en van 100 naar 200 gaat en boven de 50 kg overschot zit zal het voor hem heftiger worden dan een opstootje
3 speen
Is goed voor de grondprijs

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
38
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
1