Voercentrum BV is failliet

Voercentrum BV uit Leeuwarden is failliet.

Dat bevestigt medevennoot Camiel Hoogland. Samen met Sijbren Mulder en Klaas Struiksma is hij eigenaar van het bedrijf.

Bron: nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…

Deel dit topic

Reacties

Coen
Hoeveel zogenaamde deskundigen waren er niet enthousiast over dit concept 😃

hoe zal het nu gaan met het ruwvoer van collega's dat daar ligt, gaan er nu ook nog collega's in financiele problemen komen ?
+2
MTSTAMMINGA
Ja @Coen die Sijbren Mulder kan wel wat
Ben benieuwd zaterdag te lezen waar het fout ging
-1
trekbek
Chauffeur gesproken die daar gezien had hoe iemand tot zn middel in de kuil zakte,zou verongelukken
-1
maisboerke
@trekbek
Geen onzin, vertellen.
trekbek
@maisboerkeis geen onzin,boel voer overstuur,
+3
arjank110
Je dure ruwvoer zal maar achter slot en grendel liggen, kan je het straks voor marktwaarde terugkopen, dan heb je een probleem....
Coen
Jan bakker zal dit als compagnon wel gaan verhandelen 😃
in de handel wordt de winst gemaakt, en in de handel is alles geoorloofd
Is in de handel alles geoorloofd ??? kDacht het niet !!! En komt die Bakker niet van DE veluwe ??? Of is dat rechts lullen en links DE zakken vullen ???
+1
pieta
Jan Bakker stopt over een paar dagen met de fourage.
pa
Quote:
@Coen: en in de handel is alles geoorloofd
Alsof boeren altijd van die onschuldige lieverdjes zijn.
+2
hookwood
Het ruwvoer zit in een aparte stichting en is daarmee beschikbaar voor debetreffende veehouders.
+1
Coen
Camiel is de integere ondernemer, de boeren hebben hun product verkocht en mogen dus hopen dat tot het einde (komende zomer) er voor een nette prijs een goed product wordt afgeleverd.
maisboerke
@Coen
Heb je gelijk in, Camiel laat niemand zomaar vallen.
jan is hobbyboer
@maisboerke
Als je failliet bent heb je niets meer te vertellen over dingen die voorheen van jouw (en de bank waarschijnlijk) waren, de schuldeisers (de curatoren) zijn de baas en die hebben maar een opdracht, zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de schuldeisers. Contracten allemaal maar eens goed nalezen zou ik zeggen.
storm
Het was enigzins te voorspellen maar dat is mijn mening!
Dat wordt de komende tijd weer leuk zakendoen voor de sleufsiloboeren want hoeveel enthousiaste verhalen stonden er niet in de vakbladen van boeren die hun voeropslag overbodig achtten?!
En neem nou al die avonden door het hele land, want ze zouden dit concept uitrollen over heel Nederland
+5
mlkvhoudr
Ik vind het geen tijd voor leedvermaak, wel denk ik dan bij mezelf kan zo'n bedrijf dan niet failliet gaan voor de maisoogst...............
+1
Hantri
Inderdaad geen leedvermaak, en Bakker wie zegt dat die compagnon is?
Het kon een mooi project / bedrijf zijn
+2
Koeienboer Jannes
Of je leest t artikel eerst. :roll:
-2
noordhollander
Dit kan er nog net bij voor friesland wat resteert geen stamboek meer geen veeverbeteringsorganisatie meer alles weggefuseerd of zal t kfps buiten de hobbysfeer nog wat betekenen????
+1
MTSTAMMINGA
He @noordhollander en waar worden de nieuwe melkfabrieken gebouwd 😄 Is echte geen toeval hoor om die in Friesland te bouwen
+9
storm
Volgens mij is die noordhollander af en toe een beetje de weg kwijt?!
+7
jan is hobbyboer
Postuur van noordhollander in combinatie met z'n nogal warrige teksten doet of genialiteit of een drankprobleem vermoeden.
+4
noordhollander
Proost hoor jan is hobbyboer ik hoop met jou in zwolle op de hhh eens een biertje te kunnen drinken..........dan kunnen we het wellicht ook over t bullvineverhaal wat co hopelijk plaatst hebben..........
Chocomel
Vind het ietwat belachelijk dat als het op de man gespeeld wordt er ineens door zoveel prikkers een duimpje omhoog gebruikt wordt.
+1
jan is hobbyboer
@chocomel: van chocomel alleen krijg ik niet zulke slecht lopende zinnen getypt die vaak niets met het onderwerp te maken hebben. Genialiteit is vaak miskend.
trekbek
Pas een artikel gelezen dat bakker/duynie er ook geen brood in zag
maisboerke
Even voor de duidelijkheid op het moment van onderhandelen was er nog geen overnamen door Duynie van Jan Bakker Ruwvoeders.
+1
Coen
Dat soort ondenemers denken vele stappen vooruit 😄
trekbek
@Coen
vraag me af wie er destijds voer ophaalde bij het voercentrum
Dre van Helmond
Het was misschien te mooi om waar te zijn.
cs-agrar
Logisch, dit kon toch ook niet.
jan is hobbyboer
Tja en wat niet kan dat kan niet zou Cruijff zeggen. Maar dit gaat wel heel snel op de fles. Vond het als boer die simpel koeien in de weide laat lopen ook een compleet belachelijk concept dat uitgevonden was door mensen die geen boer zijn, maar door trekkerboeren die nix liever doen dan met grote machines rondrijden.
cs-agrar
Die alleen weidende boeren zullen er waarschijnlijk ook niet aan meegedaan hebben. Meer voor degenen die opslag tekort hadden, wilden mengvoeren en niet zelf (al te veel) voeren. Alleen als er zoveel kilometers tussen voercentrum en boer gaan zijn, kan dit nooit goedkoper van worden. Het moet heen, maar ook weer terug! De gebeten hond is nu eigenlijk de loonwerker, die had er heel wat extra werk van
+1
pieta
Nee jan door echte koeienboeren want echte trekkerboeren voeren met een 20 a 30 kuubs zelfrijdende mengwagen of iets dergelijks. Smiley
+1
de hoef
@pieta
trekkerboeren voeren waarschijnlijk met een trekker, [achterbander ]
+2
storm
Idd als dit concept werkelijkheid zou worden voor heel Nederland dan waren de ruilverkavelingen overbodig!
Ook een beetje raar van die friezen dat ze in één van de beter verkavelde provincies weer andersom gingen werken.
+1
oldhuus
Je abonnement bij de GD word ook overbodig, scheelt weer een hoop geld..
+1
gezienus
Voor de liefhebbers heb nog een peegon Mengwagen té koop
ejb
Het is natuurlijk allemaal erg vervelend. maar ondertussen ben ik wel nieuwsgierig naar de werkelijke reden waar het dan precies mis is gegaan want de redenen kunnen zeer divers zijn.
jan is hobbyboer
Als ik het hele project zo zie denk ik grote investeringen, te weinig eigen vermogen, kleine tegenslag, lastige bank dus grote liquiditeitsproblemen. Dan kun je er op wachten. Plannen zijn (bijna) altijd optimistischer dan de werkelijkheid (vraag maar aan de grote stallenbouwers van 5 jaar geleden). Verdienmodel was natuurlijk typisch landbouw, weinig toegevoegde waarde, dus weinig marge.
ejb
Wat je schrijft zou het kunnen zijn verder lees ik b.v. veeteelt.nl/voeding/nieuws/… dat minimale melkgift uit het rantsoen veelal niet gehaald word en dat er verder te weinig structuur in zit en daardoor het aantal deelnemers al gedaald was van 28 naar 14 en ook de transportkosten zouden vies tegenvallen de kortste afstand tot veehouder is 12 km
+3
trekbek
Hou meer van de kiss methode,keep it simpel en save
+8
Valtrapowerr
Eigen ruwvoer, korte lijnen, oud trekkertje met blokkenwagen, lage kosten, niet te groot. Werkt super! Ik ben natuurlijke hardstikke gek in de ogen van alle adviseurs, maar ik ben er nog steeds. Succes met alle grootheidswaanzin!
+1
JD5620
@Valtrapowerr zo doen wij het ook. keep it simpel
pieta
Leuk maar dan kan een goede opleiding/intelligentie je toch in de weg zitten. Wat voor de een moeilijk kan zijn is voor een ander weer simpel.
-1
JD5620
Dat voercentrum was gedoemd te mislukken waarom, omdat ze niet naar de boeren wouden luisteren die zeiden : de koeien geven goed melk ongeveer 28/32 liter gemiddeld. maar er zat veel te weinig structuur in het rantsoen de koeien werden er mager van, ZE BRANDEN OP!!!!

ook vielen de kosten vies tegen die waren veel hoger dan ze eerst zeiden. hoe weet ik dit heb de verhalen van meerdere boeren gehoord die erop zijn zacht gezegd niet tevreden over waren.
kaas
En wie neemt het over denk JB
+2
kleitokkers
Als iemand van alle fouten leert wat hier gebeurt is dan lijkt het mij dat het nog steeds een goed initiatief is. Bovendien is er nog nooit zo veel reuring in melkvee land geweest over een bepaald onder werp. En heeft iedereen weer eens zijn eigen gang van zaken overwogen. Dat is allemaal positief. Ook dat er mensen zijn geweest om mee te doen en mee te denken valt te prijzen. Dat het mislukt is, is jammer. Er zullen weer vervolg initiatieven opgestart worden met de lessen van hier. En zo komen we verder in het optimaliserings proces. Want als alles het zelfde blijft worden we een soort museum
Siebenga
Zou een brandstofprijs de nekslag hebben gegeven (A)
+2
Richard1
Ik voer behoorlijk wat mest af naar een collega. Dit gaat per uur met een vrachtauto over een afstand van 5 km. Dit kost ca 3,5 euro per ton mest. Er is geen silage wagen die 37 ton mee neemt, eerder de helft, maakt 7 euro. Het moet ook weer terug, dus 14 euro. Zelf voer ik zo ongeveer 2500 ton ruwvoer op 120 melkkoeien en wat jongvee. Een (te) simpele rekensom maakt dan 35000 euro transport kosten. Voor mij geen vraag waarom het failliet is gegaan.
Sjoerd Hofstee
In bovenstaande link stukje over Meinderts. Het mechanisatiebedrijf uit Warga dat de trekker en voerwagen van het voercentrum in eigendom heeft en verhuurde. Die blijven ze vooreerst beschikbaar stellen, al staat de wagen alvast netjes bij hen op de site te koop.
+3
cs-agrar
Netjes van Meinderts dat de voercombi mag blijven rijden. Het opgeslagen voer zal gewoon tegen betalen naar de boeren gaan, dit levert de curator gewoon geld op.
Richard1
Misschien dat de heer Meinderts ook nog klanten heeft onder de boeren van het voercentrum....
MTSTAMMINGA
Hij vertelt gewoon wat Bart de Sayer zei in Amerika
Na ongeveer 2000 koeien een nieuwe bedrijf bouwen
Anders wordt afstand aanvoer voer en afzet mest te lang @Sjoerd Hofstee Maar klase dat Meindertsma de boel beschikbaar houdt

Iets verkopen wat een andere ook bedenken kan ? 😄
Alex Miedema
Die truck was toch wel een hele specifieke combinatie, benieuwd wat daar mee gaat gebeuren. (ja, terug naar de leasemaatschappij, maar daarna)
Siebenga
@Alex Miedema truck verder niet speciaal toch? Kan zo een rmo oplegger op lijkt mij! Die wagen er achter is vrij specifiek naar het schijnt dat er boven in Friesland (blije?) een boer van soort formaat gaat bouwen dat de combi daar niet zou misstaan
cs-agrar
Dolly onder die oplegger en je hebt dikke silagewagen
pieta
Wie "blonde dolly"?
cs-agrar
@pieta
je kan het altijd proberen
JD5620
@Siebenga een stal voor 1000 melkkoeien toch?? hoorde ik tenminste!!
Alex Miedema
@Siebenga de oplegger/combinatie doel ik op inderdaad.
Alex Miedema
Er maar even een blog over getikt: alexmiedema.nl/2013/11/…
fridzie
@JD5620 malda ja.
De wagen is opzich niks meer dan een silage wagen met een haakse losband erachter. Dat spul erachter weg en je hebt een silage wagen.

Heb via een eerdere stage te maken gehad met het voercentrum, jammer dat de boel falliet is want het principe is goed.
Grasbaal
Het voercentrum is ten onder gegaan aan haar eigen succes.

Het aantal deelnemers groeide gedurende de eerste twee jaar van 6 naar 28 bedrijven, of van 500 naar 3.000 koeien. Het lukte de initiatiefnemers ondanks deze groei niet om het concept uit te rollen naar andere, definitieve locaties. Nieuwe locaties waren noodzakelijk om transportafstanden te beperken.

Meer (voor Boerderij Abonnees): boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/…
+2
huub
Voor google chrome gebruikers;

rechtermuisknop op de link en dan kiezen voor "link openen in incognitovenster'

ik ga niet betalen voor een site met heel veel reclame.

Ik heb tijdens de studie al eens te maken gehad met de heer Mulder, ik ben bang dat hij drukker was met het succes als met het voercentrum zelf, jammer, vooral voor de betrokken veehouders.
MTSTAMMINGA
Zo'n advies als dit van jou @huubkan de heer Mulder een boel van leren denk ik
+1
huub
@MTSTAMMINGA
Mijn adviezen zijn gratis, de heer Mulder behoord tot de groep die zich voor het verstrekken van adviezen heel riant laat betalen (het liefst door grote instellingen waar niemand op het geld past). Als de curator ergens geld wil los peuteren dan moet hij maar eens bij Mulder langs, alles in mij zegt dat hij zich van meet af aan dik heeft laten betalen voor van allerlei dubieuze producten en diensten.
Sjoerd Hofstee
Volgens Camiel Hoogland werd de situatie pas zo'n 2 weken geleden penibel. 'Tot die tijd wilde de Rabo nog gewoon met ons door'

nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…
+1
pieta
Wat een onzin, gewoon slecht beleid. Ze hebben dan klanten aangenomen die niet rendabel waren. Dat moet je niet doen. Wachtlijst maken, nieuw voercentrumlocatie regelen, geld blijven verdienen, nieuwe locatie bouwen en mensen op de wachtlijst klant maken.
+1
jan 1
Ik heb altijd al ?? gehad bij voercentra,eerst alles wegsjouwen en in de winter/zomer alles weer terug kopen(na verrekening eigen voer) Als je eigen silo,s heb dan kan je daar 30 jr voer in opslaan soms af en toe wandje verhogen zijn de enigste kosten.Transport wordt elk jaar duurder,ga maar na wat je elk jaar meer kwijt bent aan duurder transport.
Dan de aankoop goedkope krachtvoervervangers bijvoercentrale ,kan ik zelf ook wel regelen,blijft tenminste het voordeel bij mij in de pocket.
gezienus
Als je er dan vanaf wilt dan kun je noch beter alles aan de loonwerker afgeven ook het loonvoeren
+2
oldhuus
Ik heb zelf ook land op 10km afstand liggen dus ik weet wat het kost en hoeveel werk je er mee hebt, verschil is dat het daarna wel bij mij 30 meter van de voergang ligt, en hier willen ze ook een voercentrum beginnen en die willen tot 20km gaan.
En een loonvoerwerker rijd leeg van boer tot boer, maar een voercentrum is op een gegeven moment de voerkar leeg en dan mag ie weer helemaal terug naar het centrum en reken maar uit hoe vaak die ook nog eens heen en weer rijd. Maar goed misschien dat die dingen straks wel op water rijden en met vrachtwagens op de kopakker nog een kraan er bij voor de overslag, doe je je best om goed voer te groeien krijg je de rotzooi van een ander.
+1
cs-agrar
Nog een paar jaar en alles gaat "wireless" 😄 en opgeslagen "in the cloud"
@jan is hobbyboer kan zoiets vast wel regelen.
+1
jan is hobbyboer
@cs-agrar: Cloud en voer is niet zo'n succes, vraag maar aan die boeren die in mei zo'n 20% ds kuil gemaakt hebben.
pieta
@jan is hobbyboer
Melkt prima Jan
jan is hobbyboer
@pieta
Als je het een beetje in het rantsoen verwerkt zoals jij hier laatst aangaf, als ze alleen maar van dat spul krijgen denk ik toch dat het tegenvalt. Een voermengwagen is nog steeds een dure hobby.
oldhuus
In het voorjaar gewoon zwaar bemesten en wat langer laten groeien tot het echt mooi en droog weer word, wel structuur en minder eiwit/vem, maaiers hoog voor de hergroei, spinazie kun je in het najaar ook nog zat oogsten.
mlkvhoudr
@jan is hobbyboer
Volgens mij was die cloud van het voorjaar gehackt 😉
pieta
@jan is hobbyboer
De meeste boeren hebben toch vijf snedes gras en mais. Dus je kunt het eigenlijk altijd wel met iets anders voeren.
Sjoerd Hofstee
De totale schuldenlast is nog niet bekend, zegt Camiel Hoogland. Maar het zit fors boven de half miljoen euro die vorig jaar al opgebouwd was, bevestigt hij.

nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…
Romke
@cs-agrar De curator kan niet bij het voer komen, want dit is eigendom van een stichting, en die staat los van het voercentrum.
Romke
Er word wel vermeld dat meinderds de vaste voercombinatie beschikbaar blijft stellen, maar sinds gisteren rijd er een rode fendt trekker (ex van der wal trekker) voor de schuitemaker doseerwagen.
(kan toeval zijn natuurlijk, als de vaste trekker weg is voor onderhoud)
+4
cs-agrar
Gaat er om dat ie komt voeren, al staat er een oude verrotte belazerus voor.
+3
MTSTAMMINGA
In rekingen niet betalen waren ze goed Als ik Nieuwe Oogst zo lees

Een schuld van een miljoen of meer !!!!!!!!Als ik dat lees als domme boer denk ik hoe is dat mogelijk Je heb toch wel door dat iets meer kost dan dat het opbrengst als je een paar ton verlies hebt !!!!!!
+4
Druk
Onvoorstelbaar hoeveel schulden ze in die paar jaar hebben gemaakt 😞
Ze hebben totaal geen vastgoed op naam, alleen wat rijdend materieel.
Onvoorstelbaar hoe Hoogland zich heeft laten gebruiken door 2 luchtfietsers cq platzak-fantasten.
+1
Wouter Verhoef
Per 30 april 2012 waren de schulden ruim 2 miljoen euro en was er een negatief eigen vermogen van ruim 7 ton.
Zo'n schuld, en een dergelijk negatief eigen vermogen opbouwen in 2 jaar tijd kan toch niet alleen door wanbeleid veroorzaakt zijn maar wellicht is het voercentrum-concept toch niet zo winstgevend voor de aandeelhouders als wel eens word aangenomen.
Je hebt vaak horen zeggen dat ze het geleidelijk aan regionaal wilden uitrollen maar ik denk dat het voercentrum-concept over 5 jaar opgerold is.
+1
meelezer
Als mede-domme-boer begrijp ik dus niet waarom je wilt opschalen van een verliesgevende bedrijfstak. De kosten zijn voor ca 90 % toegerekende kosten. En je verdeelt maar weinig vaste kosten over een grotere omvang bij opschalen.

Kan iemand me dit uitleggen?
Alex Miedema
De truck werd geleased en de tractor gehuurd begreep ik? Dan staan die toch ook niet op naam?
Druk
Lease kan eigendom met eigen financiering zijn, dan vaak op basis van dealerlease.

Huur en operationele lease is geen eigendom, uiteraard hebben ze wel de vaste maandlasten en als die maandlasten niet betaald zijn is het dus wel weer een eigen schuld.
jehan
Verschil in diesel gebruik tussen truck en trekker waren gigantisch stond een poos geleden in blad trekker ..maar werd er gezegd sommige boeren willen niet hebben dat ze met de truck komen..hoe kun je geld verspillen dcht ik toen ..en dan heb ik het nog niet eens over het verschil van aanschaf prijs van de truck en trekker gehad
newholland6640
Quote @jehan:
en dan heb ik het nog niet eens over het verschil van aanschaf prijs van de truck en trekker gehad

Dat is in het artikel toen wel uitvoerig aan de orde gekomen. Ook de praktische voordelen.
jehan
Ja zat er toen versteld over na te denken ..hoe kunnen ze zoveel geld verspillen
Zijn de leden ook volledig aansprakelijk?
maisboerke
@Masseyfergusondriver
Nee. deze zijn verenigd in een Stichting.
Landini 6500
@Masseyfergusondriver vragen aan de curator
@Landini 6500 vraag jij het even voor me?
Landini 6500
@Masseyfergusondriver wie is de curator??
Sjoerd Hofstee
Matthijs Sturms van De Haan Advocaten en Notarissen in Leeuwarden.
+1
jd7710
Alle kuil van de boeren die is opgeslagen in leeuwarden en dokkum zit in een stichting, zodat er bij een faillissement de kuil niet verkocht kan worden.
huub
Wat is de laatste stand van zaken?
maisboerke
Zou het niet weten !!!!
het rommelt !!!!
huub
Hier ook, maar dat hebben ze bij het weerbericht ook voorspelt..
oldhuus
Het broeit in die club.
timvanr
Bij ons in de buurt wordt nu een nieuw voercentrum gebouwd/gestart.
Jasper V
De vrachtwagen reed laatst weer maar heb hem nu een tijdje al niet meer gezien en of de tractor nog rijd weet ik niet
dx11
Nu is het helemaal over en uit.

melkvee.nl/nieuws/5518/…
huub
Toen was er ook een nieuwbouw bedrijf klant van het voercentrum, die hebben alsnog sleufsilo's gelegd?
daan knol
@huub Zal wel moeten hea 😉
dx11
@daan knol welnee
dx11
Jaren zo gedaan
CaseCS130
newholland6640
@dx11

Maar dat is toch niet meer van deze tijd... met een kuilsnijder zul je er nog wel wegkomen. Met een zelfladende mengwagen is zoiets niks.
Komt nog bij dat dit vaak niet meer mag ivm perssappen.
dx11
@newholland6640 Met gras heb je geen perssappen
newholland6640
@dx11

toch moet je onder een bepaald percentage drogestof wel een perssappen afvoer hebben. Ik meende 45 procent.
tractortje
Zelf voeren en maandelijks u eigen rantsoen aanpassen door een advisieur die bepaald en adviseert hoeveel en wat je mag voeren per koe.(zo doen wij het) Werkt veel makkelijker als je dan is een maand hebt met minder melk dan pas je rantsoen weer aan. Bij zo voercentrum zit je vast voor meerdere maanden denk ik zo
maisboerke
Ook wij maken nog steeds JV, Robot balen maar nu op locatie bij de veeteler zelf inplaats van het Voercentrum.
CaseCS130
@huub nog een poging. Die boer heeft inmiddels een paar reusachtige sleufsilo s gezet. Maar dat was altijd al de bedoeling, ze waren bij het voercentrum zodat ze een jaar op konden starten.
huub
Ik kwam de naam Sybren Mulder tegen in de Veeteelt, het blijft stil, website ongewijzigd, lijkt me niet echt goede communicatie..
+6
CaseCS130
@huub Voercentrum is definitief gestopt hoor. Laatste voer is al een tijdje geleden uitgeleverd.
Sybren Mulder gaat verder met zn eigen bedrijf deondernemerscoach.eu/
Heb zelf altijd wat een raar gevoel bij mensen die jou vertellen hoe het moet maar zelf al met meerdere bedrijven failliet zijn gegaan.
Alex Miedema
De truck en met name trailer zijn compleet omgebouwd en vandaag in hun nieuwe hoedanigheid afgeleverd aan Hoogland.

Meer foto's en info op alexmiedema.nl/2015/10/…
dx11
@Alex Miedema bovenbouw is terug naar rijssen ofzo?
Alex Miedema
@dx11 heb ik niet naar gevraagd dus dat zou ik je niet kunnen zeggen.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's voercentrum , lto , doc en failliet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
123
DEELNEMERS
49
WEERGAVES
6
TREFWOORDEN