Wat kost het grashakselen per uur bij jullie?

Hier is het gras hakselen weer duurder geworden 395€ per uur.

Deel dit topic

Reacties

brabo
tegenwoordig worden in de nieuwe hakselaars vaak sproeiers in de pijp gemonteerd waarmee ze constant een kleine beetje water kunnen nevelen. Hierdoor onstaat er een soort nat filmlaagje in de binnenkant van de pijp waardoor verstopping niet meer zo vaak voorkomen.
brabo
foei sjors,
iemand zomaar een idioot noemen omdat hij nu juist met een MF rijd
anonymous_8
Wat kosten die goede loonwerkers dan per kg drogestof?
anonymous_8
Die loonwerker past zich aan aan zijn omgeving
anonymous_8
Ja ja Wim, ga jij de kuil maar met de racefiets aanrijden
+1
Farmer_
Calcium in de banden is in vloeistof, de trekker wordt er flink zwaarder van, als je een lekke band krijgt moet je dat spul snel van de verf afhalen anders krijg je meteen roestplekken.
cs-agrar
Dat water heeft een dubbelfunctie, bij droog gewas verandert de pijp van bijv geel of groen anders in blauw-rood, ofwel, bloedheet, daarom ook het toevoegen van water
cs-agrar
nou ja kaas, op het eind van de dag wil je meerdere hectares op een bult hebben liggen en alle beetjes helpen toch
cs-agrar
Eh Erik, de loonwerker waar jij het over hebt is waarschijnlijk wel minder dan 10 zondagen bij jou aan de gang, maar heeft wel de reputatie vaak bij nacht en ontij bezig te moeten zijn!
+1
cs-agrar
bij jullie is het 3 uur eten en half uur draaien? andersom als hier????
cs-agrar
die haksel staat dus vaak stil?
cs-agrar
grote bek kan ie doen, maar dan zijn er hier loonwerkers genoeg in de buurt die de klus er graag bij nemen.
Gelukkig niet in die situatie, shovelmachinist hier weet precies wat ie doet, en geeft zelf tegengas als hij het niet verwerken kan.
Bij andere boer wel die situatie gehad, loonwerker kwam toevallig kijken en heb gevraagd of hij de voerderwaardeverlies ook voor zijn rekening nam door zo'n prutser. probleem was daarna snel opgelost.
Het is zeker zo dat hij ook nieuwe mensen moet opleiden, maar opleiden is niet hier heb je een shovel, rij maar plat en dat met twee wagens erbij.
dolle
hier in brabant 355
ejb
prijs per uur zegt helemaal niets

het gaat erom wat het kost per verwerkt product en kwaliteit van aanrijden

bij ons in de regio zijn loonwerkers die per uur wat duurder zijn maar het dubbele per uur verwerken en een ook nog een beter aangereden kuil achterlaten
ejb
de onze stuurt pas een rekening achterafdus maand mei gehakseld de rekening komt in de loopt van deze maand
Ik betaal 360. euro per uur haksl. 2 wagens + aanrijtrekker op de bult.
arjan koumans
hier in frankrijk NH 8090 met 4.5m pick_up voor gras of 6 rijige kemper voor mais alleen de hakselaar 230 euro ex btw per draaiuur van de rotor ongeveer 2.5 a 3 ha per uur ( tijdens het eten betalen we dus niet, gelukkig maar want hier is het eten; aperitif, voorgerecht, hoofdgerecht, kaas, toetje, koffie, likeur en natuurlijk de nodige wijn, ja je leeft maar een keer, hier werken we om te leven en leven we niet om te werken, vive la france
arjan koumans
de eerste snede is hier ongeveer 5 ton of meer ds per ha in italiaans raai, we schudden en wiersen niet anders is het gras snel te droog dus de hakselaar raapt twee maaizwaden tegelijk op met deze pick- up, vind dat het snel genoeg gaat want moet ook de kuil nog fatsoenlijk aanrijden, het rijden van de kiepers word d m v buren hulp gedaan dus we tanken allen de trekker af als we klaar zijn maar er worden geen rekeningen geschreven

ja, het kan altijd sneller, maar hier profiteren we nog van het leven ( we hebben ook vaak warmer en droger weer dus het risico op regen is bijna nihil als we inkuilen en als ze wel regen voorspellen eten we wel iets sneller ( 1.5 uur i p v 2 uur)
Wimsumar
Beste Kaas e.a. : Inderdaad. Zo schiet ''de kracht'' van de hakselaar tegenwoordig ook veel te ver door. De hakselaar die 25 jaar geleden bij mij kwam kreeg de ''straal'' gras nauwelijks tot aan het klepje bovenaan de blaaspijp.( was hierdoorechter ook te verstoppingsgevoelig). Tegenwoordig 'blazen' de hakselaars dusdanig krachtig dat er constant als het ware een ''groene wolk''door het land rijd, zoveel gras wordt er weer uit de wagen geblazen. Dit geeft volgens mij al gauw enkele tientallen kilo's droge stof ( fijne eiwitrijke bladdeeltjes!) verlies per hectare.
Wimsumar
Beste Brabo: Inderdaad, grashakselen met suikerrijk gras en/of paardebloemen dan is het wel ehhh niet pluisvoor de hakselaar
Vaak moet er toch een pompinstallatie voor het conserveermiddel opgebouwd worden. Dit lijkt mij overigens ook een trefzekerder methode van conserveermiddeltoedienen dan in droge vorm. In nat gras zal poeder/granulaat wel vastkleven maar als het al wat droger is lijkt mij droog conserveermiddel eruit te kunnen worden geblazen.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2010 19:52 door Wimsumar.
Wimsumar
Beste Erik: Ik had het wel gezien ( ''mischien''mag ook met ''dubbel s'' overigens ) maar de ''betere'' lezer hoeft op zo'n fout niet (weer) gewezen te worden. Recent maakte Kaas dezelfde verschrijving. (Zie: [melkquotum.startpagina.nl] . gewijzigd na opmerking Ap).

Wat het aan u berekende tarief betreft, dit was toch niet eens zo gek voor de zondagmiddag ?
Wimsumar
Beste Erik: Het cirkeltje blijkt weer rond (?).
Wimsumar
Beste Erik: Als uw loonwerker & z'n personeel 7 dagen per week X 24 uren paraat moet staan voor zijn klanten toch één tarief wil hanteren dan klopt het dat dat (ook aan u berekende) tarief ''bovengemiddeld'' is.
Wimsumar
arjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> ongeveer 2.5 a 3 ha per uur

Beste Arjan: Is dit de capaciteit in gras? De machinisten te dronken van de wijn bij het eten om nog vlot te kunnen werken of zo ?

By the way: Uit de ''oude doos''(boekhouding): In het jaar 1985, dat het grashakselen bij mij ( + omgeving) z'n intrede deed, kostte de 225 p.k. (!) John Duure) hakselaar, 2 X 12,5 tonsilagekiepersen B.M.-Volvo shovel ( omgekeerde trekker-model) FL 495,- (gulden ofwel € 225,-)
Wimsumar
Beste Spotmelker: rW zal wel bedoelen : een 20.000 pounds zware trekker. (+/_ 9.000 kilogram).
Ook een Canadese b(r)oer houdt wel van heavy metal.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2010 12:51 door Wimsumar.
Wimsumar
Beste rW: Het lijkt heel stoer met zoveel ijzer en beton een trekker te verzwaren tot een ongeveer 20 (metric) ton. De grote fout die wordt gemaakt is dat de trekkerbanden eigenlijk ongeschikt zijn om met dit trekkergewicht goed aan te kunnen rijden. Trekkerbanden zijn eigenlijk altijd te zacht (lagedrukbanden) en door toepassing van dubbel-luchtbandenwordt het draagvlak, ondanks het imponerende gewicht, voor aanrijden veel te groot.
Een wiellader (shovel) staat op hogedrukbanden (hogere druk per vierkante centimeter) en is daarom geschikter voor aanrijden.
Wimsumar
Beste Izak: Precies, helemaal fout!
Het gewicht van de ''machine''waarmee wordt aangereden op de kuil wordt door de bandenspanning ''overgedragen''aan de kuil. Een trekkerband met 1,5 BAR druk draagt op het contactvlak band/kuil met 1,5 kg/cm2. Een shovelband met 8 BAR drukt met 8 kg/cm2 op de kuil.
Wimsumar
Beste Izak: De moeilijkheidsgraad (bij de uitleg) is dat bij kuilaanrijden zowel de band alswel de kuil vervormen en daarmee het ''loop/draagvlak''van de band groter wordt.
Neem de 20.000kg zware John Deere van rW: ( zie in de link die rW geeft)
Ik schat(!) dat de+/_ 70 cm brede voorbanden een contactoppervlakte hebben van ( L X B ) 70 X 30 cm= 2100 cm2.
Beide voorbanden dus samen4.200 cm2.
De achterbanden schat! ik op L X B = 40 X 60 = 2400 cm2 per band.
Alle (4) achterbanden maken een contacoppervlakte van9.600 cm2.
De tot 20.000 kg ''verzwaarde''trekker maakt (rijdende) contactoppervlakte van 13.800 cm2.
Resumé: 20.000kg per 13.800 cm2 = 1,45 kg/cm2. (overeenkomend met +/_ de bandenspanning!)

"Een masseuse doet haar werk met de vingertoppen omdat dan de kracht (druk) beter in de stijve
spier doordringt dan met de ''volle hand''
Nu het moeilijke: Zoals de Spotmelker al schrijft, dringen de profielnokken in de ondergrond (kuilbult).
Stel, de trekker staat op beton. Het contactvlak van de band beperkt zich dan tot de nokken die de beton raken, dit is ongeveer 20% van het contactoppervlakte van de band op een vervormbare ondergrond.
Nu rust de 20.000 kgop 2.760 cm2, overeenkomend met 7,25 kg/cm2
Kortom: aanrijden met een (verzwaarde) trekker kan, mits de banden goed profiel hebben en de kuil in zeer dunne laagjes wordt gevuld!

Een (niet verzwaarde) shovel staat welliswaar op kleinere en min of meer gladde banden maar doordat deze doorgaans zeer stugge en veel harder opgepompte banden een (relatief) klein contactoppervlakte met de ondergrond maken is de verdichting van de ''ondergrond''minstens zo goed (vaak beter, indien gewenst!) dan vande trekkercombinatie.

Stel, de shovelband heeft op de kuil een contactoppervlakte van L X B = 30 X 50= 1.500 cm2 per band.
Als de shovel 10.000 kg weegt komt dit gewicht op 4 (banden) X 1.500 = 6.000 cm2.
Resumé 10.000 kg per 6.000 cm2 = 1,66 kg/cm2 (!)
Ook ter vergelijking: Op beton schat ik het contactoppervlak van de shovelbanden op 50 X 10 X 4 = 2.000 cm2.
Dit geeft dan en ''bodemdruk'' van 10.000kg/ 2.000 cm2 = 5kg/cm2. (in deze situatie moet dit getal in de buurt van de bandenspanning uitkomen!)

N.B.: Rijdt met beide combinaties dooreen (klei)weide waarvan de zode door vochtige omstandigheden enigszins vervormbaar is: door de schade van destructuurbederf laat zich raden welk voertuig de meeste (gewenste/ongewenste(!) ) verdichting heeft veroorzaakt.
Wimsumar
Beste Izak: U vraagt: Per ongeluk niet bij de bandenspanning begonnen te rekenen, beste Wim?

Inderdaad, ''het heeft wat hoofdbrekens gekost om enigszins gunstig ( en ook nog geloofwaardig) uit te komen. Verrassend dat de shovelbanden bij gestelde uitgangspunten(!) '' zo laag uitkomen''. Het neemt echter niet weg dat een X-bar harde shovelband wel de potentie heeft om meer druk op de kuil uit te oefenen dan een lagedruk trekkerband, met name om nog in diepere kuillagen ingesloten lucht uit te persen. Denkt u ook eens in, welke druk de banden uit gaan oefenen als de shovel ook nog ''enkele tonnen''inkuilprodukt op de vork bij de bult opschuift!
Toch zijn er grenzen aan het gewicht en banden(spannings)keuze. Met een te lichte trekker/shovel en/of te zachte, te brede banden zal het niet goed vastrijden, anderszijds, te harde, smalle banden en/of te veel gewicht geeft weer het risico dat de zijkanten van de kuilbult ( indien niet in een sleufsilo, of boven de sleufsilomuren wordt gekuild) ''eruit'' worden gedrukt. Iets wat bij snijmais vrij gemakkelijk gebeurd.
Wimsumar
kye Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooie berekening wim.
>

Beste Kye: Graag gedaan
gezienus
Lekker makelijk 1keer maaienendoor de droogt groeit het hele jaar niks meer
Erco
Ben me van het jaar weer rotgeschrokken. Betaalde hier 357 euro per ha. Nou denk je dat valt nog wel mee (mischien) Maar dit is echter zonder shovel. a 72 euro per uur! vorig jaar weet ik zo niet meer maar in 2008 betaalde ik nog 57 voor de shovel en 327 euro voor de hakseltrein. Hier gaat wel even over gepraat worden. Als ik hoor dat de andere loonwerker nog minder rekent maar dan incl shovel...
Het werk wat ze leveren is wel goed en ze hebben ook capaciteit, dat moet gezegd worden. Maar wat heb je aan capaciteit op de huiskavel als toch de shovel het tempo bepaald... maar goed 429 euro per uur... wie biedt meer?
Erco
goed gezien tom, ja per uur vond ik al mans zat (meestal pikt wim deze foutjes er wel uit )
Erco
oh zou dat het zijn wim? ik had het al vergeleken met de week erop... maar het tarief was hetzelfde. Of wacht... dat was op zaterdag, dus ook weekendtarief?
Erco
Nou hier doet de loonwerker niet aan andere tarieven omdat het ' s avonds is of in het weekend hoor. Hadden ze maar een vak moeten leren toch?
Erco
kom op zeg... 7x 24 dat gebeurt nu eenmaal nooit natuurlijk. En de keren dat ze op zondag bezig zijn dat is ook op de vingers van 1 hand te tellen...
Erco
ik bepaal genoeg per uur aan het grashakselen dus ik verwacht alleen ervaren personeel op de hakselaar/trekker met silagewagen en nog belangrijker: de shovel. Dat is toch niet teveel gevraagd?
Erco
ik heb ook wel eens een nieuwkomer gehad op de opraapsnijwagen hoor. ging op zich wel goed alleen hij had het tempo er niet bepaald in. Als ik dan zeg tegen de loonwerker trek er maar 3 kwartier vanaf (bijv.) dan is dat ook geregeld. Maar voor mijn eerste snede waar ik toch wel bijna een half jaar de melkkoeien van voer... daar ben ik heel duidelijk in. Ervaren personeel op de trekker/shovel
Albert
als er metaal in zit? Moet de helezooi op de rem ben je weer een paar vierkante meter zode kwijt
paul1
zijn er ook nog ,die het net als ik met de opraapwagen laten kuilen ?
jan w
hier oosten volgens mij € 284.00 per uur excl aanrijden € 54.00
kaas
hier 320 euro per uur
kaas
nee hoorik heb 3 week geleden ook gekuild als je met een zijafleghark wieren maakt van 12 a 13 meter dan heb je ook grote cap dus kan je er nu wel meer gras in hebben moet je meer wiersen maken duurt het lager dus maakt het niks uit .
alleen het maaien en schudden en harken word vaak duurden in verhouding als je er minder gras in hebt staan
met minder gras kan je vaak ook een keer minder schudden dus zal dat wel niet zo veel uitmaken
kaas
en de zode vliegt je om de oren ik hoef dat gerees niet,en als er een keer een verstopping optreed dan heb je 30 meter gras op 1 bultliggen
kaas
dat is relijk duur geef me mijn eigen loonwerker maar voor 320 euro per uur incl sjovel cap is afhankelijk hoe snel ze mogen van mij ,eerste snee met 3500kg/ds per ha kan hij wel 8 ha halen per uur maar van mij mag hij niet sneller dan 5 tot 6 ha per uur anders word de kuil in mijn ogen niet vast genoeg
berting
47.5 euro per ha hele jaar rond, gok ,want ik heb prijs per ha voor maaien harken en hakselen.
George
Wat een idioot.
George
Hahaha , nou daarom niet .
hans e
Kan nog goedkoper 😉 vandaag 11 ha ingekuild ongeveer 4000 kg ds/ha in 3,5 uur met 1 snijwagen+walsen. Zelf aangereden. Kosten 350 euris of 32/ha of 0,8cent/kg ds. Voor hakselen rekenen ze hier ook tegen de 400 euris/uur maar met het weer in dit voorjaar kan je de hakselkosten wel besparen.
anonymous_100
Dat geintje hebben wij een keer gehad jaren geleden. Na het kuilen twee biertjes,dat half uur stond wel op de rekening( twee wagens). Einde samenwerking voor deze loonwerker.
anonymous_107
Het gaat om het gewicht/cm2, type band maakt niet uit.
anonymous_107
Maakt dus niet uit wat het weegt, beste Wim?
anonymous_107
Wimsumar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Izak: De moeilijkheidsgraad (bij de uitleg)
> is dat bij kuilaanrijden zowel de band alswel de
> kuil vervormen en daarmee het ''loop/draagvlak''
> van de band groter wordt.
> Neem de 20.000kg zware John Deere van rW: ( zie in
> de link die rW geeft)
> Ik schat(!) dat de+/_ 70 cm brede voorbanden een
> contactoppervlakte hebben van ( L X B ) 70 X 30
> cm= 2100 cm2.
> Beide voorbanden dus samen4.200 cm2.
> De achterbanden schat! ik op L X B = 40 X 60 =
> 2400 cm2 per band.
> Alle (4) achterbanden maken een contacoppervlakte
> van9.600 cm2.
> De tot 20.000 kg ''verzwaarde''trekker maakt
> (rijdende) contactoppervlakte van 13.800 cm2.
> Resumé: 20.000kg per 13.800 cm2 = 1,45 kg/cm2.
> (overeenkomend met +/_ de bandenspanning!)

Per ongeluk niet bij de bandenspanning begonnen te rekenen, beste Wim?

>
> "Een masseuse doet haar werk met de vingertoppen
> omdat dan de kracht (druk) beter in de stijve
> spier doordringt dan met de ''volle hand''
> Nu het moeilijke: Zoals de Spotmelker al schrijft,
> dringen de profielnokken in de ondergrond
> (kuilbult).
> Stel, de trekker staat op beton. Het contactvlak
> van de band beperkt zich dan tot de nokken die de
> beton raken, dit is ongeveer 20% van het
> contactoppervlakte van de band op een vervormbare
> ondergrond.
> Nu rust de 20.000 kgop 2.760 cm2, overeenkomend
> met 7,25 kg/cm2
> Kortom: aanrijden met een (verzwaarde) trekker
> kan, mits de banden goed profiel hebben en de kuil
> in zeer dunne laagjes wordt gevuld!
>
> Een (niet verzwaarde) shovel staat welliswaar op
> kleinere en min of meer gladde banden maar doordat
> deze doorgaans zeer stugge en veel harder
> opgepompte banden een (relatief) klein
> contactoppervlakte met de ondergrond maken is de
> verdichting van de ''ondergrond''minstens zo
> goed (vaak beter, indien gewenst!) dan vande
> trekkercombinatie.
>
> Stel, de shovelband heeft op de kuil een
> contactoppervlakte van L X B = 30 X 50= 1.500 cm2
> per band.
> Als de shovel 10.000 kg weegt komt dit gewicht op
> 4 (banden) X 1.500 = 6.000 cm2.
> Resumé 10.000 kg per 6.000 cm2 = 1,66 kg/cm2 (!)

Dus geen 8kg/cm2 zoals je eerder beweerde.

> Ook ter vergelijking: Op beton schat ik het
> contactoppervlak van de shovelbanden op 50 X 10 X
> 4 = 2.000 cm2.
> Dit geeft dan en ''bodemdruk'' van 10.000kg/ 2.000
> cm2 = 5kg/cm2. (in deze situatie moet dit getal in
> de buurt van de bandenspanning uitkomen!)
>
> N.B.: Rijdt met beide combinaties dooreen
> (klei)weide waarvan de zode door vochtige
> omstandigheden enigszins vervormbaar is: door de
> schade van destructuurbederf laat zich raden
> welk voertuig de meeste (gewenste/ongewenste(!) )
> verdichting heeft veroorzaakt.

Vergeet niet dat bandenniet onbeperkt en zonder weerstand vervormen, dus bandenspanning gelijk aan bodemdruk zit nogal een beetje verschil tussen theorie en praktijk.
frank b
Klopt. Toen ik net van school af kwam in de mais meegereden. Loonwerker had mais verkocht en moesten dat bij op de kuil van de dag ervoor, door hun eigen loonwerker, brengen. We hadden al ruim 1 ha eraf, komt de boer en zegt; de kuil is nix hoger/breder/langer geworden, eerder lager. Klopte helemaal. We konden er eerst ook niet eens opkomen, zo los dat deze kuil was. Dus in die zin kan goedkoop idd duurkoop zijn.
frank b
Kan die chauffeur niet sturen dan? Dunne wiers is toch gewoon snelheid verhogen? hier in de buurt (haksel zelf niet, vandaar) komen ze dan aanrijden, laten de bek zakken en gaan in bijna dezelfde versnelling door als het stuk groot genoeg is, want ze remmen gelukkig wel voor de kopeinden.
frank b
Als je gewoon rechtuit rijdt vliegen toch niet de zoden om je oren? Of rijden ze bij jullie nog op ijzeren wielen? En verstoppingen komen alleen voor bij extremen (erg droog/nat) dan gaan ze echt niet full speed.
frank b
Als ze de tijd van 't eten maar niet rekenen
spotmelker
Hier vanaf 165 per uur (snijwagen 35mm en shovel) tot 375 per uur hakselen, 2 kiepers en shovel. De eerste komt op de halve capaciteit van de 2e. Maar door vergelijkbare shovel meer aanrijtijd. Daarnaast zie ik minder rijschade (achterblijvende groei in banen) bij de opraapwagen door de grotere/bredere banden t.o.v. de kiepers
spotmelker
Ook (jonger)loonwerkerspersoneel moet het vak leren, moet je ze ook wel eens de gelegenheid voor geven. Anders wordt op den duur elke klus afhankelijk van die ene man. Maken ze er (herhaaldelijk)een bende van spreek je een andere prijs af.Grootste boer hier vond een L 70 te licht voor op de kuil. Huurde een hampelman in met een veel zwaardere. Na 1 uur lag de hele silo vol los gras en stonden alle wagens te wachten. Dus zegt de loonwerker (terecht) all inclusive voortaan.
spotmelker
Een 20 ton zware trekker??
spotmelker
Leuke discussie, maar rW geeft aan dat de banden gevuld zijn met Calcium(poeder?) Dan gaat dat luchtdrukverhaal niet op. Daarnaast is er het inknijpende effect van het profiel van de trekkerband terwijl shovelbanden doorgaans veel gladder zijn. En anders rijdt je toch gewoon met de fiets (op 4 bar) de kuil aan?
anonymous_117
laat ook wel eens met een wagen rijden zodat kuil goed aangereden kán worden
of de loader gaat extra tijd langs de kuil staan of machinist gaat na aanrijden kuil weer los maken omdat hij ziet hoe ongelijks hij hem heeft gemaakt.
wat doen jullie als je ziet dat machinist er niets van maakt en weet dat man op wagen wel vakman is op kuil.
hier betekend dat grote bek terug of hij laat je volgende keer zitten.
anonymous_151
241 euro 2 opraapwagens en 1 shovel. dit jaar voor 70 euro per ha alles thuis en aangereden, opbrengst ongeveer 3500 kg ds per ha, de laatste partij van vorige week zal wel wat duurder uitvallen, toen ruim 4250 kg ds per ha. omgerekend naar euro's per kg ds is dit volgens mij

70/3500=2 eurocent per kg ds
anonymous_151
het is in mei juni juli altijd eventjes slikken van de rekeningen, maar alles bij elkaar opgeteld valt het vaak mee, en de rest van het jaar bijna geen rekeningen van de loonwerker die groot zijn, maar er moet nu eenmaal mest op het land en een keer of 2 a 3 gemaaid worden
kasé
dan heb die 3 weken te vroeg gemaaid, wordt t hakselen per kg ds ook goedkoper
anonymous_196
Klinkt heel aangenaam bij jullie daar
Voordat je technisch..... landen gaat vergelijken...., hoe zit het fiscaal daar en oude dag en gezondheidszorg.
En ander sociale kosten / zaken / geneugden / vermogens opbouw.
Dat geld voormij ook van andere halleluja filmpjes in verwegistan met binnen of buiten carrousel, en andere bla bla bla
anonymous_205
Gisteren de rek in de bus, 365 euro per uur
anonymous_206
600 dollar per uur dus omgerekend vorig jaar 375 euro en nu met de lage euro 480 euro dus eigenlijk had het hier nu dus 468 dollar moeten kosten of bij jullie veel duurder moeten worden. Het is hier luzerne waar ik over praat dat hakselt wel wat zwaarder dan gras volgens mij . Ze halen ongeveer 6 ha per uur zo van het zwad af met een opbrengst van4000 tot 4500 kg ds per ha (eerste snede),rijden aan met een 20 ton zware trekker met voorlader .Een shovel houdt het hier niet vol die worden te warm met die hoge grote kuilen en het fijne stof van de luzerne.
anonymous_206
ja 20 ton en geen pounds in de hef 6,5 ton buldozerblad met een bak vol beton
trekker en voorlader met zware bak en 6 wielen vol met calcium plus overal wielgewichten totaal 13,5 ton plus die 6,5 ton = 20 ton
als je hier in de zomer de kuil luzerne kuil goed wil houden zul je wel goed moeten aanrijden
andere loonwerker hier rijd met een kniktrekker aan totaal 24 ton met een dozerblad voorop waar ze het er mee opdrukken
wat aanrijden betreft kunnen jullie nog wel wat leren
anonymous_206
ze hebben het hier heus wel geprobeert met wieladers (shovels) maar ze stappen er allemaal weer af vanwege het mindere resultaat van het aanrijden en broei in de kuilen dit werkt het beste hier ze hebben hier vanaalelei proeven gedaan wat het besteresultaat van dichtheid opleverede de dichtheid of vastheid van de kuil was met de zware trekkers het beste
anonymous_223
west brabant, 300 euro voor nieuwste model NH hakselaar (2008) volvo L90 (2009) 2 trekkers met grote joskin silage kippers. capaciteit 5-6 ha/uur. kwaliteit aanrijden is subliem. loonwerker komt uit belgie, daar rijden ze elkaar van de weg.
anonymous_223
hakselaar heeft id. capaciteit zat en rijdt gewoon rustig en staat soms even stil maar netto deze capaciteit halen is voor de meeste loonwerkers niet mogelijk, aangezien ik alle grond binnen een straal van 600 mtr rond de sleuf silo heb staan de kippers wel altijd even te wachten omdat de shovel het simpelweg anders niet voor kan. de shovel bepaald dus de capaciteit, met een L90 op de kuil is een volle kipper gras niet veel meer dan een molshoop voor een weidesleep alleen moet hij wel overal even aangereden worden.
anonymous_225
Is niet duur als ze met 3 wagens en en aanrij trekker komen.
anonymous_287
hier in duitseland hakselen puls zwaden 58 euro per hais dat duur of niet super op de bult vast
anonymous_304
en welke gebieden is dit wij regio tilburg breda
anonymous_318
Nee wim, je hebt het nu over kg cm2 op een bijna niet vervormbaar oppervlak.
anonymous_318
Mooie berekening wim.
Je geeft daarmee grofweg aan dat de spanning in de band op de kuil niet de aanrijdruk per cm2 is, immers de band vervormd (bijna) niet maar de kuil, en die bepaalt met de tegendruk de contact oppervlakte.
Dus meer gewicht is beter tot dat de band vervormd dan zeker meer lucht toevoegen. Dezelfde compactie is haalbaar bij minder gewicht met smallere banden.(capaciteit probleem)
anonymous_359
erik, je hebt er een foutje inzitten, mag ik hopen voor je tenminste : <Ben me van het jaar weer rotgeschrokken. Betaalde hier 357 euro per ha. > dat zal wel per uur zijn
anonymous_359
als je een grote bek heen geeft, vind ik een grote bek terug niet meer dan terecht. Als er een keer een jongen op de bult zit die het niet helemaal bol kan werken schikken we dat in de minne met mijn loonwerker
marco1
HaHa das een goeie.
marco1
Hiernaast hebben ze van die dunne zwilletjes gemaakt,.De hele middag toert die hakselaar van 600pk over het land.Voor zo'n driet bultje. kost dat?
anonymous_448
ik dacht rond de 330 euro per uur + 60 euro voor de trekker met verdeler inclusief warm eten!, maar ik heb de rekening nog niet gehad. Ik vindt het niet duur met al dat dure materiaal.
anonymous_448
oh ja, wel ex btw!
anonymous_930
Ja €44,11 per ha incl aanrijden en BTW. Ongeveer 3500 kg ds ha.
loofarmer
ik ben zelf loonwerker en boer
wij rekenen335,00 voor de hakselaar +2 wagens en 50,00 voor het vastrijden met shovel
en verdeler. capaciteit ongeveer 6ha per uur.
hans1980
460 euro hakselen 2karren en shovel best duur
KOC1981
Wow, dat is veel. Bij ons komt een Belg. (Rode diezel) 297€/uur ook hakselen, 2 karren en shovel.
hans1980
Vond ik ook al en diesel is ook in blanke niet duur meer
spotmelker
Quote:
@hans1980: diesel is ook in blanke niet duur
Net wat je gewend bent, ik vind het nog steeds prijzig. En hakselen is als de capaciteit niet gehaald kan worden al gauw te duur t.o.v. een goede opraapwagen. Ik heb nog nooit voor minder dan € 100/ha kunnen laten hakselen en met opraapwagen € 60/ha. Dus doe ik het lekker zelf 😄
storm
Met de genoemde prijzen kun je niet zoveel!! Je bepaalt als boer zelf de prijs per hectare, hier 10-12 ha/uur zware snede en goed vast! Ik hoef niet zover te kijken en daar dezelfde hakselaar ongeveer maar slectss 5 per uur
cs-agrar
Quote:
@storm: Je bepaalt als boer zelf de prijs per hectare, hier 10-12 ha/uur zware snede en goed vast! Ik hoef niet zover te kijken en daar dezelfde hakselaar ongeveer maar slectss 5 per uur

Dan zie je volgens mij dichtbij wel dubbel.
10-12ha/u zware snede goed vast gereden. Wat is bij jou een zware snede, wat is goed vastgereden en wat rijd er dan aan mechanisatie rond
hans1980
Ok ff uitgerekend €71,- /ha. niet alles aan 1 huiskavel
jjthefrenchman
Bij ons kwam de loonwerker vorig jaar voor 343€/uur ex BTW. Met een alleen de hakselaar. Als ik die prijzen bij jullie zo zie zijn de loonwerkers in Nederland spotgoedkoop, helemaal i.c.m. de witte diesel.
Maargoed dit jaar is er een schuitemaker aangeschaft, en zijn de torenhoge hakselrekeningen verleden tijd.....
+1
radium45
Ik zie nog steeds ruimte in de markt voor een hakselwagen, vooral bij de kleinere veehouders waar capaciteit toch niet behaald wordt t.o.v. de megaboeren met percelen van minimaal 10 ha. Probleem is alleen dat deze manier van werken niet verder van de grond is gekomen door de net niet doorontwikkeling van de huidige machines en leveranciers die nog niet de moeite nemen om eens te praten over zoiets nadat je te kennen hebt gegeven iets in die richting zoekt.
+2
Noorderling
Ik denk dat het resultaat van het hakselen te weinig verschilt van een ladewagen om de extra kosten goed te maken.

Een ladewagen heeft grofweg de helft van de tijd de pickup aan de grond, maar compenseert dit door per kuub inhoud meer gras mee te nemen naar de kuil. Wanneer je met een hakselwagen op pad gaat zit je meer op de weg van dat je in het land bent waardoor je je met een dure machine waar meer vermogen voor moet om even snel te laden al gauw uit de markt prijst.
radium45
@Noorderling Voordeel is dat je met 2 man afkunt, 1 op de kuil en 1 op de wagen. Wat ik al schreef, vooral bij de niet megaboeren die toch om bv voertechnische redenen willen hakslen kan dit een mooi systeem zijn.
Noorderling
@radium45
Getrokken hakselaar met een hoogkieper er achter geen optie?
En anders bouwt een handige loonwerker toch een getrokken hakselaar voor een ladewagen waarvan de invoer versleten is? 😛
Mc_douwel
Hier de 1ste snede voor 65 euro alles aan de bult inlc afstand
Noorderling
Hebben laten hakselen voor 48euro per hectare. Daar overheen komen nog de kosten van eigen shovel die meehielp met aanrijden.

Zorgen voor een ruime kuilplaat, goede verkaveling helpt mee maar vooral het harken bepaald de capaciteit van de hakselaar. Zorgen dat de invoer constant vol zit bij een fatsoenlijke snelheid a 10-12 km/u.

Het is nog voordeliger je eigen (goedkope) 8meterse hark in de schuur laten staan en laten harken a 15euro per hectare.

Scheelt je zo een uur hakselen en een hoop sporen in het land.
14meterse hark is 714 meter wiers per ha, 8meter hark is 1250 meter wiers per ha. Dit is 57%! meer sporen en vaak zinloos rond racen. Moet je toch allemaal even overheen, met de eerste snede valt het nog mee maar later in het jaar gaat dit nog harder door tikken.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Noorderling: meer sporen en vaak zinloos rond racen.

Ik begrijp dat jij niet hakselt, maar met de snijwagen inkuilt. Hakselaar met silagewagen geeft immers twee maal zoveel sporen als alleen een snijwagen.
Noorderling
Is inderdaad een nadeel van hakselen, beide combinaties zijn alleen wel lichter dan een opraapwagen.
Petro Pelgrum
Dat probleem hebben we hier niet met meer sporen, hier rijden ze met de wagen achter de hakselaar.
Hier komen ze met een hakselaar, 1 trekker en 2 wagens en een trekker met verdeler.
Werkt Super en is niet veel duurder per kg ds als een opprutswagen.
En we hakselen op max 10 mm.
Noorderling
Quote:
@Petro Pelgrum: een hakselaar, 1 trekker en 2 wagens en een trekker met verdeler.
Werkt Super en is niet veel duurder per kg ds als een opprutswagen.
En we hakselen op max 10 m

Werken jullie met vaste rijpaden in het land?
Hoe harken ze het gras dan midden in het spoor, sleept dit juist niet door het vervuilde pad heen waar altijd gereden wordt? Zaai je in deze rijpaden ook nog een aparte grassoort in die beter bestand is tegen berijden?
Komt per snede toch 5x door hetzelfde spoor heen.
jan w
Quote:
@Noorderling: Zorgen voor een ruime kuilplaat,

In de lengte of in de breedte.

Vorig jaar tijdens een studiedag had er een boer uit limburg met 280 koeien al zijn sleufsilo's in de lengte half door gezet, met als gevolg gezondere koeien!!
van 18 naar 9 meter.
Noorderling
Breedte moet passen bij je voersnelheid, lengte zodat je je vrachten in een dun laagje kunt lossen en snel vastgereden is. Nog belangrijker is een ruim erf zodat je zonder te steken in 1x goed op de bult staat of er vooruit overheen kunt. Shovel moet hoe dan ook op de bult kunnen blijven.
cs-agrar
Quote:
@Noorderling: Hebben laten hakselen voor 48euro per hectare.

en per kgds?
Noorderling
Ca 1,4 cent.
Het zal wel voordeliger zijn om 5ton ds in 1x weg te werken alleen hebben we al een probleem wat betreft massa en ruimte 😛
Er staat alleen ook al weer bijna 1,7-2 ton drogestof dus heel hard schiet dat ook niet op.
cs-agrar
Quote:
@Noorderling: Het zal wel voordeliger zijn om 5ton ds in 1x weg te werken alleen hebben we al een probleem wat betreft massa en ruimte

Dat is ieder zn eigen (situatie)keuze, maar wil maar aangeven, ha/uur of kosten/ha zeggen niet zoveel. Kijk bijv eens naar het maaien, of je 40ha eerste snede maait of 4e snede, zit per ha niet heel veel verschil in tijd in. capaciteit is bij 5-5,5ha/uur. De vraag is, hoeveel Kgds, of zo je wilt, produkt, is er door die maaiers heen gegaan, dat zegt iets over de efficientie.
+1
Noorderling
Quote:
@cs-agrar: veel. Kijk bijv eens naar het maaien, of je 40ha eerste snede maait of 4e snede, zit per ha niet heel veel verschil in tijd in. capaciteit is bij 5-5,5ha/uur. De vraag is, hoeveel Kgds, of zo je wilt, produkt, is er door die maaiers heen gegaan, dat zegt iets over de efficientie.

Klopt helemaal, als je het helemaal goed wilt doen moet je de kosten per kg ds natuurlijk nog even vermenigvuldigen met de voerefficientie van de melkveestapel 😛
weurding
Quote:
@Noorderling: meer sporen en vaak zinloos rond racen.

enig idee wat een zodebemestcombi 14 m3 weegt? en die doet ook 9 meter 😉
Noorderling
Daarom is het ook interessant om te sleepslangen op 12 meter.
Scheelt een inrit en kopakker met een fors lagere opbrengst en 280meter sporen exclusief het leeg en vol door het land heen rijden.

Wat betreft kosten is het eerder goedkoper dan duurder bij minimaal 20kuub per ha. Loonwerk is alleen interessant als je ervoor zorgt dat zij genoeg werk per uur kunnen verzetten, dat heb je grotendeels zelf in de hand.
weurding
Quote:
@Noorderling: Loonwerk is alleen interessant als je ervoor zorgt dat zij genoeg werk per uur kunnen verzetten

ook als je er alleen voor staat
cs-agrar
@weurding
"ook als je er alleen voor staat"
met er voor staan gaat et niet harder weurding
weurding
@cs-agrarheb jij er dan 45 minuten voor gestaan? 😄
jorn wijthmen
Hier bij zwolle komt onze loonwerker voor 470 in het uur. Hakselaar, 2wagens en shovel
+2
jan w
Belangrijkste is dat het goed gebeurt, als je extra inkuilverliezen krijgt, is de kostenpost vele malen groter.
De aanrijdtrekker cq shovel op de kuil bepaald de snelheid van de rest.
paul1
Als je ziet wat die machines kosten plus diesel en onderhoud, en arbeidsloon, en een groot deel van het jaar staan ze in de loods, zijn de loonwerkerskosten een schijntje.
weurding
Quote:
@paul1: Als je ziet wat die machines kosten plus diesel en onderhoud, en arbeidsloon,

en de betalingachterstand bij sommigen er nog bij....
paul1
Niet van mij in elk geval, alles binnen een maand betaald.
Met dit groeizame weer kan er flink op krachtvoer en kunstmest bespaard worden.
huub
Quote:
@paul1: Met dit groeizame weer kan er flink op krachtvoer en kunstmest bespaard worden.

Hoezo op kunstmest? kan je slecht weer met kunstmest goed maken? nu er veel groeit moet je er ook naar bemesten, zover de wetgeving dat toe laat.
oldhuus
Sommige 'ondernemers' snap je toch niet, het geld is bij vele op maar de dure bedrijfsvoering gaat nog onverminderd door, en de bank adviseert om de loonwerker later te betalen 😞
cs-agrar
Quote:
@paul1: en kunstmest bespaard worden.

juist gebruik van maken
paul1
@huub
Wat meer drijfmest erop, gisteren mooi ingeregend.
oldhuus
@paul1
Sommige percelen zijn dit voorjaar niet bemest, scheelde ook weer kosten.. Vrijdag maar wel even 30 kuub op gereden.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @oldhuus:
Sommige percelen zijn dit voorjaar niet bemest, scheelde ook weer kosten.. Vrijdag maar wel even 30 kuub op gereden.

Waren dat percelen die beweid werden?
brabo
Quote:
@oldhuus: dit voorjaar niet bemest, scheelde ook weer kosten..

op het eind van het jaar zal er toch alles wel weer op liggen neem ik aan?
oldhuus
@brabo
Ja alle putten leeg op 30 augustus is de planning, maar denk dat ik het perceel eens laat draineren.
syler
Hier 300 euro per uur, hakselaar 700pk 2 trekkers en shovel
huub
Kleine €100/uur aan diesel, idem aan personeel. Blijft er max €150 rente, afschrijving en onderhoud over voor een trein die nieuw €700.000,- heeft gekost, je zal er maar voor moeten werken.
weurding
300 lijkt me ook extreem weinig
deJong
Wij betalen eeuhm 12 euro de minuut voor een complete hakseltrein geloof ik. Claas 890 2 silage wagens 45 cuub en een 14 tons volvo op de bult extra wagen kost 80 euro uur geloof ik.
+1
Loeideutz
@deJong 12€ per minuut is 720 per uur, lijkt mij heel veel.
deJong
@Loeideutz zal de lijst er eens bij zoeken
kees-steyr
@deJong

Hobby mag geld kosten 😉
deJong
@Loeideutz tussen de 6 en 7 per minuut ong
johndeere6230
Waar je met hakselen vooral veel kosten op kan besparen is een ruim erf (ruimte genoeg voor de sleufsilo/kuilplaat in ieder geval), een voldoende brede of lange sleufsilo zonder achterwand, vlak land (geen dwarsgreppels oid), goed ruim geharkt (2 kopwiersen) en egale wiersen. Wanneer je dit allemaal goed voor elkaar hebt, scheelt maar zo een half uur tot een uur hakselen, dus 200-400 euro per snede, dit is bij 4 snedes per jaar 800-1600 euro....

Zo waren we paar weken terug bij een boer die dit goed voor elkaar heeft (sleufsilo 60m*6m*2m ruimte genoeg voor de sleufsilo, recht over de sleufsilo heen kunnen rijden) aan het gras hakselen, 35 hectare hadden we daar in 4 uur tijd weggereden hiervan lag 5 hectare op afstand. Vervolgens komen we bij de volgende boer, welke een krap erf heeft, slecht land (geen kopakkers, hele hoop greppels etc.) en krap zat had geharkt. Hier zijn we 6 uur bezig geweest met 15 hectare... Dan kun je zelf wel uitrekenen wie goedkoper uit is 😉
Erco
6 meter is wel erg smal....
oldhuus
Ja misschien handig met 50 koeien, maar hier 70 en met 8 meter kun je nog een keer bij mekaar langs rijden.
Noorderling
Als je voorwaarts over de kuil heen kunt en er overheen kunt komen is dat geen enkel probleem tussen de muren. Lossen in het midden, verdeler hard aan en de bult ligt direct mooi hol 😄
johndeere6230
@Erco

Als je vooruit over de kuil rijd en de verdeler kan gelijk er achteraan aan de gang breed zat....
fendtjecis
Bij onze loonwerker (België) kost het 300 euro/uur voor de complete "trein".
Dan spreek ik over: een hakselaar, 2x 3-assige silagebakken met er elks een trekker rond de 200pk voor en een bulldozer met vooraan dubbellucht die rond de 15ton weegt

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's gras geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
142
DEELNEMERS
58
WEERGAVES
56
TREFWOORDEN