Melkreclame Albert Heijn is misleidend
Uitgegeven: 6 augustus 2010 14:37
Laatst gewijzigd: 6 augustus 2010 14:36
AMSTERDAM - Albert Heijn maakt misleidende reclame voor halfvolle melk, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in een zaak die was aangespannen door een biologische boerin.
© ANP
Het stoorde haar dat Albert Heijn op de verpakking meldt dat het gaat om melk van Hollandse weide, terwijl die ook van koeien kan komen die voortdurend op stal staan.
Volgens de commissie kan door de reclame de onjuiste indruk ontstaan dat de melk geheel afkomstig is van koeien die ten minste een deel van het jaar in de wei staan.
Volgens de supermarktketen komt een ''aanzienlijk percentage'' van de melk van koeien met weidegang.
Wakker Dier is blij met de uitspraak. Deze actiegroep voert al jaren campagne om dieren in de wei te houden en wil dat supermarkten ophouden met de verkoop van ''stalmelk''.
© ANP
Bron
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's stal , koeien , melk , wakker-dier , dieren en uitspraak geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Als ik reclame maak voor een vakantie in een hotel pal aan zee..... en je komt vervolgens op een industrieterrein terecht... dan voel je je ook bekocht...
Campina haakt in op uitspraak AH-'weidemelk'
16 aug 2010 14:52
FrieslandCampina grijpt de recente uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) over de nep-weidemelk van Albert Heijn aan om de eigen Campina-weidemelk beter te promoten.
Dit bevestigt een woordvoerder van het zuivelconcern. Afgelopen zaterdag verscheen al een paginagrote 'opwarmer' in de landelijke dagbladen. Over een maand gaat de promotiecampagne echt van start. In die campagne wordt de Campina merkmelk (dagverse melk en karnemelk) neergezet als echte weidemelk. Het bedrijf kan daarvoor ook een echtheidsgarantie geven, want de melk komt van boeren die meedoen aan het merkmelk-programma van het bedrijf. Tot de eisen van dit programma behoren weidegang en aangepast voer.
Als de T.N.T.-Post in plaats van het gelaat van H.M. de Koningin haar achterwerk, sorry, derrière op de postzegel zou zetten wordt er vast minder gretig aan gelikt
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2010 19:41 door Wimsumar.
N.B.: Dat de voorwaarden ( 120 dagen 6 uur weidegang) voor weidemelkproducenten pure consumentenbedrog is, is weer een ander verhaal.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2010 21:48 door Wimsumar.
Het gros van de ''weidemelk'' wordt echter verwerkt tot reguliere zuivelprodukten en behoeft daarom geen gescheiden ophaalcircuit. Wel delen alle deelnemers die aan de '' weidemelk-verplichtingen''in de meeropbrengst van de ''weidemelk-zuivelprodukten.
N.B.: Ondanks 6 à 7 maanden, 11 uur per dag weidegang doe ik niet aan deze volksverlakkerij mee!
Er zijn genoeg collega's die de hoeveelheid grondstof voor weidemelk kunnen leveren terwijl hun koeien bijvoorbeeld langer dan 6 maanden dag en nacht weidegang hebben. Maar ja, u begrijpt, nu zijn massaal veehouders verblijdt met een dooie mus het riet ingestuurd en heeft de felbegeerde melkpremie jarenlang rustgevende invloed op de ledenvergaderingen gegeven.
-------------------------------------------------------
> M a w er is meer aanbod dan vraag,
Beste Marcel V.: Ja, er is teveel aanbod van grondstof om onder deze noemer (weidemelk) verwerkt te kunnen worden.
>dus het gros
> van de melkdrinkende consument boeit het niet of
> de koeien buiten lopen.
Als je de consument erom vraagt zullen ze ongetwijfeld allen antwoorden er weldegelijk waarde aan te hechten ( onder de schijn van diervriendelijkheid) maar ze beseffen niet wat het (weidegang) werkelijk inhoud.
voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2010 21:46 door paul.
-------------------------------------------------------
> Je mag met reclame nou eenmaal niets iets beloven
> wat je niet waar kunt maken..
> Als ik reclame maak voor een vakantie in een hotel
> pal aan zee..... en je komt vervolgens op een
> industrieterrein terecht... dan voel je je ook
> bekocht...
Dus jij eet ook nooit Chocodreams, omdat je bang bent dat er een nepneger naast je komt liggen??)
lekker hé!!
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2010 20:52 door diesel.
ik heb weer gelijk
Taak voor cooperaties. Ikzelf heb daarom het initiatief van Campinadat enkele jaren geleden hiermee begon ook zeer lovenswaardig gevonden. De reactie van toendertijd concurrent FDF om ook predikaat aan weidemelk te verlenen en de melk gewoon gemengd met stalbedrijven op te halen en te verwerken was zeer slap en gooit een kans om toegevoegde waarde te creëren gewoon in de anonimiteit met bulk.
-------------------------------------------------------
> Lely verkoopt ook robots met de mededeling dat het
> allemaalvanzelf zou gaan en flexibeler en beter
> en minder celgetal en 10% meer melk
> Dat kunnen ze ook niet hardmaken
En toch is het wel zo
-------------------------------------------------------
> N.B.: Ondanks 6 à 7 maanden, 11 uur per dag
> weidegang doe ik niet aan deze volksverlakkerij
> mee!
Leg eens uit Wim, waarom ervaart u het als volksverlakkerij?
Dat kunnen ze ook niet hardmaken
Zijn er nog slechte trekkers...,nu toch ook allemaal emotie