Stikstofclaim (SSC) gaat de staat opnieuw dagvaarden.

Stikstofclaim (SSC) en STAF hebben vandaag overleg gehad met hun juristenteam. Zij hebben een advies uitgebracht over de mogelijkheden van vervolgstappen om de ministeriële regeling "limitering ruw eiwit in mengvoer" van tafel te krijgen. Het bestuur van SSC heeft besloten om de komende weken de staat opnieuw te dagvaarden.

Ook zijn er contacten met LNV over de uitvoering van de afspraken, gemaakt tijdens het kort geding van afgelopen donderdag 30 juli. Omdat Stichting Agrifacts een feiten checker is, zal zij blijven samenwerken met SSC, maar geen partij zijn bij juridische vervolgstappen.

SSC heeft steun gevonden bij 10 sector partijen uit de veehouderij . SSC ziet uit naar een prettige samenwerking met deze sectorpartijen.
Sectorpartijen die ons ondersteunen zijn:
Agractie Nederland
DDB
Federatie Vleesvee Stamboek
FDF
NAJK
Netwerk Grondig
NFE
NMV
NVP
POV

Deze 10 sectorpartijen uit de veehouderij gaan zich samen met ons de komende weken inzetten om het onzinnige beleid van de voermaatregel te veranderen.

Deel dit topic

Reacties

+2
de haasen
LTO staat er niet bij ???
gerrie-hul
@de haasen Waar zijn ze die LTO ers Oh een ander de kastanjes uit het vuur laten halen Dat past ze zeker beter
+1
arie.j
Quote Reactie van @gerrie-hul:
@de haasen Waar zijn ze die LTO ers Oh een ander de kastanjes uit het vuur laten halen Dat past ze zeker beter

Spuit elf geeft ook modder..... bericht helemaal lezen is te moeilijk?
gerrie-hul
@arie.j Weer selectief bezig Arie
+1
arie.j
Quote Reactie van @gerrie-hul:
@arie.j Weer selectief bezig Arie

Weer een domme vraag gerrie-hul?
gerrie-hul
@arie.j Nee Arie de juiste vraag gesteld waar je zoals gewoonlijk geen antwoord op geeft Heeft overigens niets met modder te maken Dat maak je er zelf van
+1
arie.j
Quote Reactie van @gerrie-hul:
@arie.j Nee Arie de juiste vraag gesteld waar je zoals gewoonlijk geen antwoord op geeft Heeft overigens niets met modder te maken Dat maak je er zelf van

O je wilde werkelijk een antwoord?
Nou dat is dan gauw gegeven, nee ik was niet selectief bezig.
Maar ik hou er niet van als jij de werkelijke reden niet wil lezen.
Maar zelf wat zit te verzinnen en dat als commentaar neerzet.
arie.j
Quote Reactie van @de haasen:
LTO staat er niet bij ???

Waarom lees je alleen de kop en niet de rest?
dan had je ook niet de vraag waarom LTO er (nog niet) bij staat
+2
demelkboer
LTO wordt weer aan alle kanten in gehaald
BertK
Overheid wil niet met LTO praten als ze ook door LTO voor de rechter gedaagd worden?
+1
arie.j
Quote Reactie van @BertK:
Overheid wil niet met LTO praten als ze ook door LTO voor de rechter gedaagd worden?

Als je een beetje het nieuws had gevolgd wist je dat LTO niet meer over de voerregel met LNV wil praten
lto.nl/lto-en-najk-voerspoor-heeft-geen-zin-gespre…
+2
BertK
@arie.j Als ik goed gelezen heb, willen ze pas verder praten als de berekeningen door PBL volgens de motie gemaakt zijn. Daarna zijn ze weer 'on speaking terms'. Iedere generieke en onvrijwillige voermaatregel zou onbespreekbaar moeten zijn. Niet voor de sector maar zeker ook niet voor LTO. Niet voor vier maanden, gewoon helemaal niet.

Hier bij den Haag heeft provincie samen met LTO stevige voorlichtingsavond gegeven. NB niet nodig, PAS volstaat. Resultaat, meer dan 50 procent geen pas-melding of NB-vergunning, hooguit berekening in de kast. Geen 130 km wegen of varkens om uit te kopen. Weinig mais dus weinig soja, voermaatregel levert ook geen stikstof. Wanneer zou er N-ruimte komen voor legalisering?
+1
arie.j
Quote Reactie van @BertK:
Als ik goed gelezen heb,

Nee je hebt niet goed gelezen. En is ook nog eens het tegengestelde van hun standpunt ook.
Weet je ook drommels goed, doe maar niet zo dom.
Hieronder zal zetten ik wat er werkelijk staat.--
--"LTO zet druk op de politiek om de voermaatregel, volgens waarnemend voorzitter Wim Bens een symbool voor regelzucht, micromanagement en detailregelgeving, van tafel te krijgen. Omdat nog niet bekend is op basis waarvan een nieuw kort geding wordt gevoerd, is nog niet besloten of het effectiever is om de juridische en politieke weg gescheiden te houden. Daarmee is ook nog niet vastgesteld of LTO ook partij zal zijn in de dagvaarding."--
En voor wie gewoon wil weten wat het standpunt van LTO is, zonder moedwillig te verdraaien zoals BertK doet, hier de link
De inzet van LTO is 'Voerspoor van tafel'
nieuweoogst.nl/nieuws/2020/…
+12
JanCees
@arie.j iedereen zet druk op de politiek Arie jij en LTO doen nu net of LTO de enigste is die wat richting politiek doen.
Kijk welke partijen het eerste kamervragen hebben gesteld? En waarom denk je dat er 38 kamervragen zijn gesteld vorige week?
Dat kwam door de rechtzaak waar helder werd dat de onderbouwing van de stikstofmaatregel in het hoofd van 1 ambtenaar zit

LTO had gewoon mee moeten doen dat was een krachtig signaal geweest.
+1
mlkvhoudr
@JanCees je had het hier al paar keer over gebrek aan strategisch denken, lto zal andere strategische keuzes maken. Nu heb ik alleen ervaring met de rechtzaak tegen bel Leerdammer maar daar heb ik nooit iets gemerkt dat het verdere overleg er ook maar iets onder leid als je voor de rest maar normaal met elkaar blijft communiceren.

Dus in die zin begrijp ik niet waarom lto niet alle mogelijkheden aangrijpt en slechts op 1 lijkt in te zetten.

Het enigste argument wat ik daar voor kan verzinnen is dat het slechts om dagwinsten gaat en dat ze bang zijn deze slag te winnen maar de oorlog er door te verliezen.
Maar daar kan je dan weer makkelijk tegenover zetten dat er zat alternatieven zijn aangeboden aan het ministerie en dat je als sector ook geen andere optie meer zag om het dan maar juridisch uit te vechten maar dat je als sector altijd bereid bent constructief mee te denken zodra er weer fatsoenlijk overlegd kan worden.

Kortom ik denk dat je daarin gewoon gelijk hebt
Vrieshuis
@mlkvhoudr constructief meedenken over je eigen destructieve einde. Je bent een toppertje
+1
arie.j
Quote Reactie van @JanCees:
LTO had gewoon mee moeten doen dat was een krachtig signaal geweest.

Wat ik uit het bericht lees (en Nieuwe Oogst is hun blad dus het zal wel kloppen) is het volgende
" Omdat nog niet bekend is op basis waarvan een nieuw kort geding wordt gevoerd, is nog niet besloten of het effectiever is om de juridische en politieke weg gescheiden te houden. Daarmee is ook nog niet vastgesteld of LTO ook partij zal zijn in de dagvaarding."

Dat betekend toch gewoon : We hebben nog geen besluit genomen of we meedoen want we willen eerst weten wat er in dat kort geding staat?
Verder heb ik het niet over de politiek gehad, ik denk dat iedere organisatie daar zo mogelijk mee bezig is.
+3
Vrieshuis
@arie.j Ja
Lto snapt niet waarom SSC een rechtszaak gaat voeren
Ik zal het stiekem verklappen: SSC wil de voermaatregel van tafel
+1
hans1980
@arie.j Waarom niet bijna alle melkveehouders zijn faliekant tegen voermaatregel met steun van landelijke dierenartsen!

Belangenbehartiging dient het belang te behartigen is LTO van bouwend Nederland ?
+1
arie.j
Quote Reactie van @hans1980:
@arie.j Waarom niet bijna alle melkveehouders zijn faliekant tegen voermaatregel met steun van landelijke dierenartsen!Belangenbehartiging dient het belang te behartigen is LTO van bouwend Nederland ?

LTO is toch ook tegen? LTO wil de voermaatregel van tafel lees ik , of die nu door een ambtenaar wordt onderbouwd of niet en of er kort gedingen worden gewonnen of verloren.
Weg ermee
nieuweoogst.nl/nieuws/2020/…
mlkvhoudr
@hans1980 wij kunnen dat vanaf de zijkant niet beoordelen wat wijsheid is. Tot op heden hebben de hardliners van buiten af bekeken meer bereikt dan de overleggers, en dat is best achterlijk
+4
JanCees
@arie.j Arie LTO heeft net zoveel informatie gehad als de andere 10 organisaties . Wat er precies in de dagvaarding komt te staan dat weten we eind volgende week. Er is geen financiële bijdrage gevraagd aan de partijen ook niet aan LTO dus het risico is nul. De vraag was heel eenvoudig; De juristen zien een paar mogelijkheden niet supergroot maar er zitten wel mogelijkheden in. Procederen tegen de Staat krijgt staat vaker gelijk dan de wederpartij dat weten we ondertussen wel. Maar er zijn gronden. LTO schreef antwoord op stikstofclaim dat was vleesch nog visch . Je kiest voor samen optrekken of niet. En niet eerst afwachten tot partijen het werk hebben gedaan en dan alsnog gaan uitvlooien zal ik wel zal ik niet.
Dat slappe geleuter schiet niemand iets mee op.

LTO had kunnen kiezen om met alle andere partijen een stevig signaal af te geven.

Dat heeft LTO niet gedaan.
LTO heeft een slap draaikontverhaal in Nieuwe Oogst geplaatst om de achterban beetje rustig te houden .
gerrie-hul
@JanCees Samen sterk leek mij het beste
Coen
@BertK , LNV heeft opdracht van Rutte c.s. om niet meer te praten/overleggen met het (uitgeklede) LandbouwColletief, alleen met LTO willen ze nog overleggen.
BertK
@Coen Mooi klaar mee.
Larpfarm
Stelt SSC opkoop voor in plaats van voerspoor? boerderij.nl/Home/Nieuws/…

(klik om te vergroten)

+2
John Spithoven
@Larpfarm Dat is wat kort door de bocht....

Doel LNV is 0.2 kton emissie reductie tbv bouw en infrastructurele projecten.

Weg om dat te bereiken volgens LNV is de voermaatregel limitering ruw eiwit in mengvoer en grondstoffen.

Is hier het zorgvuldigheidsbeginsel juist toe gepast. Mag het dierwelzijn in gevaar komen om 0.2 kton emissie te generen. Zijn er andere mogelijkheden.
Ik heb toen genoemd bijv opkoop oude tractoren met euro 1 motor vervangen door nieuw met euro 6. Dat gaat heel snel en is 0.2 kton ammoniak ( 0.55 kton NOx) snel gehaald. Een opkoop van dierrechten zou er ook 1 kunnen wezen.

Op die manier moet je dit lezen, het verhaal is niet compleet.

Er ligt 2 miljard euro op de plank om stikstof probleem op te lossen alleen zetten ze niets in.
m uut m
@John Spithoven
Ze hoeven helemaal geen tractoren met oudere motoren op te kopen. Gewoon diesel vervangen door gtl probleem opgelost !
John Spithoven
@m uut m We zijn het weer eens😁

Er zijn legio oplossingen die de bouw vlot trekken. En daar gaat deze voermaatregel echt niet bij helpen......
JanCees
@m uut m zou ook kunnen kweet niet hoe dat qua verbruik en prijstechnisch uitpakt
JanCees
@m uut m valt me trouwens niet mee tussen de 5% en 19% minder Nox wel veel minder fijnstof tot wel 60%

TNO rapport
TNO 2014 R10588
Beoordeling van verontreinigende emissies met Shell GTL Fuel bij middelzware en zware voertuigen, binnenvaartschepen en mobiele machines
+1
Weidezicht
@John Spithoven Dat zou wel mooi zijn. De overheid die ervoor zorgt dat elke boer een vlotte trekker krijgt. Dan kan iedereen allemaal mee nasr het malieveld😉

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
34
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0